Hur skulle ni lastat?

Sv: Hur skulle ni lastat?

Jag lastar också min häst med något över huvudet, hon är jättenöjd och går rakt på. Utan "huva" tycker hon det blir obehagligt och inte alls nödvändigt :angel:

Det här som jag pratar om.. det "bra" släpet, är ett henra contessa XL

Kanonbra!!! förutom att det inte går att öppna dörren där fram inifrån.. eller, kanske är bra ur synpunkten att hästen kan lära sig att öpnna den men men...

guu förlåt, det här var verkligen helt offtopic!!

Strunta i mig!!!:crazy:

Min häst har varit enormt tjurskallig, ställer sig upp, slår nästan över, sätter sig på arslet.. o jaa.. är allmänt dum! går rakt över mig etc etc... vägrar vända åt vänster... jaa allt..

har haft stora problem med att köra henne smalt. MEN sen lånad ejag en stor transpirt, boggie, med Plast mellanvägg. Breddade inte ens, och hästen går rätt på och inga svårigheter alls att köra smalt. Och att lasta smalt då?! det har ALDRIG GÅTT och nu bara lunkade hon in och stod där helt nöjd.

Jag tror på att transporten har STOR betydelse. Den här var stor, hade plastmellanvägg, och väldigt ljus.
Den vi brukar ha har plywood vägg eller vad det är, rätt smal och ganska trång.

Den här ponnyn går inte att köra smalt så hon åker alltid brett. Vi har provat flera olika transporter, ljusa, mörka, riktig mellanvägg, plastmellanvägg. Inget har hittills funkat, förutom tröjan då ;)

Vi letar ny, bredare transport för att om möjligt kunna köra två ponnyer i. Vi har bland annat tittat på Henra Contessa XL. Jag har startat en transporttråd under Utrustning, Säkra transporter heter den. Fortsätt gärna transporttipsen där :)

okej vad bra, då ska jag kika in där!! :idea:
förlåt för kapningen:o

Jag tycker du ska fortsätta på din tröjmetod om den fungerar!
Så jobbigt är det väl ändå inte?

Nu har jag inte läst hela tråden så jag berom ursäkt för upprepning
men jag hade en vän som lastade sin häst med en hemmagjord sele av något slag, tror dom hade den för att dra in hästen men jag är inte riktigt säker, någon som har en aning om vad det är jag menar?

Jag lägger in en länk till ett inlägg som jag skrev för länge sedan, i en annan lastningstråd... :angel:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=553910#post4031138

Verktygen i sig som man använder är irrelevanta, det är användningen av dem som är viktig. Återigen, det är hästpsykologi det handlar om. Det finns inga snabblösningar utan det krävs arbete. Ibland är det människans nervositet som blockerar hästen, andra gånger är det andra orsaker som ligger bakom.
Sedan är det helt upp till dig om inlägget är av intresse. Om du är nöjd med vad du har och inte tror att det finns ett bättre sätt, så kommer du inte att prova något annat sätt att lasta din häst. ;)

okej vad bra, då ska jag kika in där!! :idea:
förlåt för kapningen:o

Jag tycker du ska fortsätta på din tröjmetod om den fungerar!
Så jobbigt är det väl ändå inte?

Nu har jag inte läst hela tråden så jag berom ursäkt för upprepning
men jag hade en vän som lastade sin häst med en hemmagjord sele av något slag, tror dom hade den för att dra in hästen men jag är inte riktigt säker, någon som har en aning om vad det är jag menar?

Jag har inga som helst planer på att sluta med tröjmetoden, som jag tror att jag skrev redan från början :) Jag ville bara se vad andra trodde skulle fungera.

Sådan sele tror jag inte fungerar, om jag minns rätt har något liknande funnits på Börjes eller så.

Jag lägger in en länk till ett inlägg som jag skrev för länge sedan, i en annan lastningstråd... :angel:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=553910#post4031138

Verktygen i sig som man använder är irrelevanta, det är användningen av dem som är viktig. Återigen, det är hästpsykologi det handlar om. Det finns inga snabblösningar utan det krävs arbete. Ibland är det människans nervositet som blockerar hästen, andra gånger är det andra orsaker som ligger bakom.
Sedan är det helt upp till dig om inlägget är av intresse. Om du är nöjd med vad du har och inte tror att det finns ett bättre sätt, så kommer du inte att prova något annat sätt att lasta din häst. ;)

Det där gör Cinna som ett rinnande vatten på allt utom transporten ;) Så ja, det är också provat.

Och nej, nervositet finns inte hos ngn av oss.

Jo, min häst lärde sig också att han kunde sätta hovarna på allt utom lämmen till slut, det blev en grej om just själva transporten.

Men, eftersom det fungerar så bra för dig, varför fråga här!? :) Du vet ju redan att inget annat funkar. ;)

Jo, min häst lärde sig också att han kunde sätta hovarna på allt utom lämmen till slut, det blev en grej om just själva transporten.

Men, eftersom det fungerar så bra för dig, varför fråga här!? :) Du vet ju redan att inget annat funkar. ;)

Jag vill, som skrivet, inte ha några egentliga tips utan mer se hur andra skulle lösa det. I Hästhanteringsforumet tycks man vara en grym djurplågare om man lastar hästen med tröja. (Om sen det är det enda som fungerar tycks inte spela någon roll.)
De som brukar gapa värst har jag hittills inte sett till så de hade visst inga användbara tips ändå :smirk:

Men tack för försöken hittills :)

Med risk att bli nerbankad..min pålle har aldrig trilskat med att bli lastad, men så en gång fick hon för sig att nähä idag ska jag inte åka och hoppa inte:angel:
Trodde att jag skulle bli tokig då hon bara fjantade, ringde min tränare och sa att jag blir sen då hon inte vill in fick då tippset att ta en piasava kvast (en sån med röd borst) och sätta laggom hårt i ändan när hon backade...vad hände jo hon for som en raket in i transporten:D
När jag kom dit så sa min tränare att det funkar mkt. ofta då stoet gör så på fölen allstå puttar dem i ändan när det fostrar dem:D
Kan säga att det INTE ska användas våld utan räckte med att "dutta" till med borsten i ändan!

Med risk att bli nerbankad..min pålle har aldrig trilskat med att bli lastad, men så en gång fick hon för sig att nähä idag ska jag inte åka och hoppa inte:angel:
Trodde att jag skulle bli tokig då hon bara fjantade, ringde min tränare och sa att jag blir sen då hon inte vill in fick då tippset att ta en piasava kvast (en sån med röd borst) och sätta laggom hårt i ändan när hon backade...vad hände jo hon for som en raket in i transporten:D
När jag kom dit så sa min tränare att det funkar mkt. ofta då stoet gör så på fölen allstå puttar dem i ändan när det fostrar dem:D
Kan säga att det INTE ska användas våld utan räckte med att "dutta" till med borsten i ändan!

Jag tänker iaf inte kritisera dig. Det har funkat med några andra ponnyer vi haft i stallet ;)
Dock funkar det inte på Cinna, det heller :smirk: Hon puttade heller aldrig Peia i rumpan så hon har väl inte fattat det konceptet :D

En tidigare tävlingsponny lastades med jacka, funkat hela hans (mkt) tävlingsfyllda liv.

Jag har inga erfarenheter av att dra in dem i grimma, tar hellre linor isf. Bara man håller huvudet rakt in (är rätt lätt även om de reser sig om man är påpasslig) så har de ingen annan möjlighet än att gå in. Men då krävs ju minst tre pers (föredrar två linor framför en) och då går det ju bort för er.

Fortsätt med jackan om det funkar tycker jag.

Men Lazio: du drar bara repet runt bommen, inte flera varv eller?

Ja runt ett varv och håller emot med hjälp av bommen, men man måste ha handskar och aldrig släppa efter utan ta ett rejält tag så hästen känner trycket, och inte låta den titta nån annanstans än in i tranporten. Funkar på min åsna. Linor funkar inte alls på honom då kastar han sig bara och ramlar omkull och har sig.

Slänger han sig eller står han bara som en tjurig åsna?

Jo, Cinnas tröja är så fruktansvärt ful också :p Men hon gillar den och det räcker för oss ;)

Han börjar med att stå, då får han stå en stund och lukta på rampen bara han är vänd så han tittar in i transporten. När han sen tar upp huvudet brukar jag smacka och då kliver han in.

Förr var han jobbigare, då när han kände trycket blev han tjurig och skulle gå åt sidorna, kasta sig bakåt, resa sig mm. En gång slog han huvudet i transportens tak så blodet rann för han slängde sig.
En gång kom han lös på Solvallas stallbacke när grindarna var öppna.. grimman gick sönder. Och två ggr har han kastat sig och ramlat omkull. Haft sönder 2 longerlinor, 2 grimmor och ett träns..

Men nu för tiden om han skulle tjafsa och inte är inne i tranpsorten inom 10 min får det bli jackan!

Han börjar med att stå, då får han stå en stund och lukta på rampen bara han är vänd så han tittar in i transporten. När han sen tar upp huvudet brukar jag smacka och då kliver han in.

Förr var han jobbigare, då när han kände trycket blev han tjurig och skulle gå åt sidorna, kasta sig bakåt, resa sig mm. En gång slog han huvudet i transportens tak så blodet rann för han slängde sig.
En gång kom han lös på Solvallas stallbacke när grindarna var öppna.. grimman gick sönder. Och två ggr har han kastat sig och ramlat omkull. Haft sönder 2 longerlinor, 2 grimmor och ett träns..

Men nu för tiden om han skulle tjafsa och inte är inne i tranpsorten inom 10 min får det bli jackan!

Cinna står aldrig stilla. Hon rör sig hela tiden. Vi hade ett C-ponnysto som däremot frös fast på rampen och stod där som en åsna. Henne kunde man få in med hjälp av lina runt frambommen och peta lite med ett dressyrspö på rumpan. Cinna bara slår.
Cinna har pajat vår transport lite också, därför har hon ett rätt snyggt ärr vid ena ögat. Det har en mkt snajsig form ;)

:bow:
All ledarskapsträning i all ära, men ibland får man faktiskt bestämma sig för att NU ÄR DET NOG! :devil: Min häst fick också en hästätande piasavakvast i häcken när han helt plötsligt kom på att börja slänga sig ut för att sedan stå på rampen och se helnöjd ut... Funkade finfint, han har aldrig gjort det igen...

Lånar knapp delvis...
Med risk för påhopp, ibland är det som sagt bara så att man får säga att nu är det nog med tjafs.. Har en som går på 29 av 30 gånger, lastar sig själv, går bara in. 30:e gången så har han ingen lust och då tjafsar inte jag utan han får ett "pet" med dressyrspöet på rumpan och går då rakt in utan vidare diskussioner.

Mina hästar har alltid fått lära sig att gå in själva. Ser till att dörren fram är öppen och att det är ljust , breddar mellanväggen, mkt hö längst fram pluss en belöningshink med godis. Inga andra människor får finnas nära transporten för att hästen ska känna sig trygg med mig. Har offtast en kedjegrimmskafft som löper under hästens haka, för att den lättare ska känna av tryck och eftergifft. Leder hästen lugnt fram till lämmen så att den får en stund på sig att se in . Lägger grimmskafftet över hästens rygg och håller hårdare i kedjan och ber framåt, så fort den tar ett steg släpper jag trycket som belöning. Hästarna har lärt sig mycket fort vad jag vill, tryck i kedjan, matte ber gå fram och in. Hade tidigare en ponny som inte ville vara med på det här, då satt jag och höll i mot säkert i 5 minuter (muskelkramp i armarna) innan han gav med sig och gick fram och in men den lärde sig också vad jag ville när kedjan kom under hakan och grimmskafftet låg på ryggen , nu ska vi in.:banana:

Mina hästar har alltid fått lära sig att gå in själva. Ser till att dörren fram är öppen och att det är ljust , breddar mellanväggen, mkt hö längst fram pluss en belöningshink med godis. Inga andra människor får finnas nära transporten för att hästen ska känna sig trygg med mig. Har offtast en kedjegrimmskafft som löper under hästens haka, för att den lättare ska känna av tryck och eftergifft. Leder hästen lugnt fram till lämmen så att den får en stund på sig att se in . Lägger grimmskafftet över hästens rygg och håller hårdare i kedjan och ber framåt, så fort den tar ett steg släpper jag trycket som belöning. Hästarna har lärt sig mycket fort vad jag vill, tryck i kedjan, matte ber gå fram och in. Hade tidigare en ponny som inte ville vara med på det här, då satt jag och höll i mot säkert i 5 minuter (muskelkramp i armarna) innan han gav med sig och gick fram och in men den lärde sig också vad jag ville när kedjan kom under hakan och grimmskafftet låg på ryggen , nu ska vi in.:banana:

Fast det där funkar inte heller på Cinna. Hon blir bara väldigt arg.
Självklart har vi ljust i transporten, öppen dörr och sneställd mellanvägg men det hjälper inte.
Hö får inte mina hästar äta i transporten om det inte är absolut nödvändigt. Går hästen in får den en morot eller ett äpple. Jag vill inte muta in hästen utan den ska gå in för att jag säger det, inte för att den har en hink med havre eller dylikt därinne.

Och just Cinna är en väldigt speciell ponny. Hon har så otroligt mkt vilja att jag ibland baxnar. Samtidigt är hon otroligt ärlig och skulle aldrig svika mig. Hon följer mig överallt, utom in i transporten. Skulle man be henne gå på en vanlig buss skulle hon antagligen göra det ;)

Det här inlägget förbryllar mig lite grann...Hur kan det vara så att en häst "som aldrig skulle svika mig" inte gör ALLTING jag ber den om.
Antingen är man bossen, eller inte. Det finns ju liksom inget mellanting, ibland är det jag som bestämmer men ibland är det hästen. För mig går det inte ihop...

Madicken är också en häst med ett sanslöst hårt psyke, men jag skulle inte kunna kalla mig hennes "ledare" om jag inte kunde få henne att gör det jag ber om i varje situation. Hon ska göra som jag säger ( om min begäran inte är fullständigt oresonlig), Sen kanske hon inte gör allting med största glädje, men hon gör det hursomhelst.

Sen skrev du att din häst gör "utfall" när du inte använder tröjan vid lastning. Det kanske också kan vara en varningsklocka att din häst faktiskt inte ser dig som högre i rang. En häst kan vara lätt i alla situationer hemma, men det är ofta vid t.ex lastning som det visar sig vem som är herre på täppan.

Väntar med spänning på ett svar!

Det här inlägget förbryllar mig lite grann...Hur kan det vara så att en häst "som aldrig skulle svika mig" inte gör ALLTING jag ber den om.
Antingen är man bossen, eller inte. Det finns ju liksom inget mellanting, ibland är det jag som bestämmer men ibland är det hästen. För mig går det inte ihop...

Madicken är också en häst med ett sanslöst hårt psyke, men jag skulle inte kunna kalla mig hennes "ledare" om jag inte kunde få henne att gör det jag ber om i varje situation. Hon ska göra som jag säger ( om min begäran inte är fullständigt oresonlig), Sen kanske hon inte gör allting med största glädje, men hon gör det hursomhelst.

Sen skrev du att din häst gör "utfall" när du inte använder tröjan vid lastning. Det kanske också kan vara en varningsklocka att din häst faktiskt inte ser dig som högre i rang. En häst kan vara lätt i alla situationer hemma, men det är ofta vid t.ex lastning som det visar sig vem som är herre på täppan.

Väntar med spänning på ett svar!

Just för att Cinna faktiskt gör allt utom går på transporten. Jag ser det ändå som att hon är lojal eftersom det är en grej och den faktiskt inte innebär ngt problem då hon går på med tröja. Hon har aldrig svikit mig och lär inte göra det heller.
Min teori är att hon helt enkelt har en grej kvar som hon har som sin grej. Cinna är ju väldigt egen, släktskap du vet ;)

Hon gör inte utfall mot människor utan mer slänger sig åt olika håll. Var nog felformulerat av mig.

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 656
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 160
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 542
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar