Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Vi är redan flera som förstått att du gärna skulle kringgå lagar för att få skjuta varg men förhoppningsvis finns det folk i tråden som inte tänker som du...

Bara som info:
Jaktutövning och viltskydd

Allmänna bestämmelser
15 §
2 mom.
Har rovdjur som avses i 1 mom. angripit och skadat eller dödat tamdjur och finns det skälig anledning att befara nytt angrepp, får tamdjurets ägare eller vårdare utan hinder av fridlysning förfölja och döda det angripande djuret, om det sker i omedelbar anslutning till angreppet. Sådan jakt får dock inte företas inom nationalpark, om inte annat följer av reglementet för parken.

Inte en bokstav om "varningskott"

Men du har vä'l en egen variant av bestämmelserna?

Och eftersom jag hela tiden talat om att skjuta varg som befinner sig INNE i samma hage som djuren så???

Och så som jag läser så har jag rätt att spåra upp djuret och skjuta det efter det att det lämnat hagen skadeskjutet eller ej.

Senast ändrad:

Varför ta den risken? Sen finns ju alltid risken att vargen hinner komma fram till hästen innan man hinner skjuta ett nytt skott och då är det ju lite sent.

Därför att vargen är fridlyst och i princip aldrig går på häst. I synnerhet inte ensam. Varför är det så viktigt att skjuta?

Om en varg springer förbi (inte inne i hagen)en hage och hästarna hetsar upp sig skall det då räknas som ett angrepp och finns det då skälig anledning att tro att den ska "attackera" igen?

Om en varg springer förbi (inte inne i hagen)en hage och hästarna hetsar upp sig skall det då räknas som ett angrepp och finns det då skälig anledning att tro att den ska "attackera" igen?
Då får man inte skjuta den.Endast vid uppenbart angrepp.Och en av förutsättningarna för det är ju faktiskt att rovdjuret är i hagen.

Att ha en varg/björn lo osv som springer förbi en hagen är ingen anledning till att bruka paragraf 28 tycker jag.Skrämma den tycker jag dock man ska försöka göra.

Bestämmelserna du citerade är från Kungl. Maj:ts Jaktstadga (1938:279) som upphörde 1988 och ersattes av nuvarande Jaktförodning (SFS 1987:905) där man kan läsa följande:

Skyddsjakt på enskilds initiativ

28 § Om något av rovdjuren björn, varg, järv eller lo
angriper tamdjur eller om det finns skälig anledning att
befara ett sådant angrepp, får åtgärder vidtas för att
skrämma bort rovdjuret.

Rovdjur som avses i första stycket får dödas av ett tamdjurs
ägare eller vårdare för att skydda tamdjuret

1. när rovdjuret angriper och skadar tamdjuret eller om det
är uppenbart att ett sådant angrepp är omedelbart
förestående,

2. om det finns skälig anledning att befara ett angrepp på
tamdjuret och dödandet sker i omedelbar anslutning till att
rovdjuret har angripit och skadat eller dödat tamdjur, eller

3. om rovdjuret befinner sig inom inhägnat område avsett för
skötsel av tamdjuret och det finns skälig anledning att
befara ett angrepp där.

Rovdjuret får bara dödas när det inte går att skrämma bort
rovdjuret eller på något annat lämpligt sätt avbryta eller
avvärja angreppet.

Så nej, någon egen variant har jag inte. Däremot regeringens.

Man tar vid en bedömning av ev. "akut skyddsjakt" hänsyn till följande faktorer.
1 Kan det vara skäligt att tro att skytten ärligt kunde anse att vargen hotade tamdjuren.
2 För detta talar det faktum att vargen skjöts inne i samma hage som djuren
3 ytterligare faktorer som talar för är ev tidigare vargangrepp i samma hage eller i regionen.

Så jag gör den bedömningen att om vargen skjuts inne i den hagen där djuren går så faller det under skyddsjakt som nödvärn av djuren.

Och jag tror ingen under nuvarande lagstiftning kommer att bli fälld.
ex. jägaren som skjöt en varg som attakerade hans hund ute i skogen.Blev frikänd.:cool:

Jag gick bara efter de jägare jag har runt omkring mig. Man stöter ju på dem ibland ute i skogen även ifall jag försöker undvika att vara på platser där jag vet att jakt pågår. Jag har aldrig sett att någon haft skydd, de enda gångerna jag sett det är när det skjutits lerduvor.

Intressant, det låter ju nästan lite för bra för att vara sant. Jag antar att haken är att de är svindyra.

Ha! Visste du inte ens att sådana hörselskydd finns så vet du nog inte mycket om jakt... I vårat jaktlag har ALLA sådana.

Bestämmelserna du citerade är från Kungl. Maj:ts Jaktstadga (1938:279) som upphörde 1988 och ersattes av nuvarande Jaktförodning (SFS 1987:905) där man kan läsa följande:

Så nej, någon egen variant har jag inte. Däremot regeringens.

hur kommer det sig då att de som skjutit varg i "nödvärn" och kunnat bevisa det inte blivit fällda.
Därför att det anses acceptabelt att dra den slutstatsen att om vargen befinner sig i eller har befunnit sig hägn där det finns tamdjur föreligger riskt för angrepp och då har man rätt att avsluta det hela med våld.
Som sagt jag läste ingenting om varningsskott i det du citerade så du har väl inte hittat något då får jag förmoda;)

och texten "-Rovdjur som avses i första stycket får dödas av ett tamdjurs
ägare eller vårdare för att skydda tamdjuret

1. när rovdjuret angriper och skadar tamdjuret eller om det
är uppenbart att ett sådant angrepp är omedelbart
förestående"
är ju rätt passande för mina behov sas. ...

:crazy:
Konstigt inlägg...
Då är det nog mååånga jägare som inte vet mycket om jakt om man tror som du.

Sedan är det ju så att prylnissarna skaffar sig gadget först.
Comradio, pejlutrustning, aktiva hörselskydd kom ju från början med "stajägarna" och dessa var ju inte alltid de som viste bäst när det kom till kritan och i det här fallet jakten...:D

Men snälla någon, jag citerade lagstadgan och du ifrågasätter mig? Jag tror de flesta som läser det stycket fattar att man även kan använda skrämselskott (dvs varningsskott, om jag nu måste förtydliga) för att skrämma iväg rovdjuret först. Vad som är "passande för dina behov" kunde jag inte bry mig mindre om.

hur kommer det sig då att de som skjutit varg i "nödvärn" och kunnat bevisa det inte blivit fällda.

Varför ska man bli fälld om man följt lagen? Eller försökte du vara ironisk?
Istället för att förstöra TS tråd med ditt snack om att vrida och vända lagen ut och in för att inte åka dit för att få skjuta varg (som inte ens finns där du bor?!) så kan du ju försöka starta en egen tråd igen, du fick ju så mycket medhåll i dina senaste menar jag... :grin: (obs, ironi!)

Fast om man läser på Naturvårdsverkets hemsida står det faktiskt
att ett angrepp måste pågå eller vara omedelbart förestående för att man ska få skjuta och efter man FÖRST försökt skrämma bort djuret eller på annat vis försökt avbrutit angreppet.

Men det är väl svårt att bevisa i efterhand att någon INTE försökt skrämma bort djuret innan det ev sköts.

Att skrämma vargen med ett "varningsskott" torde dessutom vara ett av dom mer ineffektiva sätten.
Vargen vet inte att ett gevärsskott är lika med livsfara, lika lite som den vet att en bil är det. Ska man skrämma en varg, ut och tjoa och vifta med tygstycke t ex.

Men det förefaller ju inte vara i landsbygdsbos intresse att skrämma bort en tänkt varg. Däremot att skjuta ihjäl den ...

LIA

Ha! Visste du inte ens att sådana hörselskydd finns så vet du nog inte mycket om jakt... I vårat jaktlag har ALLA sådana.

Vill du visa dig duktig, eller? Jag har några gånger påpekat att jag inte är jägare själv. Jag har bara konstaterat att de jägare jag känner inte använder hörselskydd vid jakt.
De jägare jag känner är nog alla väldigt rutinerade skulle jag säga. Däremot kan nog 'Det är svårt att lära gamla hundar sitta' appliceras på de flesta av dem.

Att skrämma vargen med ett "varningsskott" torde dessutom vara ett av dom mer ineffektiva sätten.
Vargen vet inte att ett gevärsskott är lika med livsfara, lika lite som den vet att en bil är det. Ska man skrämma en varg, ut och tjoa och vifta med tygstycke t ex.

Men det förefaller ju inte vara i landsbygdsbos intresse att skrämma bort en tänkt varg. Däremot att skjuta ihjäl den ...

LIA

Ang tygstycke.. Nu fick jag en idé. Men det kanske inte funkar. Kan man sätta upp typ påsar eller nåt, i staketet som kan hålla rovdjur borta? Eller anser dom att det bara blir spännande?

Rovdjursföreningen skulle komma imorgon igen, så jag kan ju höra med dom då. Men vad tror ni?

Och återigen.. JAG VILL INTE HA DISKUSSIONER OM MAN SKA DÖDA ELLER INTE!!

Ang tygstycke.. Nu fick jag en idé. Men det kanske inte funkar. Kan man sätta upp typ påsar eller nåt, i staketet som kan hålla rovdjur borta? Eller anser dom att det bara blir spännande?

Rovdjursföreningen skulle komma imorgon igen, så jag kan ju höra med dom då. Men vad tror ni?

Och återigen.. JAG VILL INTE HA DISKUSSIONER OM MAN SKA DÖDA ELLER INTE!!

Tror att isf bör du nog flytta runt dom, inte låta dom sitta på samma ställe hela tiden.
Va det inte någon i tråden som skrev om typ fågelskrämmor eller ha jag läst det någon annanstans...:o
Men de kanske vore bättre än tygstycken, några overallklädda figurer som flyttas runt:)

Men snälla någon, jag citerade lagstadgan och du ifrågasätter mig? Jag tror de flesta som läser det stycket fattar att man även kan använda skrämselskott (dvs varningsskott, om jag nu måste förtydliga) för att skrämma iväg rovdjuret först. Vad som är "passande för dina behov" kunde jag inte bry mig mindre om.

Varför ska man bli fälld om man följt lagen? Eller försökte du vara ironisk?
Istället för att förstöra TS tråd med ditt snack om att vrida och vända lagen ut och in för att inte åka dit för att få skjuta varg (som inte ens finns där du bor?!) så kan du ju försöka starta en egen tråd igen, du fick ju så mycket medhåll i dina senaste menar jag... :grin: (obs, ironi!)

Jag ifrågasätter inte lagen, men väl din tolkning om nyset om varningsskott.
Visst kan man använda det men då får du problem med ett av grundreglerna inom jakten. Den att avlägga ett säkert dödande skott.
Att som du föreslår först skrämma skiten ur ett djur och sedan försöka skjut detsamma under fullt sken ???
Nej, har jag beslutat att skjuta på ett djur gör jag det för att döda.
med stöd och gärna stillestående djur.:cool:

Tror att isf bör du nog flytta runt dom, inte låta dom sitta på samma ställe hela tiden.
Va det inte någon i tråden som skrev om typ fågelskrämmor eller ha jag läst det någon annanstans...:o
Men de kanske vore bättre än tygstycken, några overallklädda figurer som flyttas runt:)

vargen skyr fladdrande dukar.
på gamla varglinor som sattes upp vid de stora vargjakterna var vimplar fastsydda med ngr meters mellanrum.
glimmrande metall, staniol vad vet jag.
vi brukade lägga tomhyllsor på urtagna älgar som väntade på hemtransport för att slippa korp på kropparna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka