Sv: Hur ska man skydda sig?
Överlag avlas dom inte på att vara aggresiva men avarter finns bland alla raser.
Dom ska vara avvaktande och gärna ointresserade av människan.
Du tror väl inte folk som vill ha en herdehund köper nån random kangal/schäfer blandning på blocket och tror dom får tillstånd sen?
Det är hundar som kommer från arbetande hundar.
Som att vill du ha en brukshund köper du väl inte ett utställnings exemplar.
Det är ändå inte alla som passar för det och det finns sällan eller aldrig en vuxen arbetande hund att köpa.
Det är ett stort ansvar och jobb, men som sagt så krävs tillstånd.
Tror inte vem som helst får det.
Det finns säkert gårdar med sådana hundar, men det är ändock fortfarande väldigt skarpa vakthundar som inte nödvändigtvis är "oinstresserade" av människor. I hemländerna är det inte bara mot varg som de ska skydda sin besättning mot och här i Sverige där vi har allemansrätt tycker jag att det är en väldigt dålig idé att ha sådana hundar lösa på sina marker. De har en otrolig skärpa och försvarslust samtidigt som de är väldigt självständiga. Jag ser mig själv som väldigt hundvan men skulle aldrig ge mig på dessa raser, i oerfarna händer kan jag bara tänka mig de olyckor som kan ske.
Överlag avlas dom inte på att vara aggresiva men avarter finns bland alla raser.
Dom ska vara avvaktande och gärna ointresserade av människan.
Du tror väl inte folk som vill ha en herdehund köper nån random kangal/schäfer blandning på blocket och tror dom får tillstånd sen?
Det är hundar som kommer från arbetande hundar.
Som att vill du ha en brukshund köper du väl inte ett utställnings exemplar.
Det är ändå inte alla som passar för det och det finns sällan eller aldrig en vuxen arbetande hund att köpa.
Det är ett stort ansvar och jobb, men som sagt så krävs tillstånd.
Tror inte vem som helst får det.