Hur skulle ni lastat?

Sv: Hur skulle ni lastat?

Men ifall luvan funkar, så kan du väl fortsätta använda den? Det finns hästar i mitt stall som får backas in i spolspiltan (inte riktigt samma sak, jag vet), och det är det inge som bryr sig om. Funkar ditt sätt så är det väl bara bra. sedan är det ju kul att kunna lasta uta också... iofs

Ja jag har väldigt svårt att förstå att en dags "konstig" fodring skulle förstöra träningen för en häst.
Har egen erfarenhet av att 20 hästar inte fått sin mat på kvällen, och de led verkligen inte av det, mer än att de var hungriga på morgonen. (skolhästar = gick hårda lektioner)

Tycker hur eller hur att du hakar upp dig på att "det går inte" men det är ju som jag nämnt upp till dig själv att insé om du nu vill det..

Men ifall luvan funkar, så kan du väl fortsätta använda den? Det finns hästar i mitt stall som får backas in i spolspiltan (inte riktigt samma sak, jag vet), och det är det inge som bryr sig om. Funkar ditt sätt så är det väl bara bra. sedan är det ju kul att kunna lasta uta också... iofs

Jag har inte tänkt byta metod. Det jag ville veta var om alla dessa anti-tröje-människor skulle lasta hästen med tröja eller låta bli att lasta den öht när/om inget annat funkar.

Dock brukar det vara rätt kul för omgivningen när Cinna lastas i sin tröja :rofl:

Du läser uppenbarligen inte noggrant. Varför förstöra en dags fodring, eventuellt längre än så, när det inte är ett problem att lasta som idag?
Det finns öht ingen anledning till att göra och jag vill heller inte ha tips. (Vilket jag skrivit ett antal gånger tidigare.)

Hakar upp och hakar upp. Jag ser ingen anledning till att tacka för förslag som jag inte bett om och som till råga på allt provats tidigare utan resultat.

Jo det gör jag. Jag svarar exakt på det du skriver till mig.
Och jo, det finns en anledning till att göra det iom att ni uppenbarligen har ett problem. (Jag ser det iaf som ett problem om inte hästen litar på en så pass mycket att den går in utan hjälpmedel)

Jag har heller inte bett dig tacka för något, jag skrev att om du nu inte är villig att lära hästen gå in på ett bra sätt, och själv insé att du faktiskt gör "fel", är det ju upp till dig.

Nej, det är inget problem eftersom hon är lättlastad. Problem hade varit om inget hade funkat för att lasta på hästen.
Cinna litar fullständigt på mig, hon känner antagligen bara inte för att lastas utan tröja. Varför bemöter du inte mina argument?
Och btw, som någon skrev här tidigare, är inte det en bild av förtroende när hästen följer sin ledare utan att se något.

Jepp, det har gjorts försök med NH-tränare. Utan resultat.

Vad de gjorde? Ptja, deras thing. Jag var inte med eftersom de ville prova på egen hand först. Det funkade inte.

Måste det vara ett problem? Skulle du hindra folk från att åka bil om de hade en idé om att alltid gå in i bilen med höger ben först?

Om du inte fick vara med tränaren, om dom inte förklarade vad dom gjorde, då är det inte en duktig/seriös tränare. Skulle aldrig anlita ngn som inte berättar vad den gör, som inte skulle kunna svara på mina frågor. Då vet man uppenbarligen inte vad man pysslar med. Dessutom skulle jag inte gå med på att lämna min häst ensam med ngn vid ett sånt tillfälle.

För mig skulle det vara ett problem ja om min häst inte gick in i transporten utan ngt över huvudet. Känner inte att man kan koppla fallet med människan till fallet med hästen, men skulle jag ha den fixidén med högerbenet så skulle jag söka hjälp för det ligger förmodligen ngt annat som grund till problemet.

Om du inte fick vara med tränaren, om dom inte förklarade vad dom gjorde, då är det inte en duktig/seriös tränare. Skulle aldrig anlita ngn som inte berättar vad den gör, som inte skulle kunna svara på mina frågor. Då vet man uppenbarligen inte vad man pysslar med. Dessutom skulle jag inte gå med på att lämna min häst ensam med ngn vid ett sånt tillfälle.

För mig skulle det vara ett problem ja om min häst inte gick in i transporten utan ngt över huvudet. Känner inte att man kan koppla fallet med människan till fallet med hästen, men skulle jag ha den fixidén med högerbenet så skulle jag söka hjälp för det ligger förmodligen ngt annat som grund till problemet.

Därför att jag inte ska påverka hästen fick vi stå en bit bort. Det är tämligen logiskt tycker jag.
Personen svarade på mina frågor, annars skulle vi väl knappast åkt dit.

Jag bryr mig inte ett dugg om du anser det vara ett problem eller inte. Frågan är om du skulle lasta hästen med tröja på eller låta bli att lasta den. Och eftersom folk inte kan läsa så får jag skriva "ponera att hästen inte går att lasta på annat vis".

Varför skulle inte hästar också kunna ha en speciell grej de vill göra? Precis som att jag själv vill mocka klart innan jag rider.

Därför att jag inte ska påverka hästen fick vi stå en bit bort. Det är tämligen logiskt tycker jag.
Personen svarade på mina frågor, annars skulle vi väl knappast åkt dit.

Jag bryr mig inte ett dugg om du anser det vara ett problem eller inte. Frågan är om du skulle lasta hästen med tröja på eller låta bli att lasta den. Och eftersom folk inte kan läsa så får jag skriva "ponera att hästen inte går att lasta på annat vis".

Varför skulle inte hästar också kunna ha en speciell grej de vill göra? Precis som att jag själv vill mocka klart innan jag rider.

Varför frågar du då om jag tycker det är ett problem om du inte bryr dig ett dugg?
"Måste det vara ett problem? Skulle du hindra folk från att åka bil om de hade en idé om att alltid gå in i bilen med höger ben först?"

Har heller aldrig varit med om att jag skulle påverka hästen om min tränare tar honom och vill visa ngt.. så jag tycker inte det är logiskt nej. Tänkte att du inte hade fått ngt svar eftersom du inte visste vad de gjort med din häst heller, men det var ju bra att du fick det.

Jag vet att det finns en miljon lastningstrådar och jag behöver inte hjälp. Jag är bara nyfiken på hur andra skulle lösa följande problem.

En ponny är mycket svårlastad. Hon är inte rädd, det är bara inte roligt att gå in i transporten. Att stå i transporten och att backa ut ur den är inga som helst problem.
Hur skulle ni lastat den ponnyn?

Jag har alltså ett knep som funkat på ponnyn i 7,5 år och vill nu se vilka förslag andra har. Det brukar vimla av förslag om NH-tränare i det här forumet och jag kan redan från start meddela att det inte fungerade.
Så, hur skulle du göra?

Min gammla ponny vart ganska tjurig så, Hon var inte rädd för transporten eller så utan hon stannade precis utanför och bara stor där som en orubblig flodhäst. Att försöka dra in henne är menningslöst då hon bara blir irriterad och ännu mer envis. muta med kraftfoder funkade inte heller. men därimot om vi lyfter fram en hon upp på transporten så går hon upp utan problem :/ oförklarligt och så enkelt när vi kom på det. Lyckligtvis så har jag ju galore nu om jag bara behöver släppa grimskaftet på så nästan springer hon in själv :)

Jo det gör jag. Jag svarar exakt på det du skriver till mig.
Och jo, det finns en anledning till att göra det iom att ni uppenbarligen har ett problem. (Jag ser det iaf som ett problem om inte hästen litar på en så pass mycket att den går in utan hjälpmedel)

Jag har heller inte bett dig tacka för något, jag skrev att om du nu inte är villig att lära hästen gå in på ett bra sätt, och själv insé att du faktiskt gör "fel", är det ju upp till dig.

vadå min häst kan ju jannicke lasta om hon vill det skiter galore fullständigt i. Det är väl ingen direkt tillits problem att lasta. då måste du ha en mesig häst :P (ja galore och jag e lite boniga:P)

Varför frågar du då om jag tycker det är ett problem om du inte bryr dig ett dugg?
"Måste det vara ett problem? Skulle du hindra folk från att åka bil om de hade en idé om att alltid gå in i bilen med höger ben först?"

Har heller aldrig varit med om att jag skulle påverka hästen om min tränare tar honom och vill visa ngt.. så jag tycker inte det är logiskt nej. Tänkte att du inte hade fått ngt svar eftersom du inte visste vad de gjort med din häst heller, men det var ju bra att du fick det.

Eftersom det inte spelar någon roll om du anser det vara ett problem eller ej. Du har fortfarande inte svarat på frågan. Skulle du lasta med tröja eller låta bli att lasta?

"Jag hade inte lastat öht, när jag inte vet vad grunden till problemet är.
Hade det varit akuttransport hade jag lagt huvan på, men inte annars."
skrev jag i inlägg 139

"Jag hade inte lastat öht, när jag inte vet vad grunden till problemet är.
Hade det varit akuttransport hade jag lagt huvan på, men inte annars."
skrev jag i inlägg 139

Och då är min fråga återigen, måste det vara ett problem som ligger i grunden? Imo, nej. Och inte vad du tycker är ett problem utan om det måste vara det.
Men du skulle alltså låtit bli att tävla en fin ponny bara för att det är emot dina principer att lasta den med tröja på?

har du sett en flock hästar i en hage? Då ser du att det finns en ledare i flocken, det är precis det ledarskap handlar om. En häst är så otroligt mycket starkare än en människa så det är viktigt att det är vi som är ledaren, vi som bestämer. Visst, om man tycker att det är kul att behöva använda linor, soppkvastar och andra saker för att få hästen att gå in, okej. Men är vi inte ute efter att hästen ska ha så stort förtroende för oss så att de vågar? Nej, jag påstår inte att linor och andra hjälpmedel är dåliga, vissa kan vara riktigt bra för en tjurig häst!, men jag tycker inte att man ska skratta åt ledarskap, för det är något som finns där i all hästhantering =)

ja jag hade nog åxå slagit repet några varv runt bommen. Men absolut inte om hästen är rädd. Men det sa du ju att den inte var.

Vi har lastat våran tjurskalle med en toppluva över huvet! Det gick bra en gång! Nån gång har vi lockat med godis. Flera gånger har vi brottat in honom! Linor har vi också provat. När han väl är inne, står han där o mumsar glatt på hö och är som om ingenting skulle ha hänt! Medans en annan nästan ligger på marken och gråter...
Det måste vara en fixidé han har fått, för han är inte rädd, bara tjurig..Toppluva är skitbra!

Vi har lastat våran tjurskalle med en toppluva över huvet! Det gick bra en gång! Nån gång har vi lockat med godis. Flera gånger har vi brottat in honom! Linor har vi också provat. När han väl är inne, står han där o mumsar glatt på hö och är som om ingenting skulle ha hänt! Medans en annan nästan ligger på marken och gråter...
Det måste vara en fixidé han har fått, för han är inte rädd, bara tjurig..Toppluva är skitbra!

Haha, toppluva :rofl: Det var nytt. Får han den bara på huvudet eller täcker den ögonen?
På Cinna funkar varken godislockning eller linor.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 969

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka