Hur skulle ni lastat?

Sv: Hur skulle ni lastat?

Ok, nu har jag läst hela tråden och kan inte förstå att den blev så lång. ( Att alla orkar ge henne en massa bra lastningstips när hon inte vill ha dem, otacksamt arbete vid datorn. )

Om jag förstår rätt är det bara två saker du vill veta.

Skulle jag lasta min häst om det enda sättet var med tröja över huvudet ?? Nej, det skulle jag inte. Du skall inte få något lastningstips av mig eftersom du inte vill ha det, men jag hade gjort på något annat sätt.
Jag hade använt tröjan om min häst var akut sjuk och behövde komma till veterinär. Men inte för att komma iväg på tävling...

Skulle jag lasta min häst om det enda sättet var med tröja över huvudet ?? Nej, det skulle jag inte. Du skall inte få något lastningstips av mig eftersom du inte vill ha det, men jag hade gjort på något annat sätt.
Jag hade använt tröjan om min häst var akut sjuk och behövde komma till veterinär. Men inte för att komma iväg på tävling...

Men om inget annat funkar. Eftersom folk nu inte tycks tro på mitt ord så jag väl skriva "ponera att inget annat funkar". Vad skulle du gjort då?

Som jag tidigare skrivet, du är varmt välkommen att prova men det kan inte ta hur lång tid som helst. Det är fullständigt idiotiskt att lägga flera dagar på något som faktiskt inte är ett problem i dagsläget.

För femtielfte gången. Jag vill veta hur "ni" skulle lösa det om/när inget annat än tröja fungerar. Skulle ni då lasta med tröja eller låta bli att lasta öht.

Jag läste igenom tråden och det är lite luddigt i inlägg nr 1. Men jag har flera gånger klargjort målet och det är inte att lära henne lastas på andra sätt då det är helt onödigt.

Ok, nu vet vi vad målet INTE är, men vad är det då?
Att vi ska säga "ja, jag skulle också lasta med tröja, du är så duktig"?
Tycker det är rätt många som sagt just att de INTE skulle lastat alls då.
Och varför får det inte ta flera dagar (tror inte ens att det skulle göra det..)?
Och varför vill du veta andra metoder om du tycker att du har en som fungerar?
Diskussionen är slut för min del, den ger mig ingenting (och den verkar inte ge dig ngt heller, för du vill ju inget ha, vilket gör den ännu mer oförståelig)

Det kan jag däremot inte svara på, för jag har inte provat att lasta din häst. Om jag skall säga att det absolut inte fungerar att lasta på annat sätt så måste jag har provat " alla " andra sätt först.
Det har jag inte gjort med din häst och då kan jag inte svara på hur jag skulle ha gjort !!! Eller hur ???

Låt oss säga att jag köper en häst där förra ägarna säger att den bara går att lasta med tröja över huvudet, då skulle jag prova andra sätt att lasta ( och jag hade inte gett mig, då fick jag väl ta en veckas semester då för att lasta. Räcker inte min semester får väl sambon ta ut en vecka också och ta över )

Sedan kan jag svara på hur jag hade gjort.

Men om inget annat funkar. Eftersom folk nu inte tycks tro på mitt ord så jag väl skriva "ponera att inget annat funkar". Vad skulle du gjort då?

*skratt* "Om inget annat funkar, vad skulle du gjort då?" Vilka svar förväntar du dig på en sån fråga...?

Har inte kollat detta, men började tråden första april..? :D

*skratt* "Om inget annat funkar, vad skulle du gjort då?" Vilka svar förväntar du dig på en sån fråga...?

Har inte kollat detta, men började tråden första april..? :D

Antingen "Jag skulle lastat med tröja och insett att det var metoden" eller "Jag skulle låta bli att lasta hästen öht".

Ok, nu vet vi vad målet INTE är, men vad är det då?
Att vi ska säga "ja, jag skulle också lasta med tröja, du är så duktig"?
Tycker det är rätt många som sagt just att de INTE skulle lastat alls då.
Och varför får det inte ta flera dagar (tror inte ens att det skulle göra det..)?
Och varför vill du veta andra metoder om du tycker att du har en som fungerar?
Diskussionen är slut för min del, den ger mig ingenting (och den verkar inte ge dig ngt heller, för du vill ju inget ha, vilket gör den ännu mer oförståelig)

Jag tycker att ingen har skrivit att de skulle låta bli att lasta öht. Om jag nu har missat det kan du ju kopiera in det.

Därför att det är urbota dumt att lägga flera dagar på något som de facto inte är ett problem.

Var har jag skrivit att jag vill ha andra metoder?

Det kan jag däremot inte svara på, för jag har inte provat att lasta din häst. Om jag skall säga att det absolut inte fungerar att lasta på annat sätt så måste jag har provat " alla " andra sätt först.

Därför jag skrev "ponera att hästen inte går att lasta på annat vis".

Då kan jag inte svara för jag kan inte "ponera att hästen inte går att lasta på annat vis".

:smirk:

Fascinerande att det finns så mycket oootroligt hästkunnigt folk att de på en beskrivning på nätet vet att de minsan skulle lösa alla problem som alla andra gått bet på :smirk:

Det är ju inte direkt ofarligt att lina på eller hala in en häst som protesterar vilt mot trycket, så jag hade utan problem fortsatt lasta med täckt huvud. Möjligtvis skaffat en snyggare och lättfunktionell huva. I det här fallet har hon säkert bestämt sig för att luva och transport hör ihop. Varför göra saker svårare än det är?

Nej jag vet inte hur din extremt känsliga häst fungerar, men INGEN häst (Utom de med sjukdomar, kanske hon har det?) skulle må dåligt över att vila en dag, och få lite konstiga fodringar just den dagen.
Känner den att den måste ha sin mat, och den är i transporten, skulle hästen helt enkelt gå in. Det är ett faktum, hästar fungerar så, speciellt iom att hon inte enligt dig är rädd för att gå in.

HeJ!

Visst har vissa hästar klart fler egna ideér än andra.. Ibland tror jag det beror lite på ägaren också, att dom får ha sina egenheter kvar, att dom inte "tvingas" in i nån mall för hur hästar ska vara, dom tillåts vara sej själva (på gott och ont). Min tycker tex att nu är det vår och då kan hon inte stå uppbunden, för då kastar hon sej. Övrig tid på året kan hon stå prima snällt.. Fix idé eller vad?

Jag tycker gott du kan fortsätta med din tröja om häst är nöjd med det. Varför bråka när du har nåt som funkar??

/ Lavinia, som la in en lika hypotetisk tråd om hur man skulle få en "oledbar" häst ut i hagen utan att han stack.. Vi hittade aldrig en lösning på hästen, men problemet är inte mitt längre..

Fascinerande att det finns så mycket oootroligt hästkunnigt folk att de på en beskrivning på nätet vet att de minsan skulle lösa alla problem som alla andra gått bet på :smirk:

Det är ju inte direkt ofarligt att lina på eller hala in en häst som protesterar vilt mot trycket, så jag hade utan problem fortsatt lasta med täckt huvud. Möjligtvis skaffat en snyggare och lättfunktionell huva. I det här fallet har hon säkert bestämt sig för att luva och transport hör ihop. Varför göra saker svårare än det är?

Ja, det fascinerar alltid mig. Jag tycker att det är bra att få förslag när man ber om dem. Inte att bli berättad för att det ska göras si och så och det funkar, när jag inte bett om råd.

Snyggare överdrag har vi tänkt på men det funkar rätt bra som det är nu också. Hon är välkänd på tävlingsplatserna runtom. Gul pålle med ful huva vid lastning sätter sina spår :rofl:

Nej jag vet inte hur din extremt känsliga häst fungerar, men INGEN häst (Utom de med sjukdomar, kanske hon har det?) skulle må dåligt över att vila en dag, och få lite konstiga fodringar just den dagen.
Känner den att den måste ha sin mat, och den är i transporten, skulle hästen helt enkelt gå in. Det är ett faktum, hästar fungerar så, speciellt iom att hon inte enligt dig är rädd för att gå in.

Nej, sjuk är hon inte. Mår dåligt skrev jag inte, däremot förstör det träningen. (Det var otroligt svårt att förstå det.)
Jag är rätt säker på att Cinna skulle klara av svält om det krävdes. Alla hästar är inte likadana, hur gärna vissa än vill tro det.

Det låter klart som en fix idé. Jag tänker inte bråka med Cinna, det gör ingen nytta. Det funkar fint så som det är idag. Alla är nöjda :)

Jag måste bara berätta hur jag får min häst att gå in i transporten, för jag blir så stolt över mig själv att det funkar:) för det första är han en riktig kossa, och ska alltid markera att han inte vill inn, så jag lägger grimmskaftet runt mulen och drar. Bak står min fader med lina. Och tar hästen ett steg framåt, så lättar jag mitt tag i grimmskaftet, som går runt mulen, och hästen lunkar rakt in! Har även fått honom (och andra hästar) att gå in i den läskiga spolspiltan på så sätt. Helt enkelt framställa ett obehag, och när han gör som jag vill, försvinner obehaget!:idea:

Åter till vad tråden handlar om:

Senast ändrad av en moderator:

Jag måste bara berätta hur jag får min häst att gå in i transporten, för jag blir så stolt över mig själv att det funkar:) för det första är han en riktig kossa, och ska alltid markera att han inte vill inn, så jag lägger grimmskaftet runt mulen och drar. Bak står min fader med lina. Och tar hästen ett steg framåt, så lättar jag mitt tag i grimmskaftet, som går runt mulen, och hästen lunkar rakt in! Har även fått honom (och andra hästar) att gå in i den läskiga spolspiltan på så sätt. Helt enkelt framställa ett obehag, och när han gör som jag vill, försvinner obehaget!:idea:

Åter till vad tråden handlar om:

Cinna slår efter linor. Det gör skaderisken alldeles för stor.

Har inte läst igenom tråden...
Har du tagit hjälp av en duktig NH tränare som fått pröva att lasta hästen? Du säger i början att det inte fungerar, vad prövade ni?

Jag hade inte lastat öht, när jag inte vet vad grunden till problemet är.
Hade det varit akuttransport hade jag lagt huvan på, men inte annars.

Har inte läst igenom tråden...
Har du tagit hjälp av en duktig NH tränare som fått pröva att lasta hästen? Du säger i början att det inte fungerar, vad prövade ni?

Jag hade inte lastat öht, när jag inte vet vad grunden till problemet är.
Hade det varit akuttransport hade jag lagt huvan på, men inte annars.

Jepp, det har gjorts försök med NH-tränare. Utan resultat.

Vad de gjorde? Ptja, deras thing. Jag var inte med eftersom de ville prova på egen hand först. Det funkade inte.

Måste det vara ett problem? Skulle du hindra folk från att åka bil om de hade en idé om att alltid gå in i bilen med höger ben först?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 969

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka