Hur slutar man supporta ridsporten?

Sv: Hur slutar man supporta ridsporten?

Där har du en poäng.
Nu är ju människan ett rovdjur och hästen ett flockdjur. Därav är vi väldigt olika på många sätt vilket också gör att vi inte riktigt duger åt varandra i en flock. Hundar och människor har mer gemensamt och passar därav bättre ihop som flock.

Sen är hunden och hästen ganska olika djur. En hund tyr sig lättare till en människa än vad en häst gör, bla pga orsakerna ovan. Om jag lämnar en flock hundar så kommer min hund med mig. Oavsätt om jag ber honom eller inte. Dessutom kan jag inte vara utomhus i en hage hela dagarna med min häst, det skulle påverka mitt jobb (efter som att jag skulle ha 100% frånvaro) och mitt liv i övrigt. Men om det fungerade, och jag kunde anamma hästens språk så väl att vi kunde ha en tillräcklig kommunikation och hästen tog mig för ett liknande djur och inget rovdjur. Kanske skulle jag duga som flockmedlem.

Anledningen till att kor eller får inte passar hästen som flock är att de är så pass olika i beteendet att de inte agerar tillsammans. Hästar och hästar har samma beteende, kor och kor har samma beteende, men hästar och kor har inte samma beteende. En människa kan anpassa sig efter djurets beteende men det gör inte ett annat djur. Därav är det mycket svårare att ha en häst med något annat än just andra hästar. Precis som det kan vara svårt att ha hund med endast katter. De behöver djur som beter sig på liknande sätt som de själva. Som följer de principer som djuret naturligt följer.

Efter som att vi kan leva med hunden och anpassa oss efter dess beteende så är det möjligt för oss att utgöra en bra flock. Det hade vi kanske kunnat med hästar också, om vi kunnat leva likadana liv, vilket vi dock inte kan. Men kor, får och andra djur anpassar sig inte och lever med hästbeteende bara för att de går tillsammans med en häst - därför är de inte tillräckliga flockmedlemmar.

Så ser jag på det.

många har sina hästar på box mer än halva dygnet.
Jag tror inte att nån här skulle säga att hästen är ointelligent eller känslolös.
Man vet hur människor påverkas av social isolering, och att bli instängda, maktlösa. Varför skulle hästarna må bättre av det?
Visst, de VÄNJER sig. Det gör barnhemsbarn också. Innebär det att det är bra och att de mår bra av det?

fast en box behöver inte betyda social isolering.
Min hästs box är en av 4 i en fyrkant, hon kan stå och nosa på tre andra konstant alltså. + att hon ser 10 hästar till.

Det är mycket vanligt med hästar som inte får gå i flock ute. Likaväl som det är vanligt med små frimärkeshagar.

Nej, det är inte absurdt att jämföra en isolerad individ med en annan. Socialt samspel är viktigt på många sätt, speciellt för flockdjur. Det har inte med förmänskligande att göra. Att man tar upp människor som jämförelse beror på att folk har svårt att relatera till vad det är de egentligen gör. Men du kanske själv trivs bra med att spendera halva dygnet i en garderob?

/Migo

Det är just sådana här resonemang som just du nu för som är så tröttande!! Man vrider på saker så att det passar ens eget resonemang för stunden! Och var är likheten garderob kontra box! :confused: Bara för att det för vissa är på ett visst vis BETYDER det inte alla! Något som jag tycker att man ska ha klart för sig!

Kan ju vrida på det åxå, du kanske själv skulle trivas bra att gå ute svettig i 15 graders kyla utan möjlighet att bli torr efter det att du, utan att kunna bestämma över det själv varit tvingad att hoppa höjdhopp!? Eftersom människan på stenåldern inte kunde ta en varm dusch och skruva upp värmen!? :devil: Lika dum jämförelse att göra isf. eftersom jag INTE tror att det är det som innebär lösdrift för det stora flertalet! Och det är DET som jag stör mig på hos många lödriftsförespråkare, märk väl inte ALLA, att man generaliserar.

Kicki :)

Fast det där stämmer inte riktigt! Min häst, nu 17 år har haft en kviga som bästis samtidigt som hon hade min äldsta häst som bästis. Så jag vet att djur kan ty sig och trivas med varandra även om det går lättare med egen art. Denna kviga och min häst har umgåtts allt sedan dess över betestråden varje sommar efter det att kvigan blev en ko.

Så det är egentligen dit jag vill komma med mitt resonemang, att allt inte är givet! Det som jag lite hakar upp mig på är det ibland lite onyanserade resonemanget. Vi är både lika och olika på samma gång, och det är väldigt individuellt hur det slår ut.

Senast ändrad av en moderator:

Ett par funderingar. Du kommer dit vid 16-tiden och drar slutsatsen att som det är precis då är det hela tiden.

Hästarna kan nyss ha tagits in och ätit upp sin insläppsgiva. Täckesservice kanske inte ingår, utan ägaren tar av täcket på hästen när denne kommer ut, kanske 16.30. Att hästarna tas in en viss tid - oavsett väder - kan ju bero på att möjlighet att ha fodring ute inte finns eller att personal inte finns. De som står uppstallade kanske inte har råd att betala den merkostnad det skulle bli att ha mer personal, det är ju upp till hästägaren.

Att en ryttare har graman på sin häst kan ha många orsaker. Att den får "spel" när ni kommer upp på läktaren och rids med graman kan ju t.ex. vara att den är under igångsättning och inte får bralla omkring med ryttaren på ryggen, det vet ju inte du.

Varför inte acceptera att vi har alla olika syn på hästhållning, och det är inte så smart att dra förhastade slutsatser.

Någon kanske åker förbi dina små krabater och drar en massa slutsatser av vad som syns just då. Tänk efter vad en sådan skulle kunna komma på, med utgång från hur du uttrycker dig om ett stall du besöker en kort stund en eftermiddag.

På min ridskola är det inte heller så bra. De flesta hästar står i spiltor, och jag kan ju gissa (bara gissa) på att de inte klarar storlekskraven. De som står i boxar har det inte heller så bra. boxarna är nästan lika små som spiltorna, fast med dörr. Hästarna brukar gå två lektioner i streck, ibland tre, jag tycker det är för mycket, eftersom lektionerna är ungefär femtio minuter vardera.

Det finns mkt som inte är bra med hästhållningen på många ridskolor. Men att hästen går tre stycken 50-minuters lektioner är INTE dåligt. Som konstaterat tidigare så behöver hästen röra på sig. En arbetshäst som jobbar i skogen jobbar oftast 6-7 timmar o mår prima av det. Får de bara vila emellanåt och bra med mat så är det nyttigt för hästen.

Frimärkshage du är medveten om att inte ens din tumme får plats på ett frimärke va?

Sen så detta med hästen och floken vise värsa; nu är det ju så att en del hästatr vantrivs når fruktansvärt i flok vad ska vi göra med dem?

Sen så har jag lärt känna en underbar människa som har hästar som gått fri dessa hästar vägrar att gå ut vid dåligt väder, är dom hästarna sjuka då?

Nu är det ju så att våra nycker styr just nu vill ju folk till och med påstå att hästar inte fryser vilket är skitsnack, har första hands erfarenhet av just en sådan häst här hemma..

Nu har inte jag läst de andra inläggen, så med risk för upprepning.

Lösdrift i all ära...det kan vara underbart för många hästar.
Men precis som du skrev passar det inte heller alla. Jag tycker att box är mer än ok om man för övrigt sköter hästen väl, dvs låter den gå ute om dagarna med hästkompis, låter den kunna se hästgrannen i boxen bredvid och ger hästen det grovfoder den behöver. Det finns hästar som blir enormt trötta av lösdrift och då funkar ju inte den hästen som tävlingshäst.

Man ska även komma ihåg att det är många saker som inte är naturligt för dagens tamhästar: skoning, ridning, kraftfoder, flocksammansättning, inhängnade hagar,grusvägar, avmaskning (för vildhästar blir ju immuna efter ett tag...det kanske vore bra att pröva;))
vaccinering m.m

Vildhästar lever ju inte heller alltid loppan, många dör. Det är det naturliga urvalet som gäller.

Det finns alltid människor som överdriver sin hästhållning, t.ex tjockt täcke inomhus vid bra väder eller t.ex inga hästkompisar pga skaderisk. Det är alltid hemskt att se sådant.
Det finns även människor som väljer "naturlig hästhållning" och som överdriver detta. T.ex envisas med barfotagång trots att hästen ömmar, rider hästen normalt fast den har för tjock vinterpäls för att kunna ansträngas m.m

Måste god hästhållning vara antingen eller...jag tror inte det.
Det gäller att hitta den gyllene medelvägen för varje häst.

Oj, blev en del svar medans jag har varit borta. Orkar inte kommentera alla enskilt, här kommer lite svar och mer funderingar.

Stallet jag besökte åker jag förbi dagligen, vet när dom tas in. Har aldrig sett dom vara ute till längre än ca 17. Och sen var det nån som påpekade att man inte kan dra en slutsats efter ett besök.. Tja, jag anser mig kunna det. Dvs: Alla hästar står i så pass små boxar så det hindrar deras naturliga behov av rörelse. (Skulle vilja se det stallet som kunde tillgodose det med boxar öht) Om hästarna hade redan ätit upp sin mat så betyder ju det att: Hästarna kom in betydligt tidigare än 16:00 den dagen och dels så får dom inte fri tillgång på hö.

En annan reflektion över ett inlägg som jag tror ÅDI skrev angående att hennes häst mådde bäst med stängt fönster. Här kommer min tolkning: Om ett flyktdjur är instängd själv i en box är den tvungen att hålla koll själv på omgivningen - dvs det blir problem med vila. Då kanske det är bättre att begränsa utsikten åt ett håll så att hästen får en trygg hörna? Men det talar ändå emot min teori om att hästen faktiskt är flyktdjur...

Och att jämföra jakthundar använda som sällskapshundar med tävlingshästar är ju skrattretande. Jakthundar är avlade för att jaga, det är en uråldrig instikt som bygger på deras natur som rovdjur. En häst med superduper hoppstam är givetvis avlad för att kunna hoppa bra, men hästen saknar det i instikten. Dvs hästen är enbart avlad för att kunna hoppa, inte för att behöva just tävla. Det räcker med motion. Skulle annars vara jäkligt svår att stänga in hopphästar i en hage :angel:

Intressant dock jämförelsen med ensam hund kontra ensam häst. Jag tror skillnaden ligger i att hunden inte är flyktdjur och har en förmåga som hästar saknar - kunna vila ensamma.

Och Nocki, du har givetvis rätt. Hästen stod inte på läktaren, ber om ursäkt för min dåliga korrekturläsning :smirk:

Hästen är nu framavlad för att vi ska kunna använda den på nästan helt våra egna villkor. Varför kan man inte kompromissa? Om man nu vill ha en ridhäst så kan man ju åtminstonde se till att den för övrigt har en så bra livskvalité som möjligt? Den lär ju knappast dö av att stå inne på en box, men bara för det så innebär ju inte det att duger.

Personligen tycker jag med risk för att bli halshuggen (skulle inte skada, har en sån förbannad huvudvärk) att om man inte kan hålla hästen på hästens villkor så kanske man inte ska ha häst. Vem köper en stor fisk till en guldfiskskål? Eller kanske en Bordercollie till en pensionär i lägenhet?

Och sen vill jag även tillägga att om en häst inte trivs på en lösdrift så märks det tydligt, dvs om den blir utstött av flocken eller dyligt. Går det inte att ändra i flocken (fler/mindre hästar/andra hästar) så får man helt enkelt flytta. Precis som man gör när man har hästen instängd.

Även om hästen står med andra hästar i ett stall som de kanske kan nosa på genom gallret så kan det på inget vis få ut sina naturliga behov. Kroppspråket är viktigt för en häst och det blir ju lite svårt när dom precis har plats för att vända sig.

Jag har just nu bara minishettisar på lösdrift men jag kan säga att ingen av dom är överviktig. Jo en, men han har bara varit här ett par månader. Dom äter ca 2 kg var om dagen, första året ute åt dom dock lite mer.
Har även haft halvblod på lösdrift och dom åt inte ihjäl sig heller. Har hästar möjlighet till rörelse så löser det sig självt.

Ska ta fram bilder på småttingarna så får ni bildbevis :) Lite svårt bara med all vinterpäls just nu.. bara den hänger ju nästan till knäna på dom.

Tack för tipsen i övrigt!

Komenterar just den biten du skrev om BC, mycket p.g.a. att jag har en sådan. Och helt klart inte är lämpad för en så inaktiv människa, av just den anledningen ätt vi avlat fram den till ett visst ändamål! Likadant har vi gjort med våra hästar, vi har gjort det selektiva urvalet, inte naturen efter dess förutsättningar. Vi toppar önskade effekter och iom. detta så är det oundviklikt att vissa dalar, går inte at hålla alla bollar i luften.

Mot bakgrund av detta, så kan man ju ana att alla hästar inte passar in, ovsett vad deras förfäder hade för förutsättningar. För i många avseenden så har vi ändrat i dessa förutsättningar eftersom det inte har varit av intresse under processens gång.

Och visst, hästen är ett flyktdjur men känner den sig trygg så finns det ju ingen anledning att fly!?

Jag har hästar som både rids och körs.... men dom får också vara utomhus i sällskap av andra hästar i en trygg och harmonisk flock varvid dom får tillfälle till att utöva naturliga beteenden - vara häst helt enkelt.

Jag är inte emot att man rider sina hästar, vilket för det mesta handlar om max en timme om dagen. Det jag är emot är att hästen ska förvandlas till någon dockleksak som ska stå i stirra in i en vägg 23 timmar per dygn för att nån bortskämd jäntunge ska rida en timme per dag.... möjligtvis att hästen får vara utomhus och andas frisk luft nån timme varje dag ensam i en liten hage som inte är snäppet större än boxen.

Det är människor som håller häst på det viset som tror att det är viktigare att hästen har ett rosa täcke som matchar de rosa benlindorna (eller blå då...) istället för att få umgås med andra hästar eller få gå runt och leta efter mat och saker att undersöka i en riktig hage - vilket jag tycker hör till de "hästliga rättigheterna" att få göra åtminstone några timmar per dag.

Jag tycker nog att jag har tillräckligt vidsynt syn på hästhållning - jag tycker det är ok att ha hästar i stall... men åtminstone några timmar varje dag måste hästen få vara häst vilket innebär:
* Att få tillfälle att röra sig fritt utomhus i alla gångarter .
* Få umgås med andra hästar (hingst kan bli lite annorlunda dock)

Tyvärr är inte ens så otroligt grundläggande saker självklara för alla hästägare idag - och det är det som jag i första hand vänder mig emot.

Hästar mår inte bra av att stå inne hela dygnet med tredubbla täcken, jag har sett såna skräckexempel på bottenlöst dålig hästhållning, bara för att nån har fått för sig att det är för kallt för att vara utomhus eller att hästkraken får ont i ryggen av att vara ute ( att ryttaren är en klåpare som sågar i munnen och rider hästen i rollkur har ju inget med ryggsmärtorna att göra... eller ? ).

Jag är emot att hästarna ska gå med dubbla "täckjackor" på sig medan jag självt går omkring i T-tröja - hästen är ju klippt så fryser den ju.
Att sen hästar har i snitt 250 gram "kött" per kvadratcentimer hud jämfört med människan 100 gram vilket gör att hästen inte förlorar alls lika mycket värme till omgivningen ens om den skulle vara renrakad med operationsskär är väl inget att hänsyn till.... eller ?

Jag är ingen renodlad lösdriftsfanatiker, MEN jag tycker att man måste se hästen som ett djur som faktiskt har grundläggande behov av att få umgås med andra hästar och att få röra sig fritt !

Vi går senare in i stallet för att se om det är nån av mina gamla kompisar som kanske står där. Jag har inte varit aktiv inom ridsporten på flera år. Väl inne i stallet känner jag mig nästan gråtfärdig. Där står dessa stora djur instängda på minimal yta i de säkerligen storleksgodkända boxarna. Vissa har tjockt täcke på sig inne trots att de inte är klippta (skulle vara precis där täcket sitter då). Klockan är inte mer än 16:00 men alla hästar är inne trots fint väder ute. Foder hänger prydligt i IKEAkassar utanför boxarna men inte en enda häst har ett strå att tugga på. Dessutom står de på spån - inte mkt till förströelse där heller.

Våra hästar kommer in kl 15 (Året runt. Vill man ha dem ute längre får man helt enkelt fixa det själv.). Kl 16 har dom flesta ätit upp sitt insläppshö och kraftfoder. Och vad är det för konstigt med spån?

Hur vet du att hästen inte är klippt, är väl inte alls konstigt att man inte ser klippningen när hästen har täcke på sig, eftersom täcket täcker större delen av hästen.

Det där med att småprata lite när man går upp på en läktare tycker jag inte att ryttaren har helt fel i. Som du så noga påpekat ett flertal gånger är hästar flyktdjur och kan bli skrämd av plötsliga ljud. Dock kan det ju vara lite överdrivet att tjoa och tjima för att förvarna hästen. Klart det finns kännsliga hästar, men det kunde ju inte du veta att denna hästen var.

Och sen fattar jag inte alls varför du tycker det är konstigt att vilja ha sin häst uppstallad på ett stall där det inte är fri tillgång på grovfoder. jag skulle aldrig stalla upp min häst det det bara fanns fri tillgång på grovfoder. Jag vill veta exakt hur mkt min häst äter.
Visa dagar får min häst inte ens gå ut, om det är storm eller regnar mkt. Ska vi tävla går hon veckan innan i rasthage. Jag är antgaligen en hemsk hästmänniska i dina ögon. Men man måste acceptera att alla inte har samma syn på hästhållning. Och jag vet att min häst inte mår sämre för det.

Senast ändrad:

Till viss del håller jag med dig, jag är högst tveksam till att hästar som står med tredubbla täcken i sina boxar 20 timmar om dygnet och är ute i en liten tråkig hage några timmar generellt sätt tycker det är toppen. Eller ja, jag tror inte nån häst vill ha det livet men då var det också ett extremfall, som tyvärr inträffar.

Måste bara lägga till - och det är inte extremt...:crazy:

Mot bakgrund av detta, så kan man ju ana att alla hästar inte passar in, ovsett vad deras förfäder hade för förutsättningar. För i många avseenden så har vi ändrat i dessa förutsättningar eftersom det inte har varit av intresse under processens gång.

Och visst, hästen är ett flyktdjur men känner den sig trygg så finns det ju ingen anledning att fly!?

*kl* - inte riktat till någon enskild person...

Tar mig friheten att hoppa in lite här... fram till 1492 var hästen som djur utdöd i nordamerika, tills spanjorerna kom dit. Dom hade hästar som försvann ur hagar etc. Dessa hästar var vanliga, rejält ompysslade tamhästar (en häst kostade på den tiden väldigt mycket mer än dom gör idag... på 1600 talet köpte Gustaf 2 Adolf en häst för en summa pengar som motsvarade hela Sveriges BNP - idag skulle det handla om flera miljarder för en häst :eek:) men dom överlevde ändå i vildmarken. Faktum är att dom överlevde så bra att när "vitingarna" spred sig över prärien ett par hundra år senare så fanns det tiotusentals med vilda mustanger... från början vanliga tamhästar.

Vad har detta med den här tråden att göra ?

Jo, det visar att trots att man hade avlat i minst 500 år för att uppnå ett specifikt avelsmål - att få fram den ultimata stridshästen - hästar som var värda lika mycket som en mindre stad och var ompysslade av stalldrängar 24 timmar per dygn - så klarade dom sig som vildhästar, all omvårdnad och avel betydde inte så mycket när det väl kom till kritan.

På 1800 talet bytte Don-kosackerna ut sina tidigare hästar mot fullblod, Don-hästen uppkom härav. Dessa fullblodsättlingar har sedan dess till stor del gått på lösdrift ( utan ligghall t.o.m.) i ett klimat som många gånger är mycket värre än vad vi har i Sverige....

I Kazakstan kan temperaturen sjunka från +40 grader till -40 grader under ett och samma dygn :eek:, där är det bara hästar och jakar som klarar av det elakartade klimatet... och många männsikor bor fortfarande i yurta för att det är svårt att få byggnader att klara av ett sånt klimat.

I de allra flesta fall så är det inte hästarna som är känsliga... utan det är deras fjolliga ägare som är känsliga.

Faktum är att hästar är ett av de härdigaste djuren på den här planeten, finns det bara några grästuvor här och var så kan hästen etablera sig som art.

Och om vi jämför sporthästen med en idrottsman... hur många idrottsmän sitter inne i soffan med lindade ben 23 timmar per dygn för att dom ska klara av att prestera den sista 24:e timmen ?

En sporthäst behöver få skritta fram i sakta mak utomhus ännu mer än vad en "skogsluffare" behöver göra så, att ha hästar som ska prestera stående inomhus med lindade ben leder till ökad risk för t.ex. kotledsinflammationer eftersom dom inte får möjlighet att stärka ligament m.m. och att faktiskt få igång cirkulationen i benen.

Dessutom blir en häst som inte får "ladda ur" och hitta något att bli rädd för väldigt skvättig - och så tycker ägaren att "min häst blir så het"... vilket många gånger skulle vara avhjälpt om hästen fick nån kompis att leka med och en riktig hage att ströva runt i.

Nä, att hålla på med att hästar inte ska få vara utomhus leder bara till en massa elände.

Fram för mer hästvänliga stall - inte i första hand människovänliga, i synnerhet för tävlingshästarna som förväntas prestera både fysiskt och mentalt. Ge dom åtminstone några timmar per dygn då dom får vara hästar istället för att vara dyra leksaker.

Givetvis så är det ju inte så att hästen inte skulle klara sig som grupp, men som enskild individ så tror jag att procentsatsen ser eljest ut, just beroende på framavlde förutsättningar. Något som man ju faktiskt kan ta fasta på iom. rasers olikheter i olika länder, att jämföra islänning och arab, bara som ex.

Och ska man nu drista sig till att jämföra häst och människa på elit nivå, så visst är det så att en idrottsperson inte sitter still i soffan för att prestera 1 timme, men å andra sidan så är det ju inte livet för snitthästen heller utan det som faktiskt isf. är en ytterlighet!

Å andra sidan när vi nu jämför häst och människa, så tränar inte en idrotts person sig svettig i två par sticketröjör som den sedan lunkar runt ute i kylan efter ett träningspass, så ja, allt har mer än en sida!

Sedan så är det väl ingen som påsått att hästar inte ska få vara utomhus! Det är ju inte det som det gäller, återigen så finns det mer än bu och bä!

Mina hästar är hästar hela tiden!!! Dom går inte på lösdrift men det verkar inte vara något problem för dom. Dom står i box under många timmar per dygn och hör och häpna, dom är fortfarande hästar!!! Täcken är inte helt främmande för dom heller!! En del av dom får gå i egna hagar medans andra (icke tävlingshästar) går tillsammans. Om nu någon av hästarna skulle ha rosa lindor (äger inga rosa lindor) så är jag övertygad om att det bara skulle reta visa människor för mina hästar skiter fullständigt vad det är för färg på skydd och lindor.

Ja precis, de är ju hästar oavsett färg på ev. binlindor eller grimma. Tror inte att B-pnnyn som min dotter hade när hon var liten kände sig mindre som häst för att hon fick ha några prylar i rosa och lila! Men på många så verkar det ju vara ett problem och att man bör ha en Barbie istället!

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 079
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 823
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 626
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 427
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka