Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Det skulle ju i så fall betyda att du skulle kunna gå ut i skogen i din närhet och skjuta av allt med tänder så nej, hur får du det att stämma med lagtexten?

Tar man med sin hund ut i skogen så kan man helt lagligt skjuta varg ifall vargen attackerar hunden.

Det finns ju inget förbud mot att ta med bössan på hundpromenad om man har licens och går på sina egna marker. Även om inte vargen attackerar hunden så lär det vara omöjligt att bevisa det. Så vill man jaga varg 'lagligt' så är det nog möjligt enligt nuvarande lagstiftning.

Tar man med sin hund ut i skogen så kan man helt lagligt skjuta varg ifall vargen attackerar hunden.

Givetvis, något annat har jag inte påstått. Jag har upprepande gånger sagt att om attacken inte går att avbryta är det såklart fritt fram att skjuta, och det gäller ju alla tamdjur. Vad som är omöjligt att bevisa eller inte är för mig ointressant eftersom jag skriver om vad lagen säger. Att det finns rötägg som inte handlar därefter är ju klart, annars hade vi ju inte haft fängelser. ;)

Uppenbarligen vill ju landsbygdsbo vrida på lagen till dennes fördel och skjuta varg utan att åka dit, vilket är fullt möjligt, men det betyder ju inte heller att det är rätt. Men enligt landsbygdsbos tidigare trådar är ju ett brott inte ett brott om det inte kan bevisas, dvs mördar du någon och gräver ner kroppen som ingen hittar har du inte begått ett brott... :angel:

:D Samma med mina hästar, dom ska undersöka och klia sej och bita i allt nytt som kommit i hagen.
Så ja, ska man ha nåt skrämmande så är det nog bättre att ha det utanför hagen. Eller som du säger nå fladder på stängseltråden.
Ha man stor hage skulle det kanske kräva många fågelskrämmor:D

Men visst va bajset konstaterat som vargbajs?
Så en varg har varit i hagen bevisligen om det va vargbajs, så att sätta upp fladder skulle jag absolut göra.

Lika lite som man kan säga ATT bölden ha med vargangrepp att göra, lika lite kan du säga att det INTE har det.
Eller?

Nej, eftersom hovbölder enligt de flesta veterinärer inte har med vargar att göra alls. Men att envist TRO att det har med varg att göra - eller kanske snarare hoppas att det har med varg att göra - är ju fortfarande inte särskilt övertygande. Det är som att hävda att månen är befolkad av små gröna monster, eftersom jag inte kan motbevisa det.

"VAD ÄR HOVBÖLD?

Läderhudsinflammation kan uppträda med el utan infektion.
Med infektion (leder nästan alltid till varbildn)= hovböld.

Orsak: tex stentramp,spiktramp,annan trampskada,hornsprickor,hålvägg,bärrandsröta mm.
Fånghäst (med försvagad hovkapsel/lamellrand )är disponerad.

Symptom: hälta,visitertångsreaktion,förstärkt digitalpuls,värme o ev svullnad uppåt på benet.
Sympt kan variera, men brukar nå kulmen efter en vecka. Då varet ev hittat ny plats kan hästen tillfälligt
se bättre ut, fastän varet ej dränerats ut."

Slutsats: Det är beundransvärt långsökt att skylla en hovböld på en varg.

Inte alls. Inte i varghatarnas värld. I den tas ingen hänsyn till varken fakta eller logik.

LIA

Du har ingen skyldighet att fyra av ett vapen, nej. Du har vild fantasi, för att uttrycka det milt.

Jaha, så i den vilda fantasin ingår en viss skyldight vad det gäller omsorgen om de djur man har.

och sedan har jag ju en viss skyldighetbgentemot min egen plånbok, kan jag få bra betalt av någon som vill skydda mina djur så....;)

Men tror du -på allvar - att din hästs hovböld har med vargangrepp att göra? Hur tänker du då?

Det har jag ju skrivit!!

MEN, jag tar det åter en gång.

Jag tog in hästarna och fölungen kom ju in den 29:e och var skadad och historian runt den hoppas jag att jag slipper ta en gång till eller?

Det fanns långa och djupa springspår i hagen = hästarna har hysteriskt sprungit runt.. Fölungen vurpat, skadat framkotan, bäckenet och fått en lång reva utmed benet.

Dagen efter var stoet halt, och för att göra en flera veckor lång historia kort så gottade det till sig ett par riktiga hovbölder i en spricka som då hänt den 29:e när dom sprunit runt. Det var därför stoet blev halt=sticksår i sulan= gick in bakterier i sticksåret som orsakade bölderna, för det var inte bara en, utan två på en hov och det kom ytterligare en på en framhov, men den var så liten att den inte orsakade så mycket skada som den innersta av dom på bakhoven gjorde. Det låg två på varandra. En ytligt och en djupt i sulläderhuden. Den i sulläderhuden skadade hovbenet. Och för att få ett sticksår/tramp i en sula som är över en cm på ett bakben krävs en del..

Det kom samtidigt= har ett samband.. För dagen efter så sprang så inte stoet ett enda steg och kan ha trampat in nåt.. Hon stod och hängde med ett sprängfyllt juver och haltade på ett bakben. Och den natten stod hon inne med sitt döda föl liggande på golvet.. Och hade det hänt innan hade hon varit ordentligt halt redan när jag tog in henne.

I måndags fick jag reda på att hon kommer att bli frisk iaf. Att infektionsrisken är borta..

Det står att det BRUKAR ta en vecka tills den har mognat, men det kan också ta betydligt längre tid, beroende på hur det sitter och var den sitter. Den enklaste hovbölden tar kanske en vecka på en vanlig häst. På ardenner som har stora och hårda hovar brukar det ta 10-14dagar. Idetta fall så kan inte hovbölden gå uppåt iom att hovbenet sitter där och hovbölder dränerar sig inte nedåt vilket gör att dom gottar till sig i sidled och INTE kommer ut.. Har man då ett litet sticksår som gör att det värsta trycket släpper och bölden pyser, sen sätter det igen sig och bölden gror lite till och pyser, då kan man ha en hovböld om kan pågå under månader helt plötsligt.. I det här fallet handlade det om 3v..

Senast ändrad:

Det skulle ju i så fall betyda att du skulle kunna gå ut i skogen i din närhet och skjuta av allt med tänder så nej, hur får du det att stämma med lagtexten? Du kan ju inte klippa rakt av i paragrafen bara för att det stycket råkar passa dig och dina intentioner, hela paragrafen måste ju givetvis tas i beaktning. Det trodde jag att till och med du förstod.

Jag undrar vem som är löjlig nu.
Har jag någonsin påstått att nödvärnsrättigheten ger rätt till jakt utanför nödvärn?

Paragrafen ges som ett villkor, ett av flera alternativ.
Inte som ett av flera vilkor som måste uppfyllas.
Blir din häst, får, hund angripen eller att vargen befinner sig på en plats (inne i en hage) så att man med stor säkerhet kan förmoda att det gan gå till angrepp så får du skjuta vargen.
Så det är nog du som måsta bättra på din textförståelse.;)

Givetvis, något annat har jag inte påstått. Jag har upprepande gånger sagt att om attacken inte går att avbryta är det såklart fritt fram att skjuta, och det gäller ju alla tamdjur. Vad som är omöjligt att bevisa eller inte är för mig ointressant eftersom jag skriver om vad lagen säger. Att det finns rötägg som inte handlar därefter är ju klart, annars hade vi ju inte haft fängelser. ;)

Uppenbarligen vill ju landsbygdsbo vrida på lagen till dennes fördel och skjuta varg utan att åka dit, vilket är fullt möjligt, men det betyder ju inte heller att det är rätt. Men enligt landsbygdsbos tidigare trådar är ju ett brott inte ett brott om det inte kan bevisas, dvs mördar du någon och gräver ner kroppen som ingen hittar har du inte begått ett brott... :angel:

Du behöver inte försöka avbryta attacken. du har enligt lagtexten rätt att skicka en bula i vargen enligt de vilkor som stipuleras. Läs lagtexten!!:cool:

Om det inte finns bevis så blir du inte fälld, ens åtalad och betraktas av samhället som oskyldig. Själva essensen för en demokratisk rättsstat. Att du inte gillar det säger en hel del om dina demokratiska värderingar.Osökt kommer man ju då att tänka på vad de angloamerikanska folken använder ordet fruktkaka till ibland....

Senast ändrad:

Nej, eftersom hovbölder enligt de flesta veterinärer inte har med vargar att göra alls. Men att envist TRO att det har med varg att göra - eller kanske snarare hoppas att det har med varg att göra - är ju fortfarande inte särskilt övertygande. Det är som att hävda att månen är befolkad av små gröna monster, eftersom jag inte kan motbevisa det.

"VAD ÄR HOVBÖLD?

Läderhudsinflammation kan uppträda med el utan infektion.
Med infektion (leder nästan alltid till varbildn)= hovböld.

Orsak: tex stentramp,spiktramp,annan trampskada,hornsprickor,hålvägg,bärrandsröta mm.
Fånghäst (med försvagad hovkapsel/lamellrand )är disponerad.

Symptom: hälta,visitertångsreaktion,förstärkt digitalpuls,värme o ev svullnad uppåt på benet.
Sympt kan variera, men brukar nå kulmen efter en vecka. Då varet ev hittat ny plats kan hästen tillfälligt
se bättre ut, fastän varet ej dränerats ut."

Var har jag skrivit att alla hovbölder beror på vargar?? Nu gör du ju dig bara dum!!

Senast ändrad:

:D Samma med mina hästar, dom ska undersöka och klia sej och bita i allt nytt som kommit i hagen.
Så ja, ska man ha nåt skrämmande så är det nog bättre att ha det utanför hagen. Eller som du säger nå fladder på stängseltråden.
Ha man stor hage skulle det kanske kräva många fågelskrämmor:D

Men visst va bajset konstaterat som vargbajs?
Så en varg har varit i hagen bevisligen om det va vargbajs, så att sätta upp fladder skulle jag absolut göra.

Ja enl områdesansvariga på rovdjursföreningen så ÄR det vargbajs till 99,99%. För att kunna bajsa så måste ju alltså vargen vistats i hagen. ;)

Fladder ska sättas upp!!

Du behöver inte försöka avbryta attacken. du har enligt lagtexten rätt att skicka en bula i vargen enligt de vilkor som stipuleras. Läs lagtexten!!:cool:

Rovdjuret får bara dödas när det inte går att skrämma bort
rovdjuret eller på något annat lämpligt sätt avbryta eller
avvärja angreppet.

Hur var det med glasögonen?
Går det inte att avbryta attacken, så är det fritt fram att skjuta. Nemas problemas.

Om det inte finns bevis så blir du inte fälld, ens åtalad och betraktas av samhället som oskyldig. Själva essensen för en demokratisk rättsstat. Att du inte gillar det säger en hel del om dina demokratiska värderingar.

Brottet har fortfarande begåtts och det säger nog mer om dina egna värderingar än mina. Det är ju inte så att kroppen återuppstår för att du inte blir påkommen och fälld av en jury.

Hur var det med glasögonen?
Går det inte att avbryta attacken, så är det fritt fram att skjuta. Nemas problemas.

Ja, och den bedömningen gör skytten följandes första stycket i 28 paragrafen där det stipuleras att man har rätt att avliva predator som befinner sig inne i hägnet.
Bedömmer sedan skytten att risken är akut för tamboskapen så...
Och så har ju domstolarna dömt också.
Det finns ju prejudicernade dommar där skyttar blivit frikända från den misstanke om grovt jaktbrott som varje skjuten varg idag innebär.

Men du kan ju ta fram ett mål där en varg skjutits inne i en hage tillsamans med betesdjur och skjytten blivit fäld..ska bli intressant läsning.

Brottet har fortfarande begåtts och det säger nog mer om dina egna värderingar än mina. Det är ju inte så att kroppen återuppstår för att du inte blir påkommen och fälld av en jury.

Så, en enkel fråga är K Pettsersson skyldig i samhällets ögon till mordet på Palme?
Palme är ju bevisligen död, med det kan väl knappast anges som bevis för att P skulle ha utfört mordet?

Det enda som är klart är att någon eller några varit inblandade absolut inte vem.

Så jag, så hela sverieges juristkår och de styrande ställer sig bakom tesen, att så länge du inte blivit fälld för ett brott ska du anses som oskyldig
(obs detta gäller inte skattelagstiftningen)
Dessutom, har vi jurisystem i sverige?
Jag har för mig att dommare och nämdemän dömmer?

Men det är fortfarande inte det som är poängen?! Ja, vi vet att du kan komma undan med att skjuta varg, men jag utgår från vad lagen säger och du utgår från hur du kan få lagen att se ut i ditt egna huvud så att du kan komma undan. Ja, givetvis kan du komma undan med att mörda en människa, men oavsett så har ju brottet fortfarande begåtts och du är moraliskt skyldig. Men moral är ju uppenbarligen något som inte ens finns i ditt ordförråd.

Jag struntar fullständigt i hur du tolkar och vrider på lagen. Jag struntar fullständigt i vilka domar det finns och vilka som inte finns. Det är ju inte det som är poängen. Det är ju inte domarnas utslag som jag utgår ifrån när jag står och väljer mellan att göra rätt eller fel, det är vad lagen säger som jag går efter. Lagen säger fortfarande att man ska försöka avbryta attacken utan att döda djuret först, går inte det så får man skjuta. Likaså säger lagen också att man inte får mörda någon.

Om du tycker lagen är alldeles för tvetydig och att det går att komma undan för lätt, så gör en egen tråd om det då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka