Sv: Hur ska man skydda sig?
Helt of topic.... men väljer ändå att kommentera detta...
De flesta jägare jag känner använder hörselskydd. Speciellt de som står på pass och de som ägnar sig åt vakjakt... Hörselskydden sitter på i stort sett hela tiden och de har i de allra flesta fall helt motsatt verkan mot ditt antagande. De gör nämligen att man hör bättre än utan.
Dagens hörselskydd är hos majoriteten av jägarna idag av typen ljudförstärkande... Det gör att man hör viltet mycket bättre.... och då självklart även bärplockande familjer och annat som rör sig i skogen...
De är så kontruerade att de stänger av ljud från tex en bössa... men släpper igenom ljud från sånt som rör sig i skogen... De är ganska finurliga och jag kan meddela att de fungerar utmärkt ...
Eller så vill de höra viltet innan de får syn på det. Det är ju en fördel att du hör djuret komma så du inte blir helt överraskad när det går över skogsvägen 25 meter ifrån dig. Och att då börja strula med att få på hörselskydden är det nog många som inte gör.
Sen är det väl en säkerhetsaspekt också. Har du hörselskydd på så lär det ju vara större risk att du inte hör ett bärplockande barn som rör sig i skottriktningen. Det tycker jag är att visa nonchalans.
Men sitter man i ett jakttorn med flera hundra meters fri sikt så kanske det är hanterbart med höselskydd.
Så användandet av hörselskydd är nog mycket beroende på vilken typ av jakt man sysslsr med.
Helt of topic.... men väljer ändå att kommentera detta...
De flesta jägare jag känner använder hörselskydd. Speciellt de som står på pass och de som ägnar sig åt vakjakt... Hörselskydden sitter på i stort sett hela tiden och de har i de allra flesta fall helt motsatt verkan mot ditt antagande. De gör nämligen att man hör bättre än utan.
Dagens hörselskydd är hos majoriteten av jägarna idag av typen ljudförstärkande... Det gör att man hör viltet mycket bättre.... och då självklart även bärplockande familjer och annat som rör sig i skogen...
De är så kontruerade att de stänger av ljud från tex en bössa... men släpper igenom ljud från sånt som rör sig i skogen... De är ganska finurliga och jag kan meddela att de fungerar utmärkt ...