Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min häst har varit enormt tjurskallig, ställer sig upp, slår nästan över, sätter sig på arslet.. o jaa.. är allmänt dum! går rakt över mig etc etc... vägrar vända åt vänster... jaa allt..
har haft stora problem med att köra henne smalt. MEN sen lånad ejag en stor transpirt, boggie, med Plast mellanvägg. Breddade inte ens, och hästen går rätt på och inga svårigheter alls att köra smalt. Och att lasta smalt då?! det har ALDRIG GÅTT och nu bara lunkade hon in och stod där helt nöjd.
Jag tror på att transporten har STOR betydelse. Den här var stor, hade plastmellanvägg, och väldigt ljus.
Den vi brukar ha har plywood vägg eller vad det är, rätt smal och ganska trång.
okej vad bra, då ska jag kika in där!!
förlåt för kapningen
Jag tycker du ska fortsätta på din tröjmetod om den fungerar!
Så jobbigt är det väl ändå inte?
Nu har jag inte läst hela tråden så jag berom ursäkt för upprepning
men jag hade en vän som lastade sin häst med en hemmagjord sele av något slag, tror dom hade den för att dra in hästen men jag är inte riktigt säker, någon som har en aning om vad det är jag menar?
Jag lägger in en länk till ett inlägg som jag skrev för länge sedan, i en annan lastningstråd...
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=553910#post4031138
Verktygen i sig som man använder är irrelevanta, det är användningen av dem som är viktig. Återigen, det är hästpsykologi det handlar om. Det finns inga snabblösningar utan det krävs arbete. Ibland är det människans nervositet som blockerar hästen, andra gånger är det andra orsaker som ligger bakom.
Sedan är det helt upp till dig om inlägget är av intresse. Om du är nöjd med vad du har och inte tror att det finns ett bättre sätt, så kommer du inte att prova något annat sätt att lasta din häst.
Jo, min häst lärde sig också att han kunde sätta hovarna på allt utom lämmen till slut, det blev en grej om just själva transporten.
Men, eftersom det fungerar så bra för dig, varför fråga här!? Du vet ju redan att inget annat funkar.
Med risk att bli nerbankad..min pålle har aldrig trilskat med att bli lastad, men så en gång fick hon för sig att nähä idag ska jag inte åka och hoppa inte
Trodde att jag skulle bli tokig då hon bara fjantade, ringde min tränare och sa att jag blir sen då hon inte vill in fick då tippset att ta en piasava kvast (en sån med röd borst) och sätta laggom hårt i ändan när hon backade...vad hände jo hon for som en raket in i transporten
När jag kom dit så sa min tränare att det funkar mkt. ofta då stoet gör så på fölen allstå puttar dem i ändan när det fostrar dem
Kan säga att det INTE ska användas våld utan räckte med att "dutta" till med borsten i ändan!
En tidigare tävlingsponny lastades med jacka, funkat hela hans (mkt) tävlingsfyllda liv.
Jag har inga erfarenheter av att dra in dem i grimma, tar hellre linor isf. Bara man håller huvudet rakt in (är rätt lätt även om de reser sig om man är påpasslig) så har de ingen annan möjlighet än att gå in. Men då krävs ju minst tre pers (föredrar två linor framför en) och då går det ju bort för er.
Fortsätt med jackan om det funkar tycker jag.
Men Lazio: du drar bara repet runt bommen, inte flera varv eller?
Slänger han sig eller står han bara som en tjurig åsna?
Jo, Cinnas tröja är så fruktansvärt ful också Men hon gillar den och det räcker för oss
Han börjar med att stå, då får han stå en stund och lukta på rampen bara han är vänd så han tittar in i transporten. När han sen tar upp huvudet brukar jag smacka och då kliver han in.
Förr var han jobbigare, då när han kände trycket blev han tjurig och skulle gå åt sidorna, kasta sig bakåt, resa sig mm. En gång slog han huvudet i transportens tak så blodet rann för han slängde sig.
En gång kom han lös på Solvallas stallbacke när grindarna var öppna.. grimman gick sönder. Och två ggr har han kastat sig och ramlat omkull. Haft sönder 2 longerlinor, 2 grimmor och ett träns..
Men nu för tiden om han skulle tjafsa och inte är inne i tranpsorten inom 10 min får det bli jackan!
Med risk att bli nerbankad..min pålle har aldrig trilskat med att bli lastad, men så en gång fick hon för sig att nähä idag ska jag inte åka och hoppa inte
Trodde att jag skulle bli tokig då hon bara fjantade, ringde min tränare och sa att jag blir sen då hon inte vill in fick då tippset att ta en piasava kvast (en sån med röd borst) och sätta laggom hårt i ändan när hon backade...vad hände jo hon for som en raket in i transporten
När jag kom dit så sa min tränare att det funkar mkt. ofta då stoet gör så på fölen allstå puttar dem i ändan när det fostrar dem
Kan säga att det INTE ska användas våld utan räckte med att "dutta" till med borsten i ändan!
Mina hästar har alltid fått lära sig att gå in själva. Ser till att dörren fram är öppen och att det är ljust , breddar mellanväggen, mkt hö längst fram pluss en belöningshink med godis. Inga andra människor får finnas nära transporten för att hästen ska känna sig trygg med mig. Har offtast en kedjegrimmskafft som löper under hästens haka, för att den lättare ska känna av tryck och eftergifft. Leder hästen lugnt fram till lämmen så att den får en stund på sig att se in . Lägger grimmskafftet över hästens rygg och håller hårdare i kedjan och ber framåt, så fort den tar ett steg släpper jag trycket som belöning. Hästarna har lärt sig mycket fort vad jag vill, tryck i kedjan, matte ber gå fram och in. Hade tidigare en ponny som inte ville vara med på det här, då satt jag och höll i mot säkert i 5 minuter (muskelkramp i armarna) innan han gav med sig och gick fram och in men den lärde sig också vad jag ville när kedjan kom under hakan och grimmskafftet låg på ryggen , nu ska vi in.
Och just Cinna är en väldigt speciell ponny. Hon har så otroligt mkt vilja att jag ibland baxnar. Samtidigt är hon otroligt ärlig och skulle aldrig svika mig. Hon följer mig överallt, utom in i transporten. Skulle man be henne gå på en vanlig buss skulle hon antagligen göra det
Det här inlägget förbryllar mig lite grann...Hur kan det vara så att en häst "som aldrig skulle svika mig" inte gör ALLTING jag ber den om.
Antingen är man bossen, eller inte. Det finns ju liksom inget mellanting, ibland är det jag som bestämmer men ibland är det hästen. För mig går det inte ihop...
Madicken är också en häst med ett sanslöst hårt psyke, men jag skulle inte kunna kalla mig hennes "ledare" om jag inte kunde få henne att gör det jag ber om i varje situation. Hon ska göra som jag säger ( om min begäran inte är fullständigt oresonlig), Sen kanske hon inte gör allting med största glädje, men hon gör det hursomhelst.
Sen skrev du att din häst gör "utfall" när du inte använder tröjan vid lastning. Det kanske också kan vara en varningsklocka att din häst faktiskt inte ser dig som högre i rang. En häst kan vara lätt i alla situationer hemma, men det är ofta vid t.ex lastning som det visar sig vem som är herre på täppan.
Väntar med spänning på ett svar!