Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Det finns säkert gårdar med sådana hundar, men det är ändock fortfarande väldigt skarpa vakthundar som inte nödvändigtvis är "oinstresserade" av människor. I hemländerna är det inte bara mot varg som de ska skydda sin besättning mot och här i Sverige där vi har allemansrätt tycker jag att det är en väldigt dålig idé att ha sådana hundar lösa på sina marker. De har en otrolig skärpa och försvarslust samtidigt som de är väldigt självständiga. Jag ser mig själv som väldigt hundvan men skulle aldrig ge mig på dessa raser, i oerfarna händer kan jag bara tänka mig de olyckor som kan ske.

Överlag avlas dom inte på att vara aggresiva men avarter finns bland alla raser.
Dom ska vara avvaktande och gärna ointresserade av människan.

Du tror väl inte folk som vill ha en herdehund köper nån random kangal/schäfer blandning på blocket och tror dom får tillstånd sen?
Det är hundar som kommer från arbetande hundar.
Som att vill du ha en brukshund köper du väl inte ett utställnings exemplar.

Det är ändå inte alla som passar för det och det finns sällan eller aldrig en vuxen arbetande hund att köpa.

Det är ett stort ansvar och jobb, men som sagt så krävs tillstånd.
Tror inte vem som helst får det.

Jag har nu pratat med två stycken på LST och någon ersättning för staket får man inte om man har åker att hägna. Det som prioriteras är naturbeten. Man måste ha en dokumenterad, kvalitetsäkrade spår inom en mils radie. Och anmäler man inte så kommer det inte fram.

QUOTE]

Det lät ju konstigt:confused:
H*n jag nämnde som fått stängsel ha det absolut inte på naturbete.
En annan fårgranne ha fått, fast det kan hända att hon visade ett naturbete då hon ville ha stängsel.
Nu sökte hon sånt där elnät för får bara, så det kanske är annat.

Trist.

Jag behöver inte heller så mycket material. 4 rader med tråd. Den översta är fin. Den understa måste bytas, för att vilt har gått igenom det på ett par ställen. Jag har tråd till det hemma. Några stolpar för att göra staketet tåligare. Det handlar om 4-5000kr på sin höjd.

Men som hon på LST sa så har dom bara 500 000kr kvar till staket och eftersom jag inte håller får/getter och inte har en dokumenterad varg inom en mils radie. Ingen har något djur som är slaget inom en mils radie. Och för att ha det dokumenterat så ska det göras genom spår, DNA och bit/rivmärken. Så rent krasst så måste ett djur vara dödat för att det ska godkännas.. Ponnyn går ju iofs på lösdrift och har tillgång till att vara ute även nattetid så det är väl den som ligger i riskzonen isf.

Likaså ersättning för veterinärvård så får man inte ut nåt pga det ska dokumenteras.

Är det någon som misstänker varg SKA det anmälas til LST, så dom får komma ut och dokumentera.

I mitt fall så utfaller ingen som helst ersättning för varken föl, sto med skador eller så att jag kan ordna så det inte händer igen. Politik, politik, politik.. Det är regeringen som satt kravena och det är vi som satt regeringen på sin post..

I mitt fall så utfaller ingen som helst ersättning för varken föl, sto med skador eller så att jag kan ordna så det inte händer igen. Politik, politik, politik.. Det är regeringen som satt kravena och det är vi som satt regeringen på sin post..

Men menar du att skattebetalarna ska pröjsa staket åt dig när det faktiskt inte finns något som styrker att det är varg som ligger bakom? Du vet - staten är vi. Du och jag. Våra gemensamma pengar. Jag tycker att det inte bara är rimligt, utan alldeles självklart, att det ska finnas dokumentation för att någon ska få kvittera ut ett rovdjursstängsel.

Lånar din knapp mul...

Bidrag för rovdjursstängsel är det långt ifrån alla som får... Visst kan man söka men det beviljas sällan.

För 99 % av alla hästägare är det ingen mening med att söka. Speciellt inte om man "bara" har ett antal hobbyhästar. Man är inte bidragsberättigad ens om man har en hästverksamhet i allmänhet.
Bidrag till rovdjursstängsel ges till får och nötägare. Det krävs alltså att man yrkesmässigt lever på sina djur. Har man ett "för litet" antal djur så nekas man bidrag i regel, även om djurslaget är det rätta.

Det finns säkert någon hästägare som fått bidrag... Men då handlar det nog om en större avelsverksamhet som skall skyddas, eller någon som arrenderar skyddsvärda betesmarker och har förbundit sig att beta markerna. Dessutom bör det nog ha konstaterats att en häst har blivit rivet av det rovdjur man vill stänga ute innan man kommer i fråga för några bidrag som hästägare. Det finns säkert något undantag som bekräftar regeln... Men beviljade bidrag för att skydda hästar är mycket ovanligt.

Att då skriva att man "bara" behöver söka bidrag för att skydda sig är att göra det lite lätt för sig.
Hjälp med uppsättning kan man få av frivilliga.. och det är ju bra. Men kostnaden får man ta ur egen ficka.

Dessutom rekommenderas blank ståltråd till dessa stängsel. Ett stängselmaterial som de flesta hästägare får rysningar av. Själv fick jag anmärkning på detta stängselmaterial av en kontrollant för ett antal år sen.
Jag fick upplyst för mig att det var ett, citat: "ett högst olämpligt stängsel för häst".... att jag dessutom hade highland cattletjurar som växelbetade hagarna var inget argument som bet på just den personens tyckande.

Tjurarna är sen flera år borta från gården... och ståltråden utbytt till elrep och eltråd.. Men då vi har en riksbekant varg "Kynna" som försöker etablera revir här... så tror jag att det bara är en tidfråga innan den blanktråden åter pryder mina hagar. Och det är åtskilliga hektar vi pratar om..

Men menar du att skattebetalarna ska pröjsa staket åt dig när det faktiskt inte finns något som styrker att det är varg som ligger bakom? Du vet - staten är vi. Du och jag. Våra gemensamma pengar. Jag tycker att det inte bara är rimligt, utan alldeles självklart, att det ska finnas dokumentation för att någon ska få kvittera ut ett rovdjursstängsel.

Det räckte inte med att en bajs som kontaterats som vargbajs som låg i hästhagen.

Jag har ju också lite agg mot blanktråden.. Och allra helst eftersom den ska sitta 2dm ovanför marken. Rullar en häst in i den så har man ganska stora skador att ta reda på. Jag har nu vanligt elband underst och elrep över.

Samtidigt är det bra att vi kan belysa problematiken som finns runt detta iom att det är en sak som kommer att bli allt mer aktuellt. Ju längre söderut rovdjuren söker sig, så kommer allt fler att bli drabbade på ett eller annat sätt.

Hästar har ett inbyggt rovdjursagg. Många hästar reagerar hårt just på rovdjur och eftersom det inte funnits så mycket rovdjur så har det inte hänt så mycket.

Jag vet fortfarande inte hur jag ska göra. Blanktråd är ingen höjdare, jag har sett lite för många skador av såna.. Det jag isf sätter upp är elband. Det skyddar väl lite..

Hönsen och gässena har jag hägnat in för länge sen med 6 trådar elstängsel med 15cm mellan varje tråd. Dock ej blanktråd där heller. Men det är effektivt mot rovdjuren som jag vet varit intresserade av dom. I första hand räv och grävling. Nu har jag ju vargen och lo med.

Fast nu verkar ju myndigheterna känna till att det finns varg i närområdet. Det är ju helt absurt ifall man måste vänta tills ens djur blir angripna innan man får bidrag till stängsel.

Vet man att det bor vargar inom några mil så borde det ju räcka som skäl.

Att ha inställningen att du inte får bidrag till stängsel förrän du kan dokumentera en vargattack lär ju inte göra folk mer välvilliga till vargar.

Vad är "blanktråd" och varför ska det vara sådan? Jag har kikat på aluminiumtråd, men det var slut hos leverantören, så just nu har vi bara vanlig eltråd.

Det är alltså ingen som har provat hundar? Det tycker jag annars är det optimala - bortsett från att jag inte riktigt tror att det passar där vi bor. Grannen har en maremma till sina får och hon gapar på allt och alla, men några får har hon inte förlorat :love: och det trots att vi har 2-3 revir i "närområdet" och det har varit MÅNGA fårattacker på orten!

För tillfället är det "lugnt" med vargaktiviteter just där vi bor, men man ska kanske inte vänta tills något hänt innan man skyddar sig...

Jag vill ha en lampa på stallgaveln som lyser upp lite i hagen och så funderar jag på om man kan sätta en lite bredare bräda nederst i staketet, så man lätt kan komma under med en trimmer, och ha täta trådar över? Eller skulle de gräva sig under då?

Det finns en annan problematik när det gäller stängsel som skydd mot rovdjursangrepp på häst.

Betesdjur, jag menar då nöt och får tas i allmänhet in på hösten. Många slaktas av och en del livdjur tillbringar vintern inomhus. Då är rovdjursangrepp inte ett stort problem. Men hästar skall enligt lag få röra sig i hage varje dag. Vintertid när det är mycket snö... då är det svårt att få elstängsel att fungera tillfredsställande. Något som de flesta hästägare nog erfarit på ett eller annat sätt. Hur skall man skydda sina hästar då?

Rejäla staket ja... men de löser inte all problematik kring detta... Skall hästar stallas in vintertid som övriga betesdjur? Nä.. det är knappast en lösning.

Det är alltså ingen som har provat hundar? Det tycker jag annars är det optimala -

Om jag förstått det rätt när det gäller dessa hundar så är det så att valparna växer upp hos fårflocken. De föds eller sätts in där som valpar och präglas på sin fårflock, inte på människor. De lär sig av sin fårflock vilka människor som är ok.. vilket i de flesta fall innebär "herden och dennes familj".

Jag vet ingen som provat att prägla en 8 veckors herdehund på hästar. Det är möjligt att det skulle gå alldeles utmärkt. Men jag ser samtidigt att det skulle kunna innebära stora problem. Jag har svårt att tänka mig att mina hästar skulle acceptera en 8 veckors valp.. Och jag har också svårt för att lämna en sådan krabat i lösdriften/stallet för att den skall präglas på hästarna i stället för mig. De skall präglas på sin flock för att försvara den som vuxna.

Har jag präglat den på mig så försvarar den mig och familjen. Det har jag inte så stort behov av, då kan jag skaffa en mer lätthanterlig gårdvar.

Hade jag haft får.. och velat prova den här lösningen. Då hade jag nog haft lättare för att lämna valpen hos fåren i fårhuset under vinter för att växa ihop med sin flock. Men att lämna den i lösdriften hos mina hästar känns inte riktigt lika lätt.

Jag har ju också lite agg mot blanktråden.. Och allra helst eftersom den ska sitta 2dm ovanför marken. Rullar en häst in i den så har man ganska stora skador att ta reda på. Jag har nu vanligt elband underst och elrep över.

Jag vet fortfarande inte hur jag ska göra. Blanktråd är ingen höjdare, jag har sett lite för många skador av såna.. Det jag isf sätter upp är elband. Det skyddar väl lite..

Enligt min erfarenhet så går blanktråden av lättare än elrep. Elrep trasslar också på ett annat sätt så hästen lättare kan vira in sig. Har studerat älgarna som hoppar över mina blanktrådar nästan dagligen och de har aldrig trasslat in sig utan antingen går tråden av eller så böjs stolpen om de landar på tråden, men tråden får aldrig fäste på kroppen som ett elrep kan få. Självklart kan hästen skada sig på blanktråd och få skärsår när de springer emot men den saknar den rivande effekten som repen har. Ett slackande elrep kan viras runt hästens ben, medan blanktråden är stelare (och ja, mer svårhanterlig) men det ska mer till för att den ska viras, plus att metallen försvagas kraftigt om den böjs.

Senast ändrad:

Det finns en annan problematik när det gäller stängsel som skydd mot rovdjursangrepp på häst.

Betesdjur, jag menar då nöt och får tas i allmänhet in på hösten. Många slaktas av och en del livdjur tillbringar vintern inomhus. Då är rovdjursangrepp inte ett stort problem. Men hästar skall enligt lag få röra sig i hage varje dag. Vintertid när det är mycket snö... då är det svårt att få elstängsel att fungera tillfredsställande. Något som de flesta hästägare nog erfarit på ett eller annat sätt. Hur skall man skydda sina hästar då?

Rejäla staket ja... men de löser inte all problematik kring detta... Skall hästar stallas in vintertid som övriga betesdjur? Nä.. det är knappast en lösning.

Exakt!! 2dm snö kan det ju komma på en kväll. De sista vindrarna har jag haft på baksidan av huset, i förfjol 82cm och i fjol 75cm.. Ska trådarna ligga på 20-30cm mellan så är det några trådar under snön.. Då måste man ju på nåt sätt kunna koppla ur elen på dom så att det inte står och drar ström. Jag har gjort så på mina staket, att när det är snö över undertråden som ligger på 40-50 höjd så kopplar jag bort den.

Och enl djurskyddslagen får man ju inte ha hästarna inne.. Det är en svår avvägning..

Vad är "blanktråd" och varför ska det vara sådan? Jag har kikat på aluminiumtråd, men det var slut hos leverantören, så just nu har vi bara vanlig eltråd.Blanktråd är ju vajer, det finns flera olika sorter.

Det är alltså ingen som har provat hundar? Det tycker jag annars är det optimala - bortsett från att jag inte riktigt tror att det passar där vi bor. Grannen har en maremma till sina får och hon gapar på allt och alla, men några får har hon inte förlorat :love: och det trots att vi har 2-3 revir i "närområdet" och det har varit MÅNGA fårattacker på orten!Det funkar säkert, jag vill inte ha hund, jag har inget intresse för hundar, tyvärr. Men katter :love: men dom skyddar ju dåligt förståss

För tillfället är det "lugnt" med vargaktiviteter just där vi bor, men man ska kanske inte vänta tills något hänt innan man skyddar sig...Ja, det är klokt. Jag hade inte ens i min vildaste fantasi kunnat tänka mig att jag ska behöva skydda hästarna..

Jag vill ha en lampa på stallgaveln som lyser upp lite i hagen och så funderar jag på om man kan sätta en lite bredare bräda nederst i staketet, så man lätt kan komma under med en trimmer, och ha täta trådar över? Eller skulle de gräva sig under då?

Dom är duktiga på att gräva.. Gräver hellre än hoppar.

Enligt min erfarenhet så går blanktråden av lättare än elrep. Elrep trasslar också på ett annat sätt så hästen lättare kan vira in sig. Har studerat älgarna som hoppar över mina blanktrådar nästan dagligen och de har aldrig trasslat in sig utan antingen går tråden av eller så böjs stolpen om de landar på tråden, men tråden får aldrig fäste på kroppen som ett elrep kan få. Självklart kan hästen skada sig på blanktråd och få skärsår när de springer emot men den saknar den rivande effekten som repen har. Ett slackande elrep kan viras runt hästens ben, medan blanktråden är stelare (och ja, mer svårhanterlig) men det ska mer till för att den ska viras, plus att metallen försvagas kraftigt om den böjs.

HÄr är det bara en älg som hoppat mina staket. Den var dock påkörd och hade en brutet ben (troligtvis) Benet var helt klart brutet på väg ut ur hagen, för jag hittade benflisor på vägen :-( 6 stolpar var av, undertråden söndersliten men elrepet höll.. Jag vet inte om det var det som kapade benet eller om det var bilen som körde på den. Blanktråd har jag inte så mycket erfarenhet av förutom att jag sett hovar som fastnat och ben. Elrep är väldigt otäckt att ha på låg höjd :crazy:

HÄr är det bara en älg som hoppat mina staket. Den var dock påkörd och hade en brutet ben (troligtvis) Benet var helt klart brutet på väg ut ur hagen, för jag hittade benflisor på vägen :-( 6 stolpar var av, undertråden söndersliten men elrepet höll.. Jag vet inte om det var det som kapade benet eller om det var bilen som körde på den. Blanktråd har jag inte så mycket erfarenhet av förutom att jag sett hovar som fastnat och ben. Elrep är väldigt otäckt att ha på låg höjd :crazy:

Finns det inte såna där mojänger som man klämmer fast över järntråden, som vid stark påfrestning kapar av tråden...
Alltså om en häst springer på tråden, inte bara om den försöker krypa under och töjer lite på den.

Fast nu verkar ju myndigheterna känna till att det finns varg i närområdet. Det är ju helt absurt ifall man måste vänta tills ens djur blir angripna innan man får bidrag till stängsel.

Nej, men många vargar passerar förbi utan att etablera sig. Plus att Mul trots allt har ardennerhästar. Jag tror inte att de anses vara vargmat. Någonstans måste man ju dra gränser.

Vad gäller välvilja gentemot vargar så undrar jag om inte regeringens agerande genererat motsatt effekt. Varghatare hatar vargar lika mycket som tidigare, men ställer större villkor på staten att lösa alla problem i stället för att visa den där acceptansen som var tanken.

Senast ändrad:

Jag har aldrig sagt att de avlas för att vara aggressiva, de avlas för extrema former av vakt. Om man tittar på ovtjarkan som redan finns i några exemplar så står det tydligt på flera sidor att dessa hundar är uppfödda att beskydda flocken även från okända människor. Träningsbart, absolut, men något man måste ha i tanken. En egensinnig hund som är misstänktsam mot människor och som dessutom har stor försvarslust är inget som varenda fårbonde ens borde ta i.

Jag har väl aldrig påstått att folk skulle titta på Blocket och köpa nån blandras och sätta ut bland flocken? :confused: Ja, det är arbetande raser, tack jag vet. Jag förstår inte riktigt vad du ordar om eftersom vi både verkar tycka att det är väldigt krävande raser som inte ska handhas av vem som helst.

Vad är det för "tillstånd" du skriver om? Vem som helst får ju köpa dessa raser och ha dom på gården. Det behöver du mig veterligen inget tillstånd för (tyvärr). Länka gärna till källa.

Jag tror inte ens att den formen av djurhållning när det kommer till hund är tillåten i Sverige.

Jag tror inte ens att den formen av djurhållning när det kommer till hund är tillåten i Sverige.

Förmodligen inte.

Men som jag skrev längre upp. Jag kan ju fått det hela om bakfoten. Men det jag läst om dessa hundar, för att de skall fungera i enlighet med sitt syfte så är det ju viktigt att de präglas på den typ av djur som de är tänkta att vakta och skydda... Präglingen sker när valpen är väldigt ung. Det är ju präglingen av den unga hunden som ger den "flocktillhörighet"...

Präglas den på får.. vilket är dess huvudsyfte så försvarar den sin fårflock som vuxen. Präglas den på människor... så försvarar den sin människoflock...

Om jag däremot själv bor med hunden ute hos hästarna dygnet runt under präglingsperioden så kanske jag får en hund som i slutändan delvis präglats på hästarna och därmed vaktar vaktar dem. Men det känns ganska krångligt om jag skall vara ärlig..

Krångligt, och svårt. Det finns nog ytterst få gårdar som har de förutsättningar för att t ex ovtjarka verkligen ska få jobba i sina rätta miljö. Dessutom finns fortfarande problemet med allemansrätten - dvs har du en ovtjarka bland dina hästar och det går in ett par svampplockare kan man enkelt räkna ut hur det kan sluta.

Det finns flera andra raser, betydligt lättare, som funkar utmärkt som vakthundar på våra gårdar. I Sverige har vi inte samma behov som i t ex Ryssland av självständigt arbetande vakthundar som jobbar på gigantiska arealer, lös med sin flock som den skyddar mot både människor och djur. Kollar man rasstandarden på Kavkazskaja Ovtjarka ses tilltro mot främlingar som ett fel, blyghet och bristande skärpa är allvarliga fel. M a o är det inget som gemene man varken har behov av eller borde få handha, i mitt tycke.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka