Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Så lite så :)

Själv är man glad att man bor i Skåne bland åkrarna. Vi har fasaner i trädgården, det är lagom vilt för mig :D

Däremot har vi hästskärare, det kräver sina planer....

Knapplån, och jag har inte läst alla 11sidor i tråden...

Hittade en intressant paragraf i lagen om tillsyn av hundar och katter.

"Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren. "

Är Ts problem en hund är det således bara att plocka fram bössan. Är det en varg utan sändare är det ju bara att ladda helmantlat o sen gräva djupt... Har länsstyrelsen inte tid att hjälpa Ts så lär de inte ha tid att leta efter vargkadaver heller :devil:

Du har inom vissa villkor rätt att skjuta lös hund som tjuvdriver vilt under olovlig tid. Ex högbenta hundar som jagar rådjur i djup snö.

Sedan , helmantlat? varför det?

Sannolikheten är ju större att djuret tar sig från platsen eftersom helmantlat inte expanderar inne i djurkroppen och därför lämnar mindre energi i densamma. Det betyder mindre sårkanal, mindre blödning etc.

Nej välj en så starkt exkpanderande kula som möjligt, ladda kraftigt i en snabb flackskjutande kaliber. Då explodererar kulan i djurkroppen. Eftersom man inte ska äta av köttet gör det inget. Och djuret blir kvar på platsen.

Själv bor jag i Östergötland. Har nu flyttat in till stan men bodde tidigare på hästgård med exsambon och hade då både varg och lo i närheten. Det var ju mycket rabalder om en varg som slog väldigt många får för en fårbonde i närheten nyligen.

du får gärna utveckla dig bättre så jag förstår vad du menar. Hitta vad? Jag vet inte ens vad du sökte på? Undrar fortfarande om källan till påståendet om tillstånd och då krävs det nog helst mer än en wiki-länk. Det är inte för att jag ifrågasätter dig, utan för att det skulle vara intressant att läsa.
men hallå, du ville ha länk och då länka jag. även om det inte kanske funkade så vart det inte svårt att hitta det du frågade mej efter -tillståndet. Har svårt att tro att du inte kan söka efter det själv.

inte visste att vad användes? "det"? Herdehundar som vakthundar? Jo, givetvis finns det skaror som säkert använder boskapshundar, något annat har jag inte påstått.du trodde inte det användes i sverige...boskapsvaktande hundar...som vi diskuterar. jag ser bara inte behovet eftersom vi i sverige använder oss av stängselstängsel är ingen garanti, därför har en del kompletterat med hundar och för att flera herdehundsraser även ska vara misstänksamma mot människor, och där kommer ju allemansrätten in igen.misstänksam är inte samma sak som att attackera en människa, så det vet jag inte varför det har betydelse. Visar dom aggression mot människor används dom inte i sverige som boskapshund, det upptäcker man relativt tidigt dessutom har vi skyddsjakt, så jag ser ingen anledning till att skaffa en hund som kan utsättas för ganska stort lidande vid en vargattack. De är knappast odödliga och svenska vargar är inte rädda för hundar.det är en förebyggande åtgärd, rovdjuren drar sej för att anfalla den flocken om dom vet med att det är vakthundar som skäller och skyddar flocken. Tycker du generaliserar mycket överhuvudtaget i ämnet vad får dig att tro att ovtjarka inte används som vakthundar?dom används inte i sverige som boskapsvaktande hundar i den bemärkelsen jag skiver om.

jag har inget intresse av att orda bara för att, tycker vi olika så är det så enkelt.

Ursäkta att det bli så konstigt när jag klämmer in fet stil i din text.

Jag ser varken behov av att skaffa herdehund (går ofta rätt hårt åt grannens husdjur om de inte hålls under vettiga former) eller skjuta varken vilda eller tama djur.

Bor du nära någon som har boskapsvaktande hund i hägn?
Eller känner du någon?
Skulle vara intressant om du ville utveckla det du skriver då det inte framkommit nåt sånt tidigare (i min vetskap):)

Fast jag hade ingen aning om vad du sökte efter eller ens använde som sökord, att då slå upp en länk från wiki som inte ens funkar gör mig tämligen förvirrad. Jag hade ju fattat om du skrivit "jag sökte efter xxx och fick upp detta", för nog har jag googlat i en halv evighet.

Uppenbarligen har vi haft helt olika utgångspunkter. Jag har fortfarande aldrig påstått att boskapsvaktande hundar inte används i Sverige, antingen har jag uttryckt mig oklart eller så har du missförstått. Du utgår från en liten lista med en skara registrerade hundar som har tillstånd medan jag utgått från den större skaran av raserna, klart du tycker att jag generaliserar i så fall. Uttrycket "boskapshundar" har flera betydelser och vill man utgå från en lista och skarpt tro att precis allting går rätt till så kan man men det är ofta ganska långt ifrån verkligheten.

Nej välj en så starkt exkpanderande kula som möjligt, ladda kraftigt i en snabb flackskjutande kaliber. Då explodererar kulan i djurkroppen. Eftersom man inte ska äta av köttet gör det inget. Och djuret blir kvar på platsen.

Och hästen då? Den som helst inte skulle springa och skada sig i hagen, den bryr sig inte om kulor som viner kring öronen? Hur stor är risken att en oerfaren skytt råkar träffa ett hästben i stället, eller katten som stryker på gården, eller ännu värre förstås - en människa?

Fast jag hade ingen aning om vad du sökte efter eller ens använde som sökord, att då slå upp en länk från wiki som inte ens funkar gör mig tämligen förvirrad. Jag hade ju fattat om du skrivit "jag sökte efter xxx och fick upp detta", för nog har jag googlat i en halv evighet.
Men om du vill veta nåt om det där tillståndet så kan det ju inte vara svårt för dej att googla på det...? Eller? Jag mena, du verkar inte korkad...

Uppenbarligen har vi haft helt olika utgångspunkter. Jag har fortfarande aldrig påstått att boskapsvaktande hundar inte används i Sverige, antingen har jag uttryckt mig oklart eller så har du missförstått.
Ja då tycker jag verkligen du uttryckt dej oklart. Du trodde inte den djurhållningen gällande hund var tillåtet. Du nämner hundras som ingen annan skrivit om när dom pratat om boskapsvaktande hundar i Sverige.
Du utgår från en liten lista med en skara registrerade hundar som har tillstånd medan jag utgått från den större skaran av raserna, klart du tycker att jag generaliserar i så fall.

Ja det är väl klart jag utgår från de hundar/ägare som har tillstånd då det är det enda jag diskuterat. Hur kan du utgå från den "större skaran" då du ganska tydligt inte vetat vad du pratat om. Vet inte ens riktigt vad du menar med den meningen. Eller menar du att det finns människor i Sverige som använder boskapsvaktande hundar på detta vis som inte har tillstånd? Ganska vågat isf av de personerna.

Uttrycket "boskapshundar" har flera betydelser och vill man utgå från en lista och skarpt tro att precis allting går rätt till så kan man men det är ofta ganska långt ifrån verkligheten.

Vill du utveckla den sista meningen?
Hur menar du att det inte skulle gå rätt till?
Vad baserar du det på?
Vet du någon händelse du kan lägga till det "uttalandet"?

Är det svårt att säga - ok, jag visste inte det...
Jag har varit tydlig med vad jag skrivit om(inbillar jag mej :O) medans du "yrat" på om Ovtjarka i bostadsområden...

Senast ändrad:

Jag ser bara inte behovet eftersom vi i Sverige använder oss av stängsel och för att flera herdehundsraser även ska vara misstänksamma mot människor, och där kommer ju allemansrätten in igen.

Jag förstår inte varför det är ett problem med allemansrätten. Är bara hundarna inhägnade och det finns varningsskyltar så borde det ju inte vara några problem. Jämför med att det är helt OK att ha potentiellt folkilskna tjurar inhägnade på skogsbeten.

Och hästen då? Den som helst inte skulle springa och skada sig i hagen, den bryr sig inte om kulor som viner kring öronen? Hur stor är risken att en oerfaren skytt råkar träffa ett hästben i stället, eller katten som stryker på gården, eller ännu värre förstås - en människa?

Det normala är väl ändå att folk som äger vapen har licens för dem och är kompetenta skyttar som har vett nog att inte skjuta ifall risken att träffa hästen eller andra gårdsdjur är stor.

Om inte skytten står precis intill så lär nog inte hästen få några större problem av skottet. En visslande kula har jag otroligt svårt att tro att en häst ens skulle notera i ett läge då den har en varg i hagen.

Jag förstår inte varför det är ett problem med allemansrätten. Är bara hundarna inhägnade och det finns varningsskyltar så borde det ju inte vara några problem. Jämför med att det är helt OK att ha potentiellt folkilskna tjurar inhägnade på skogsbeten.

Ja precis! Haha så jag jag inte ens tänkt.
Men så är jag oxå en sån som aldrig skulle gå in i en hage jag inte visste vad för djur där gick eller om den va tom eller inte.

JAG gissar att det är långt fler tjurar som dödat människor i Sverige än boskapsvaktande hundar, kanske hundar överlag...
Bara i år tro jag det är minst 4 människor i Sverige som blivit dödad av tjurar:crazy:

Jag tycker också att jag har varit tydlig om vad jag skrivit men ändå har vi missförstått varandra. Det låter som att det enda du vill höra är ett "du hade rätt, jag hade fel" trots att vi inte ens har utgått ifrån samma sak, du ordar bara för att och börjar dessutom bli riktigt otrevlig.

Jag visste inte om tillståndet, det var ju därför jag bad dig om en källa där det går att läsa om det. Det betyder fortfarande inte att jag inte tror att det finns boskapsvaktande hundar i Sverige. Att jag nämnde Ovtjarka är ju för att det är en boskapsvaktande ras.

Problemet är att det inskränktar på allemansrätten att en vakthund hindrar en att gå genom hagar. Givetvis får man hoppas på att det skyltas ordentligt.

Det normala är väl ändå att folk som äger vapen har licens för dem och är kompetenta skyttar som har vett nog att inte skjuta ifall risken att träffa hästen eller andra gårdsdjur är stor.

Ändå stryker såväl jakthundar som människor med varje jaktsäsong.

Bortsett från permanenta skador på hörseln så är risken absolut tillräckligt stor för att jag ALDRIG skulle komma på tanken att smälla av ett vapen intill en hästhage!!!

Problemet är att det inskränktar på allemansrätten att en vakthund hindrar en att gå genom hagar. Givetvis får man hoppas på att det skyltas ordentligt.

På vilket sätt skiljer sig det mot ifall det var en tjurflock som hindrade dig att gå in i hagen. Det är ju fullt lagligt att hålla tjurar i hagar så jag förstår inte varför hundarna skulle bryta mot allemansrätten när tydligen inte tjurarna gör det.

Ändå stryker såväl jakthundar som människor med varje jaktsäsong.

Hundar och människor stryker med i trafiken med. Men bara för det ska väl inte folk som kan köra bil förbjudas att göra det.

Bortsett från permanenta skador på hörseln så är risken absolut tillräckligt stor för att jag ALDRIG skulle komma på tanken att smälla av ett vapen intill en hästhage!!!

För att det ska ge (om ens då) några hörselskador så lär du behöva avfyra bössan väldigt nära hästens öra. Är du så nära och vargen anfaller så handlar det nog även om att du skjuter i självförsvar.

De flesta jägare jag känner använder inte hörselskydd, så uppenbarligen överdriver du riskerna något fruktanvsärt.

Jag är inte ett dugg förvånad att du inte skulle skjuta, du verkar ju inte vara en erfaren skytt.

Jag tycker också att jag har varit tydlig om vad jag skrivit men ändå har vi missförstått varandra. Det låter som att det enda du vill höra är ett "du hade rätt, jag hade fel" trots att vi inte ens har utgått ifrån samma sak, du ordar bara för att och börjar dessutom bli riktigt otrevlig.

Nä jag har aldrig sagt att du har fel, men det du beskriver passar inte in på dessa hundar som används i Sverige.
Det enda jag kan säga är att du inte kunde erkänna att du inte visste om viltskadecentrums samarbete med Naturvårdsverket om dessa hundar.
Men det ha jag inte brytt mej om, utan det har bara varit intressant att se hur långt du kunnat fortsätta innan du verkligen "förstod" vad jag skrev. Jag visste inte om det förut heller, allt är väl första gången för en nån gång.
Att jag blev otrevlig kan jag inte se någonstans, visa gärna vart jag gick för långt.

Jag visste inte om tillståndet, det var ju därför jag bad dig om en källa där det går att läsa om det. Det betyder fortfarande inte att jag inte tror att det finns boskapsvaktande hundar i Sverige. Att jag nämnde Ovtjarka är ju för att det är en boskapsvaktande ras.

Så då har du medvetet pratat om/utgått från nåt annat och svarat mej bara för att...?? Vadå?

Jag har flera ggr nämnt de andra raserna, och även sagt att jag INTE menar Ovtjarka. Då är det ju intressant varför du fortsatt om den (Ovtjarkan) och fortsätter svara mej då vi uppenbarligen (enligt dej) skriver om olika saker.

Fast det handlar ju också om att man får överväga risken - jag går hellre in i en koflock där det finns tjur än bland en flock där det finns en vakthund. Oavsett så blir ju allemansrätten begränsad, dock bryter det inte mot något (vet inte om jag använt det ordet i samband med allemansrätt i tråden, i så fall var det fel ordval). Tycker man inte att det är ett problem så absolut, jag säger bara att det kan bli ett problem. Tjurar är inte uppfödda till vakt så de fungerar ju inte på samma sätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka