Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Känner mig tvungen gå in och svara.

Kaninen som springer lös försvann. Men dem tror det är räven. Det hände 2dagar innan.

När dem red hördes ylande långt bort. Så dem vände. Ylandet kom bara närme och närme och hästarna stegrade och blev nervösa. Ylandet följde dem, dem träffade på en man med en hund och rådde honom att vända. Denne hade hört ylandet och slog följe med dem hem. Mamman ledde sin häst hem - hennes man kommer upp med bilen eftersom dem var oroliga när hästarna konstrade och dem var säkra att det var varg.

Dem såg aldrig vad det var tyvärr. Och det är inte anmält heller (kvalitetssäkra spår)

Helt klart obehagligt!

/FP som står i det stallet

MEN.. Igår ringer min arbetsgivare och berättar att hennes kompis som bor 1,5mil från mig var ute och red med dottern igår em. Hästarna började konstra och dom hörde ett ylande. Dom möter en som är ute och går med en hund och tror att det var den som ylade. Hästarna fortsätter att konstra. Mamman ringer till hennes karl och ber honom att komma och möta dom eftersom det börjar bli obehagligt. Han hinner inte möta dom förrän det far ut nåt från skogen och efter hästarna. Hästarna sätter av i sken med det gråa efter sig. Hästarna skenar hela vägen hem och in i stallet. Som tur var både mor och dotter så pass duktiga ryttare att dom lyckades sitta kvar trots att hästarna inte stannade förrän dom var inne i stallet i boxarna med ryttarna på sig. Pappan i huset blev vittne till det hela. Två hästar med mor och dotter på ryggen, jagade av en varg :crazy: . Allt gick väl, men dottern var väldigt skakig och rädd igår kväll.. Kaninen i stallet saknades och den återfanns i delar en bit bort.

Och där kommer ännu en version på vad som hände och ännu en gång verkar ursprungshistorien rejält uppförstorad.

Du förstår uppenbarligen ingenting? Deltar du i diskussionen bara för att provocera, enhandssurf?

Jag undrar vem som inte förstår?

Bemöt med argument istället.
inget av det jag nämde är fel.
Salujakt på de 5 stora omsätter stora pengar och backar dels viltvården dels det lokala landets ekonomi.
Jakt är trots allt bättre än en industri som skitar ner eller ingen inkomst alls.

Och vi har redan gått igenom att skyddsjakt i en akut situation är laglig (finns flera prejudicerande fall där djurägare blivit frikända efter att ha dödat varg för att skydda sina djur)

Så vad är det jag inte förstår?:rofl:

Står i stallet nu och pratar med mamman och dottern som fått läsa av vad mul skrivit. Det är fel göra så folk inte vågar ge sig ut i skogen och man bör nog ta reda på fakta först.

Jo, och det gör man inte genom att i första hand skjuta.

Haha..
men om jag får betalt av en dansk jägare som vill skydda mina djur?

Då slår jag ju 3 flugor i en smäll.
Dels så får jag ha djuren ifred, dels så tjänar jag lite extra pengar(aldrig fel) och dels så finns chansen att vargpopulationen i mitt närområde minskar.

Och allting är lagligt, förutsatt att jag skattar för pengarna.

KL* Vi har också varg runt knuten och jag måste säga att jag är lite kluven...

Vi har aldrig haft problem med dem - jag antar att det betyder att det finns gott om mat i skogen - men en UNG varg kan bete sig onormalt utan att det är "onormalt" och jag är lite rädd för vad som händer om det blir så att man skjuter de vuxna individerna, så de små inte får någon som lär dem hur de ska bete sig och hur de ska jaga...

Om jag fattat det rätt så jagar de hellre älg än rådjur, men rådjur är lättare att fälla - gissa vad som är ännu lättare? Tamdjur och dumma människor som inte är särskilt bra på att vare sig fly eller försvara sig - jag menar, hur ofta knallar ni omkring med gevär eller ens en riktig jaktkniv?

Är det någon som har en sån där "skyddshund" till hästarna? Hur funkar det? Vi bor väldigt nära vägen och är inte hemma på dagarna - det känns liite knepigt att släppa ut en hund bara så där... Eller måste man ha typ rovdjursstängsel då?

Om jag fattat det rätt så jagar de hellre älg än rådjur, men rådjur är lättare att fälla - gissa vad som är ännu lättare? Tamdjur och dumma människor som inte är särskilt bra på att vare sig fly eller försvara sig - jag menar, hur ofta knallar ni omkring med gevär eller ens en riktig jaktkniv?

Senast en varg dödade en människa i sverige var efter att gysingevargen blivit infångad som valp, blivit inlåst, misshandlad (den var besvärlig!) och sen utsläppt i skogen, det stod då 1821 i almanackan. Vargen dödade då en 6 årig pojke vid namn anders - som bodde på gysinge herrgård där vargen tidigare hade hållits fången.
De senaste 100 åren har hela 5 incidenter skett i europa där varg gått emot människa.

Annars håller jag med dig, om farhågan i att skjuta av det vuxna beståndet och låta en yngre generation vargar växa upp utan uppfostring på vargars vis.

Nu lägger jag mig i debatten...

De "skyddshundar" som nämnts i tråden är av stora, svåra raser. Det är ingenting man släpper ut i ett svenskt samhälle. De är uppfödda att skydda tamboskap mot varg och obehöriga på stora arealer i t ex Ryssland, länder som inte har något som liknar vår allemansrätt. En för hunden okänd person kan råka mycket, mycket illa ut. Satsa på ett ordentligt rovdjursstängsel istället.

Står i stallet nu och pratar med mamman och dottern som fått läsa av vad mul skrivit. Det är fel göra så folk inte vågar ge sig ut i skogen och man bör nog ta reda på fakta först.

Har jag skrämt folk? Har jag avrått att vara i skogen? nej..

Jag skrev ju och frågade hur man ska skydda sig. Jag har inte avrått någon att vara i skogen alls. Men efter det som hänt här och skadorna som blivit så vill jag inte ha rovdjuren i hästhagen nåt mer. Det har kostat mig 10 000-tals kronor X-antal restimmar och en fölunge.

Jag vet inte hur man ska skydda sig ute i skogen alls. Men som jag vet nu är att jag har ett vargstråk bakom huset, det finns vargar några kilometer härifrån. Jag har under tidigare år inte märkt av dom alls.

Min arbetsgivare ringde som sagt och berättade snabbt om vad som hänt och sa att jag skulle ta in mina övriga djur eftersom detta hänt.

Som områdesansvariga sa igår, det kommer att bli flera vargar och övriga rovdjur, det är bara att acceptera. Men det kan ju vara skönt att veta vad man kan göra och vad man bör göra.

Det står att en vargobservation gjorts i erat område på hemsidan jag länkade till. Som sagt informationen ändras, men faktan kvarstår, vargen finns i området och kommer att behöva äta och finnas under ett bra tag till.

Nu vet jag hur jag ska skydda mina djur iaf mot fortsatta rovdjursmöten i hagen, sen hur man ska göra i skogen, vet jag fortfarande inte. Jag antar att det inte går att göra nåt alls förutom vetskapen om att det finns rovdjur. Varken LST eller rovdjursföreningen visste om bosättningen av varg som tydligen finns här.. Rovdjursföreningen skulle undersöka vidare där vittnen hör vargyl varje kväll..

Enstaka vargar ger sig helst inte på stora djur. Försöka kan dom ju,men det är inget dom oftast klarar av. I det fall gäller även hästar. Större hästar kan ses som omöjligt, men mindre hästar och föl, även skadade hästar är ju ett lättare byte. Det händer inte ofta, men som Rovdjursansvarig sa: Allt som går ute i naturen är ju potentiell mat för rovdjur.

I mitt fall så har troligtvis vargen gått förbi, sett hästarna i hagen, ev hört höns och gäss. Blivit nyfiken och sett att det kunde bli en måltid. Sen hur mycket det jagats eller om den bara visat sig eller sånt, kan jag inte säga. Det var torrt och inga spår syntes.

För att fälla större djur krävs en flock av varg. (Det jag hört var 4st.) Men är det mer än en så är det ju större chans till att lyckas.

I Närke ska det tydligen finnas 30stycken vargar. Och här i detta område är det ju minst 2 iaf.

Jag är väldigt kluven, jag vet inte vad jag tycker om vargens existens, jag antar att det är inte så mycket att göra förutom att acceptera att dom finns och lyfta fram vad som kan hända och vad man kan göra åt det.

Jag ska INTE skaffa någon hund, jag kommer fortsätta att rida och köra i skogen. MEN jag kommer att stängsla så det blir en mindre Kumlabunker för risken är större för tamdjurena när vi människor INTE är i närheten.

Nu lägger jag mig i debatten...

De "skyddshundar" som nämnts i tråden är av stora, svåra raser. Det är ingenting man släpper ut i ett svenskt samhälle. De är uppfödda att skydda tamboskap mot varg och obehöriga på stora arealer i t ex Ryssland, länder som inte har något som liknar vår allemansrätt. En för hunden okänd person kan råka mycket, mycket illa ut. Satsa på ett ordentligt rovdjursstängsel istället.

Jag satt och tänkte på samma sak, kan vara en bra synpunkt att ta med i beräkningarna.

Men som jag vet nu är att jag har ett vargstråk bakom huset, det finns vargar några kilometer härifrån. Jag har under tidigare år inte märkt av dom alls.

Efter detta lär det väl vara allmänt känt i bygden att vargarna finns där. Jag antar att ditt fall samt fallet med vargen som jagade ryttarna också är spridd.

Så sannolikheten är nog stor att någon som inte är så petig angående jaktlagarna löser problemet. Oberoende vad man tycker om vargar så finns det garanterat några jägare i varje socken som ser det som en god gärning att ta bort vargen. De kan ju ha småbarn som de tycker ska kunna gå ute i skogen och plocka blåbär t.ex.

§9 i jaktlagen säger att polisen får ta beslut om att avliva djur som utgör fara för människor, den gäller även oss som är ute och rider i skogen. Vargar som jagar efter hästar med ryttare på ryggen ska skjutas bort, det är inget naturligt beteende. Unga vargar kan dock vara väldigt nyfikna och orädda -men att förfölja och jaga ryttare det är inte okay, anfallande vargarna biter sönder hästarna i bakbenen om de anfaller. Anmäl till länsstyrelsen och polisen så att det syns i statistiken (maila). Mail diareförs alltid, telefonsamtal kan "glömmas" bort.

Med växande vargstammar kommer vi få problem, vargar äter inte bara skogens djur utan kommer snart att lära sig, att inhägnader är rena rama lunchrestaurangen. Historiskt har vargar lärt sig snabbt och anpassat sig till många olika miljöer och betesdjur. Vargar kan fälla älgar, ta älgkalvar från älgkon som blir chanslös se
http://www.youtube.com/watch?v=tMC7aZNXnL8

Om någon tror att vargar inte skadar/dödar hästar så kolla in denna
http://www.kolmarden.com/Attraktioner-och-djur/Djur-A-O/Djur-I-L/Kulan/

Så klart måste man stängsla vargarna ute, men de kan både hoppa och gräva så helt säkra kan aldrig stängslen bli. Helt klart är att vi inte bara kan blunda för riskerna med varg. Största problemet är att hästarna flyr, det triggar vargen till förföljelse. Åter igen tror jag på att hästar måste tränas för att inte bli rädda för vargar, kanske ett nytt framtida yrke åka runt med ett par vargliknande hundar och träna andras hästar;)

Vargar som jagar efter hästar med ryttare på ryggen ska skjutas bort, det är inget naturligt beteende. Unga vargar kan dock vara väldigt nyfikna och orädda -men att förfölja och jaga ryttare det är inte okay, anfallande vargarna biter sönder hästarna i bakbenen om de anfaller. Anmäl till länsstyrelsen och polisen så att det syns i statistiken (maila). Mail diareförs alltid, telefonsamtal kan "glömmas"

Fast nu har det ju kommit fram att det inte var en sann historia :grin:

Efter detta lär det väl vara allmänt känt i bygden att vargarna finns där. Jag antar att ditt fall samt fallet med vargen som jagade ryttarna också är spridd.

Så sannolikheten är nog stor att någon som inte är så petig angående jaktlagarna löser problemet. Oberoende vad man tycker om vargar så finns det garanterat några jägare i varje socken som ser det som en god gärning att ta bort vargen. De kan ju ha småbarn som de tycker ska kunna gå ute i skogen och plocka blåbär t.ex.

Det är nog möjligt. Jag kan inte skjuta nåt eftersom vi varken jagar eller har intresset för nåt sånt. Tar man upp vargfrågan med fårbönder så är svaret att dom inte vill ha dom vanligt. Jag pratade med en igår som har 220 tackor. Han sa bara att han inte vill ha dom och att det fanns en anledning till att vargen utrotades. Det är ingen som bor här utan i ett annat län, men inte så långt bort.

Tänk vad skoj att läsa en vargtråd där det diskuteras sakligt om problemen till skillnad från tidigare trådar .

Men de blev ju inte jagade. Hemskt att falska historier sprids för att göda varghatet.

Har jag skrämt folk? Har jag avrått att vara i skogen? nej..

Min arbetsgivare ringde som sagt och berättade snabbt om vad som hänt och sa att jag skulle ta in mina övriga djur eftersom detta hänt.

Fast?
Du har startat en tråd där du gjort en höna av en fjäder där en varg jagat hästar med ryttare in i stallet. En historia som du sen ändrade på sida 8 (!) till att den gjorde utfall. En varg som inte ens synts till!

Din arbetsgivare har nu fått en utskrift av utsagon också - så vem som sagt vad kan redas ut.

Du skriver hur kaninen återfanns i delar en bit bort vilket är rent ljug.
Så jag tycker nog att det är att skrämma upp allmänheten när du fyller ut historian med smaskigheter.

Man vet aldrig vilka som läser, och jag tycker helt klart man bör tänka ett steg längre ibland.

Sen disskutionen vad som skrämmer dina hästar i din hage ställer jag mig utanför. Du bor ju en bit längre bort en 1½mil från där den vilda "hästjakten" skedde;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka