Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Eller så vill de höra viltet innan de får syn på det. Det är ju en fördel att du hör djuret komma så du inte blir helt överraskad när det går över skogsvägen 25 meter ifrån dig. Och att då börja strula med att få på hörselskydden är det nog många som inte gör.

Sen är det väl en säkerhetsaspekt också. Har du hörselskydd på så lär det ju vara större risk att du inte hör ett bärplockande barn som rör sig i skottriktningen. Det tycker jag är att visa nonchalans.

Men sitter man i ett jakttorn med flera hundra meters fri sikt så kanske det är hanterbart med höselskydd.

Så användandet av hörselskydd är nog mycket beroende på vilken typ av jakt man sysslsr med.

Helt of topic.... men väljer ändå att kommentera detta...

De flesta jägare jag känner använder hörselskydd. Speciellt de som står på pass och de som ägnar sig åt vakjakt... Hörselskydden sitter på i stort sett hela tiden och de har i de allra flesta fall helt motsatt verkan mot ditt antagande. De gör nämligen att man hör bättre än utan.

Dagens hörselskydd är hos majoriteten av jägarna idag av typen ljudförstärkande... Det gör att man hör viltet mycket bättre.... och då självklart även bärplockande familjer och annat som rör sig i skogen...

De är så kontruerade att de stänger av ljud från tex en bössa... men släpper igenom ljud från sånt som rör sig i skogen... De är ganska finurliga och jag kan meddela att de fungerar utmärkt ...

*kl*

Jag har nu pratat med frittepower och konstaterat att kommunikation i stundens hetta kan leda till mycket missförstånd.. Tråkigt, men så är det.

Det kan lätt bli så i stundens hetta när adrenalinet pumpar, men det är ju bra att en del frågetecken verkar ha rätats ut.

Det är ju vi som måste ha fungerande staket runt hagarna med ström...det fungerar inte som många fårägare har stängslat runt 3 sidor frånsett en å eller sjö för då kan vargen gå in...

Vargar när de jagar älgar driver fram bytet mot de andra vargarna/vargen som då tar den. Så skulle man bli jagad som så som ryttare skulle det vara svårt att klara sig och häst, men det förekommer ju inte, förmodligen kopplar inte varg häst som bytesdjur av ngn bra anledning.

Även älg tar de ju ofta dräktiga älgkor som är långsammare eller kalvar allt eftsom det gäller för en varg att spara sig, dels är det farligt för dem att jaga ett stort bytesdjur och det får inte kosta energi i onödan.

Att låta mycket när man rider ut, likaså som vid svampplockning är ett bra tips för att slippa träffa på vilda djur :)

Man ska ha bra grannsamverkan om man vill ha hunden lös och förståelse för att katterna försvinner om den finns lo om man har utekatter...

Men risken att du vådaskjuter är knappast minimal. Eller skjuter på hästen eller att hästen blir rädd. Däremot undrar jag hur vanligt det är att en varg sätter sig i strupen på en häst, kan du belägga det? Jag hade på min höjd skjutit ett varningsskott. MED hörselskydd.

Handlar det om en kompetent skytt och hyfsat skjutavstånd så tror jag inte risken att hästen skjuts är något att oroa sig för så länge det fråm skyttens vinkel är lite avstånd emellan varg och häst. Likadant med vådaskjutning av andra så får man väl förutsätta att skytten inte skjuter ifall det finns människor eller djur i skottriktningen.

Men visst har du en lite tokig skytt så kan det ju säkert vara stor risk. Men normaljägaren kan man nog anta är en kompetent skytt.

Om hästen är i fara verkar det korkat att skjuta varningsskott. Varför ge vargen en chans att komma tillbaka senare när ingen vakar över hästen. Sen finns ju risken att det blir någon typ av problem i bössan efter varningsskottet så att man inte kan skjuta ett till skott direkt ifall vargen ej blir skrämd.

Skulle min häst vara i fara så skulle jag helt ärligt skita ifall jag fick en liten hörselskada ifall mitt agerande räddade hästen. Men visst ifall hörselskydden redan satt på så hade jag ju inte tagit av dem.

De flesta jägare jag känner använder hörselskydd. Speciellt de som står på pass och de som ägnar sig åt vakjakt... Hörselskydden sitter på i stort sett hela tiden och de har i de allra flesta fall helt motsatt verkan mot ditt antagande. De gör nämligen att man hör bättre än utan.

Jag gick bara efter de jägare jag har runt omkring mig. Man stöter ju på dem ibland ute i skogen även ifall jag försöker undvika att vara på platser där jag vet att jakt pågår. Jag har aldrig sett att någon haft skydd, de enda gångerna jag sett det är när det skjutits lerduvor.

Dagens hörselskydd är hos majoriteten av jägarna idag av typen ljudförstärkande... Det gör att man hör viltet mycket bättre.... och då självklart även bärplockande familjer och annat som rör sig i skogen...

De är så kontruerade att de stänger av ljud från tex en bössa... men släpper igenom ljud från sånt som rör sig i skogen... De är ganska finurliga och jag kan meddela att de fungerar utmärkt ...

Intressant, det låter ju nästan lite för bra för att vara sant. Jag antar att haken är att de är svindyra.

Fast varningsskott är väl ett måste under skyddsjakt?

Ingen aning, jag är inte jägare. Varningsskott låter faktiskt mer som något som används när det gäller människor. Förväntas djur reagera på en smäll kanske 150 meter bort? Mina hästar t.ex. struntar fullständigt i sådana typer av ljud på lite avstånd.

Fast just i exemplet varg som attackerar häst så ser jag inte vitsen med varningsskott. En varg som tydligen redan fattat tycke för hästar lär ju komma tillbaka senare. Varför ta den risken? Sen finns ju alltid risken att vargen hinner komma fram till hästen innan man hinner skjuta ett nytt skott och då är det ju lite sent.

Rovdjursfanatiker????!!! Vilket idiotiskt inlägg.

Jag bor i samma län som Mul. Jag anser att vi i Sverige ska värna om vår fauna. Där ingår vargen. Jag är dessutom småbrukare (får,nöt,höns,kanin) samt tamdjursägare (häst,hund,katt) och jag har valt att sätta upp staket som kan hålla rovdjur ute. Jag vare sig gnäller eller snyftar över det, sånt hör till som djurägare.
Att järntråd förstör hästarnas ben är BULLSHIT. Mina hästar har sprungit igenom utan en skråma. Däremot har de breda elbanden gett "brännsår" när de sprungit igenom dem.

Stackars dig, så tråkigt, sörjer med dig.
Vi kan inte skydda oss, rovdjursfanatiker har tagit över Sverige. Först säger de att vargen inte tar några tamdjur, sen att bönderna är lata för att de inte orkar stängla ut vargen. Nu har vargar börjat ta sällskapshundar på stallbacken. Om vargar kommer in i en hästhage eller springer fram och tillbaka utanför och får hästarna i sken genom staketet vill jag inte ha ståltrådsstängsel eftersom hästarna kommer få svåra sårskador av de tunna ståltrådarna. Vargarna triggas av djur som flyr/skenar omkring oavsett storlek om däremot djuren går emot vargen blir den mer tveksam. Vissa hävdar att lamor är bra i det hänseendet även om jag tror att de också kan bli uppätna. Andra skaffar vapen och gör sig av med plågoandarna, de återvänder ofta igen. Vi är många som bor ute på landet och som är jätteledsna för att våra hundar måste hållas i koppel även på tomten och vi är rädda då vi kvällsrastar dem i mörkret. Där jag bor har fårägare som sökt om skyddjakt på en varg som dödat får flera gånger blivit mordhotad via SMS och telefonsamtal.
Tips till alla hästägare låt hästarna få träffa lösa större jakthundar, tex en gråhund, så era hästar inte blir rädda för hundar i allafall.

Rovdjursfanatiker????!!! Vilket idiotiskt inlägg.

Jag bor i samma län som Mul. Jag anser att vi i Sverige ska värna om vår fauna. Där ingår vargen. Jag är dessutom småbrukare (får,nöt,höns,kanin) samt tamdjursägare (häst,hund,katt) och jag har valt att sätta upp staket som kan hålla rovdjur ute. Jag vare sig gnäller eller snyftar över det, sånt hör till som djurägare.
Att järntråd förstör hästarnas ben är BULLSHIT. Mina hästar har sprungit igenom utan en skråma. Däremot har de breda elbanden gett "brännsår" när de sprungit igenom dem.

Det finns ju dom som är väldigt för vargar och rovdjur öht. Och det finns dom som absolut avskyr rovdjur.

Jag förstår båda sidorna. Dom får finnas, men jag vill inte ha dom i varken trädgård eller hagar. Men jag anser att om staten och EU vill ha ett Xantal vargar så kommer det att kosta Xantal kronor för oss med djur för att skydda våra djur. Visst är det vårt ansvar som djurägare att se till att djurena är skyddade. MEN Det kanske låter småaktigt, men jag hade aldrig i min vildaste fantasi trott att jag skulle behöva sätta en mindre bunker för att skydda mina djur. Vill staten och EU ha Xantal vargar så vore det mer än lämpligt att sätta undan pengar för att stötta de som anser sig behöva ha hjälp till staket osv.

Problemet med ett ökat antal rovdjur är att djurägarna kan bli av med djur och det medför en massa merarbete för djurägarna. På sommaren så måste gärset hållas kort för att stängslet ska fungera optimalt. Och på vintern när det blir som här de sista vintrarna 80cm snö så jordar inte rovdjuren och det är bara att knalla genom staketet. Och ffa så är den täta delen av elstaketet under snön.

Det kommer att medföra att allt fler kommer att skjuta undan rovdjuren olovligt för att slippa merarbetet och risken att få sin djurbesättning angripen.

Jag är tämligen säker på att man måste avfyra ett s k skrämselskott innan, hjälper inte detta är det fritt fram att skjuta om en varg hotar en besättning. Nu vet vi ju inte om denna varg "fattat tycke" för hästar, en ensam varg ger sig väl inte ens på älgar eftersom de är för stora att fälla.

Vad gäller jaktvapen så får du ju plats med mer än en kula, du kan få iväg ett nytt skott inom ett par sekunder om det nu skulle vara nödvändigt.

Jag är tämligen säker på att man måste avfyra ett s k skrämselskott innan, hjälper inte detta är det fritt fram att skjuta om en varg hotar en besättning. Nu vet vi ju inte om denna varg "fattat tycke" för hästar, en ensam varg ger sig väl inte ens på älgar eftersom de är för stora att fälla.

Vad gäller jaktvapen så får du ju plats med mer än en kula, du kan få iväg ett nytt skott inom ett par sekunder om det nu skulle vara nödvändigt.

Som skytt har du några skyldigheter:
1 att du har fri skjutriktning, att ingenting som du INTE vill träffa finns i ca 45 graders vilkel frå dig, åt båda hållen.Från målet sett.
2 att det vapen du har är lämpligt för det du ska använda det till
3 att du själv klarar av att placera en kula där du vill placera den.
4 Att du kan avge ett skott på detr viset att du minimerar skadskjuting.

Punkt fyra skulle bli starkt lidande om vargen växlar från ansmygning till flykt.

Så "go 4 the kill" Straxt över den punkt dar frambenen ansluter till bålen vid 90 graders sidoskott.
Och för säkerhets skull en bula till i kroppen dar den ligger och så en ut mot myren.

Då har du 1 varningsskott för den som vill ha det
1 fällskott och ett fångskott.:cool:

Vi är redan flera som förstått att du gärna skulle kringgå lagar för att få skjuta varg men förhoppningsvis finns det folk i tråden som inte tänker som du...

Vi är redan flera som förstått att du gärna skulle kringgå lagar för att få skjuta varg men förhoppningsvis finns det folk i tråden som inte tänker som du...

Nå du som är så duktig, var i lagen står det att det inte är tillåtet att skydda sin boskap och avliva attakerande predator?

Det skulle vara intressant att läsa den paragrafenb..så att man inte blir av med licensen om det skulle bli aktuellt

Eller är det som vanligt, mycke skrik o lite ull?:rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka