Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

http://bblat.se/asikter/dialog/1.1375897-sverige-behover-700-vargar

Om Sverige tar sig rätten att jaga starkt utrotningshotade djur, vad ska vi då säga om andra länder vill jaga val, tiger och noshörning?

För det första vargen är inte starkt utrotningshotat.
För det andra skulle jag säga: Ta riktigt bra betalt, så ni har råd med den viltvård som krävs för att dessa arter även i fortsättningen ska kunna finnas kvar:cool:

Jag pratar inte om någon generell vargjakt. För mig kan de gärna sluta med den.
Däremot anser jag att man ska få jaga problemvargar, alltså vargar som ger sig på tamboskap.

På samma sätt har jag inte något problem med om man i Indien jagar tigrar som attackerat människor.

Skjut först, tänk sen?
Är det den enda lösning du kan se, att 'jaga problemvargar'? Hur kom det sig att vargen blev ett problem, och vad ska man göra åt det - just med tanke på att det är ett strakt utrotningshotat djur? Har du inga som helst alternativ än att JAGA vargen. Och nästa varg, och nästa...?

Det var ett granskande program om det där för ett antal år sedan och det var absolut skrämmande hur många psykiskt sjuka, alkoholiserade och dysfunktionella människor som hade jaktlicens. Jag tycker att det är intressant att du litar mer på polisens förmåga att dra in licenserna hos dessa individer (händer det ens i realiteten?) än länsstyrelsens rovdjursexperts förmåga att avgöra om den här vargen är farlig eller inte.

Jg skrev ju i inlägget du citerade att 'Jag håller med om att det finns massor med olämpliga jägare.'

Polisen får gärna plocka deras licenser, jag skulle applådera det.

Men det har väl inget med frågan ifall man ska få skjuta problemvargar eller ej.

"Ursprungligen postat av Hiddeous
Är det inte snarare jägarna som utgör det största hotet i våra skogar just nu, med tanke på att de knäpper varandra lite då och då? Det var väl någon som strök med nu i årets jakt också? Borde inte den allmänfaran analyseras lite noggrannare?"

Ska vi inte förbjuda all hästsport då?
Majoriteten av de tjejjer som kommer in till akutenb som inte blivit misshandlade eller råkat ut för en trafikolycka kommer in för hästrelaterade skador.
Du ser ju själv hur löjligt det låter
Det är mindre risk att råka ut för någon jaktolycka än att bli skadad vid ridning (på häst)

För det första vargen är inte starkt utrotningshotat.
För det andra skulle jag säga: Ta riktigt bra betalt, så ni har råd med den viltvård som krävs för att dessa arter även i fortsättningen ska kunna finnas kvar:cool:

I sverige är vargen starkt utrotningshotad jo.

Vad skulle man ta betalt för och vilka är 'vi'?

Varför inte sätta ut en annons i den lokala blaskan.
Vargjakt bortskänkes.
Vakjakt vid hage finns, behöfs djurskyddare med klass 1 studsare.

Då hade det inte funnits några tigrar kvar, eftersom människor alltid är potentiella bytesdjur. Det är inte tigrarnas fel att människor tagit deras livsområden - vore det inte bättre att ge tigrarna miljöer att leva i än att skjuta dem?

Jag lovar att de allra flesta tigrar aldrig attackerat människor. Läs vad jag skrev. Jag skrev om tigrar som attackerar människor och jag är säker på att sådana tigrar i regel skjuts ihjäl. Även ifall det inte syns officiellt så lär väl drabbade bybor se till att det blir gjort.

På samma sätt är det inte alla vargar som ger sig på tamdjur. Så ifall man struntar i den vanliga vargjakten och istället koncentrerade sig på vargar som gav sig på tamdjur så skulle antagligen situationen både för vargarna och människorna bli bättre. Vargar är inga korkade djur.

I sverige är vargen starkt utrotningshotad jo.

Vad skulle man ta betalt för och vilka är 'vi'?

Då är vi där igen. Vargen ÄR inte utrotningshotad.

Sedan kommer brasklappen in..i sverige ja.

Man skulle fel, man tar idag betalt för jakt på de fem stora, tror även att du kan få skjuta tiger under vissa omständigheter.
Och man tar bra betalt för det och pengarna används för att finansiera viltvård, gamekeapers, och till den lokala ekonomin.

Att ha en organiserad vakjakt vid skogshagarna är både lagligt och genomförbart.

Jägarna skulle ju bara skjuta de vargar som penetrerar hagens yttre gränser och därmed hotar djuren = skyddsjakt enl lag:cool:

Ska vi inte förbjuda all hästsport då?
Majoriteten av de tjejjer som kommer in till akutenb som inte blivit misshandlade eller råkat ut för en trafikolycka kommer in för hästrelaterade skador.
Du ser ju själv hur löjligt det låter
Det är mindre risk att råka ut för någon jaktolycka än att bli skadad vid ridning (på häst)

Japp! Och risken att hästen blir attackerad av rovdjur är ju vid jämförelse minimal. Ändå talar Lshd om "vargsäkra" områden, som om detta vore ett stort problem. Jag tycker det låter som ett mycket litet problem - faktiskt ett obetydligt problem - som av någon anledning växer till att bli en allmänfara och en avgörande ekonomisk utpost. Och i detta fall utan en tillstymmelse till bevis, dessutom.

Senast ändrad:

Jag lovar att de allra flesta tigrar aldrig attackerat människor. Läs vad jag skrev. Jag skrev om tigrar som attackerar människor och jag är säker på att sådana tigrar i regel skjuts ihjäl.

Jag tror att man i första hand försöker flytta dem till andra områden. Det finns alltid situationer då tigrar kan ge sig på en människa. I det tigerhägn som jag har i min närhet går ingen in till djuren, någonsin. Inga skötare, ingen veterinär (så länge djuren är vakna).

Skjut först, tänk sen?
Är det den enda lösning du kan se, att 'jaga problemvargar'? Hur kom det sig att vargen blev ett problem, och vad ska man göra åt det - just med tanke på att det är ett strakt utrotningshotat djur? Har du inga som helst alternativ än att JAGA vargen. Och nästa varg, och nästa...?

Det finns gott om ställen i Sverige där varg kan finnas utan att det påverkar tamdjurshållning särskilt mycket. Problemet är ju att vargen har börjat sprida sig till mer bebyggda områden. I sådana områden har historiskt sett vargen alltid varit ett problem så det är knappast något nytt.

Sen handlar det ju inte om att skjuta först och tänka sen. Som jag föreslår så skjuter man ju vargar som blivit ett problem. Då har man ju tänkt först ;)

Tycker du den nuvarande vargjakten är bättre? Där går man ju ut och skjuter slumpmässiga vargar. Många av dessa vargar skulle antagligen aldrig smakat tamboskap ifall de inte jagats.

Då är vi där igen. Vargen ÄR inte utrotningshotad.

Sedan kommer brasklappen in..i sverige ja.

Man skulle fel, man tar idag betalt för jakt på de fem stora, tror även att du kan få skjuta tiger under vissa omständigheter.
Och man tar bra betalt för det och pengarna används för att finansiera viltvård, gamekeapers, och till den lokala ekonomin.

Att ha en organiserad vakjakt vid skogshagarna är både lagligt och genomförbart.

Jägarna skulle ju bara skjuta de vargar som penetrerar hagens yttre gränser och därmed hotar djuren = skyddsjakt enl lag:cool:

Du förstår uppenbarligen ingenting? Deltar du i diskussionen bara för att provocera, enhandssurf?

Japp! Och risken att hästen blir attackerad av rovdjur är ju vid jämförelse minimal. Ändå talar du om "vargsäkra" områden, som om detta vore ett stort problem. Jag tycker det låter som ett mycket litet problem - faktiskt ett obetydligt problem - som av någon anledning växer till att bli en allmänfara och en avgörande ekonomisk utpost. Och i detta fall utan en tillstymmelse till bevis, dessutom.

För de flesta är det ett litet problem. Men för den som drabbas av en varg (eller ifall det är en tokig hund) så är det ett jätteproblem. Kan du inte förstå att det kan vara ett stort problem för den drabbade? Lite empati kanske skulle rekommenderas.

När varg attackerar tamboskap FÅR man lagligen skjuta den. Så jag förstår inte problemet alls. Lägg dig på pass och skjut när den är inne i hagen och jagar dom, så är problemet löst. Jag tycker detta låter som hund jag men..folk är väldigt snabba på att skrika varg! Detta är inte normalt vargbeteende, så är det en varg är det en väldigt hungrig och ensam/störd individ.

Kan du inte förstå att det kan vara ett stort problem för den drabbade? Lite empati kanske skulle rekommenderas.

jag tycker att känslorna i den här typen av diskussioner snarare behöver dämpas, inte trissas upp. Vi vet fortfarande inte ens om varg har varit iblandad i denna hästskada, som i mina ögon skulle kunna ha orsakats av precis exakt vad som helst. Jag har all förståelse för att det är jättetråkigt att behöva ta bort en häst - oavsett orsak. Men som varande hästägare själv vet jag också att man måste ta det med i beräkningen. Och att elda upp sig på det här sättet verkar ju inte särskilt konstruktivt. Sitt still i båten, ta reda på fakta, vidta därefter nödvändiga åtgärder. Om det öht finns något att åtgärda.

Jag kan också mycket väl tänka mig att det är en hund. Men lösningen på problemet är ju detsamma. Är en hund skyldig så tas den bort på samma sätt som vargen.

..med den lilla skillnaden att det är fullständigt naturligt för en varg att jaga, vilket det inte är för en tamhund.

Naturligt och naturligt, man kan nog säga att det är naturligt för en hund att jaga, men att den är för korkad för att göra det ordentligt. Givetvis ska en lösspringande hund åtgärdas, särskilt om den jagar, men det sämsta sättet är nog att lurpassa med en bössa. Finns andra sätt att åtgärda en sån hund utan all de negativa konsekvenser som följer om man skjuter den olovligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka