Hur skulle ni lastat?

Sv: Hur skulle ni lastat?

Nu var det ju så att du frågade hur vi skulle gjort och jag svarade att jag hade letat till jag funnit rätt person. Det hade väl inte varit så korkat om jag nu hade löst det genom att finna rätt person och jag är fortfarande helt övertygad om att det går att lasta din häst med hjälp av rätt person.

Att jag inte föredrar en tröja över huvudet på hästen har faktiskt med säkerhet att göra. Om hästen kommer lös när ni ska lasta den så kan den i panik rusa precis vart som helst utan att kunna se ett dugg.

Nu var det ju så att du frågade hur vi skulle gjort och jag svarade att jag hade letat till jag funnit rätt person. Det hade väl inte varit så korkat om jag nu hade löst det genom att finna rätt person och jag är fortfarande helt övertygad om att det går att lasta din häst med hjälp av rätt person.

Att jag inte föredrar en tröja över huvudet på hästen har faktiskt med säkerhet att göra. Om hästen kommer lös när ni ska lasta den så kan den i panik rusa precis vart som helst utan att kunna se ett dugg.

Du tror inte på mig och det får stå för dig. Men ponera att det inte går att lasta henne på annat sätt än med tröja. Skulle du då låta bli att lasta den hästen, resten av dess liv?
Det är ju egentligen det som är trådens grundfråga.

Cinnabar har aldrig haft panik och det är föga troligt att hon skulle slita sig, få panik och rusa blint. Det är till och med värt en :smirk:

Eftersom jag själv valt att välja den enklaste vägen med min ena häst så är svaret ja. Om tröjan var enda alternativet så hade jag varit så illa tvungen.

Du tycker ju inte det är något problem så varför bryr du dig om vad andra tycker? jag sket fullkomligt om folk tycker jag var löjlig som vill lasta min häst från stallet. När du vill ha hjälp fråga då istället för att som nu klanka ner på andras lösningar. Du vet ju inte om de kanske hade varit rätt person för din häst.

Oj vilket bra tips, det där med tröjan. Två av mina hästar är extremt jobbiga att lasta. Fullblodet reser sig och vill absolut inte gå in, Ponnyn bli riktigt arg och försöker bitas,sparkas osv.
Hur gör ni med den där tröjan? Låter ju som en jättebra ide.
Sätter ni bara på en vanlig tröja och tar av den när hästen är i transporten? Blir hästen inte galen då då??

Förlåt för att jag verkar helt bortom flötet men har faktiskt aldrig hört denna metoden innan.

Kram

Eftersom jag själv valt att välja den enklaste vägen med min ena häst så är svaret ja. Om tröjan var enda alternativet så hade jag varit så illa tvungen.

Du tycker ju inte det är något problem så varför bryr du dig om vad andra tycker? jag sket fullkomligt om folk tycker jag var löjlig som vill lasta min häst från stallet. När du vill ha hjälp fråga då istället för att som nu klanka ner på andras lösningar. Du vet ju inte om de kanske hade varit rätt person för din häst.

Ja, det var ett utmärkt svar. Vissa anser ju att tröja är något av det hemskaste man kan utsätta en häst för och jag vill veta hur de skulle göra då.

Bryr och bryr mig. Eftersom hästen ifråga är noll orolig och jag skrivit det från början blir det rätt tröttsamt när folk anser att hon är en kuvad och lidande liten ponny. Om du förstår hur jag menar.
Jag klankar inte ner på lösningar som inte provats, däremot påtalar jag när förslag har provats och inte fungerat.

Oj vilket bra tips, det där med tröjan. Två av mina hästar är extremt jobbiga att lasta. Fullblodet reser sig och vill absolut inte gå in, Ponnyn bli riktigt arg och försöker bitas,sparkas osv.
Hur gör ni med den där tröjan? Låter ju som en jättebra ide.
Sätter ni bara på en vanlig tröja och tar av den när hästen är i transporten? Blir hästen inte galen då då??

Förlåt för att jag verkar helt bortom flötet men har faktiskt aldrig hört denna metoden innan.

Kram

Vi i det här fallet är den som lastar :)
Vi börjar med att låta henne gå på som vanligt, då går hon upp på lämmen med frambenen och hoppar av bakåt. Då tar vi upp henne på lämmen och vi backar av henne. En ganska rejäl bit bakåt.
Tröjan hämtas och Cinna ser ut som ett barn på julafton ;) Vi lägger tröjan på huvudet så att den täcker ögonen. Pillar in kanterna i grimman/tränset och knyter under ganaschen.
Hemma lastar vi i grimma, på tävling i träns eftersom man måste ha träns på tävlingsplats.
När tröjan är på börjar Cinna lyfta frambenen så att hon kan gå på lämmen. Vi går rakt in i transporten, luckan fälls upp, tröjan tas av och hon knyts fast.

Hon är under hela processen lugn. Hon vet att transporten väntar och troligen en tävling efter det.
Tröjan hänger alltid i vår transport, dessutom är den extremt ful ;)

Jag skulle nog inte prova det här i första hand på en häst som är rädd, är den däremot bara uppstudsig skulle jag prova det.
Vi har använt det på ett annat ponnysto också och det funkade på henne med.

Vi fick nog idén från det här med stallbränder. Hästar vill inte alltid lämna sitt trygga hem=boxen/stallet vid brand. Då kan det hjälpa att knyta en jacka eller en tröja över huvudet på hästen.

Jag skulle backat upp mot stalldörrarna och förmodligen blivit vansinnig på kuppen eftersom jag verkligen inte har den minsta talang för att backa ledade ekipage...

Men varför skulle du gjort det? Det funkar ju inte heller.

Jag är ingen superstar på att backa med släp men övning ger färdighet så attans vad jag tränar när jag är i Finspång :D

Som skrivet, ganska många personer har fått prova genom åren. Cinna gillar mat men hon svälter nog hellre.
Cinna har alltid slutat i transporten, men med tröja på.

Men då får hon ju svälta, det är ju det somär poängen. Och har du inte provat det så kan du ju inte avfärda det.

Men då får hon ju svälta, det är ju det somär poängen. Och har du inte provat det så kan du ju inte avfärda det.

Jo, vi har provat utsvältning men jag har inte möjlighet att låta bil+släp+jag+minst en medhjälpare till stå på stallplanen i flera dygn. Och jag törs lova att Cinna skulle stå där i dygn efter dygn om det krävdes.
Och även om hon, mot förmodan, skulle gå in efter en vecka är det inget som säger att det går lättare gången därpå.

Cinna är tävlingsponny, hon åker lastas i snitt några gånger i veckan. Vi kan inte stå och vänta ut henne i timme efter timme. Så är det ju.
Eftersom hon är lättlastad tänker jag inte lägga flera dygn på att få henne att gå in i släpet en gång. Det är det inte värt. Särskilt inte eftersom hon ska utfodras på regelbundna tider för att få en optimal träningsmöjlighet.

fantastiskt att det finns så många "dumma" hästar...
Att ni vill hålla på med dem om de är dumma??

I min värld finns inga dumma hästar, de har inte hjärna nog att vara dumma/elaka. Deras hjärna har funktioner för att hålla dem vid liv och reproducera sig, det styr alla deras reaktioner.

Skulle aldrig tvinga en häst, oavsett vad det gäller. Protesterar den finns det en anledning, vi kan inte utgå från en människas resonemang. För hästar finns inget "lite farligt", det är på liv och död, är man inte trygg i en situation bör man undvika den.

Jag har haft flera "omöjliga" hästar, de verkar ha en tendens att hamna hos mig. :) Kanske för att jag inte ser dem som omöjliga och dumma. Alla har gått från omöjliga att lasta till "självlastande", utan allt för många försök. Jag tvingar inte in nån, jag tvingar ingen att stå kvar och jag tvingar inte ut någon. Allt sker på mitt initiativ, men på hästens villkor, har fungerat tilll 100%.

Jag blir så deprimerad när jag ser att ni säger att era hästar bara är "dumma"/"envisa" etc, jag lider med dem. Det finns alltför många självutnämnda experter i hästvärlden, och jag har ingen avsikt att bli en av dem. Jag är glad att jag hittat metoder att samarbeta med mina hästar och jag är övertygad om att våld (i alla dess former) är både onödigt och dumt. Jag tänker inte frälsa någon annan, men hoppas att alla reflekterar över vad de vill åstadkomma och om det de gör verkligen för dem närmare målet. Min erfarenhet är att det är människans beteende (medvetet och omedvetet) som får hästarna att reagera som de gör. Självkännedom och kroppskontroll borde då vara den närmaste vägen till en bättre hästhantering för både sig själv och hästen.

De hästar jag arbetat med går in i grimma och grimskaft, på "slak lina" och utan att jag går före. De stannar i trailern tills jag ber dem gå ut, då går de lika lugnt ut. De verkar tillfreds medan de står i transporten. De får omedelbar eftergift, beröm med rösten och godis när de gör som jag önskat, och min kroppshållning är alltid avspänd. De reagerar mer än man tror på ens kroppsspänning, det handlar om överlevnad för dem! (eftersom instinkterna är desamma som för flera tusen år sen...)

Inget är omöjligt för mig, en del saker kräver bara lite mer för att hitta en lösning, och desto intressantare gör det dem. :)

Omöjligt att säga hur lastningen skulle gå till utan att träffa den aktuella hästen, men jag kan säga att jag inte skulle använt tröja. Och att problemen med lastningen är symptom på ngt annat. Men de övertygade är svåra att omvända, så jag försöker inte ens...
Vidareutbildning och ständig utveckling, hallelulja! :)

*sucka*

Var har jag påstått att Cinna är dum? Snarare tvärtom, hon är grymt smart.
Hon är heller inte tvingad. Så fort tröjan är på går hon ju in. Hon väntar på sin tröja.

Jag skulle nog kunna lova att inte heller du skulle kunna lasta henne. Det var nu heller inte syftet med tråden. Frågan var om sådana som du skulle lasta henne med tröja när inget annat funkar. Eller skulle du låta hästen låta bli att åka transport för resten av livet?

Jag tycker det låter som att du helt enkelt inte VILL kunna lasta hästen "ordentligt"..? :confused:

Du är ju negativ till allt som skrivs.

Vad jag har fått fram av dina inlägg, så har hon iprincip alltid fått tröjan på sig, om hon inte gått på transporten, eller har jag fel?
Då är det ju inte så konstigt om hon inte går på, i de olika metoderna ni har testat.
Det slutar ju ALLTID med att hon får som hon vill = får tröjan på huvudet.
Fortsätter ni i den takten så är det inte konstigt om ni får en häst som inte vill gå in utan den.

Och det är faktiskt brister i hanteringen då, vare sig du vill det eller inte, och även om du är väldigt duktig med hästar.
Iom att ni faktsikt låter henne vinna.
Men det kanske ni inte ens har tänkt på?

Jag säger inte att det är fel att använda tröja (även om det är en säkerhetsrisk, men det är det ju mycket annat också :smirk: ) om ni nu vill använda det, men du kan ju inte neka till att det finns brister i lastningen!

Att hästen är smart är ju för att ni låter den vinna.

Helt enkelt för att inget av förslagen som kommit fram har funkat. Vi har provat så otroligt många metoder utan resultat.

Det är, återigen, inte syftet med tråden. Frågan var hur "ni" skulle lasta henne när nu inget annat funkar. Eller skulle du låta hästen låta bli att åka transport för resten av livet?

Säkerhetsrisken är långt mkt större utan tröja. Både för henne själv, omgivningen och transporten.

Helt enkelt för att inget av förslagen som kommit fram har funkat. Vi har provat så otroligt många metoder utan resultat.

Ja, för att ni har låtit henne vinna

Jag vet vad syftet var med tråden, men jag vill även försöka få dig att förstå att du/ni faktiskt har gjort fel, för jag tycker inte du verkar inse det.

Och då menar jag INTE att jag tycker det är fel att ha tröja över huvudet.

Ja, för att ni har låtit henne vinna

Jag vet vad syftet var med tråden, men jag vill även försöka få dig att förstå att du/ni faktiskt har gjort fel, för jag tycker inte du verkar inse det.

Och då menar jag INTE att jag tycker det är fel att ha tröja över huvudet.

När inte NH-tränare får in henne är det isf inte bara vi som gör fel. Ni får allihopa gärna komma och prova att lasta henne på era vis men jag kan redan nu förvarna om att ni gör det förgäves.

Du läser visst inte vad jag skrivit?

Jag TROR iaf att det beror på att ni alltid låtit henne vinna genom att ta på jackan.
Sen för henne såpelar det tydligen ingen roll vem det är som försöker lasta, för hon vet att hon alltid slipper undan med det.
Hon är ju smart, det skriver du ju själv.

Jag säger som någon annan; Det finns garanterat folk som klarar av att lasta just din häst. Bara för att det är en NH tränare, behöver inte den vara rätt person. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka