Hur slutar man supporta ridsporten?

Sv: Hur slutar man supporta ridsporten?

Har fått säga till folk att dom f-n får sluta upp med att ha dubbla täcken på hästen när det är 15 grader varmt och solsken ute !

Var med om att veterinär hotade att anmäla en hästägare när hon såg en häst stå med ett tjockt täcke (vet i katten om det inte var 2 täcken t om) Förstod inte hur ägaren tänkte, jag menar hästen var klädd för -20 grader medan hon stod i en enkel collegetröja.. sjukt..:crazy:
Kan man anmäla ngn för detta?

Nu har jag ju faktiskt inte klippt hela hästen, utan bara där han svettas mest :smirk: Så han har ett "täcke" av päls på sig. Funderade länge på hur jag skulle göra innan jag bestämde mig för att klippa. Det finns en tråd om det på hästvård. Han lider inte det minsta av att ha blivit av med en del päls, tvärtom orkar han mer och är piggare och roligare att rida. Skulle han frysa lägger jag naturligtvis på ett täcke.

Han har en ligghall att gå in i, fri tillgång på grovfoder och en kamrat att leka med. Han har därmed skydd vid dåligt väder, håller värme genom att äta och rörelse. Det har gjorts studier i ämnet och det man kom fram till var att en helklippt häst klarar sig utan täcke om den har skydd och fri tillgång på grovfoder (dock är det inget jag skulle rekommendera). Studien visade också på att många hästägare lägger på sina hästar för många/tjocka täcken med överhettning till följd. En veterinärklinik i området där jag bor, har aldrig haft så många fall av överhettade hästar som i år.

Du behöver inte oroa dig, jag har tänkt över saken noga och har full koll på min häst! Mår han dåligt på något sätt åtgärdas det omedelbart! ;)

Mvh Jordgubba :)

Min gamla connemara har motvilligt gått med på att bo på lösdrift utan täcke.

Villkoret är att hon får gå in om det är för dåligt väder. Hon går INTE ut om det regnar, det gjorde hon inte när hon bodde på stall heller.

Jag tror man måste se till individen.

Det är ju klart att en klippt häst orkar mer och är piggare än en långhårig rackare som ska svettas igenom varje träningspass samt torka som en snigel. Men personligen så skulle jag även täcka en delvis klippt häst om den var min. Sedan så är ju alla ytterligheter av ondo åt vilket håll det än må bära. Att stå i 400 grams vintertäcke i 15 plusgrader är ju inte heller lajbans. Eller de som lägger på regntäcke för natten om det regnar och kommer först fram på eftermiddagen och tar av det, och hästen har stått i sommarvärmen hela dagen.

Kicki :)

Angående att hästar ibland kommer in före kl 16 beror ofta på en sak, ridskola!
Elever är kunder, och jag kan tänka mig ramaskriket från föräldrarna om barn skulle börja sin ridlektion vid 21 snåret på kvällen!
Där jag har min häst uppstallad måste lektionshästarna in vid senast 16, för lektionerna börjar senast 17. Och nu i lertider så räcker det inte ens att ta in dem vid 16, då hinner inte personalen spola ben och borsta lera. Förstår inte hur det skulle fungera med andra tider för ridlektioner än em och kväll?

Intressant! Tack för ditt svar! När ngn som tävlar ger ett sådant svar som dig, då känner jag att jag kan ta det till mig, jag ser att det fungerar!

Att de inte fryser, det förstår jag. Enda gången ngn av mina hästar ngnsin frusit, det är när det på senvintern är nollgradigt, blåsigt och vräker ner snö, regn eller snöblask. Och i en lösdrift går ju hästen helt enkelt in i sådant väder om den fryser.

När jag får unghäst (vill betäcka min märr så småningom) så har jag tänkt jag vill ha unghästen på lösdrift om det går att ordna. Om inte annat att jag försöker få tag på åtminstonde en till jämngammal unghäst att ha med min och att de då kan få gå på lösdrift. Men idealet känner jag är om jag hittar en större, bra lösdrift.

Kul att jag kunde ge lite klarhet :)

Lösdrift är super för unghästar enligt mig! Min erfarenhet (som iofs inte är jättestor :angel:) är att de håller sig friskare och har mindre problem med skelett/ligament skador. Om de dessutom har jämnåriga att busa med får man en trevligare häst att hålla på med, de har redan busat och sprungit av sig överskotts energin. Blir lite roligare för matte när man slipper en häst som klättrar på en :D

När det är busväder brukar de gå in i sitt "lilla hus" och bosätta sig där tills det blivit lite lugnare. Men ibland kan man även hitta dem ute, väldigt förnöjda. Ser ut som "vadå, är det dåligt väder?".

Jag skulle gärna ha damen (den häst jag tävlar mest just nu) på lösdrift, men tyvärr finns det ingen plats för henne. Hon har aldrig varit så fin att rida som när hon gick på lösdrift. Väldigt mjuk och fin och lösgjord. Hon fick ju röra sig mycket.

Jag hoppas du kan betäcka ditt sto så småning om och att du får en fin avkomma!

Mvh Jordgubba :)

Svarar lite på din fråga och kommenterar övriga inlägg, alltså delvis knapplån igen.

Jag anser att även en superframavlad galopphäst skulle kunna må prima utan att springa på banan såvida den fick gå i en väl sammansatt flock. Dvs någorlunda jämnåriga och av samma temperament. Att sätta en galoppör/tävlingshäst med en sällskapsshettis skulle kanske inte funka så bra, de är ju framavlade för prestation och behöver kanske röra sig lite mer. Men om man tar en 15-årig häst som har tävlat varje helg hela livet och alltid stått på stall och ställt den på lösdrift tror jag att det är som du säger, att den kanske behöver mer stimulans. Men det är inte för att den är framavlad för det utan snarare för att hästar är vanedjur. Eftersom hästar accepterar att stå inne i box ofta större delen av tiden går det tydligen att vänja dom vid det mesta. Men jag håller ändå fast vid min tro att det inte är det bästa för hästen.

Och sen det där med ridskolor... det är inte många ridskolor som jag tycker visar upp en bra sida av hästsporten. På min gamla ridskola där jag började för en sisådär 25 år sedan fick inte hästarna gå ut i hagen eftersom kommunen ansåg att markerna skulle vara gröna. Och dom fick inte heller springa i ridhuset eftersom det kunde skada underlag och sarg. Sen stod dom i spiltor, dessutom. Det tog många år innan jag upptäckte att det kanske inte var helt bra och då var det inte kul med ridskola längre, kändes som om man plågade hästarna för sitt eget nöje.

Varför inte kunna ha ridskolehästar ute på nätterna? Vad är det som säger att det måste vara en gigantisk hage bara för att det ska vara lösdrift? Visst, det vore ju toppen, men om det inte finns att tillgå så är väl en mindre hage det näst bästa. Och om det blir lerigt så får man väl se till att gruslägga de partierna då... Blir kanske inte billigt men vill man inte lägga ut de pengarna så kanske man ska tänka om vilken sport man ska syssla med.

Anledningen till att jag har mina ponnyer mest som gräsklippare nu är att dom är bara 5 år och inridning/körning inte ska påbörjas förrens till våren. Den äldre ponnyn har jag mest för att jag inte kan hitta ett bättre hem åt honom, han är lite svår tydligen. Hade varit betydligt billigare att mata fåglarna men jag tror inte att barnen hade tyckt det var lika kul som att få mata pållarna. Har inga stora hästar kvar längre eftersom jag sålde den ena när jag blev gravid för ett par år sedan och den andra fick avlivas pga skada för nåt år sedan. Jag tror inte att jag kommer att kunna rida igen på bra länge pga en egen ryggskada, får väl satsa på att bli ponnymorsa istället.

Förvisso skulle den må bra, på samma sätt som alla andra hästar som får en god omvårdnad i så bra miljö som man kan ge. Men i sitt esse skulle den ju vara om den fick göra det som den var avlad för, på samma sätt som en BC som får valla! Det "magiska" som finns i huvudet och som sätter igång adrenalinet, det oförklarliga som driver på och ger en kick som bara inte går att motstå. Som blandas med det "förflutna" som gör att andra saker triggar igång i huvudet.

Kicki :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 079
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 823
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 626
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka