Sv: Hur slutar man supporta ridsporten?
Svarar lite på din fråga och kommenterar övriga inlägg, alltså delvis knapplån igen.
Jag anser att även en superframavlad galopphäst skulle kunna må prima utan att springa på banan såvida den fick gå i en väl sammansatt flock. Dvs någorlunda jämnåriga och av samma temperament. Att sätta en galoppör/tävlingshäst med en sällskapsshettis skulle kanske inte funka så bra, de är ju framavlade för prestation och behöver kanske röra sig lite mer. Men om man tar en 15-årig häst som har tävlat varje helg hela livet och alltid stått på stall och ställt den på lösdrift tror jag att det är som du säger, att den kanske behöver mer stimulans. Men det är inte för att den är framavlad för det utan snarare för att hästar är vanedjur. Eftersom hästar accepterar att stå inne i box ofta större delen av tiden går det tydligen att vänja dom vid det mesta. Men jag håller ändå fast vid min tro att det inte är det bästa för hästen.
Och sen det där med ridskolor... det är inte många ridskolor som jag tycker visar upp en bra sida av hästsporten. På min gamla ridskola där jag började för en sisådär 25 år sedan fick inte hästarna gå ut i hagen eftersom kommunen ansåg att markerna skulle vara gröna. Och dom fick inte heller springa i ridhuset eftersom det kunde skada underlag och sarg. Sen stod dom i spiltor, dessutom. Det tog många år innan jag upptäckte att det kanske inte var helt bra och då var det inte kul med ridskola längre, kändes som om man plågade hästarna för sitt eget nöje.
Varför inte kunna ha ridskolehästar ute på nätterna? Vad är det som säger att det måste vara en gigantisk hage bara för att det ska vara lösdrift? Visst, det vore ju toppen, men om det inte finns att tillgå så är väl en mindre hage det näst bästa. Och om det blir lerigt så får man väl se till att gruslägga de partierna då... Blir kanske inte billigt men vill man inte lägga ut de pengarna så kanske man ska tänka om vilken sport man ska syssla med.
Anledningen till att jag har mina ponnyer mest som gräsklippare nu är att dom är bara 5 år och inridning/körning inte ska påbörjas förrens till våren. Den äldre ponnyn har jag mest för att jag inte kan hitta ett bättre hem åt honom, han är lite svår tydligen. Hade varit betydligt billigare att mata fåglarna men jag tror inte att barnen hade tyckt det var lika kul som att få mata pållarna. Har inga stora hästar kvar längre eftersom jag sålde den ena när jag blev gravid för ett par år sedan och den andra fick avlivas pga skada för nåt år sedan. Jag tror inte att jag kommer att kunna rida igen på bra länge pga en egen ryggskada, får väl satsa på att bli ponnymorsa istället.