Hur skulle ni lastat?

Sv: Hur skulle ni lastat?

Du är alltså ytterligare en som inte fattat syftet. Hur skulle du lasta när inget annat än tröja fungerar? Alltså, lasta med tröja eller inte lasta alls.

Även du är varmt välkommen att prova, hittills har ingen lyckats med det :smirk:

Förstår mycket väl. Om ponnyn vill att flickan lastar med tröja så får de fortsätta så. Dom är nöjda med situationen.

Varför uppfostra eller lasta någon annans häst? Någon annans häst = någon annans jobb.

/P Döben

Med risk att bli nerbankad..min pålle har aldrig trilskat med att bli lastad, men så en gång fick hon för sig att nähä idag ska jag inte åka och hoppa inte:angel:
Trodde att jag skulle bli tokig då hon bara fjantade, ringde min tränare och sa att jag blir sen då hon inte vill in fick då tippset att ta en piasava kvast (en sån med röd borst) och sätta laggom hårt i ändan när hon backade...vad hände jo hon for som en raket in i transporten:D
När jag kom dit så sa min tränare att det funkar mkt. ofta då stoet gör så på fölen allstå puttar dem i ändan när det fostrar dem:D
Kan säga att det INTE ska användas våld utan räckte med att "dutta" till med borsten i ändan!

det försökat några "hästmänniskor" med min häst men det resulterade i att jag fick under 1 timma försöka lugna ner min nhäst så vi kunde gå i näörheten av transporten igen

Förstår mycket väl. Om ponnyn vill att flickan lastar med tröja så får de fortsätta så. Dom är nöjda med situationen.

Varför uppfostra eller lasta någon annans häst? Någon annans häst = någon annans jobb.

/P Döben

Varför skriva i tråden om du inte tänker svara på frågan? Då är det ju fullständigt meningslöst.

Du behöver för övrigt inte ha en nedlåtande ton. Det är nämligen inte bara "flickan", som jag antar ska vara jag, som lastar. Långtifrån. Jag lastar henne nämligen inte alls annat än under sommaren eftersom ponnyn inte bor hos mig.

Har svarat på frågan. Finns ingen anledning att uppfostra eller lasta någon annans häst. Mao inte lasta alls.

Nedlåtande ton får stå för dig. Flickan står för flickan som äger och lastar hästen. Antar det inte är du.

/P Döben

All hantering av hästar bygger på tillit. Hästar har klaustrofobi elr hur det stavas, de gillar inte trånga utrymmen. Om din häst inte litar på den som leder in den i transpotrten så skulle den inte gå in. Man behöver inte ha kännt en häst länge för att den ska kunna lite på en, hästar känner vilka personer som går att lite på.

I annat fall är din häst såpass van vid transporter att den vet att inget ont händer den om den går in - och då är det där tilliten ligger.

jo det håller jag med om. det var ju det jag försökte säga. (hästen behöver inte lita på människan för att gå in) vart inte menning som kritik. heh. Men eftersom hästen (kommer inte ihåg vad hon hette) inte är en sådan typ enligt beskrivningen jag läst om iaf så tror jag inte det handlade om tillit i det fallet. jag hoppas ni förstår vad jag menar:P

Har svarat på frågan. Finns ingen anledning att uppfostra eller lasta någon annans häst. Mao inte lasta alls.

Nedlåtande ton får stå för dig. Flickan står för flickan som äger och lastar hästen. Antar det inte är du.

/P Döben

Frågan gäller ju om du har en sådan häst, vilket torde vara självklart. Du skulle alltså inte tävla en bra tävlingshäst bara för det?

Då har du virrat ihop det. Jag äger ponnyn men jag lastar den inte så ofta eftersom den tävlas av en annan tjej.

Frågan gäller ju om du har en sådan häst, vilket torde vara självklart. Du skulle alltså inte tävla en bra tävlingshäst bara för det?

Då har du virrat ihop det. Jag äger ponnyn men jag lastar den inte så ofta eftersom den tävlas av en annan tjej.

Frågan gällde inte den specifika ponnyn/hästen?
Egna hästar lärs tidigt att lastas/åka trailer, innebär att problemet inte uppstår.

Nej, skulle inte komma på tanken att åka från gårdsplanen med häst som inte låter sig lastas. Vore det egen häst finns klara brister i träning och hästhantering hos mig. Bättre ta itu med det.

Flicka som flicka, alla under trettio kvalar in :love:

/P Döben

min Evita är också mycket svår lastade. vi kämpar som fasiken med att få in henne i transporten. senaste flytten (in till kalmar) "lastades" hon från klockan 8 på morgonen och kom in vid 6 på kvällen.
fast hon var väldigt stressad. slog sönder lite av transporten och skadade sig själv. :(

vi prövade allt från linor till hästkompisar och lockbeten. men tillslut tröttnade vi, band henne vid transporten, la in hö och bara väntade ut henne. tillslut funkade det:)

när det gäller en sådan grej tycker jag verkligen inte att man ska ge sig. det blir ju en dålig ovana det där med tröjan.

hästen kommer ju tänka åhh jag behöver bara stanna här sen är det läskiga över.

hur ska dom då någonsin respektera oss som ägare?

Peias ägare har faktiskt övertaget där.

det enda råd jag kan ge dig är att ta dig tid. hur kan hon slänga sig bakåt och åt sidorna om hon inte är stressad:crazy: ?:P¨

jag såg också en bra övning en gång där man kunde longera hästen, så att den fick gå över rampen och förbi. kanske den metoden skulle fungera, vad vet jag.

det som funkade för mig var iaf att vänta ut henne. fast jag har aldrig prövat men tröja så vet ju inte om det skulle fungera bättre:cool:

Själv är jag ett stort fan av att lyfta in hästar som bara är istadiga, funkar super och det går att styra så himla bra! Fast sen krävs det ju en viss styrka i personerna. Har jobbat med trav, det här används frekvent på unghästarna tidigt, och hur många svårlastade travare ser ni? :devil:

Frågan gällde inte den specifika ponnyn/hästen?
Egna hästar lärs tidigt att lastas/åka trailer, innebär att problemet inte uppstår.

Nej, skulle inte komma på tanken att åka från gårdsplanen med häst som inte låter sig lastas. Vore det egen häst finns klara brister i träning och hästhantering hos mig. Bättre ta itu med det.

Flicka som flicka, alla under trettio kvalar in :love:

/P Döben

Frågan gällde hur du skulle göra om du hade en sådan häst. Cinna är mkt van att åka transport och har inga problem med själva åkandet. Mina övriga hästar är mycket lättlastade, både vuxen och unghäst.

Du förstår inte saken, helt enkelt. Många tar till argumentet att det är fel i hästhanteringen. Vad skulle vara fel när en häst traskar rakt in i transporten med öronen spetsade framåt?

Själv är jag ett stort fan av att lyfta in hästar som bara är istadiga, funkar super och det går att styra så himla bra! Fast sen krävs det ju en viss styrka i personerna. Har jobbat med trav, det här används frekvent på unghästarna tidigt, och hur många svårlastade travare ser ni? :devil:

Försök gärna lyfta in Cinna så har du nog varken näsa eller tänder hela sen ;) Vi har provat det också och nepp, inte funkade det heller. (Varför är jag inte förvånad? ;) )

Hejsan!
Ville bara säga hur jag har gjort med många olika typer av hästar och det har faktiskt alltid gått bra.
Vi har två linor, men bara en person som håller i dessa och håller dom som om man skulle köra (alltså inget dragande bakom rumpan) och sen driver man som med tömmar. Bestämt med rejäla "slag". Inte stå och slå i otakt utan ett bestämt slag med ena linan, invänta reaktion nån sekund o sen ett nytt slag med linan eller ev med båda. Fortsätt på samma sätt vad hästen än gör. Man driver hästen framåt hela tiden utan tveksamheter. Vänligt men bestämt.
Lycka till!

min Evita är också mycket svår lastade. vi kämpar som fasiken med att få in henne i transporten. senaste flytten (in till kalmar) "lastades" hon från klockan 8 på morgonen och kom in vid 6 på kvällen.
fast hon var väldigt stressad. slog sönder lite av transporten och skadade sig själv. :(

vi prövade allt från linor till hästkompisar och lockbeten. men tillslut tröttnade vi, band henne vid transporten, la in hö och bara väntade ut henne. tillslut funkade det:)

när det gäller en sådan grej tycker jag verkligen inte att man ska ge sig. det blir ju en dålig ovana det där med tröjan.

hästen kommer ju tänka åhh jag behöver bara stanna här sen är det läskiga över.

hur ska dom då någonsin respektera oss som ägare?

Peias ägare har faktiskt övertaget där.

det enda råd jag kan ge dig är att ta dig tid. hur kan hon slänga sig bakåt och åt sidorna om hon inte är stressad:crazy: ?:P¨

jag såg också en bra övning en gång där man kunde longera hästen, så att den fick gå över rampen och förbi. kanske den metoden skulle fungera, vad vet jag.

det som funkade för mig var iaf att vänta ut henne. fast jag har aldrig prövat men tröja så vet ju inte om det skulle fungera bättre:cool:

Jag vet inte om du har snurrat till det här med vem du svarar till?
Varför skulle tröjan vara en ovana? Vana är men jag ser den då rakt inte som en ovana. Inte konstigare än att man tar på hästen skydd på benen när den ska ut och åka.

Och jag är Peias ägare så jag förstår inte den här meningen:"Peias ägare har faktiskt övertaget där."
Jag förstår f.ö. inte det här heller:"hästen kommer ju tänka åhh jag behöver bara stanna här sen är det läskiga över.

hur ska dom då någonsin respektera oss som ägare?"

Cinna har inga problem att gå över lämmen från sidan, inte heller att gå upp på lämmen med frambenen och stå där.
Du har ju inte träffat Cinna och lär väl inte göra det heller men det hade nog varit intressant för dig/er att se hur hon lastas.

Jag skulle inte vilja prova tröja på en rädd/osäker häst, däremot på en istadig. En häst som är osäker tror jag mer på frekvent träning vid lastning/åkning.

Hejsan!
Ville bara säga hur jag har gjort med många olika typer av hästar och det har faktiskt alltid gått bra.
Vi har två linor, men bara en person som håller i dessa och håller dom som om man skulle köra (alltså inget dragande bakom rumpan) och sen driver man som med tömmar. Bestämt med rejäla "slag". Inte stå och slå i otakt utan ett bestämt slag med ena linan, invänta reaktion nån sekund o sen ett nytt slag med linan eller ev med båda. Fortsätt på samma sätt vad hästen än gör. Man driver hästen framåt hela tiden utan tveksamheter. Vänligt men bestämt.
Lycka till!

Vi har inte provat framåtdrivande med just tömmar, däremot med smackningar bakom och/eller klatsch med spö på rumpan. Ingetdera funkade men vi kanske kan prova tömmarna om det finns tid till det. Risken är dock att hon slår så man får stå en rejäl bit bakom och vara vaksam.
Men som jag skrivit ganska många ggr nu, jag vill inte ha lasttips eftersom ponnyn ifråga är lättlastad. Jag vill veta hur du/ni skulle gjort, lastat med tröja eller låtit bli att lasta öht.

Hej igen!
Om hästen är lugn vid lastning med tröja över huvudet så kan jag inte se några problem. Han känner sig kanske trygg med detta o då är det väl skönt för hästen att slippa bråk som gör honom stressad o otrygg.

Jo, hon gillar sin tröja ;) Jag skulle inte kalla henne stressad och otrygg vid lastning utan tröja snarare förbannad. Men det är egentligen inte relevant :)

(knapplån)
Min häst blockas när framhovarna når rampkanten. Hon fryser och rör sig inte ur fläcken. Jag har kommit på att man kan lyfta ett framben i taget och placera ovanpå rampen. När båda är på plats bryts blockeringen och hon går upp rätt smärtfritt. Försöker man däremot med linor och dyligt bakom henne grips hon av vild panik, stegrar och kastar sig i värsta fall över. Man lär sig ganska snabbt vilka knappar man ska trycka på tycker jag, det viktiga är att man själv håller sig lugn och konsekvent.

Ja, funkar det för din häst så är det i mina ögon en bra metod. På Cinna funkar det inte så där är det en dålig metod.
För mig är en bra metod den som fungerar och som alla inblandade känner sig lugna och trygga med. Olika metoder för olika hästar.

Visst skojjar ni?
Jag kanske inte förstod ironin...

Li

Det sabbar helt klart träningen inför tävlingar. Det är liksom inte så att vi kan strunta i tre tävlingar för att kanske få in henne i släpet en gång.

Det är fruktansvärt tröttsamt att få massa tips, som inte funkar, när jag redan från början skrev att jag inte ville ha det.

Jag är tävlingsryttare=kan mentala träningen angående tänkandet.

Tycker du inte att lasta häst i X antal timmar "sabbar" din och hästens träning? Varje gång ni skall iväg?
Istället för 4 timmars effektiv träning så väljer många att lägga 4-6 timmar VARJE GÅNG. Skulle aldrig falla mig in.

Att ta en paus vid positiv träning (alltså ta paus när hästen tänker framåt och inte bakåt) skadar inte - tvärtom så får hästen en stund att smälta och lugnar huvud och nerver. Det kan till och med bli så att om man slutar vid rätt tillfälle så knallar hästen på utan att blinka.

Det finns många "xperter" ute i det fria och säkert lika många här på Buke. Inklusive jag ;) Så jag förstår om du är trött.
Dålig träning ger bara förstärkta problem.

Om du är villig att betala så vet jag en människa som tränar både dig och hästen till det resultat du vill ha. Och hästen kommer stärkt ur övningen - inte knäckt eller nedbruten.
Ofta är man bara ute efter en kortsiktig lösning för dagen eller för säsongen. Och med den inställningen sopar man problemen under mattan.

Li

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka