Hur slutar man supporta ridsporten?

Sv: Hur slutar man supporta ridsporten?

Ja, för mig är du en av dom där hemska hästägarna som man ser i många av stallen :smirk:

Din häst är säkert inte döende, men jag tvivlar på att den inte skulle kunna ha det bättre. Inget fel med spån så länge hästen har annat att tugga på. Hästens matsmältningssystem är gjort för att äta under stora delar av dygnet. Jag vet att det finns många som vill kunna kontrollera hästens näringsintag, där har jag ett bra tips. Ge hästen fri tillgång men ha under en tid koll på hur mkt hästen pillar i sig på ett dygn. Lägg in typ 20 kg och sen väger du det som finns kvar när du kommer hästa dag. Hästar som går på fri tillgång äter ändå ungefär samma mängd per dygn förutsatt att de går under jämna förhållanden. Men det är ju sällan en häst som är uppstallad är utsatt för så stora väderväxlingar som de som går ute.

Måste bara fråga, av vilken anledning har du begränsat hästen ytterligare en vecka innan tävling? Skaderisken?

Det måste vara jäkligt konstigt klippmode i år på hästarna här eftersom dom var långhåriga på halsen, benen och upp på ryggen iallafall 10 cm runt svansen.... Vad är det för mening med att bara klippa hästen på sidan av magen? :angel:

Och förresten, jag gick visst och pratade när jag gick upp på läktaren. Men tydligen inte tillräckligt högt för att ryttaren skulle uppfatta det. Jag skulle inte uppskatta att folk pratade högt när dom gick upp på läktaren, det om något skulle ju kunna störa hästens koncentration.

Och nu en sista mening till alla andra som tänker som du:
Vad får er att tro att er häst är så speciell så att den har åsidosatt sina grundläggande behov och instinkter för att göra er till lags?

Det är ju bra att dom fortfarande är hästar, annars hade jag varit förvånad. Östermalmspensionärens sällskapsbordercollie är ju fortfarande en bordercollie. Frågan är ju om den mår bra.

Men jag fattar vad du menar. "hästar ska få lov att vara hästar" är ju lite av en klycha.

Din häst är säkert inte döende, men jag tvivlar på att den inte skulle kunna ha det bättre.

Och jag är övertygad om att dina hästar skulle kunna ha det bra mycket bättre de med.

Jag håller med.
Man anpassar efter de krav man har på ridningen och de behov hästen har just nu.
Min unghäst hade jag på lösdrift och eftersom hanteringen mest handlade om att göra hästen bekväm med människor och därefter få den sadel- och seltam så var det inga problem att ha den oklippt och därmed även otäckad: Det fanns ju också ligghall på utedriften.

När man har en tävlingshäst som tränas och tävlas regelbundet så är det inget alternativ att ha den oklippt och utan skor.

Jag tycker också att överdrifterna åt det "naturliga" hållet existerar. Just det här med att ha hästen utan täcke till varje pris, eller inte inse när det är dags att börja sko den. För min del är det helt fine att välja skolöst så länge det fungerar. Har dock en bekant som inte skor sin häst trots att den är tydligt sulöm när det blir hårt. Denna vinter då hagen hela tiden pendlade mellan djup gegga och stenhårt frusna lerkratrar så linkade den omkring på den knöggliga, frusna leran åtskilliga gånger. Den var stel och hade ont i musklerna också, tacka fan när den får spänna sig i det usla underlaget och inte får skor som avlastning...

Men återigen, man får välja själv. Men det kanske är lite passande att vara ödmjuk och inse att alla inte vill ha samma hästhållning som man själv vill. Oftast har det att göra med hur man vill rida och om man vill tävla.

Det låter mest som att du blev sur för att du blev tillsagd när du gick upp på läktaren.
Skulle du varit gladare om du skrämt hästen och någon gjort sig illa istället?

Svarar lite till de som frågar, delvis knapplån

Tja, visst kunde mina ponnysar ha det bättre.. allt går ju att förbättra. Jag hade gärna velat ha haft mer skog inne i hagarna.

MEN - jag har mina ponnysar så att dom kan leva i ett naturligare tillstånd än en häst som är uppstallad större delen av dygnet och dessutom utan sysselsättning. Jag har gjort vad jag kan för att de ska trivas och få leva ut sin natur.

Jag kan tänka mig att många tycker att jag är hemsk för att jag inte borstar mina shettisar varje dag. För mig räcker det med en snabb visitation. "Stackars hästar som inte har nån som bryr sig om dom, ingen som pysslar med dem och kliar på dem". Då kan man ju ställa sig motfrågan - Vilket behov hos hästen skulle det tillfredställa som inte flocken kan tillföra dem? Samma sak med ridning/körning/träning. En häst som kan röra sig fritt i flock rör på sig av egen hand och har inget behov av att springa på en bana/grusväg/paddock/ridhus. Iallafall inte enligt min åsikt.

Jovisst, det är precis detta tråden handlar om. Jag blev tydligen sur och nu hatar jag hela hästsporten :)

För övrigt blev jag inte sur, mest förvånad. När jag berättade det för min man så sa han att det är så de flesta hästmänniskorna bemöter de som dem inte tror är insatta i hästeriet, dvs idioterna. Jag tror inte att det är riktigt så illa som han vill beskriva det (han har nog blivit avslängd lite för mycket för att gilla hästsporten).

Ska kanske tillägga att de ska börjas tränas till sommaren, då är det dags för inkörning och så ska väl barnen börja rida. Så jag har dom inte bara för att dom är söta :smirk:

Men du kanske själv trivs bra med att spendera halva dygnet i en garderob?

Om du ska jämföra hästar med människor så...
Jag tillbringar (nästan) halva dygnet instängd i ett litet rum och trivs utmärkt med det. Tillbringar du nätterna i ett vindskydd i trädgården?
För så vitt jag vet bodde inte människor i hus för 1 miljon år sedan utan jag trodde vi från början var gjorda för att leva utomhus i flock.
Men saker och ting kan kanske ändras på några årtusenden?

*Löjligt inlägg i en löjlig diskussion!*

Det är just sådana här resonemang som just du nu för som är så tröttande!! Man vrider på saker så att det passar ens eget resonemang för stunden! Och var är likheten garderob kontra box! :confused: Bara för att det för vissa är på ett visst vis BETYDER det inte alla! Något som jag tycker att man ska ha klart för sig!

Kan ju vrida på det åxå, du kanske själv skulle trivas bra att gå ute svettig i 15 graders kyla utan möjlighet att bli torr efter det att du, utan att kunna bestämma över det själv varit tvingad att hoppa höjdhopp!? Eftersom människan på stenåldern inte kunde ta en varm dusch och skruva upp värmen!? :devil: Lika dum jämförelse att göra isf. eftersom jag INTE tror att det är det som innebär lösdrift för det stora flertalet! Och det är DET som jag stör mig på hos många lödriftsförespråkare, märk väl inte ALLA, att man generaliserar.

Kicki :)

Jättebra inlägg!
Jag kan inte förstå varför man måste hålla stenhård fast vid "den enda rätta tron" och förkasta allting annat.
Vem som helst får gärna komma och berätta vad min häst tycker och tänker om tillvaron och visa mig symptomen på att hon lider för jag kan uppenberligen inte se dom själv!?

Ja, för mig är du en av dom där hemska hästägarna som man ser i många av stallen :smirk:

Din häst är säkert inte döende, men jag tvivlar på att den inte skulle kunna ha det bättre. Inget fel med spån så länge hästen har annat att tugga på. Hästens matsmältningssystem är gjort för att äta under stora delar av dygnet. Jag vet att det finns många som vill kunna kontrollera hästens näringsintag, där har jag ett bra tips. Ge hästen fri tillgång men ha under en tid koll på hur mkt hästen pillar i sig på ett dygn. Lägg in typ 20 kg och sen väger du det som finns kvar när du kommer hästa dag. Hästar som går på fri tillgång äter ändå ungefär samma mängd per dygn förutsatt att de går under jämna förhållanden. Men det är ju sällan en häst som är uppstallad är utsatt för så stora väderväxlingar som de som går ute.

Måste bara fråga, av vilken anledning har du begränsat hästen ytterligare en vecka innan tävling? Skaderisken?

Det måste vara jäkligt konstigt klippmode i år på hästarna här eftersom dom var långhåriga på halsen, benen och upp på ryggen iallafall 10 cm runt svansen.... Vad är det för mening med att bara klippa hästen på sidan av magen? :angel:

Och förresten, jag gick visst och pratade när jag gick upp på läktaren. Men tydligen inte tillräckligt högt för att ryttaren skulle uppfatta det. Jag skulle inte uppskatta att folk pratade högt när dom gick upp på läktaren, det om något skulle ju kunna störa hästens koncentration.

Och nu en sista mening till alla andra som tänker som du:
Vad får er att tro att er häst är så speciell så att den har åsidosatt sina grundläggande behov och instinkter för att göra er till lags?

Usch, du är en sån där jobbig hästmänniska som inte kan acceptera att folk har olika syn på hästhållning och hästarna mår ändå lika bra. Du är verkligen inte hemsk, bara otroligt jobbig :smirk:

Haha kommer aldrig ge fri tillgång på grovfoder, min häst är i bra hull och mår super. Kommer från ett stort stall där ingen häst ha fri tillgång. Har aldrig ståt på ett stall där det är fri tillgång och alla hästarna har mått finfint.

Ja, jag har i rasthage för skaderisken ja, och hör och häpna, jag skulle kunna ha min häst i rasthage jämt och det inte vore så att den trivs så bra med sina hagkompisar :eek::smirk:

Fattar inte vad som ska vara så svårt med att acceptera att folks olika hästhållingar kan vara lika bra.

Alla hästar kan ha det bättre, även din och alla som ha fri tillgång till grovfoder och allt annat som du tjötar om.

Senast ändrad:

Svarar lite till de som frågar, delvis knapplån

Tja, visst kunde mina ponnysar ha det bättre.. allt går ju att förbättra. Jag hade gärna velat ha haft mer skog inne i hagarna.

MEN - jag har mina ponnysar så att dom kan leva i ett naturligare tillstånd än en häst som är uppstallad större delen av dygnet och dessutom utan sysselsättning. Jag har gjort vad jag kan för att de ska trivas och få leva ut sin natur.

Jag kan tänka mig att många tycker att jag är hemsk för att jag inte borstar mina shettisar varje dag. För mig räcker det med en snabb visitation. "Stackars hästar som inte har nån som bryr sig om dom, ingen som pysslar med dem och kliar på dem". Då kan man ju ställa sig motfrågan - Vilket behov hos hästen skulle det tillfredställa som inte flocken kan tillföra dem? Samma sak med ridning/körning/träning. En häst som kan röra sig fritt i flock rör på sig av egen hand och har inget behov av att springa på en bana/grusväg/paddock/ridhus. Iallafall inte enligt min åsikt.

Då har jag en fråga, vad har du hästarna till egentligen! Du borstar inte, pysslar inte, kliar inte, bara en koll, punkt! Tydligen ingen ridning, körning eller liknande heller! Vore det inte enklare att bara gå ut och mata de fria fåglarna i stället!? Billigare åxå!

Om du ska jämföra hästar med människor så...
Jag tillbringar (nästan) halva dygnet instängd i ett litet rum och trivs utmärkt med det. Tillbringar du nätterna i ett vindskydd i trädgården?
För så vitt jag vet bodde inte människor i hus för 1 miljon år sedan utan jag trodde vi från början var gjorda för att leva utomhus i flock.
Men saker och ting kan kanske ändras på några årtusenden?

*Löjligt inlägg i en löjlig diskussion!*

Åxå ett mycket bra inlägg! :bow:

Östermalmspensionärens sällskapsbordercollie är ju fortfarande en bordercollie. Frågan är ju om den mår bra.

Nej det gör den inte! Även om "Östermalmspensionären" cyklar runt som bara den så är den understimulerad. Eftersom vi har avlat fram den för vallning och då BC är en strateg uti fingerspetsarna så trivs den inte utan tankearbete. Så på samma sätt som du tycker, i ett av dina inlägg, att det räcker att ge hästarna ett så naturligt boende/hagliv som möjligt och att hästarna då inte behöver springa i ridhus, på banor, grusvägar och liknande. Så blir dessa hästar som är avlade fram för någon sorts ändamål oavsett inriktning, åxå understimulerade trots sitt "fria naturliga" liv! Något att reflektera över kanske!?

Senast ändrad av en moderator:

Är väl ingen som tror det!? Men det är väl inte detsamma som att hästen åxå kan ha nya behov!? Så är det väl för många individer, inklusive oss själva, behov förändras till en del. Det ena behöver inte utesluta det andra, något som vissa tycks tro! Vi skulle nog inte nöja oss med att sitta och frysa i en grotta på en fäll med endast elden som värme och ljuskälla. Nog skulle vi sakna våra nya behov, huset, värmen, ljuset, tvn, datorn, spisen, kylen, tvättmasinen, duschen, toan som det är betydligt mysigare att gå på mitt i natten än att skutta ut i snöstormen i 15 graders kyla! :angel:

Personligen skulle jag anse det för svårt att helt döma ut hästhållningen i ett stall på ett enda besök. Visst, är det solklara missförhållanden, tex att hästarna står i en halvmeter lera i hagar med trasigt staket, magra som gamla bryggarök, då kan även jag döma ut den hästhållningen helt.

Dessutom anser jag det finns bra lösdrifter och bra "tradiotinella" stall. Precis som dåliga dito också finns.
Och jag anser också att lösdrift, det fungerar inte för alla hästar. Ett par stallkompisar hade sin häst på lösdrift. Den hästen åt hö (som ju givetvis fanns fri tillgång på) OAVBRUTET. Hästen var till slut, trots rejält med motion smällfet, så de blev rådda av veterinär att rida lugnare på hästen och helt avstå hoppning. Och ja, hon fortsatte äta så mkt i över ett år innan de flyttade hästen till ett "traditionellt" stall. Hästen i fråga var även "sliten" från en tidigare skada och mådde inte bra av övervikt.

Frågor jag har som talar mot att jag vill ha min häst på lösdrift är:
* Om en häst blir mobboffer som alltid hackas på, inte får äta tillräckligt osv, vad gör man då? Ska den stå själv inne i sjukboxen?
* Hur reagerar en häst som skadas så allvarligt att den ordineras boxvila när den ska stå själv inne? Den är ju van att gå med flocken.
* Hur gör man när man tävlar? Trav tex, det går ju kvällstid, men av flera anledningar så gör ju inte ridsporten det. Ska man gå upp vid typ fyrasnåret på morgonen och göra klart hästen för tävling eller ska man göra det kvällen innan och stressa hästen genom att ställa den inne när alla andra går på lösdriften? Eller ska man helt enkelt åka och tävla en smutsig häst? Eller anser de som säger lösdrift alltid är bäst att hästar inte ska tävlas?

Jag tänkte försöka svara på några av dina funderingar :)

Jag har en 4-åring och en äldre dam, båda tränas i hoppning och bägge ska förhoppningsvis tävla i år. 4-åringen går på lösdrift med en 3-åring, de har fri tillgång på grovfoder och får även individuelt anpassat kraftfoder. De har en stor hage med ligghall. Det fungerar super bra! Min häst är klippt OCH otäckad och det fungerar över förväntan. Han går ute i alla väder och har hitills inte frusit det minsta trots snö, blåst och många minusgrader.

Blir min eller den andra hästen sjuk, får båda stå inne på natten och klarar de av det får de gå ute på dagen. En liten förtydling, min häst vrickade sig förra vintern och då fick bägge hästarna stå i stallet över natten. 3-åringen gick ut på lösdriften på dagen och min häst fick stå i en mindre hage. Skulle någon av hästarna bli så allvarligt skadad att boxvila krävs, får kompisen stå inne i omgångar. Kompisen får stå inne över natten och några timmar på dagen. Övrig tid får någon annan häst stå inne. Det brukar fungera bra. Jag har ännu *peppar peppar* inte haft någon häst som varit så svårt skadad, men har min häst varit tvungen att stå inne ett tag brukar h*n lugna sig om det finns någon annan häst inne i stallet och det behöver inte vara kompisen.

Nu har jag inte tävlat något med unghästen än, men jag tror inte att jag kommer att ändra några rutiner. Min dam brukar gå på bete juni-oktober och tävlas en del under tiden. Hon får gå ute hela tiden. På tävlingsdagen kommer jag dit samma tid som jag gör om vi tävlar och hon står i stall. Jag ger henne lite kraftfoder och betfor, gör iordning henne, borstar, ev. knoppar, packar ihop grejorna, fixar lunch hö att ta med osv. Precis som jag alltid gör innan en tävling.

Blir hästen mobbad ( har hänt mina hästar på tidigare lösdrifter) löser man det bäst genom att ställa ut fler hösilage-balar, så att hästarna inte behöver slåss om maten. Får någon häst inte gå in i ligghallen är öppningen för liten och så även ligghallen. Man kan även göra fler öppningar.

Jag kommer att ha min unghäst på lösdrift så länge det bara går och fungerar bra. Han trivs bäst så. Han kan stå i box, men jag märker tydligt att han föredrar sin lösdrift.

Jag är ingen fanatiker som förespråkar lösdrift till varje pris, hästar är individer, som fler påpekat tidigare i tråden. Mina hästar fungerar bäst på lösdrift, men det finns andra hästar där det inte fungerar alls. Jag kan tyvärr inte ha damen på lösdrift just nu eftersom det inte finns någon ledig plats på lösdriften. Hon står i box och går med en annan häst i hagen. Det går bra det också.

Jag hoppas att jag kunnat svara på några av dina funderingar! :)

Mvh Jordgubba :)

Jag håller med.
Man anpassar efter de krav man har på ridningen och de behov hästen har just nu.
Min unghäst hade jag på lösdrift och eftersom hanteringen mest handlade om att göra hästen bekväm med människor och därefter få den sadel- och seltam så var det inga problem att ha den oklippt och därmed även otäckad: Det fanns ju också ligghall på utedriften.

När man har en tävlingshäst som tränas och tävlas regelbundet så är det inget alternativ att ha den oklippt och utan skor.

Jag har min 4-åring som tränas i hoppning och ska förhoppningsvis tävlas i år, på lösdrift och han är oskodd dessutom ;) Han är klippt, och kan alltså ridas och tränas normalt. Att han är oskodd beror på att han går väldigt bra utan skor. Han har aldrig varit skodd och hovslagaren tycker att han har så pass bra hovar att han kan fortsätta vara oskodd. Märker jag att han ömmar mycket eller att hovarna slits mycket kommer jag att sko honom. Men det går att ha en tävlingshäst på lösdrift, klippt och oskodd. Det kanske inte fungerar för alla hästar, men jag vill drista mig till att säga att många hästar klarar det. Nu vill jag tillägga att jag är varken barfota- eller lösdriftstaliban!

Jag tycker också att överdrifterna åt det "naturliga" hållet existerar. Just det här med att ha hästen utan täcke till varje pris, eller inte inse när det är dags att börja sko den. För min del är det helt fine att välja skolöst så länge det fungerar. Har dock en bekant som inte skor sin häst trots att den är tydligt sulöm när det blir hårt. Denna vinter då hagen hela tiden pendlade mellan djup gegga och stenhårt frusna lerkratrar så linkade den omkring på den knöggliga, frusna leran åtskilliga gånger. Den var stel och hade ont i musklerna också, tacka fan när den får spänna sig i det usla underlaget och inte får skor som avlastning...

Håller helt med dig! Har man en häst som ömmar så pass mycket är det bättre att sko!

Men återigen, man får välja själv. Men det kanske är lite passande att vara ödmjuk och inse att alla inte vill ha samma hästhållning som man själv vill. :bow:

Mvh Jordgubba :)

Du har aldrig funderat på varför hästen får vinterpäls!? Det finns ju faktiskt en orsak, så om man avlägsnar den så är det väl rimligt att ersätta den med något annat, exempelvis ett täcke!? Tycker inte det är schysst mot hästen att göra så. Att man inte har täcke på sin häst är inga problem för mig bara den får ha sitt konstanta "täcke", pälsen på sig!

KL

Jag skulle mer än gärna ha min 10-åriga valack i ett lösdriftstall men det finns inte så många härikring där jag bor direkt. Men att säga att det är så avskyvärt att ställa in sin häst på box tycker jag känns lite överdrivet.. :smirk: Det måste inte vara antingen eller.. Min pålle står uppstallad på en ridskola där han kommer ut i en stor hage tillsammans med sin tjej varje morgon och där får han vara fram till sena eftermiddagen.. då kommer han in till en stor box där han äter sin eftermiddagsmat och vilar lite å så rids han senare på kvällen. Jag kan se på min häst att han mår bra i hur hans sitution ser ut just för tillfället.Han har fasta mattider 4 ggr/dag (och vanliga rutiner oxå för den delen.) Pälsen skiner, han har gott humör och är fin hullet. Trots att han inte står på fri tillgång på hö..Har testat men oj så tjock han blev..
Jag har inte klippt han just för att han ska slippa stå med en massa täcken utan han får ha ett tunt regntäcke på sig vid pissväder och han är oskodd eftersom han har hovar av sten.:)

Man får som sagt var se till hur individen mår och eftersom jag inte har möjlighet till lösdrift så är det här det bästa alternativet för min häst och mig.

Sen får jag säga att jag tycker det är synd att vissa hästägare håller sina hästar inne hela dagen, ensamma i en liten rasthage eller har allför tjocka täcken på sig i förhållande till vädret. :(

Mina hästar är hästar hela tiden!!! Dom går inte på lösdrift men det verkar inte vara något problem för dom. Dom står i box under många timmar per dygn och hör och häpna, dom är fortfarande hästar!!! Täcken är inte helt främmande för dom heller!! En del av dom får gå i egna hagar medans andra (icke tävlingshästar) går tillsammans. Om nu någon av hästarna skulle ha rosa lindor (äger inga rosa lindor) så är jag övertygad om att det bara skulle reta visa människor för mina hästar skiter fullständigt vad det är för färg på skydd och lindor.

Ja, problemet är väl egentligen att hästarna är just hästar och inga tävlingsmaskiner.... vilket kanske hade varit det bästa i många lägen åtminstone för hästarna.

Jag vet flera tävlingshästar som går sådär 1,40-hoppning och som går på lösdrift eller väldigt liknande omständigheter men då är inne på natten - att det är en "tävlingshäst" är ingen ursäkt för att dom inte ska få umgås med andra hästar eller bara gå i skrittmaskin.

Täcken på hästar vintertid när hästarna är utomhus är en sak, MEN när man ser hästkrakar som står med termotäcke på sig inomhus där det är 15 grader varmt är en annan sak... hästar som aldrig har fått vara "nakna" sedan den dag dom var fölisar, sånt är beklämmande.

Har fått säga till folk att dom f-n får sluta upp med att ha dubbla täcken på hästen när det är 15 grader varmt och solsken ute !

Det är min förhoppning att folk gör sånt av okunskap, inte att dom menar att plåga sina hästar !

Om du har rosa lindor eller blå eller vad du nu har för färg på lindorna är inte huvudfrågan. Det som är frågan är varför man hellre vill linda benen på hästen när den står i boxen istället för att se till att den får skritta ordentligt - utan maskiner och inspänningar - vilket många gånger är effektivare mot t.ex. gallor än vad stallindor är.

Att ha en häst som står i box på natten men är utomhus i riktiga hagar (dvs hagar där hästen kan ta några rejäla galoppsprång utan att hamna i staketet) tillsammans med andra hästar under dagarna ser jag inget fel i... det är när folk på fullt allvar tror att det funkar lika bra med några varv i skrittmaskinen istället för hagvistelse eller att det räcker att hästen får se andra hästar på avstånd som jag blir upprörd.

Jag är ingen som anser att hästar ska gå utan täcke, gå i lösdrift och vara oskodda till varje pris, oavsett hur hästen mår av det.

Jag har faktiskt några täcken i sadelkammaren, men jag använder dom inte varje dag utan när det verkligen behövs !

Jag skor hästarna var 6:e vecka !

Det finns både för och nackdelar med både stallboende och med lösdrift.... men hästarna måste ges tillfälle att få grundläggande behov tillgodosedda oavsett om hästen står i lösdrift eller i värsta tävlingstallet !

Jag tycker att det var kanon att det äntligen kom någon form av föreskrifter gällande hästhållning....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 079
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 823
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 626
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka