Sv: Hur ska man skydda sig?
Ska jag ta hela historien om fölet och stoet så kanske du förstå VARFÖR jag är lite less på detta?
Jag fick för en gång skull ett friskt föl och skulle stambokföra stoet med fölet vid sidan.
Kvällen 29:e juli tar jag in dom för att jag ska göra dom i ordning för att åka till Kvinnerstaskolan i Örebro för stambokföringen. Stoet kommer då först och fölungen i sakta mak efter med hängade huvud. Fölungen har då en reva från knäet och ner till hoven på ena fram och den kotan var 10cm tjock. Jag ska tvätta av såret och visste inte då att dom sprungit som galningar i hagen (hittade 3-4meter långa spår efter en vild springfärd i hagen senare) Jag har tvättat av benen på fölet så många gånger förut utan problem. Jag börjar och det går bra en stund. Sen reser sig fölet, tappar balansen och slår baklänges. När fölet reser på sig hänger benet efter. Jag slänger mig på telefon och ringer ut jourhavande veterinär. Han kommer och konstaterar att 3 av 4 av fölets ben gör ont. Troligtvis en skada i bäckenet(det var därför fölet tappade balansen) kotan fram och lårben och bakknä brutet.. Fölet avlivas. Detta var sent en fredagkväll..
Dagen efter är stoet halt. 3 veterinärer trodde på vrickning eftersom dom sprungit. Stoet blir allt bättre, men ca 2v senare jätte halt. En hovböld hittas, det går 3 dagar, Stoet ännu mera halt. Ytterligare en hovböld hittas. Det visar sig att stoet trampat på nåt som skurit in i sulan framme i tån, vilket inte syntes förrän det blev bakterier i det. Klinik kontaktades, medicin skrevs ut. Hästen blev något bättre, men inte helt fräsch. Jag åkte in till kliniken, röntgade. Veterinärer kliade sig i huvudet. Det såg ut som det var väldigt stora skador, men hästen var för ltie halt. Vi åkte hem. Vi åkte tillbaka, hästen blev utdömd. Men jag ansåg att dom inte gjort tillräckligt bra undersökning. Jag åker till Skara. Hästen skrivs in, opereras dagen efter. Allt ser bra ut. Hästen står kvar en vecka. Jag hämtar hem hästen. Åker 1 gång i veckan till Klinik för att kolla upp så det inte är infekterat. Det blev 3 gånger, nu har vi varit hemma 14dagar och ska tillbaka imorgon. Hästen står fortfarande med gipsplugg och är skodd med sula för att skydda den bakhoven.
Jag har hittills åkt 200mil med hästkraken.. Det enklaste hade ju varit att ta bort henne, och jag sörjer fortfarande förlusten av fölet.. Så jag är mer än pissur på att hästarna var ute just den dagen och att dom blev jagade.. För JAG har inte orsakat detta. Och är det en tamhund så gör det mig ännu mera förbannad eftersom man ska hålla dom i koppel..