Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Hästar är ju dyra var man än har dem, men många tror och förväntar sig att det ska vara överkomligt billigt att ha märren hemma i en skogshage. Mina hästar har dock varit mer skadade när de har gått på bete än de någonsin varit när de tränat på anläggning, just för att de har blivit regelbundet motinerade = bästa medicinen mot tuppjuck. Bättre ha dem väl försäkrade, så slipper man försöka skydda sig mot varje möjlig orsak till skada.

Om du läst så står det att dom är försäkrade. Så fullförsäkrade dom kan bli.. Men ta några självrisker och resor 200mil så drar det iväg.. Men svaret kommer imorgon.. Om vargen avfärdas helt..

Efter att vi tappade får/lamm till björn så satte vi upp rovdjursstängsel och det skulle vi också ha gjort om det var varg i faggorna. Man har ju som djurägare ett ansvar att skydda sina tamdjur från att bli attackerade av vilda djur anser jag och då får det kosta..

Hur satt ni staketet? Med vad? noga vid diken, stenar osv?

Om det hade varit en varg så borde hästarna haft ordentliga bitsår. En hund kan jaga runt och skälla utan att bita.

Har svårt att se ett samband med hovbölderna, om ett rovdjur fått fatt i hoven borde det ligga skallskadat i hagen.

Hästar är ju dyra var man än har dem, men många tror och förväntar sig att det ska vara överkomligt billigt att ha märren hemma i en skogshage. Mina hästar har dock varit mer skadade när de har gått på bete än de någonsin varit när de tränat på anläggning, just för att de har blivit regelbundet motinerade = bästa medicinen mot tuppjuck. Bättre ha dem väl försäkrade, så slipper man försöka skydda sig mot varje möjlig orsak till skada.

Det behöver ju inte vara antingen eller, jag har min på landet i lösdrift utan anläggning och han är i full träning.

Man får ju göra val, man får anpassa sig efter vad som passar än bäst. För min del så är det inte pengarna som avgör, det är stressen för mig som avgör, jag mår dåligt när hästen inte är frisk, med andra ord så gör jag allt för att han ska trivas. Med andra ord lagt ner anläggningarna med fina ridhus till ett lösdrift på landet och får nu då rida i storm och regn och jobbigt väder för min träningsnarkoman till häst vill ju fortfarande ha träningen. Men hellre det än att han mår dåligt.

Sen är det klart pengarna är en stor del, utan pengar ingen häst. Men det är inte det första jag tänker på iallafall när det kommer till sånt. Det är främst hur djuren mår och hur man själv mår. Pengar löser sig oftast på något sätt.

Nej hästen är inte biten i hoven utan är jagad så den trampat på nåt som gjort skadan. Vad som gjort skadan vet jag inte. Jag har letat, men inte hittat nåt uppenbart i hagen. Iofs räcker det med en sten som i tillräckligt hög fart och tyngd kan göra skapliga skador. Dom går på ett gammalt gärde så det är inga träd i hagen eller nåt sånt. Större välvda stenar står det, men inget vasst, typ sprängsten.

Just nu så måste Haflingern gå på lösdrift pga att hon behöver äta så mycket som möjligt. De andra två måste stå inne. Den ena pga att hon inte behöver äta så mycket och den andra pga hennes skada i hoven, ska står torrt och så rent som det bara går. Annars har jag dom helst på lösdrift, då stoet som hade fölet INTE tycker om att stå inne. Då blir hon stressad. Hon gick ned ordentligt nu när hon var tvungen att stå inne i 6v Man kunde se revbenen på henne, trots gott om mat. Hon boxvandrar också när hon är inne, så dagtid var jag tvungen att ha henne uppbunden :-( Nu är hon ju ute, men hagvandrar istället då.. Hon har gjort en stig utmed staketet som hon följer slaviskt.. Så den här inneperioden har inte varit bra för henne.. Det hade kanske varit bättre att ta bort henne så hon sluppit detta.. Jag vet inte..

IMG_0947.jpg

IMG_0923.jpg

Trästolp, och en del glasfiberstolp, 5-trådigt med blanktråd och starkaste elaggregaten som finns att få tag på + ordentligt jordat håller det mesta utanför.. Extratrådar vid diken osv om understa tråden hamnar mer än ca 1 dm ovanför marknivån.

Jag hade för övrigt blivit less på det för längesen och hade inte stått ut eller haft råd att bo tillsammans med rovdjur. Man flyttar dit man klarar av att bo.

Problemet ifall man resonerar så är ju att det snart inte finns särskilt många platser i landet som är vargsäkra. Nu handlar det om Östergötland, men för inte allt för länge sedan fanns det ingen varg där.

Det är väl bara storstäderna som lär vara vargsäkra i framtiden.

För ve den varg som kommer in i Stockholm. Då blir det panik och den ska skjutas/flyttas på en gång. Då blir det extra komiskt när man ser att vargkramarna är otroligt överrepresenterade på t.ex. Södermalm.

Nej hästen är inte biten i hoven utan är jagad så den trampat på nåt som gjort skadan.

Men en ardennerhäst är ju sjukt tung, det räcker ju med att den står i boxen och trampar illa på något så är skadan ett faktum. Jag förstår inte varför du drar slutsatsen att den jagats till två hovbölder? Till och med världens bästa dressyrhäst, som aldrig gått en meter i hage och säkerligen inte uppehållit sig på något olämpligt underlag över huvud taget, hade en hovböld i våras. Jag förstår verkligen inte.

Problemet ifall man resonerar så är ju att det snart inte finns särskilt många platser i landet som är vargsäkra.

Jaha, då är väl jag vargosäker då! :D Oj vad dåligt jag mår över det. Hjälp.

Är det inte snarare jägarna som utgör det största hotet i våra skogar just nu, med tanke på att de knäpper varandra lite då och då? Det var väl någon som strök med nu i årets jakt också? Borde inte den allmänfaran analyseras lite noggrannare?

Jag förstår inte varför du drar slutsatsen att den jagats till två hovbölder?

Hade det bara varit två hovbölder så hade jag också undrat det. Men ifall du läst vad TS skrivit så verkar det ju uppenbarligen som att något djur jagat hästarna. Fölets skador t.ex. TS hade ju även sett spår av djuret.

Men ifall du läst vad TS skrivit så verkar det ju uppenbarligen som att något djur jagat hästarna. Fölets skador t.ex. TS hade ju även sett spår av djuret.

Men jag har haft hästar i massor av år och haft mängder av skador på dem - helt utan varginblandning. Hästar kan också jaga varandra, det är inte helt ovanligt. De kan få tokryck för att de har lust också. Eller för att någon bryter ett par kvistar i skogen. Jag hade blivit misstänksam om hästarna svettats floder, bukandats och normalt ALDRIG springer i hagen. Men slirspår i hagen, en reva/skada och hovböld kan orsakas av precis vad som helst. Det KAN förstås vara ett rovdjur, inklusive hund, men att bevisa det verkar ju omöjligt att påvisa så här i efterhand.

Är det inte snarare jägarna som utgör det största hotet i våra skogar just nu, med tanke på att de knäpper varandra lite då och då? Det var väl någon som strök med nu i årets jakt också? Borde inte den allmänfaran analyseras lite noggrannare?

Jag håller med om att det finns massor med olämpliga jägare. Däremot är inte jag jägare, vilket du av någon konstig anledning verkar ha fått för dig.

Fast ska vi in på att förbjuda allt farligt så borde man väl börja med privatbilismen. Jämfört med vad den ställer till med så bleknar både vargar och jägare.

Felet i ditt resonemang är att en varg kan bli ett reellt problem som upprepar sig. Det är väldigt sällan att en enskild jägare blir ett problem som upprepar sig. Och blir det så så lär ju polisen plocka licensen till slut.

För att din jämförelse skulle bli adekvat skulle det handla om jägare som kom och medvetet sköt på hästar. Jag kan lova att myndigheterna agerat på en sådan jägare.

Jag skulle tro att det är en hund. Inget vilt djur gör så. Vi hade en granne med en husky som kom lös och dödade mer ön hälften av mammas hönor.
En annan fick fölungens senor avbitna av två hundar, bara att avliva.
Så hundar orsakar mer skador än varg.

Om Sverige tar sig rätten att jaga starkt utrotningshotade djur, vad ska vi då säga om andra länder vill jaga val, tiger och noshörning?

Jag pratar inte om någon generell vargjakt. För mig kan de gärna sluta med den.
Däremot anser jag att man ska få jaga problemvargar, alltså vargar som ger sig på tamboskap.

På samma sätt har jag inte något problem med om man i Indien jagar tigrar som attackerat människor.

J
Felet i ditt resonemang är att en varg kan bli ett reellt problem som upprepar sig. Det är väldigt sällan att en enskild jägare blir ett problem som upprepar sig. Och blir det så så lär ju polisen plocka licensen till slut.

För att din jämförelse skulle bli adekvat skulle det handla om jägare som kom och medvetet sköt på hästar. Jag kan lova att myndigheterna agerat på en sådan jägare.

Det var ett granskande program om det där för ett antal år sedan och det var absolut skrämmande hur många psykiskt sjuka, alkoholiserade och dysfunktionella människor som hade jaktlicens. Jag tycker att det är intressant att du litar mer på polisens förmåga att dra in licenserna hos dessa individer (händer det ens i realiteten?) än länsstyrelsens rovdjursexperts förmåga att avgöra om den här vargen är farlig eller inte.

På samma sätt har jag inte något problem med om man i Indien jagar tigrar som attackerat människor.

Då hade det inte funnits några tigrar kvar, eftersom människor alltid är potentiella bytesdjur. Det är inte tigrarnas fel att människor tagit deras livsområden - vore det inte bättre att ge tigrarna miljöer att leva i än att skjuta dem?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka