Sv: Hur skulle ni lastat?
fantastiskt att det finns så många "dumma" hästar...
Att ni vill hålla på med dem om de är dumma??
I min värld finns inga dumma hästar, de har inte hjärna nog att vara dumma/elaka. Deras hjärna har funktioner för att hålla dem vid liv och reproducera sig, det styr alla deras reaktioner.
Skulle aldrig tvinga en häst, oavsett vad det gäller. Protesterar den finns det en anledning, vi kan inte utgå från en människas resonemang. För hästar finns inget "lite farligt", det är på liv och död, är man inte trygg i en situation bör man undvika den.
Jag har haft flera "omöjliga" hästar, de verkar ha en tendens att hamna hos mig.
Kanske för att jag inte ser dem som omöjliga och dumma. Alla har gått från omöjliga att lasta till "självlastande", utan allt för många försök. Jag tvingar inte in nån, jag tvingar ingen att stå kvar och jag tvingar inte ut någon. Allt sker på mitt initiativ, men på hästens villkor, har fungerat tilll 100%.
Jag blir så deprimerad när jag ser att ni säger att era hästar bara är "dumma"/"envisa" etc, jag lider med dem. Det finns alltför många självutnämnda experter i hästvärlden, och jag har ingen avsikt att bli en av dem. Jag är glad att jag hittat metoder att samarbeta med mina hästar och jag är övertygad om att våld (i alla dess former) är både onödigt och dumt. Jag tänker inte frälsa någon annan, men hoppas att alla reflekterar över vad de vill åstadkomma och om det de gör verkligen för dem närmare målet. Min erfarenhet är att det är människans beteende (medvetet och omedvetet) som får hästarna att reagera som de gör. Självkännedom och kroppskontroll borde då vara den närmaste vägen till en bättre hästhantering för både sig själv och hästen.
De hästar jag arbetat med går in i grimma och grimskaft, på "slak lina" och utan att jag går före. De stannar i trailern tills jag ber dem gå ut, då går de lika lugnt ut. De verkar tillfreds medan de står i transporten. De får omedelbar eftergift, beröm med rösten och godis när de gör som jag önskat, och min kroppshållning är alltid avspänd. De reagerar mer än man tror på ens kroppsspänning, det handlar om överlevnad för dem! (eftersom instinkterna är desamma som för flera tusen år sen...)
Inget är omöjligt för mig, en del saker kräver bara lite mer för att hitta en lösning, och desto intressantare gör det dem.
Omöjligt att säga hur lastningen skulle gå till utan att träffa den aktuella hästen, men jag kan säga att jag inte skulle använt tröja. Och att problemen med lastningen är symptom på ngt annat. Men de övertygade är svåra att omvända, så jag försöker inte ens...
Vidareutbildning och ständig utveckling, hallelulja!