du får gärna utveckla dig bättre så jag förstår vad du menar. Hitta vad? Jag vet inte ens vad du sökte på? Undrar fortfarande om källan till påståendet om tillstånd och då krävs det nog helst mer än en wiki-länk. Det är inte för att jag ifrågasätter dig, utan för att det skulle vara intressant att läsa.
men hallå, du ville ha länk och då länka jag. även om det inte kanske funkade så vart det inte svårt att hitta det du frågade mej efter -tillståndet. Har svårt att tro att du inte kan söka efter det själv.
inte visste att vad användes? "det"? Herdehundar som vakthundar? Jo, givetvis finns det skaror som säkert använder boskapshundar, något annat har jag inte påstått.du trodde inte det användes i sverige...boskapsvaktande hundar...som vi diskuterar. jag ser bara inte behovet eftersom vi i sverige använder oss av stängselstängsel är ingen garanti, därför har en del kompletterat med hundar och för att flera herdehundsraser även ska vara misstänksamma mot människor, och där kommer ju allemansrätten in igen.misstänksam är inte samma sak som att attackera en människa, så det vet jag inte varför det har betydelse. Visar dom aggression mot människor används dom inte i sverige som boskapshund, det upptäcker man relativt tidigt dessutom har vi skyddsjakt, så jag ser ingen anledning till att skaffa en hund som kan utsättas för ganska stort lidande vid en vargattack. De är knappast odödliga och svenska vargar är inte rädda för hundar.det är en förebyggande åtgärd, rovdjuren drar sej för att anfalla den flocken om dom vet med att det är vakthundar som skäller och skyddar flocken. Tycker du generaliserar mycket överhuvudtaget i ämnet vad får dig att tro att ovtjarka inte används som vakthundar?dom används inte i sverige som boskapsvaktande hundar i den bemärkelsen jag skiver om.
jag har inget intresse av att orda bara för att, tycker vi olika så är det så enkelt.