Hur skulle ni lastat?

Sv: Hur skulle ni lastat?

Jag förstår faktiskt inte vad du skriver? :confused:

Du skrev ju att en häst måste lita på den som leder för att kunna gå in i transporten. men det har min häst aldrig haft några ideer, vem som helst kan ta in henne. Så jag skriver alltså att jag inte håller med dej om ditt argument om tillit vid lastning...förstår du?

Jo det gör jag. Jag svarar exakt på det du skriver till mig.
Och jo, det finns en anledning till att göra det iom att ni uppenbarligen har ett problem. (Jag ser det iaf som ett problem om inte hästen litar på en så pass mycket att den går in utan hjälpmedel)

Jag har heller inte bett dig tacka för något, jag skrev att om du nu inte är villig att lära hästen gå in på ett bra sätt, och själv insé att du faktiskt gör "fel", är det ju upp till dig.

Här skrev du det för övrigt^^

Vi drar ner den över ögonen. Det är en gammal ful blå toppluva, men den fungerar bra, den är lagom urtvättad och uttänjd, så den går ner bra över huvudet.

Du skrev ju att en häst måste lita på den som leder för att kunna gå in i transporten. men det har min häst aldrig haft några ideer, vem som helst kan ta in henne. Så jag skriver alltså att jag inte håller med dej om ditt argument om tillit vid lastning...förstår du?

All hantering av hästar bygger på tillit. Hästar har klaustrofobi elr hur det stavas, de gillar inte trånga utrymmen. Om din häst inte litar på den som leder in den i transpotrten så skulle den inte gå in. Man behöver inte ha kännt en häst länge för att den ska kunna lite på en, hästar känner vilka personer som går att lite på.

I annat fall är din häst såpass van vid transporter att den vet att inget ont händer den om den går in - och då är det där tilliten ligger.

Cinna är ju nöjd och glad med sin tröja men jag vet ju att vissa inte gillar den metoden. (Jag tycker alla metoder är bra så länge de funkar och ingen tar skada av det.)
Vi provar alltid en gång utan tröja och hon går upp på lämmen och går sen av. Vi tar då upp henne på lämmen igen och backar henne en rejäl bit bakåt. Nu tras tröjan fram och Cinnas öron fälls fram. Tröjan tas på, hon börjar direkt lyfta frambenen för att gå upp på lämmen och går rakt in i transporten. Därinne står hon lugnt och snällt medan lämmen fälls upp, hon binds fast och tröjan tas av :)

Den metoden är ju 100 ggr bättre än att dra in hästen i mina ögon. Kanske reagerar hon väldigt starkt på ljusskillnaden mellan ute och transporten. Med tröjan på blir det ju mörkt och därför kanske hon snällt går in.

En häst som klarar att ha en tröja på huvudet lär ju inte ha brist på tillit iallafall. :D

Jag har med en ponny som strulat vid lastning. Med henne funkade det med linor bakom (2 linor). Efter ett tag räckte det med att jag tog ett extra grimskaft runt rumpan i andra handen så kunde jag lasta lätt själv. Nu förtiden går hon in snällt utan några hjälpmedel.

Anledning till att hon var svår var att hennes första tur inte var vidare trevlig. (Dom vi köpte henne av körde hit henne och då hade hon aldrig åkt transport innan. Hon kom ut dyngsur...och rejält stressad. :( )

På sista tiden har hon inte åkt så mkt. Mest längre sträckor med lastbil. Men ett par ggr har jag själv kört henne och nu går hon in som ett ljus. Intalar mig att det har att göra med att jag kör så mjukt och bra med transporten. ;)

/Maria

Han ser alldeles "muppig" ut, men huvudsaken är att det fungerar.

Den metoden är ju 100 ggr bättre än att dra in hästen i mina ögon. Kanske reagerar hon väldigt starkt på ljusskillnaden mellan ute och transporten. Med tröjan på blir det ju mörkt och därför kanske hon snällt går in.

En häst som klarar att ha en tröja på huvudet lär ju inte ha brist på tillit iallafall. :D

Jag har med en ponny som strulat vid lastning. Med henne funkade det med linor bakom (2 linor). Efter ett tag räckte det med att jag tog ett extra grimskaft runt rumpan i andra handen så kunde jag lasta lätt själv. Nu förtiden går hon in snällt utan några hjälpmedel.

Anledning till att hon var svår var att hennes första tur inte var vidare trevlig. (Dom vi köpte henne av körde hit henne och då hade hon aldrig åkt transport innan. Hon kom ut dyngsur...och rejält stressad. :( )

På sista tiden har hon inte åkt så mkt. Mest längre sträckor med lastbil. Men ett par ggr har jag själv kört henne och nu går hon in som ett ljus. Intalar mig att det har att göra med att jag kör så mjukt och bra med transporten. ;)

/Maria

Det konstiga är att Cinna skulle gå in i kolmörka hus utan problem, så länge det inte är hjul på huset :rofl:
För mig är det relevanta att Cinna är lugn med tröja på och arg utan tröjan på. Hon ser ut som ett barn på julafton när tröjan åker fram och med tröjan på går hon spikrakt in och står lugn hela vägen. Hon står väldigt bra i släpet och har alltid gjort.

Jo, linor har vi använt på några andra tjurskallar med bra resultat men Cinna bara slår åt dem.

Cinna tävlas ju och lastas ju 3-4 ggr per tävlingsdag. (Hemifrån, efter vet.besiktning, efter klass 1 och för hemfärd.) Varje gång lika glad med tröjan på. Lotta och Michael Schultz beundrade Cinna och hennes tröja i vintras vid en tävling ;)

Det låter rimligt att hon går in snällt när du kör henne fint :)

Ja, faktiskt är det viktigast. Cinna är jätteful i sin hiskeliga tröja men hon är välkänd och det är rätt kul :p

En känslig häst kan mycket väl vara otrygg i att vissa människor ska lasta dem. Min ena häst går in utan problem, henne skulle nog "vem som helst" också kunna lasta. Min andra häst däremot är känslig och därmed är det inte 100% säkert att hon skulle gå in om hon inte hade en bra ledare som hon litade på.
Så är det i alla situationer om hästen inte är trygg med alla människor.

Anledningen till att jag skrev så, borde du också förstå om du läste igenom det en gång till.
Iom att hästen i fråga (i tråden) inte går in i transporten, så antar jag att den itne litar på sin ledare.

Hoppas du förstod vad jag menar.

*KL*
Hej! Har nu efter ca 1,5 timme noga läst igenom hela tråden. Vill absolut inte vara en plåga som stör mitt i hela diskussionen, men jag kom bara att tänka på sen sak.

Jo, kan det inte vara så att Cinna är rädd för transportens utseende från utsidan? Även om hon inte visar det för att hon är trygg med dig som ledare. Hon gillar att åka transport, hon gillar att tävla och träna, hon gillar att gå ur transporten (eftersom hon knappt ser den då). Men, hon är rädd för utsidan av transporten? När tröjan åker på, så blir hon glad eftersom hon inte ser transportens utsida, och för att hon vet att hon snart kommer vara inne i transporten och påväg mot nya äventyr :D ? Eller?

Jag har säkert helt fel, jag är verkligen ingen expert på sånt här och jag är beredd på att bli anklagad för att vara helt skruvad nu, men det var bara en tanke! Kanske något att fundera över. Eller?

/ Tjej med världens sämsta självförtroende som är livrädd för att bli hatad av er nu!

Senast ändrad av en moderator:

Och jo, det finns en anledning till att göra det iom att ni uppenbarligen har ett problem. (Jag ser det iaf som ett problem om inte hästen litar på en så pass mycket att den går in utan hjälpmedel)

Hur många kan lägga en tröjan över huvudet på sin häst utan att den reagerar? Om hästen tillåter det lär den lita på den som gör det rätt rejält. ;)

/Maria

Senast ändrad:

*kl*

Jag förstår verkligen inte vad som är så hemskt med att lasta med något över huvudet på hästen? Det gör inte hästen illa på något sätt..och en häst som tillåter någon att täcka för ögonen och öronen på den utan att få panik är uppenbarligen trygg med personen. Att den sen dessutom följer med upp isläpet utan att se något visar ju på ännu mer tillit...

Hur kan man förespråka att dra in hästen istället (skaderisk för nacken på hästen)? Använda linor om hästen sparkar (risk att trassla in sig eller sparka någon som står bakom)? Eller träna hästen i flera timmar så den blir uttråkad (trots att det inte är rädsla för transporten som gör att den inte går in)?

/Maria

Ett mycket effektivt sätt är att gå mot transporten , och INNAN hästen stannat av sej själv backa så långt det går . Sedan fram , backa , fram , backa . Tills man står nära , nära transporten . Då backar man små steg och sedan traskar man in . Hästen är då less på att backa "varför får jag inte gå fram då?" ungefär .

Obs ! Vet inte om någon redan skrivit detta .

Hej! Har nu efter ca 1,5 timme noga läst igenom hela tråden. Vill absolut inte vara en plåga som stör mitt i hela diskussionen, men jag kom bara att tänka på sen sak.

Jo, kan det inte vara så att Cinna är rädd för transportens utseende från utsidan? Även om hon inte visar det för att hon är trygg med dig som ledare. Hon gillar att åka transport, hon gillar att tävla och träna, hon gillar att gå ur transporten (eftersom hon knappt ser den då). Men, hon är rädd för utsidan av transporten? När tröjan åker på, så blir hon glad eftersom hon inte ser transportens utsida, och för att hon vet att hon snart kommer vara inne i transporten och påväg mot nya äventyr :D ? Eller?

Jag har säkert helt fel, jag är verkligen ingen expert på sånt här och jag är beredd på att bli anklagad för att vara helt skruvad nu, men det var bara en tanke! Kanske något att fundera över. Eller?

/ Tjej med världens sämsta självförtroende som är livrädd för att bli hatad av er nu!

Jag hatar ingen som kommer med intressanta teorier ;)
Jag tror inte att Cinna är rädd för transportens utsida. Vi har ju alla transporterna ståendes på stallplanen och hon kan utan problem äta mat med huvudet in genom skötardörren, t.ex. Hon är inte heller en rädda typen av häst :p
Personligen tror jag mest att det här är en idé som Cinna fått och som hon tänker genomföra livet ut. Ett exempel på att hon är en bestämd madame: vi lasttränade Cinnas fölunge. Då ska stoet följa efter fölet in i transporten. Inte Cinna. Hon stod glatt och åt gräs utanför transporten, noll intresserad av att följa efter sin dotter in i lådan ;)

Ett mycket effektivt sätt är att gå mot transporten , och INNAN hästen stannat av sej själv backa så långt det går . Sedan fram , backa , fram , backa . Tills man står nära , nära transporten . Då backar man små steg och sedan traskar man in . Hästen är då less på att backa "varför får jag inte gå fram då?" ungefär .

Obs ! Vet inte om någon redan skrivit detta .

Ingen har skrivit det, vad jag minns, men tyvärr funkar inte det heller. Cinna skulle nog backa i dygn om det behövdes ;)
Däremot tillämpar vi ju det där delvis. Vi provar ju alltid att lasta henne en gång utan tröja och då går hon upp på lämmen och hoppar sen bakåt. Då tar vi upp henne på lämmen igen och backar av henne och en rejäl bit bort. Alltså att vi backar av henne, inte att hon gör det på eget bevåg.

Jag hatar ingen som kommer med intressanta teorier ;)
Jag tror inte att Cinna är rädd för transportens utsida. Vi har ju alla transporterna ståendes på stallplanen och hon kan utan problem äta mat med huvudet in genom skötardörren, t.ex. Hon är inte heller en rädda typen av häst :p
Personligen tror jag mest att det här är en idé som Cinna fått och som hon tänker genomföra livet ut. Ett exempel på att hon är en bestämd madame: vi lasttränade Cinnas fölunge. Då ska stoet följa efter fölet in i transporten. Inte Cinna. Hon stod glatt och åt gräs utanför transporten, noll intresserad av att följa efter sin dotter in i lådan ;)

Okej, ja det var en teori iaf ;)

Hur många kan lägga en tröjan över huvudet på sin häst utan att den reagerar? Om hästen tillåter det lär den lita på den som gör det rätt rejält. ;)

/Maria

Det brukar väl inte vara några problem? de enda hästar jag har upplevt det som ett problem, är de hästar som varit osäkra i sig själva, eller huvudskygga.
För mig är det en självklarhet att mina hästar ska "kunna" sånt.. ;)

Vi provar ju alltid att lasta henne en gång utan tröja och då går hon upp på lämmen och hoppar sen bakåt. Då tar vi upp henne på lämmen igen och backar av henne och en rejäl bit bort. Alltså att vi backar av henne, inte att hon gör det på eget bevåg.

Istadig ponny har uppfostrat flicka oemottaglig för andra argument än sina egna.

Fungerar tröja, varför diskutera?

/P Döben

Istadig ponny har uppfostrat flicka oemottaglig för andra argument än sina egna.

Fungerar tröja, varför diskutera?

/P Döben

Du är alltså ytterligare en som inte fattat syftet. Hur skulle du lasta när inget annat än tröja fungerar? Alltså, lasta med tröja eller inte lasta alls.

Även du är varmt välkommen att prova, hittills har ingen lyckats med det :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka