Hur slutar man supporta ridsporten?

Sv: Hur slutar man supporta ridsporten?

Har åxå tänkt på detta med hundar och att snacket inte är lika där. De är ju åxå ett flockdjur med stort behov av att ströva. Så det skulle vara intressant att veta hur många som förkastar icke lösdrift in i minsta detalj som har hund och då EN hund samt har den inne i sin bostad!?

Kicki :)

Det här har jag också funderat över men man verkar inte få jämföra hästar med hundar.
Om någon stackare skriver på "hund" att h*n funderar på att skaffa en labrador som sällskapshund blir det ramaskri, den är ju minsann avlad för jakt och mår dåligt av att inte få utöva det den är född till.
En trav eller hopphäst är oftast också framavlad för sitt ändamål men då är det är det snarare synd om dom stackare som används till det tänkta ändamålet eftersom dom då måste leva ett onaturligt liv och utsättas för alla sportens grymheter.
För alla tävlingshästar och sällskapshundar lider ju!!! Eller hur var det nu? :cool:

Låt för tusan hästarna vara hästar, dom är alldeles underbara och fantastiska och många gånger bättre än oss människor - att förmänskliga hästarna är att nedvärdera dom.

Men att rida på deras ryggar är ok, att borsta, tvätta, kratsa hovar....? Just detta eviga mantra, "låt hästarna vara hästar" tycker jag är tröttande och lite klyschigt. VEM sätter den gränsen kan man ju undra!? Är det när man sätter på rosa benlindor eller går det bra med blå? Det jag känner är att allt dras till sin spets men trots detta utelämnar viktiga detaljer! Samma person som nedvärderar de som har hästar i box, rider ju själva på sina hästar, är det ok och iaf. varför!? Och allt dras över en kant, box = lite grovfoder, lite hagvistelse, rysch och pysch och en :devil:-ligt trist liv. Har man så lite kunskap och ser så fruktansvärt enögt på tillvaron!?

:bow: Precis så känner jag åxå, hur man än gör så har man rumpan bak!

Jag håller med dig. Jag kan inte förstå hur man medvetet väljer att stalla in en häst på box.

"Men hur ska man sluta stödja hästsportens utveckling utan att sluta köpa hästar? Är det nån som har nåt förslag?"

Jadu, kanske är det fel sätt att gå tillväga på, att få hästsporten att upphöra. Istället kanske man ska försöka förändra landets inställning till hästen som djur, och hästhållning. Jag tycker ändå att det har hänt en del, även om det inte är ofta och kanske inte så mycket i taget. Sen är det ju så att när ngt nytt kommer ska detta överdrivas till stor del till en början. Så det naturliga tänkandet är ju i en fas där det inte riktigt är vad det egentligen är. Vilket gör många skeptiska.

Jag gör mitt bästa för att ge min häst ett så bra liv som möjligt, och sen delar jag gärna med mig till de som vill lyssna. Man kan bara göra sitt bästa. :)

//ttl - som aldrig mer tänker stalla in en häst.

Kan tillägga att jag har hund.

Han är alltid med flockens ledare och vi är mkt sällan hemma i vårt hus. Huset är vårt hem dock, dit vi återvänder för natten - oftast. Det finns ingenting som säger att min hund skulle lida psykiskt eller fysiskt av att återvända till vårt hem nattetid och sova där. Det finsn dock väldigt mycket som talar mot att ställa en häst i en box 12 timmar om dygnet - BÅDE fysiskt och psykiskt.

kan inte annat än att hålla med. jag sjläv har dock mina hästar i box med spån,dock har de fri tillgång till grovfoder såväl inne som ute. Hästarna kommer ut tidigt på morgonen och in sent på kvällen. Uteperioden blir så lång som möjligt beroende på väder,vind och årstid. Har stora hagar med vindskjul i där de gärna stället sig på sommaren för att komma undan de irriterande småkrypen. Jag tycker också att dagens hästhållning i stora inackoderingsstall i många fall är direkt avskräckande. Ju fler kockar heter det ju. Har även mött hästägare som motiverat sin hästs kortautevistelse med att hästen är mörkrädd. Mörkrädd:eek:? Förmänskling av djuren är tyvärr allt för vanlig. Tilläggas bör att jag har eget stall och gör som jag vill,har ingen önskan om att hyra ut heller

Senast ändrad av en moderator:

Kan tillägga att jag har hund.

Han är alltid med flockens ledare och vi är mkt sällan hemma i vårt hus. Huset är vårt hem dock, dit vi återvänder för natten - oftast. Det finns ingenting som säger att min hund skulle lida psykiskt eller fysiskt av att återvända till vårt hem nattetid och sova där. Det finsn dock väldigt mycket som talar mot att ställa en häst i en box 12 timmar om dygnet - BÅDE fysiskt och psykiskt.

Men den har ju inga flockmedlemmar av egen art?! Lika lite som hästen är en människa så är ju isf. hunden det! Vad är det som säger att hunden inte isf. mår dåligt? Något som du glömmer är ju vad hästen gör förövrigt utom att stå uppstallad, att ställa "EN häst i en box i 12 timmar" är ju inget som är referens för hur andra hästar har det, finns ju fler aspekter att ta hänsyn till!

Jag kan inte se varför andra djurarters missförhållanden rättfärdigar att vi inte tar hand om hästarna optimalt?
Jag kan heller inte se varför vi lika gärna kan ta bort allt bra eftersom vi ändå är onaturliga och rider på dem. Varför inte ta ifrån dem så lite det bara går?

Och nej, jag tycker inte att det är att förenkla det så värst. Det stämmer i majoriteten av fallen.

/Migo
vars hund både går på "lösdrift" större delen av dygnet och har andra hundar att umgås med.

Rättfärdigar inte på något vis! Är bara intressant förlängning på diskussionen. Det jag vill åt är det enögda seendet, att box = "dåligt" överlag! Vem ska göra dessa värderingar rakt av och varför är box sämre än att man t.ex. rider på den!? Hur ska vågskålen stå och vem väger!? Hur kan du veta att det stämmer i majoriteten av fallen, vem kan sitta inne med sådan info.!?

Är väl lika vridet som att jag skulle påstå att folk som har hästar på lösdrift bara har så för att de ids inte lägga ned det jobb som krävs i ett trad. stall, och att det stämmer i majoriteten av fallen. :confused: Att de låter hästarna i princip sköta sig själva och bara kastar åt dem en rundbal med jämna svängar!

Senast ändrad av en moderator:

För att hästens kropp är gjord för konstant rörelse. Cirkulation och mycket annat blir lidande av stillastående.

Vi kritiserar andra burjdjur med höga röster, men stänger in hästar i box? Varför är det mer ok att ha hästen på box än minken i bur?

För att hästens kropp är gjord för konstant rörelse. Cirkulation och mycket annat blir lidande av stillastående.

Vi kritiserar andra burjdjur med höga röster, men stänger in hästar i box? Varför är det mer ok att ha hästen på box än minken i bur?

Vad gör minken förutom att sitta i bur!? Hur många har hästen konstant i en box!?

motiverat sin hästs kortautevistelse med att hästen är mörkrädd. Mörkrädd:eek:?

Jag har faktiskt en häst här hemma som var både mörkrädd och rädd för regn!

Han var sju år gammal när han kom, och hade aldrig varit ute vare sig efter skymmning eller i regn.:crazy:

Det tog ett par nätter, sen slutade han tappa bort flocken i mörkret. Regn tyckte han var jättekul andra gången det hände...
Men det var lite påfrestande första nätterna, när jag fick vara ute med honom och se till att han följde de andra.

många har sina hästar på box mer än halva dygnet.
Jag tror inte att nån här skulle säga att hästen är ointelligent eller känslolös.
Man vet hur människor påverkas av social isolering, och att bli instängda, maktlösa. Varför skulle hästarna må bättre av det?
Visst, de VÄNJER sig. Det gör barnhemsbarn också. Innebär det att det är bra och att de mår bra av det?

Personligen skulle jag anse det för svårt att helt döma ut hästhållningen i ett stall på ett enda besök. Visst, är det solklara missförhållanden, tex att hästarna står i en halvmeter lera i hagar med trasigt staket, magra som gamla bryggarök, då kan även jag döma ut den hästhållningen helt.

Dessutom anser jag det finns bra lösdrifter och bra "tradiotinella" stall. Precis som dåliga dito också finns.
Och jag anser också att lösdrift, det fungerar inte för alla hästar. Ett par stallkompisar hade sin häst på lösdrift. Den hästen åt hö (som ju givetvis fanns fri tillgång på) OAVBRUTET. Hästen var till slut, trots rejält med motion smällfet, så de blev rådda av veterinär att rida lugnare på hästen och helt avstå hoppning. Och ja, hon fortsatte äta så mkt i över ett år innan de flyttade hästen till ett "traditionellt" stall. Hästen i fråga var även "sliten" från en tidigare skada och mådde inte bra av övervikt.

Frågor jag har som talar mot att jag vill ha min häst på lösdrift är:
* Om en häst blir mobboffer som alltid hackas på, inte får äta tillräckligt osv, vad gör man då? Ska den stå själv inne i sjukboxen?
* Hur reagerar en häst som skadas så allvarligt att den ordineras boxvila när den ska stå själv inne? Den är ju van att gå med flocken.
* Hur gör man när man tävlar? Trav tex, det går ju kvällstid, men av flera anledningar så gör ju inte ridsporten det. Ska man gå upp vid typ fyrasnåret på morgonen och göra klart hästen för tävling eller ska man göra det kvällen innan och stressa hästen genom att ställa den inne när alla andra går på lösdriften? Eller ska man helt enkelt åka och tävla en smutsig häst? Eller anser de som säger lösdrift alltid är bäst att hästar inte ska tävlas?

många har sina hästar på box mer än halva dygnet.
Jag tror inte att nån här skulle säga att hästen är ointelligent eller känslolös.
Man vet hur människor påverkas av social isolering, och att bli instängda, maktlösa. Varför skulle hästarna må bättre av det?
Visst, de VÄNJER sig. Det gör barnhemsbarn också. Innebär det att det är bra och att de mår bra av det?

På vilket vis är hästen socialt isolerad bara för att den står i en box, under natten!? Den har ju boxgrannar samt att den är ju ute i hagen! Inte instängd i en låda med lock! :crazy: Att jämföra med barnhemsbarn är ju helt absurdt, samt att man inte ska förmänskliga hästarna, något som ju här påtalas hela tiden vad gäller annat! :angel: När och vem får ge hästar mänskliga egenskaper, kan man ju undra!?

På min ridskola är det inte heller så bra. De flesta hästar står i spiltor, och jag kan ju gissa (bara gissa) på att de inte klarar storlekskraven. De som står i boxar har det inte heller så bra. boxarna är nästan lika små som spiltorna, fast med dörr. Hästarna brukar gå två lektioner i streck, ibland tre, jag tycker det är för mycket, eftersom lektionerna är ungefär femtio minuter vardera.

Jag har faktiskt en häst här hemma som var både mörkrädd och rädd för regn!

Han var sju år gammal när han kom, och hade aldrig varit ute vare sig efter skymmning eller i regn.:crazy:

Det tog ett par nätter, sen slutade han tappa bort flocken i mörkret. Regn tyckte han var jättekul andra gången det hände...
Men det var lite påfrestande första nätterna, när jag fick vara ute med honom och se till att han följde de andra.

:confused:och vem hade försatt honom i den situationen? Vad jag menar är att det är vi människor som skapar problemen i vissa fall.han föddes väl inte sån eller?:idea:

Det är mycket vanligt med hästar som inte får gå i flock ute. Likaväl som det är vanligt med små frimärkeshagar.

Nej, det är inte absurdt att jämföra en isolerad individ med en annan. Socialt samspel är viktigt på många sätt, speciellt för flockdjur. Det har inte med förmänskligande att göra. Att man tar upp människor som jämförelse beror på att folk har svårt att relatera till vad det är de egentligen gör. Men du kanske själv trivs bra med att spendera halva dygnet i en garderob?

/Migo

Han föddes med stor säkerhet inte sån! Människan gör mer skada än nytta i många fall...

Invinciblestables: Det finns många stall där hästen är isolerad i sin box. Om det inte är väggar så hänger ägarna upp boxgardiner. Allt för att inte störa sin stackars häst.

/M

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
5 896
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 904
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
877
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka