Hur skulle ni lastat?

Sv: Hur skulle ni lastat?

Ett totalt korkat förslag, man om du ser på det så här..

En helg, eller lov, med gott om tid, utan mat och vatten, förutom det som finns i transporten.. Ta med en god bok, sovsäck och kudde och någon som sköter matleveransen till dig..:angel: :crazy:

Jag lovar dom ger upp efter ett tag.. Och du ska inte ge dig förrän hon gott in.. Ponnyer är smarta, dom fattar vinken efter ett tag..

Min gammel ponny Dahlman.. Du vet.. Satt vi en hel lördag med.. Men in gick han och det var aldrig strul efteråt..:cool:

Ett totalt korkat förslag, man om du ser på det så här..

En helg, eller lov, med gott om tid, utan mat och vatten, förutom det som finns i transporten.. Ta med en god bok, sovsäck och kudde och någon som sköter matleveransen till dig..:angel: :crazy:

Jag lovar dom ger upp efter ett tag.. Och du ska inte ge dig förrän hon gott in.. Ponnyer är smarta, dom fattar vinken efter ett tag..

Min gammel ponny Dahlman.. Du vet.. Satt vi en hel lördag med.. Men in gick han och det var aldrig strul efteråt..:cool:

Hmm, jag jobbar helger och lov har jag inga. Inte bor jag nära Cinnabar heller nuförtiden ;)
Vi gjorde en drive en gång med lastning varje dag men det enda som visade sig funka var tröja.
En gång körde vi en hel dag men det hjälpte inte förrän vi tog på tröjan och då gick hon spikrakt in.
Vi har aldrig gett upp en lastningssession, aldrig på åtta år. Men i Cinnas fall tycks det inte spela någon roll.
Cinna har aldrig gett upp och jag tror inte det går att vänta ut henne heller. Jag tror att hon hellre svälter ihjäl än ger upp. (Hon är ungefär lika envis som matte ;) )

Har, tack och lov, haft väldigt lättlastade hästar (lastar sig själva), dvs alla utom en...
Han gick rakt in, utan problem och stod blickstilla under hela tiden, fram tills han var 4 år. DÅ helt plötsligt började han bråka, helt utan anledning. Gick bredvid, reste sig, kastade sig bakåt, sträckte ut sig så han såg ut som en tax... allt för att slippa sätta bakbenen på lämmen. Provade med linor: funkade första gången, sen hade han lärt sig vad de var till. Då testade vi med kvasten: funkade oxå en gång. Likadant med alla andra metoder, de funkade första gången, men inte mera. Gick inte att locka honom med godis heller, eftersom han alltid varit totalt ointresserad av att äta godsaker i släpet.
Testade då tröjmetoden, och den var klockren!! Tyvärr tyckte vi att den var lite omständig, så vi började träna honom genom att ta in honom i spolspiltan och sedan backa intill släpet (så att han inte kunde se förbi det på sidorna. Då knatade han rakt in, precis som han aldrig gjort något annat. Efter det fortsatte vi med den metoden, men gav honom ALLTID ett par-tre försök utan att backa intill först, och funkade inte det så backade vi intill igen, på det sättet så fick vi alltid vår vilja igenom, och det enda han kunde bestämma över var om han ville bli lastad "som de andra" eller via spolspiltan. Efter ca 10 tillfällen så var han lika lättlastad som han varit innan, dvs att han lastar sig själv. :)
Men, funkar tröjan och ni tycker den är OK så skulle ser jag ingen anledning att byta metod. Min häst hade förmågan att lyfta upp huvudet när tröjan skulle på, och eftersom han är 174 redan innan så blev det lite svårt att nå upp..

Har, tack och lov, haft väldigt lättlastade hästar (lastar sig själva), dvs alla utom en...
Han gick rakt in, utan problem och stod blickstilla under hela tiden, fram tills han var 4 år. DÅ helt plötsligt började han bråka, helt utan anledning. Gick bredvid, reste sig, kastade sig bakåt, sträckte ut sig så han såg ut som en tax... allt för att slippa sätta bakbenen på lämmen. Provade med linor: funkade första gången, sen hade han lärt sig vad de var till. Då testade vi med kvasten: funkade oxå en gång. Likadant med alla andra metoder, de funkade första gången, men inte mera. Gick inte att locka honom med godis heller, eftersom han alltid varit totalt ointresserad av att äta godsaker i släpet.
Testade då tröjmetoden, och den var klockren!! Tyvärr tyckte vi att den var lite omständig, så vi började träna honom genom att ta in honom i spolspiltan och sedan backa intill släpet (så att han inte kunde se förbi det på sidorna. Då knatade han rakt in, precis som han aldrig gjort något annat. Efter det fortsatte vi med den metoden, men gav honom ALLTID ett par-tre försök utan att backa intill först, och funkade inte det så backade vi intill igen, på det sättet så fick vi alltid vår vilja igenom, och det enda han kunde bestämma över var om han ville bli lastad "som de andra" eller via spolspiltan. Efter ca 10 tillfällen så var han lika lättlastad som han varit innan, dvs att han lastar sig själv. :)
Men, funkar tröjan och ni tycker den är OK så skulle ser jag ingen anledning att byta metod. Min häst hade förmågan att lyfta upp huvudet när tröjan skulle på, och eftersom han är 174 redan innan så blev det lite svårt att nå upp..

Cinna "går inte på" sådana där försök med att köra släpet intill stalldörrarna osv.
Vi vill inte byta metod heller. Dock brukar metoden kritiseras här på Buke, precis som också visat sig i tråden. De som kritiserar har räknat upp andra metoder som är "bättre" men som inte funkat.
Enligt vissa är Cinna förskrämd och dylikt. (Det är därför hon blir glad när tröjan tas fram, håller huvudet blickstilla när tröjan tas på och sen glatt kliver in i släpet ;) )

Vad jag fattar för så har du inte varit med från början i Cinnas liv. Kanske har det hänt något tidigare som gör att hon nu endast känner sig trygg med tröjan över huvudet i samband med lastning. Eftersom du inte vet vad som ev kan ha hänt, så är det ju svår att söka en lösning på det. Ledarskap o nh i all ära, men hästar är djur och deras naturliga lösning på problem är att ta till flykten. Du kan träna för att minska deras naturliga instinkter genom tex nh, men ALDRIG ta bort helt - det skulle inte vara naturligt för hästen. Men sen är det ju så att hästar är individer, så vissa följer sin ledare oavsett vad som händer medans andra har lättare för att ta det säkra före det osäkra.
Jag tycker du verkar vara en bra ledare för din häst, och ska vara nöjd med det. Funkar lastning med tröja så skit i vad alla andra tycker och tänker - och antagligen många gånger skränar högt och tydligt över stallbacken :eek: , det som är viktigt är att du och din häst trivs :bump:

Sedan har jag faktiskt en metod som jag inte sett någon annan använda (har varit inne på några lastningstrådar med långt i från alla). Jag använder nämligen lasso när jag lastar vrånga hästar. Antagligen så funkar det nog ungefär som den selen som det pratades om tidigare i tråden. Jag har alltid haft snälla hästar både äldre och unga hästar som jag tränat i tidigt, men jag har alltid lassot hängande i transporten för du vet ju aldrig vad de kan få för sig rätt vad det är :devil: . Retas dom hämtar jag lassot o visar o då hoppar dom in fortare än kvickt!! Dvs jag lägger det runt rumpan på dom o sen drar du bakifrån - inga medhjälpare eller annat löst folk behöver springa runt o störa när du väl fått in tekniken :smirk:

När du börjar träna en unghäst eller en häst som gärna backar ur, så drar du aldrig in dem utan håller bara fast rumpan så de inte kan backa. Sedan använder jag metoden med lock o pock för att hästen ska känna att det inte är så farligt utan kanske rent av trevlig. I början är vi två, gärna då någon lite starkare som håller lassot, och har du en riktigt stor eller enveten häst så kan du dra lassot över bommen i fram, och får då mer kraft att hålla emot. Men jag skulle aldrig göra så med grimskaft fastsatt i grimman!! Skillnaden mot att dra i grimman än i rumpan, är ju att det är svårare för hästen att stå emot kraften som trycker på bakifrån än något som drar i huvudet.

Nu säger jag inte att det skulle funka för dig o Cinna, men det är kanske någon annan som vill pröva den metoden. Jag har inte misslyckats än, och har då även tagit emot svårtlastade hästar för träning. Fördelen med att ta hem sådana är att man får pyssla i lugn o ro utan en orolig ägare som springer runt, och när de kommer 14 dagar senare talar du om vad du gjort, lastar hästen o skickar hem dem :rofl: . Tilläggas skall att jag inte haft med hästar som är rädda, utan "bara" fjantiga, oroliga eller testar var gränserna går!!

Fast det du tycker är korkade förslag och som du säger inte funkar på din häst kanske skulle funka med en annan ledare.

Så mitt förslag är att det är tålamod och envishet som gäller i MIN värld om det var min häst. Jag fick hjälp med min unghäst och vi höll på i 6,5 timme innan han gick in och sedan funkade han kanon och jag lastade honom själv hur lätt som helst. En dag fick han ett återfall och där stod jag själv och jag VÄGRADE ge upp. Jag höll på i 3 timmar sedan fick jag in honom. tränaren som hjälpte mig första gången sa att det får ta den tid det tar jag kan stå här med dej hela helgen om det behövs.

Hur vi gjorde, en stark gimma på hästen och ett långt rep som las över bommen och sedan ut igen. Så länge hästen inte gör som jag vill så behölls ett konstant tryck i repet och så fort hästen går fram eftergift (viktigt att den kommer i exakt rätt ögonblick). Hästen fick stå och fjanta sig utanför transporten hur mycket han än ville jag höll bara i repet. Astråkigt i längden men envishet belönar sig.

Jag hade kanske inte löst det med din häst men det finns säkert någon som skulle fixa det, DET är jag övertygad om för det finns så många bra hästmänniskor som är helt otroliga på att lösa problem där ägaren kört fast.

Jag förstår att du väljer den väg som funkar för er, det har jag också gjort med unghästens mamma tex... hon är/var ett as att lasta men jag får alltid in henne och nu sista åren har hon gått på utan problem men ett tag var det lastning från stallet och sopkvast som gällde nu använder jag inget av det.

När du börjar träna en unghäst eller en häst som gärna backar ur, så drar du aldrig in dem utan håller bara fast rumpan så de inte kan backa. Sedan använder jag metoden med lock o pock för att hästen ska känna att det inte är så farligt utan kanske rent av trevlig.

QUOTE]

Ett förtydligande: givetvis börjar jag ju inte med lassot utan ger hästen en ärlig chans att lösa problemet. Trasslar dom allt för länge tar jag fram mitt hemliga vapen :angel:

Du gör "öglan" lagom stor (beror ju på hur stor rumpan är - på hästen o inte dig :D ), sedan lägger du den runt rumpan o kanske får du justera lite men efter ett tag har du lärt dig det också. Det får inte gå för långt ner och måste vara spänt hela tiden. Kommer det för långt ner får hästen för mycket kraft, och kan i värsta fall trassla in sig. Men detta märker du snabbt. Lägger du det rätt, lagom spänt så tycker jag att det är oslagbart hjälpmedel.
Om du är osäker kan du ta en "snäll" häst som inte är bakrädd och tränar på. Du behöver ju inte hålla på vid transporten utan var någon annanstans och försök FÖRSIKTIGT få hästen att gå frammåt. Detta kan du ju även lära den "dumma" hästen. Men tänk på att du inte bara lägger lassot runt rumpan utan tränar på att ha det på hela kroppen - tex halsen, ryggen, benen. Detta är ju inte bara bra för hästen att kunna i samband med lastning!!! Han ska inte bli rädd för dig eller lassot. Detta gäller ju även för de som föredrar att använda linor.

Finns inga dumma frågor, bara dumma svar :)
Du lägger det över ryggen och ner över rumpan. Svårt att beskriva hur man gör när man inte tänker på det själv. Kräver kanske lite teknik, men det gör ju nog de flesta andra sätten också!! Finns ju den selen det pratades om tidigare som nog funkar på liknande sätt, men när jag började använda lassot för 15 år sedan fanns inget liknade.

Sedan har jag faktiskt en metod som jag inte sett någon annan använda (har varit inne på några lastningstrådar med långt i från alla). Jag använder nämligen lasso när jag lastar vrånga hästar. Antagligen så funkar det nog ungefär som den selen som det pratades om tidigare i tråden. Jag har alltid haft snälla hästar både äldre och unga hästar som jag tränat i tidigt, men jag har alltid lassot hängande i transporten för du vet ju aldrig vad de kan få för sig rätt vad det är :devil: . Retas dom hämtar jag lassot o visar o då hoppar dom in fortare än kvickt!! Dvs jag lägger det runt rumpan på dom o sen drar du bakifrån - inga medhjälpare eller annat löst folk behöver springa runt o störa när du väl fått in tekniken :smirk:

När du börjar träna en unghäst eller en häst som gärna backar ur, så drar du aldrig in dem utan håller bara fast rumpan så de inte kan backa. Sedan använder jag metoden med lock o pock för att hästen ska känna att det inte är så farligt utan kanske rent av trevlig. I början är vi två, gärna då någon lite starkare som håller lassot, och har du en riktigt stor eller enveten häst så kan du dra lassot över bommen i fram, och får då mer kraft att hålla emot. Men jag skulle aldrig göra så med grimskaft fastsatt i grimman!! Skillnaden mot att dra i grimman än i rumpan, är ju att det är svårare för hästen att stå emot kraften som trycker på bakifrån än något som drar i huvudet.

Nu säger jag inte att det skulle funka för dig o Cinna, men det är kanske någon annan som vill pröva den metoden. Jag har inte misslyckats än, och har då även tagit emot svårtlastade hästar för träning. Fördelen med att ta hem sådana är att man får pyssla i lugn o ro utan en orolig ägare som springer runt, och när de kommer 14 dagar senare talar du om vad du gjort, lastar hästen o skickar hem dem :rofl: . Tilläggas skall att jag inte haft med hästar som är rädda, utan "bara" fjantiga, oroliga eller testar var gränserna går!!

Vi har ju provat att lasta Cinna med en sån där sele. Det funkade inte heller.
Cinna är ju aldrig rädd eller orolig vid lastning, bara arg om inte tröjan är med. Jag tror att det är hennes snuttefilt ;)

Men om du nu har ett så bra sätt att lasta din häst på och absolut inte vill ändra på det, förstår jag inte riktigt anledningen till tråden.

Tror inte att en jacka/tröja fungerar på alla hästar heller, så det är ju onödigt att avfärda förslag som andra tror/tycker fungerar, om nu tråden ska fungera som förslag på hur man hanterar svårlastade hästar. Eller vad nu syftet var.

Men om du nu har ett så bra sätt att lasta din häst på och absolut inte vill ändra på det, förstår jag inte riktigt anledningen till tråden.

Tror inte att en jacka/tröja fungerar på alla hästar heller, så det är ju onödigt att avfärda förslag som andra tror/tycker fungerar, om nu tråden ska fungera som förslag på hur man hanterar svårlastade hästar. Eller vad nu syftet var.

Du kanske ska läsa tråden först? Jag har mer än en gång klargjort att jag vill veta vilket sätt tröj-kritikerna skulle lasta henne på. Om man skriver att man lastar sin häst med tröja så får man av en hel del en stämpel som djurplågare, eller dylikt. Jag ville veta hur de skulle lasta Cinna. (Dock har många av "de personerna" inte skrivit ett knyst i den här tråden. De av "de personerna" som har gjort det har gett förslag som vi redan provat.)

Var påstår jag att tröjtricket funkar på alla? Grejen är att de förslag jag avfärdar är saker vi provat och som inte funkat.

Hmm, jag jobbar helger och lov har jag inga. Inte bor jag nära Cinnabar heller nuförtiden ;)
Vi gjorde en drive en gång med lastning varje dag men det enda som visade sig funka var tröja.
En gång körde vi en hel dag men det hjälpte inte förrän vi tog på tröjan och då gick hon spikrakt in.
Vi har aldrig gett upp en lastningssession, aldrig på åtta år. Men i Cinnas fall tycks det inte spela någon roll.
Cinna har aldrig gett upp och jag tror inte det går att vänta ut henne heller. Jag tror att hon hellre svälter ihjäl än ger upp. (Hon är ungefär lika envis som matte ;) )

Be någon annan pröva annars. Ingen ponny motstår mat, även om det ska ta en hel dag.. Dahlman var 25%russ och han var envis som synden.. Men vad man än gör så får man inte ge upp förrän ponnyn gjort det..

Då har du helt enkelt haft fel personer ute. Jag är övertygad om att det finns personer som skulle få in din häst utan tröja.

Det gäller att vara så pass ödmjuk att man faktiskt måste inse att det finns hästmänniskor med bättre hästhandlag än en själv.

Så hade det varit min häst och jag ville lösa problemet så hade jag sökt tills jag funnit rätt person att hjälpa mig.

Be någon annan pröva annars. Ingen ponny motstår mat, även om det ska ta en hel dag.. Dahlman var 25%russ och han var envis som synden.. Men vad man än gör så får man inte ge upp förrän ponnyn gjort det..

Som skrivet, ganska många personer har fått prova genom åren. Cinna gillar mat men hon svälter nog hellre.
Cinna har alltid slutat i transporten, men med tröja på.

Då har du helt enkelt haft fel personer ute. Jag är övertygad om att det finns personer som skulle få in din häst utan tröja.

Det gäller att vara så pass ödmjuk att man faktiskt måste inse att det finns hästmänniskor med bättre hästhandlag än en själv.

Så hade det varit min häst och jag ville lösa problemet så hade jag sökt tills jag funnit rätt person att hjälpa mig.

Mhm, lastproffs är nog fel personer ;)

Du inser tydligen inte att Cinna inte är vilken häst som helst. Hon är envisare än någon annan häst jag träffat, och det är en hel del.

Problemet existerar ju egentligen inte eftersom hon faktiskt är lättlastad. Det gör att jag inte tänker igenom världens alla människor för att hitta ngn som kan lasta henne. Det anser jag verkar enbart korkat.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka