Hur skulle ni lastat?

Sv: Hur skulle ni lastat?

Du läser visst inte vad jag skrivit?

Jag TROR iaf att det beror på att ni alltid låtit henne vinna genom att ta på jackan.
Sen för henne såpelar det tydligen ingen roll vem det är som försöker lasta, för hon vet att hon alltid slipper undan med det.
Hon är ju smart, det skriver du ju själv.

Jag säger som någon annan; Det finns garanterat folk som klarar av att lasta just din häst. Bara för att det är en NH tränare, behöver inte den vara rätt person. ;)

Du har såå rätt, det var det jag menade med mitt förslag. Att hästen inte får vinna då är hälften vunnet. Min envisa ponny gick in som ingenting efter att helt enkelt ha väntat ut honom. Jag har ardenner nu och vill inte dom göra nåt så har man inte någonting att säga till om alls. Dom är alldels för tunga och starka för att ta överhand med fysiskt utan då får man lägga in den högre växeln tankemässigt istället.. Min slöhög på Gnägg som ligger och sover har jag haft lite strul att lasta förut men med överlist och helt enkelt vänta ut så går även hon in i transporten.

har haft precis samma problem, vi provade med linor och liknade men det fungerade inte så vi tog bara och lät henne ta hur mkt tid som helst på sig och presade henne inte och efter ett tag gick hon in i transporten helt frivilligt. sedan kör vi henne alltid jätte försiktigt så att hon inte blir rädd till nästa gång.

Du läser visst inte vad jag skrivit?

Jag TROR iaf att det beror på att ni alltid låtit henne vinna genom att ta på jackan.
Sen för henne såpelar det tydligen ingen roll vem det är som försöker lasta, för hon vet att hon alltid slipper undan med det.
Hon är ju smart, det skriver du ju själv.

Jag säger som någon annan; Det finns garanterat folk som klarar av att lasta just din häst. Bara för att det är en NH tränare, behöver inte den vara rätt person. ;)

Jag läser mkt noga vad du skriver. Men jag tänker inte lägga en vecka på att hon ska gå in transporten. Det kan mkt väl ta den tiden. Vi har försökt att vänta ut henne men hon kan inte vara utan mat i flera dygn för att kanske gå in i transporten.
Det funkar inte på det viset. Det är det en del som inte tycks förstå.

Jag skrev också direkt att jag inte vill ha någon så kallad hjälp. Ni är alla varmt välkomna att försöka lasta Cinna men det kan inte ta hur lång tid som helst. Det sabbar nämligen träningen om hästen inte får mat.

Det är inte bara en NH-tränare som försökt.

Köp en rejäl repgrimma och ett lååångt grimskaft. Vägrar hästen röra sig framåt, dra i grimskaftet (då blir det obehagligt för hästen då repgrimman trycker på huvudet) och går den fram, lätta så trycket slutar. Tillslut lär sig hästen att den kan välja mellan att ha ont eller att inte ha ont. Och vad väljer den? Jo att inte ha ont.

Funkar super! :bow:

Jag har fått lära mig att man ska använda våld för att få in hästen om den vägrar, använda linor, spön, linda runt bommen och dra in osv. Det är hemskt! :crazy: Jag tycker det är rentav djurplågeri.

Jär så glad att jag tog hjälp av en NH-tränare för att få in min ponny. :)

Jag tror inte hästen dör om den inte tränas på några dagar.. ;)

Och jag menar självklart inte att ni måste göra som jag säger, och lära henne gå på transporten "ordentligt", utan det är ju helt upp till er.

Sen ska man aldrig ha det i tanken "det går inte", "Hästen bara kanske går in" osv, för det avspeglar sig direkt.
Man måste alltid tänka att den kommer gå in, för då blir kroppsspråket automatiskt starkare, och hästen läser ju av det så lätt.

Jag tror inte hästen dör om den inte tränas på några dagar.. ;)

Och jag menar självklart inte att ni måste göra som jag säger, och lära henne gå på transporten "ordentligt", utan det är ju helt upp till er.

Sen ska man aldrig ha det i tanken "det går inte", "Hästen bara kanske går in" osv, för det avspeglar sig direkt.
Man måste alltid tänka att den kommer gå in, för då blir kroppsspråket automatiskt starkare, och hästen läser ju av det så lätt.

Det sabbar helt klart träningen inför tävlingar. Det är liksom inte så att vi kan strunta i tre tävlingar för att kanske få in henne i släpet en gång.

Det är fruktansvärt tröttsamt att få massa tips, som inte funkar, när jag redan från början skrev att jag inte ville ha det.

Jag är tävlingsryttare=kan mentala träningen angående tänkandet.

Köp en rejäl repgrimma och ett lååångt grimskaft. Vägrar hästen röra sig framåt, dra i grimskaftet (då blir det obehagligt för hästen då repgrimman trycker på huvudet) och går den fram, lätta så trycket slutar. Tillslut lär sig hästen att den kan välja mellan att ha ont eller att inte ha ont. Och vad väljer den? Jo att inte ha ont.

Funkar super! :bow:

Jag har fått lära mig att man ska använda våld för att få in hästen om den vägrar, använda linor, spön, linda runt bommen och dra in osv. Det är hemskt! :crazy: Jag tycker det är rentav djurplågeri.

Jär så glad att jag tog hjälp av en NH-tränare för att få in min ponny. :)

Du har inte läst hela tråden va? Vi har provat repgrimma och hela kitet med NH-tränare. Det funkar inte!!!

Cinna tar för övrigt smärta om det skulle behövas.

Btw, vad gör det okej att hästen får ont av en repgrimma men inte av att man använder ett spö?
Förutom påpekandet du fått tidigare att linor inte måste innebära våld så måste inte heller linda runt bommen innebära det. Snarare så att linda runt bommen och dra in hästen är precis samma metod som du förespråkar :smirk:

Du har inte läst hela tråden va? Vi har provat repgrimma och hela kitet med NH-tränare. Det funkar inte!!!

Cinna tar för övrigt smärta om det skulle behövas.

Btw, vad gör det okej att hästen får ont av en repgrimma men inte av att man använder ett spö?
Förutom påpekandet du fått tidigare att linor inte måste innebära våld så måste inte heller linda runt bommen innebära det. Snarare så att linda runt bommen och dra in hästen är precis samma metod som du förespråkar :smirk:

:smirk: på dig själv!

Nej jag läste inte hela, orkade inte ;)

Kan hästen säga till dig att sluta slå med spöet? Använder man repgrimma väljer hästen själv. Okej, antingen går jag fram eller så fortsätter det att göra ont. Med spö är det du som bestämmer hur hårt hästen ska bli bestraffad, med repgrimma bestämmer hästen själv.

Jag förstår inte riktigt hur du menar med att det är samma metod? Förklara!

:smirk: på dig själv!

Nej jag läste inte hela, orkade inte ;)

Kan hästen säga till dig att sluta slå med spöet? Använder man repgrimma väljer hästen själv. Okej, antingen går jag fram eller så fortsätter det att göra ont. Med spö är det du som bestämmer hur hårt hästen ska bli bestraffad, med repgrimma bestämmer hästen själv.

Jag förstår inte riktigt hur du menar med att det är samma metod? Förklara!

Kan ju vara bra att läsa hela tråden. Kanske framförallt första inlägget då det står där att jag inte vill ha hjälp eller lastningstips.

Precis samma grej, går hästen in används inte spöt mer. Går hästen in försvinner smärtan från repgrimman.
Att dra in hästen genom att hålla en lina runt frambommen skapar ett tryck, precis som det gör att stå med ett grimskaft i handen och dra.

Kan ju vara bra att läsa hela tråden. Kanske framförallt första inlägget då det står där att jag inte vill ha hjälp eller lastningstips.

Precis samma grej, går hästen in används inte spöt mer. Går hästen in försvinner smärtan från repgrimman.
Att dra in hästen genom att hålla en lina runt frambommen skapar ett tryck, precis som det gör att stå med ett grimskaft i handen och dra.

Du undrade väl hur jag skulle lastat din häst? Jag skulle nämligen gjort så och det skulle ha fungerat. Sålänge man själv är lugn och ved vad man håller på med.

Man ska ju bjuda in hästen i transporten så dom förstår att där inne är det inte farligt, där är det lugnt och tryggt. Med hjälp av linan så drar du in hästen, du tvingar hästen att gå in mot sin vilja. Och hästar är tjurskalliga. Med repgrimma så tar du i, hästen går fram, lätta, klia och beröm, dra försiktigt igen, hästen går fram, lätta, klia och beröm. När hästen är halvvägs inne ger du den lång lina och trycker på rumpan. Så går den in. Så står man där och kliar, gosar och berömer. Så mycket mindre smärtfritt för hästen.

Du undrade väl hur jag skulle lastat din häst? Jag skulle nämligen gjort så och det skulle ha fungerat. Sålänge man själv är lugn och ved vad man håller på med.

Man ska ju bjuda in hästen i transporten så dom förstår att där inne är det inte farligt, där är det lugnt och tryggt. Med hjälp av linan så drar du in hästen, du tvingar hästen att gå in mot sin vilja. Och hästar är tjurskalliga. Med repgrimma så tar du i, hästen går fram, lätta, klia och beröm, dra försiktigt igen, hästen går fram, lätta, klia och beröm. När hästen är halvvägs inne ger du den lång lina och trycker på rumpan. Så går den in. Så står man där och kliar, gosar och berömer. Så mycket mindre smärtfritt för hästen.

Ja, när inget annat än tröja funkar. Det har skrivits flera gånger i tråden och i troligen också i det första inlägget.
Skulle du då låta bli att lasta hästen eller skulle du lasta med tröja?

För övrigt, du får gärna åka till Cinnabars stall och provlasta henne. Förbered dig dock på ett misslyckande.

Det är imo ingen skillnad på de två metoderna. Tryck när hästen inte går in, inget tryck när hästen när går in.
Det är för övrigt inte säkert att hästen går framåt bara pga trycket. Envisa ponnyston tål en hel del.

Helt enkelt för att inget av förslagen som kommit fram har funkat. Vi har provat så otroligt många metoder utan resultat.

Det är, återigen, inte syftet med tråden. Frågan var hur "ni" skulle lasta henne när nu inget annat funkar. Eller skulle du låta hästen låta bli att åka transport för resten av livet?

Säkerhetsrisken är långt mkt större utan tröja. Både för henne själv, omgivningen och transporten.

Nej, du frågar faktiskt inte hur vi skulle ha gjort! För som någon innan skrev, du vill bara tala om att det här är det enda du vill pröva, du tänker inte ägna en vecka åt detta (men hittills har jag som mest behövt några timmar, vid ett tillfälle sen har det fungerat, men då har jag gjort det helt utan funderingar på tiden, för att inte stressa på) osv. Nej, och då är detta den metod du valt och det får stå för dig. JAG hade inte valt den, och JAG hade lätt kunnat ge detta en vecka, och JAG har hittills inte mött en häst jag inte kunnat lasta, så min inställning är fortfarande att min metod fungerar även på henne. Och den metoden har du inte prövat, för jag kan knappt beskriva den, den är så situationsberoende, dvs inte helt lika jämt, även om grundidén är den samma.

Tycker det är konstigt att skriva en tråd som går ut på att man vill höra andras förslag för att säga att man inte tänker pröva dem/redan har gjort det och det inte går... Vad ville du ha ut av den egentligen..?
Och att en metod inte fungerar för en person betyder inte att den inte kan fungera för ngn annan. Även samma metod kan bli väldigt olika beroende på utföraren... Jag återkommer till att ens egen kroppsmedvetenhet och kontroll är avgörande.

Nej, du frågar faktiskt inte hur vi skulle ha gjort! För som någon innan skrev, du vill bara tala om att det här är det enda du vill pröva, du tänker inte ägna en vecka åt detta (men hittills har jag som mest behövt några timmar, vid ett tillfälle sen har det fungerat, men då har jag gjort det helt utan funderingar på tiden, för att inte stressa på) osv. Nej, och då är detta den metod du valt och det får stå för dig. JAG hade inte valt den, och JAG hade lätt kunnat ge detta en vecka, och JAG har hittills inte mött en häst jag inte kunnat lasta, så min inställning är fortfarande att min metod fungerar även på henne. Och den metoden har du inte prövat, för jag kan knappt beskriva den, den är så situationsberoende, dvs inte helt lika jämt, även om grundidén är den samma.

Tycker det är konstigt att skriva en tråd som går ut på att man vill höra andras förslag för att säga att man inte tänker pröva dem/redan har gjort det och det inte går... Vad ville du ha ut av den egentligen..?
Och att en metod inte fungerar för en person betyder inte att den inte kan fungera för ngn annan. Även samma metod kan bli väldigt olika beroende på utföraren... Jag återkommer till att ens egen kroppsmedvetenhet och kontroll är avgörande.

Som jag tidigare skrivet, du är varmt välkommen att prova men det kan inte ta hur lång tid som helst. Det är fullständigt idiotiskt att lägga flera dagar på något som faktiskt inte är ett problem i dagsläget.

För femtielfte gången. Jag vill veta hur "ni" skulle lösa det om/när inget annat än tröja fungerar. Skulle ni då lasta med tröja eller låta bli att lasta öht.

Jag läste igenom tråden och det är lite luddigt i inlägg nr 1. Men jag har flera gånger klargjort målet och det är inte att lära henne lastas på andra sätt då det är helt onödigt.

Det sabbar helt klart träningen inför tävlingar. Det är liksom inte så att vi kan strunta i tre tävlingar för att kanske få in henne i släpet en gång.
Hur menar du nu? Tävlar ni flera dagar i veckan, och varje helg? :confused:

Jag är tävlingsryttare=kan mentala träningen angående tänkandet.

Hmm. Där vet jag inte om jag kan hålla med, eftersom du nästan i varje inlägg skriver att det går inte, och att INGEN skulle klara av det.
Iom att du uppenbarligen har det i huvudet hela tiden, så blir det så att du visar det för hästen. Vare sig du vill eller inte.
Att man är lugn på tävling behöver inte betyda att man är det i all hantering hemma.

Hur menar du nu? Tävlar ni flera dagar i veckan, och varje helg? :confused:

Nej, men låter man bli att träna och urfodra rätt i några dagar så lär det sabba ett antal tävlingar framöver.

Hmm. Där vet jag inte om jag kan hålla med, eftersom du nästan i varje inlägg skriver att det går inte, och att INGEN skulle klara av det.
Iom att du uppenbarligen har det i huvudet hela tiden, så blir det så att du visar det för hästen. Vare sig du vill eller inte.
Att man är lugn på tävling behöver inte betyda att man är det i all hantering hemma.

Jag vet inte hur väl insatt du är men man kan stänga av tankar. Och nej, har vi provat mer eller mindre allt och låtit en hel del kunniga personer försöka utan resultat så börjar man ana ett mönster.
Jag är för övrigt inte med vid lastning annat än på sommaren eftersom Cinna bor 30 mil ifrån mig.

Haha!

Det slog mej när jag läste denna tråd att vissa av ditt stos ideér känner jag så väl igen, typ dra i mej så blir jag tids nog förbannat, inte 17 går jag framåt iaf! Sån är min med, försöker jag tvinga in henne genom drag, blir hon först som en tjurig shettis och sen tvärförbannad..

Den gemensamma nämnaren här? Rasen på pållarna! Och könet naturligtvis. Kan det vara så att våra hästar helt enkelt vet hur dom vill ha det och alla våra försök att ändra på det bara är fåniga och dumma...??

/ lavinia, som ska ut o rida i solen nu.. (hoppas där inte är några hästätande fåglar!)

Det sabbar knappast några tävlingar. Hästen mår nog inte sämre om den får lite oregelbundnda mattider någon dag, och inte rids.
Så känsliga är dom knappast. :smirk:

Ja, men uppenbarligen har ni ju inte gjort det!

Det sabbar knappast några tävlingar. Hästen mår nog inte sämre om den får lite oregelbundnda mattider någon dag, och inte rids.
Så känsliga är dom knappast. :smirk:

Ja, men uppenbarligen har ni ju inte gjort det!

Nej, dina hästar kanske inte är så känsliga. Cinna behöver ridas mer eller mindre varje dag för att vara i bra form.

Intressant att du kan veta det utan att ens ha träffat hästen, än mindre varit med och lastat :smirk:

Cinna lutar sig bakåt ju mer man försöker få henne att gå framåt. Skulle man peta på henne då skulle hon antagligen sätta sig ner ;) (Hennes dotter gör för övrigt likadant när hon inte vill :rofl: )

Jag tror att hästar, precis som människor, har sina egna idéer och egenheter. Vissa människor har ju t.ex. särskilda grejer de ska göra inför varje tävling. Särskilda tävlingskläder, ett visst schabrak, sadla upp i en särskild ordning osv. Kanske har också vissa hästar sådana idéer.
Cinna vet ju inte säkert att hon ska tävla eller om det bara är träning eller dylikt men hon kanske har en fix idé vid transportåkning. (Eller kanske, hon har det.)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka