Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Det lär inte fungera att sitta i ett torn och skjuta i varje fall, det krävs att man försöker fånga in hunden först.

Alltså det där kunde varit min hund du beskriver... Han är stor, grå och går som en varg dvs på rak linje. Han ylar som en varg och far ut från skogen och skrämmer hästarna.

Så det är vär inte direkt något bevis för att det var en varg.

Men annars är det nog inte mycket du kan göra. Låt bli att rida i skogen eller ta med dig ett gevär typ. Enligt vad jag hört grannarna säga här så lär inte en varg bli långlivad här, bönderna brukar inte vara så glada för att ha varg runt sina husdjur. I ditt fall så är det ju bra, om det nu rör sig om en konstig varg.

Men jag kanske får ha bättre koll på min hund då, om det är så att folk tror att alla grå ylande djur är vargar.

Det lär inte fungera att sitta i ett torn och skjuta i varje fall, det krävs att man försöker fånga in hunden först.

Ifall man med fog kan anta att den hunden har orsakat ett föls död genom att ha jagat hästarna så kan jag tänka mig att det skulle kunna gå. Eller så går det inte. Sen lär det ju inte finnas några vittnen, så det räcker ju att skytten sa att hunden var aggressiv och att han kände sig hotad och då lär det anses som ett korrekt förfarande. Nu försvarar jag inte mened, men i praktiken blir det nog ofta så i sådana situationer.

Vi kan ju vända på det och säga att det är oerhört svårt för en hundägare att få en person som på sin egen mark dödat hunden fälld för det.

Observera att jag aldrig skulle få för mig att döda en hund bara för att den var lös. Inte sällan (särskilt vid denna årstid) som jag hittar jakthundar med pejlhalsband på gården. Som tur är verkar de inte intresserade av hästjakt.

Ifall man med fog kan anta att den hunden har orsakat ett föls död genom att ha jagat hästarna så kan jag tänka mig att det skulle kunna gå. Eller så går det inte.

Det går inte att göra lagligt. Från Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter:

"14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.
Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till polismyndigheten."

Notera att det står och mellan kravet på försök till infångande och nödvändigheten för att skydda lantbruksdjuren. Det krävs alltså att båda rekvisiten är uppfyllda.

delvis kl

Men om det nu är någons hund så måste den ju finnas i grannskapet, det är väl bara att höra sig för. Någon lär ju veta vems det är. Eller hör med polisen om någon efterlyst en hund. Väldig tveksam till om man får skjuta andras hundar ostraffad, om man inte kan bevisa att den dödat massa får tex (dvs tagit den på bar gärning med många vittnen).

Tror i övrigt det förekommer en hel del STG när det gäller rovdjur.... Var ju ett programm om det på tv, massa vargar som försvann. Skjut, tig och gräv. Inte för att det är något jag anammar, jag avskyr all jakt. Men det är iaf bättre än att förgifta alla köttätande djur i skogen som vissa andra gör. :crazy:

Notera att det står och mellan kravet på försök till infångande och nödvändigheten för att skydda lantbruksdjuren. Det krävs alltså att båda rekvisiten är uppfyllda.

Problemet är ju att det blir väldigt svårt för domstolen att bevisa att det gäller. Så skytten lär i de flesta fall frikännas även ifall skytten gjort fel. Men i domstolens ögon blir det en laglig avlivning av hunden.

Tyvärr är det så att domstolarna ofta frikänner skyldiga.

*KL*

Där jag bodde förut hade jag mina hästar på lösdrift, inget superstaket och ingen el i det, såg vargen gå fem meten från hagen utanför, men aldrig haft skador på hästarna, tvärs över gärdet finns ett travstall, där föl o märrar o unghästar går ute dygnet runt, de har flertal gånger sett varg där, och ibland flera stycken, men aldrig haft vargangrepp på hästarna..

Problemet är ju att det blir väldigt svårt för domstolen att bevisa att det gäller. Så skytten lär i de flesta fall frikännas även ifall skytten gjort fel. Men i domstolens ögon blir det en laglig avlivning av hunden.

Tyvärr är det så att domstolarna ofta frikänner skyldiga.

Att någon frikänns betyder det inte att den är oskyldig bara att man inte med säkerhet kunnat bevisa att den är skyldig! Det är möjligt att man kommer undan straff men man har fortfarande begått en olaglig handling. Man ska dessutom inte vara alltför säker på att bli frikänd, det döms folk för jaktbrott lite då och då trots att det t ex inte finns några vittnen.

Om det är en hund så är det fritt fram att skjuta den om du tar den på bar gärning, det finns det stöd för lägmässigt när en hund angriper tamdjur.

Är det en varg så får man åtminstone som fårbonde skjuta den för att avvärja en rovdjursattack så det borde ju funka även för häst, annars får man envist hävda att du minsann trodde att det var en tamhund - vilket man ju får skjuta om den angriper ens tamdjur varför det saknas uppsåt vilket borde rendera i sänkt eller uteblivet straff även om det skulle bedömas som jaktbrott.

Så mitt råd är att du, om du inte har eget skjutvapen i lämplig kaliber, ber någon jägare om hjälp och försöker att locka fram fanstyget. Så fort den är inne i hagen så skjuter ni den.

Annars ska ju länstyrelsen fatta beslut om skyddsjakt och det ena med det tredje... vilket tar en eländigt lång tid :grin:

Det är ju fördelen att bo på gränsen till renbetesland...

En fråga till dig. Har du egna hästar? Ifall du har det hade inte du varit beredd att göra vad som behövdes för att skydda dem i TS situation? Myndigheterna verkar ju uppenbarligen inte bry sig.

Jo vi har djur av olika slag och skulle jag ha licens så skulle jag skjuta om mina djur blev anfallen här hemma.
Inte sitta i ett jakttorn vid åtel och skjuta.

Jo vi har djur av olika slag och skulle jag ha licens så skulle jag skjuta om mina djur blev anfallen här hemma.
Inte sitta i ett jakttorn vid åtel och skjuta.

Fast om det handlar om en varg som redan orsakat en av dina hästars död. Kan du inte se behovet av lite förebyggande arbete. Att bara vänta på att vargen kommer tillbaka till hästhagen känns ju inte som en särskilt trygg lösning för hästarna. Det är ju svårt att vakta hästhagen hela tiden.

Nej. Det finns fler lösningar än så. Först när de är praktiserade utan framgång kan det finnas fog.

Så ifall man på 100 meters håll ser en varg på väg mot en av sina hästar så tycker du att man ska hitta en alternativ lösning ifall man råkar ha en bössa i handen.

En idé är ju att man stämmer upp i 'We shall overcome...'. Det funkar säkert på vargar.

I ett sådant läge har man inte tid att prova andra lösningar.

Skulle jag vara häst och bodde i ett vargområde så skulle jag inte vilja ha dig som ägare.

I norge är tydligen folk tuffare än i Östergötland, där skrämde en liten kille bort en flock vargar genom att spela hårdrock för dom. Vi har varg både här och där i närheten, men jag vet ingen som oroar sig för det. Bra staket är ju första man sätter upp.

Vi har varg både här och där i närheten, men jag vet ingen som oroar sig för det. Bra staket är ju första man sätter upp.

Fast hade du förlorat ett föl p.g.a. en varg så kanske du resonerat annorlunda. Det är alltid lätt att säga att man inte är orolig så länge man inte råkat illa ut.

Sen lär väl staket inte vara 100% säkra. Jag kan tänka mig problem på vintern om det blir mycket snö.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka