Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Sedan tycker jag inte att hästarnas ras och temperament är väsentligt. Min stabile ponny reagerar knappt för något, men skulle en hund/varg/ett vildsvin göra ett utfall mot honom skulle han också fly i ren panik. Skulle han dessutom ha polaren med sig och denne också blivit rädd, så skulle det blivit ÄNNU värre. Allting blir ju mycket läskigare när den andra hästen också reagerar :)

Jo men det tycker faktiskt jag att det har + att man känner sina hästar.
Min ena skulle förmodligen jaga ut en hund eller varg då han inte alls är imponerad av att ha hundar i hagen.
Mina hundar har hunnit undan med nöd och näppe innan dom förstod att in i hans hage gick man inte.
Han är lugnet själv.
Ett gäng älgar sprang igenom hans hage för ett par år sen, han sprang efter dom. Tur jag hann dit innan han hann ut ur hagen som älga rev.

Men däremot två andra jag har, dom passar egentligen inte att vara tillsammans för dom skrämmer upp varann om en tycker nåt är otäckt.
Dom är ändå inga nippertippor så skulle dom härjat runt så skulle jag undra vad som hänt.

Så om TS ardenner blivit rädd så tycker jag det är nåt att tänka på.
Inte så att dom ha nerverna utanpå kroppen direkt.

Nu har områdesansvarige + kompis varit här och kollat på platsen, på bilder och pratat.

Detta ÄR ett välkänt vargområde sedan han började 1985. Dom har varit och spårat varg flertalet gånger här. Sista gången var dom innanför våran gård var mellan 2002-2005, han kom inte ihåg vilket år.

Bilderna på avföringen jag har tyder till 99,99% på varg. Likaså tillvägagångsättet. Vargen ser allt som går som mat och försöker. Funkar det inte så gör det inte..

Jag fick reda på idag att det finns ett vargställe med två vargar bakom en sjö 5km härifrån. Länsstyrelsen och områdesansvarige är intreserade och ska kolla upp det. Det har varit varg möte en liten bit härifrån imorse senast.

Så rekommendationerna är att jag ska ansöka om hjälp till staket så kommer föreningen hit och hjälper mig att sätta upp det.

Vi har också iaf 2 lodjur med 3 ungar i området med..

Här är en hemsida med alla observationer i östergötland. Sätt in alla observationer på en karta så kan ni se var dom finns.. Jag bor i norra delen av östergötland..

http://www.cj-rovdjur.eu

Senast ändrad:

:crazy: Jag hade nästan hoppats på hund, känns som ett lättare "problem".
Men ändå skönt att du fått det bekräftat även om det inte va så trevligt kanske.
Toppen oxå att få hjälp med staket!

Kanske detta kan vara ett uppvaknande för dina grannar med dom lösa hundarna, att dom borde ha mer koll på dom så dom inte bli vargmat:cool:

mmm, det känns ju sådär att man nu vet att man har en massa ätande djur omkring sig..

Jag kan visst inte få någon som helst ersättning för veterinärkostnader eftersom hästen lever.. Fölet gör det dock inte.. Men det kvittade visst.. Ska man få ersättning så ska LST titta på kadavret för att det ska finnas bit och tandmärken.. Sen att djurena blir jagade/flyr och skadade kvittar..

Jag vet inte, men eftersom det är fårbönder som oftast får staketersättning så kan jag ju bara vänta på ett avslag.. Det behövs 3 trådar till. Aggregat har jag som täcker det hela, till vinterhagen iaf. Hagen är ca 1,5-2ha, så det går åt några hundra meter tråd och isolatorer. Likaså är det några stolpar som kan behövas bytas ut mot starkare.

Får jag avslag så har jag ju ytterligare ett skäl att inte bo kvar här.. För detta går jag INTE igenom en gång till. Jag var fö på återbesök på Mantorp idag igen. Allt ser bra ut med fröken häst och jag ska tillbaka om 2-3veckor för återbesök nummer 5..

Har en "kompis kompis" som fick bidrag till sina hästar:)
Dom har även nötboskap men det är till hästarna dom satt upp det, dom hade flera föl då.
Minns inte vilket rovdjur dom va rädd för då, måste ju varit björn då dom har stor skog intill gården och varg ha vi troligtvis inte.

Men tänk positivt - klart du få beviljat;)

Däremot kunde jag tänka mej att dom va hård med ersättningen för hästarna,
att det krävs påtagliga "bevis" vad som dödat.

Problemet ifall man resonerar så är ju att det snart inte finns särskilt många platser i landet som är vargsäkra. Nu handlar det om Östergötland, men för inte allt för länge sedan fanns det ingen varg där.

Fast det är ju många många som klarar av och vill bo där det finns rovdjur. Men jag hade inte klarat av det, jag är rädd för älgar liksom och det kryllar av dom vid städer också.

Om det nu är så att rovdjuren sprider sig enda ner till skåneland tillomed så hade man ju helt enkelt fått säkra staket och allt så att alla är säkra. Sen hur man ska göra och bete sig när man rider ut är ju en annan sak.

Om det nu är så att rovdjuren sprider sig enda ner till skåneland tillomed så hade man ju helt enkelt fått säkra staket och allt så att alla är säkra. Sen hur man ska göra och bete sig när man rider ut är ju en annan sak.

Eller så får man söka jobb som tillsyningsman på gotska sandön ;)

mmm, det känns ju sådär att man nu vet att man har en massa ätande djur omkring sig..

Jag kan visst inte få någon som helst ersättning för veterinärkostnader eftersom hästen lever.. Fölet gör det dock inte.. Men det kvittade visst.. Ska man få ersättning så ska LST titta på kadavret för att det ska finnas bit och tandmärken.. Sen att djurena blir jagade/flyr och skadade kvittar..

Jag vet inte, men eftersom det är fårbönder som oftast får staketersättning så kan jag ju bara vänta på ett avslag.. Det behövs 3 trådar till. Aggregat har jag som täcker det hela, till vinterhagen iaf. Hagen är ca 1,5-2ha, så det går åt några hundra meter tråd och isolatorer. Likaså är det några stolpar som kan behövas bytas ut mot starkare.

Får jag avslag så har jag ju ytterligare ett skäl att inte bo kvar här.. För detta går jag INTE igenom en gång till. Jag var fö på återbesök på Mantorp idag igen. Allt ser bra ut med fröken häst och jag ska tillbaka om 2-3veckor för återbesök nummer 5..

Om du inte klarar av att bo i ett område där det finns en massa "ätande djur" omkring dig så bör du ju flytta. Djuren hör till och är bara att acceptera.

Istället för att vara negativ och säga "jag kommer inte" så får du ju tänka att du visst kommer kunna sätta upp staket. Visst vore det skönt om du fick det betalt och också hjälp med att sätta upp det, men ditt staket ska väl inte falla pga pengarna? Har du inte råd nu så får du göra det bästa av situationen.

Att ha hästarna inne tills du har råd är inget alternativ, vilket jag förstår. Men ta stolp och tråd och sätt ihop en mindre hage med 5 trådar istället för en stor med 2 trådar. Mer jobb, bökigt och allt vad det kan vara, men hästarna kan vara ute och röra på sig även om deras frihet inte är som förut. Men det är bara en tid, samla ihop pengar och bygg ut hagen igen, fast med 5 trådar.

Jag förstår inte varför han har räknat på kostnader för underhåll. Underhåll ingår väl till ALLA staket och inte bara för rovdjurssäkrade?

Vad för staket håller hans bagge inne då, eftersom han gick igenom rovdjursstaketet? Han kanske borde ha starkare ström i sitt staket?

Varför inte bygga högre rovdjursstaket än 110 cm när man vet att hundar kan hoppa det utan problem? Varför gnälla om staketet när han själv kan göra något åt det?

Tillägg: har han dragit ifrån kostnaden för staket som han hade haft ändå, om det inte hade behövt vara rovdjurssäkert?

Senast ändrad:

Man kan rovdjurssäkra staket. Tror det är 5 ståltrådar (el) och den lägsta max 25 cm från marken. Varg hoppar sällan, utan kryper hellre.

Kontakta svenska rovdjursföreningen så kan de hjälpa till att sätta upp. Jag tror inte staten betalar det om det handlar om hobbydjur, men man kan ju alltid kolla. Rovdjursföreningen vet.

Stackars dig, så tråkigt, sörjer med dig.
Vi kan inte skydda oss, rovdjursfanatiker har tagit över Sverige. Först säger de att vargen inte tar några tamdjur, sen att bönderna är lata för att de inte orkar stängla ut vargen. Nu har vargar börjat ta sällskapshundar på stallbacken. Om vargar kommer in i en hästhage eller springer fram och tillbaka utanför och får hästarna i sken genom staketet vill jag inte ha ståltrådsstängsel eftersom hästarna kommer få svåra sårskador av de tunna ståltrådarna. Vargarna triggas av djur som flyr/skenar omkring oavsett storlek om däremot djuren går emot vargen blir den mer tveksam. Vissa hävdar att lamor är bra i det hänseendet även om jag tror att de också kan bli uppätna. Andra skaffar vapen och gör sig av med plågoandarna, de återvänder ofta igen. Vi är många som bor ute på landet och som är jätteledsna för att våra hundar måste hållas i koppel även på tomten och vi är rädda då vi kvällsrastar dem i mörkret. Där jag bor har fårägare som sökt om skyddjakt på en varg som dödat får flera gånger blivit mordhotad via SMS och telefonsamtal.
Tips till alla hästägare låt hästarna få träffa lösa större jakthundar, tex en gråhund, så era hästar inte blir rädda för hundar i allafall.

Man kan rovdjurssäkra staket. Tror det är 5 ståltrådar (el) och den lägsta max 25 cm från marken. Varg hoppar sällan, utan kryper hellre.

Kontakta svenska rovdjursföreningen så kan de hjälpa till att sätta upp. Jag tror inte staten betalar det om det handlar om hobbydjur, men man kan ju alltid kolla. Rovdjursföreningen vet.

Har du alls läst tråden? :confused:

Stackars dig, så tråkigt, sörjer med dig.
Vi kan inte skydda oss, rovdjursfanatiker har tagit över Sverige. Först säger de att vargen inte tar några tamdjur, sen att bönderna är lata för att de inte orkar stängla ut vargen. Nu har vargar börjat ta sällskapshundar på stallbacken. Om vargar kommer in i en hästhage eller springer fram och tillbaka utanför och får hästarna i sken genom staketet vill jag inte ha ståltrådsstängsel eftersom hästarna kommer få svåra sårskador av de tunna ståltrådarna. Vargarna triggas av djur som flyr/skenar omkring oavsett storlek om däremot djuren går emot vargen blir den mer tveksam. Vissa hävdar att lamor är bra i det hänseendet även om jag tror att de också kan bli uppätna. Andra skaffar vapen och gör sig av med plågoandarna, de återvänder ofta igen. Vi är många som bor ute på landet och som är jätteledsna för att våra hundar måste hållas i koppel även på tomten och vi är rädda då vi kvällsrastar dem i mörkret. Där jag bor har fårägare som sökt om skyddjakt på en varg som dödat får flera gånger blivit mordhotad via SMS och telefonsamtal.
Tips till alla hästägare låt hästarna få träffa lösa större jakthundar, tex en gråhund, så era hästar inte blir rädda för hundar i allafall.

När har någon relevant hävdat att vargar inte tar några tamdjur?. Och att vargar tar hundar är väl knappast ett nytt fenomen. Tanken med att ha fler trådar är just att vargen ska avskräckas från att gå in och jaga.

Senast ändrad:

Läser du TS första inlägg så påstås ju att vargar inte ger sig på häster.

Ett helt absurt påstående med tanke på att det är allmänt känt att vargar ger sig på älgar.

Ja, inte mycket logik bakom de viltansvariga. Dock kanske vargar kan avskräckas något av stora djur i flock, eftersom det inte hör till vanligheterna att hästar attackeras. Bara mitt eget resonemang.

Har du alls läst tråden? :confused:

Nej, det har jag inte. Jag visste inte att det står i forumreglerna att man måste läsa alla inlägg innan man har rätt att svara i en tråd. Om du nu vill veta så såg jag inte hur lång tråden var innan jag svarade.

Störde mitt svar dig på något sätt, eller varför inte bara ignorera det om det inte är relevant?

Det finns ingen anledning för dig att vara otrevlig. Du lägger in ett goddag yxskaft-svar i tråden och jag undrar varför. Chilla ditt ego och läs åtminstone TS poster om du inte har intresse av andras.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka