Hur skulle ni lastat?

Sv: Hur skulle ni lastat?

Håller med dig i ditt resonemang till viss del. Sen tror jag det är viktigt att alltid komma ihåg när man diskuterar hästhantering: Hur lydig hästen än är och hur mycket än hästen ser dig som ledare så är dom i grund och botten STORA flyktdjur, med egna idéer och följer inte alltid logikens lagar utan sina instinkter. Visst skulle det vara enkelt annars? :crazy:

Just för att Cinna faktiskt gör allt utom går på transporten. Jag ser det ändå som att hon är lojal eftersom det är en grej och den faktiskt inte innebär ngt problem då hon går på med tröja. Hon har aldrig svikit mig och lär inte göra det heller.
Min teori är att hon helt enkelt har en grej kvar som hon har som sin grej. Cinna är ju väldigt egen, släktskap du vet ;)

Hon gör inte utfall mot människor utan mer slänger sig åt olika håll. Var nog felformulerat av mig.
Här är det nog brist på ledarskap från matte men hoppas att det till slut löser sig med mer träning, mer träning.

Här är det nog brist på ledarskap från matte men hoppas att det till slut löser sig med mer träning, mer träning.

Det var då ett fasligt tjatande :smirk:
Punkt 1: Jag tänker inte träna på något som faktiskt funkar alldeles utmärkt.
Punkt 2: Ledarskapet är utmärkt befäst, sen många år.

Såg en gång ett program om djurs beteende, minns en katt som varje dag när hon skulle få mat stod så nära kylskåpet att hon slog i huvudet när matte öppnade dörren för att ta ut kattmaten. Nån expert förklarade detta ur vår synvinkel ganska korkade beteende med att det i kattens värld fungerade så att händelse 1) få kylskåpsdörren i pannan automatisk ledde till 2) få mat. Utan 1) inget 2).
Kanske är det så för din ponny? Hon tycker det är roligt att få åka med transporten, men uten 1) få jacka på huvudet finns det inget 2) gå in i transporten.

Roligt i alla fall att få höra din historia, och vilken härlig ponny du verkar ha! :rofl:

Såg en gång ett program om djurs beteende, minns en katt som varje dag när hon skulle få mat stod så nära kylskåpet att hon slog i huvudet när matte öppnade dörren för att ta ut kattmaten. Nån expert förklarade detta ur vår synvinkel ganska korkade beteende med att det i kattens värld fungerade så att händelse 1) få kylskåpsdörren i pannan automatisk ledde till 2) få mat. Utan 1) inget 2).
Kanske är det så för din ponny? Hon tycker det är roligt att få åka med transporten, men uten 1) få jacka på huvudet finns det inget 2) gå in i transporten.

Roligt i alla fall att få höra din historia, och vilken härlig ponny du verkar ha! :rofl:

Haha, det var en rätt söt katthistoria. Jag är ingen djurpsykolog men det kanske är så. Hon går ju rakt in med spetsade öron, lugnt och fint, så fort hon har tröjan på sig. Väl inne står hon stilla, både när man kör och när hon står i släpet t.ex. mellan två klasser.
Och tävla gillar hon ju så :)

Måste vara jobbigt med ponnys som slänger sig hit o dit sparkar o har sig. Skönt att man har en häst som kliver in själv , lugnt och fint utan skaderisker. Tryggheten och ledarskapet måste vara väldigt svagt med ponnys som går med jackor på huvudet. :rofl: är själv ingen NH utövare utan har lärt mig efter 30 års hästeri vilka metoder som är bra och fungerar. Det är trygghet, lugn, tålamod. Men jag ska fortsätta att läsa här om det finns fler vettiga ideer om lastningsmetoder utan att man behöver förnedra hästen och stressa den.

Senast ändrad av en moderator:

Nämen nu måste jag få försvara TS, hennes ponny är ju lugn och fin när hon får jackan på sig, hur kan du få det till att den är stressad och förnedrad?! Ur ett djurs synvinkel är det väl ingen skillnad på vad den får på sig av utsyrsel och på vilken kroppsdel, för en häst är ju allt vi gör med den ganska onaturligt! Skulle det vara mindre förnedrande att få på sig en sadel i så fall? Eller rosa täcke med små morötter på?
Poängen här är att hennes häst accepterar det hon gör och känner sig lugn med det, och då spelar det banne mig ingen roll vad det är hon gör. Om du vill lära din häst att hämta tidningen gåendes baklänges med förbundna ögon finns det väl inget som säger att det på något sätt skulle vara mer skadligt än att rida GP dressyr, och ur hästens synvinkel skulle jag tro att det är ungefär samma sak.

Just för att Cinna faktiskt gör allt utom går på transporten. Jag ser det ändå som att hon är lojal eftersom det är en grej och den faktiskt inte innebär ngt problem då hon går på med tröja. Hon har aldrig svikit mig och lär inte göra det heller.
Min teori är att hon helt enkelt har en grej kvar som hon har som sin grej. Cinna är ju väldigt egen, släktskap du vet ;)

Hon gör inte utfall mot människor utan mer slänger sig åt olika håll. Var nog felformulerat av mig.

Egentligen ska jag kanske inte ha någon åsikt, för även om Madicken är en klippa i all hantering med mig så kan hon vara en riktig skit med andra människor. Vilket hon ju egentligen inte ska vara, utan hon ska kunna föra sig även om inte matte finns i närheten. Dock så har jag programmerat henne att vara ilsk mot folk jag inte gillar hehe :devil: Men så länge hon inte är farlig, så får hon väll hållas...

Kan hålla med om det där med släktskap, Mixit var precis likadan. Ena dagen upp, andra ner....

Varför inte helt enkelt ge en trevlig anledning till att gå in i släpet = ge äpple eller annat gott där inne? Då blir det något positivt och ingen stress dvs hästen lär sig något. Har alltid funkat för mig och jag har lättlastade hästar :)

Jackor på huvudet, varför ? För att den inte ska se okey fungerar det så är det väll bra. Men kom ngn och frågade om bra lastningsmetoder tror jag att det finns vettigare roligare ideer än att gjöra hästen blind.

Varför inte helt enkelt ge en trevlig anledning till att gå in i släpet = ge äpple eller annat gott där inne? Då blir det något positivt och ingen stress dvs hästen lär sig något. Har alltid funkat för mig och jag har lättlastade hästar :)

Som jag redan skrivet, alla mina hästar får en morot eller ett äpple när de gått in. Dock har inte Cinna insett det trevliga på 7,5 år ;) Peia däremot, hennes dotter, fattade konceptet vid två månaders ålder :rofl:
Mina övriga hästar är alltså lättlastade.

Egentligen ska jag kanske inte ha någon åsikt, för även om Madicken är en klippa i all hantering med mig så kan hon vara en riktig skit med andra människor. Vilket hon ju egentligen inte ska vara, utan hon ska kunna föra sig även om inte matte finns i närheten. Dock så har jag programmerat henne att vara ilsk mot folk jag inte gillar hehe :devil: Men så länge hon inte är farlig, så får hon väll hållas...

Kan hålla med om det där med släktskap, Mixit var precis likadan. Ena dagen upp, andra ner....

Cinna är iofs oftast upp, mest bara vid lastning hon säger ifrån. Men bara utan tröjan ;)
I hagen bossar hon också men är mot mig ytterst väluppfostrad. Jennifer och de andra kör hon lite med. Är man för långsam vid utsläpp så går Cinna ut själv och sådana saker. Men det finns inget ont i henne öht. Bara mkt bestämda åsikter om saker och ting :)

Måste vara jobbigt med ponnys som slänger sig hit o dit sparkar o har sig. Skönt att man har en häst som kliver in själv , lugnt och fint utan skaderisker. Tryggheten och ledarskapet måste vara väldigt svagt med ponnys som går med jackor på huvudet. :rofl: är själv ingen NH utövare utan har lärt mig efter 30 års hästeri vilka metoder som är bra och fungerar. Det är trygghet, lugn, tålamod. Men jag ska fortsätta att läsa här om det finns fler vettiga ideer om lastningsmetoder utan att man behöver förnedra hästen och stressa den.

Du hajar kanske inte. När hon har tröja på sig är hon varken stressad eller förnedrad.
Cinna kliver på lugnt och fint och utan skaderisk. (Sålänge den som leder henne går rakt framåt.)

Okey , jag tolkade det som att hon var orolig och slängde sig hit o dit , men funkar det utan stress o skador så mår inte hästen dåligt.:rofl:

Okej såg inte det förlåt :) Men du kan ju ge henne morot som uppmuntran för varje steg hon tar i början så att hon får direkt belöning? Sen kan man ju vänja hästarna vid att alltid få tex kraftfoder och stå en stund i vagnen varje dag så går de säkert in självmant när de kopplat.

Okej såg inte det förlåt :) Men du kan ju ge henne morot som uppmuntran för varje steg hon tar i början så att hon får direkt belöning? Sen kan man ju vänja hästarna vid att alltid få tex kraftfoder och stå en stund i vagnen varje dag så går de säkert in självmant när de kopplat.

Hohojaja, som om inte det var provat ;)
Alla standardmetoder är liksom provade och uträknade.

klurig häst du har, hon är nog väldigt intelligent ;)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 969

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka