Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jag skrev att det var oerhört långsökt. Om du frågar de flesta veterinärer och hovslagare vad de tror var orsaken, kanske vargalternativet inte kommer som nr 1?

Om dom få veta omständigheterna runt detta så tror du då oxå att de flesta skulle hålla med dej?

Jag skrev att det var oerhört långsökt. Om du frågar de flesta veterinärer och hovslagare vad de tror var orsaken, kanske vargalternativet inte kommer som nr 1?

Dom är hittills ense om att hästen trampat på nåt vasst i ett rejält tramp för att det ska kunna gå så pass djupt. Och om du har sett tjockleken på en ardennersula så krävs det en del för att få ett så pass djupt stick. Den kommer INTE av att hästen går, det krävs kraft och det kommer inte under varken skritt eller trav.. För att få ett sånt djupt sticksår ska hästen antingen trampa på nåt väldigt vasst, ex metall som skär bra, eller så nåt som inte är lika vasst men i hög hastighet.

Så återigen är vi på samma ställe. Hästarna har sprungit av någon anledning i väldigt hög fart, gjort djupa repor i hagen och skadat sig. Betänk då också att ardenner som inte är i kondition inte orkar springa varken fort eller länge..

Och att dom inte hetsar upp i onödan.. Det krävs ett ganska skapligt lugn om man ska kunna köra 800-900kg häst i skogen för div redskap och även såga med motorsåg runt dom.

Senast ändrad:

Då kan du säga det till den personen som hålls här i regionen som du rekommenderade att jag skulle kontakta, det är han som sa det.. Han blir nog glad om du säger det till honom.;)

Ja, nu rekommenderade jag dig att kontakta rovdjursföreningen, men det innebär inte att jag skulle ta kontakt med dem och säga att de har fel?

Varken rovdjursföreningens representanter, jag eller någon annan vara säker på en visuell observation uppvisad i oklart syfte. Bilden kan vara tagen var som helst, när som helst - det vet ju inte vi något om.
Hade däremot länsstyrelsen varit ute och plockat träck i aktuell hage och därefter varit analyserad hade evidensen varit av mer trovärdig art.

För att få ett sånt djupt sticksår ska hästen antingen trampa på nåt väldigt vasst, ex metall som skär bra, eller så nåt som inte är lika vasst men i hög hastighet.

Då skulle jag säga att den direkta orsaken till att hästen har skadat sig är att den har trampat på något vasst i hagen.

Ja, nu rekommenderade jag dig att kontakta rovdjursföreningen, men det innebär inte att jag skulle ta kontakt med dem och säga att de har fel?

Varken rovdjursföreningens representanter, jag eller någon annan vara säker på en visuell observation uppvisad i oklart syfte. Bilden kan vara tagen var som helst, när som helst - det vet ju inte vi något om.
Hade däremot länsstyrelsen varit ute och plockat träck i aktuell hage och därefter varit analyserad hade evidensen varit av mer trovärdig art.

Du anser ju att dom har fel.. För du vet ju bättre..

Länsstyrelsen har jag kontaktat ett flertal gånger och dom (han) har inte velat komma eftersom hästarna levde och att JAG inte sett några fotspår..

Jag kan väl inte börja leta fotspår, jag vet ju inte vad jag ska kolla efter.. Han berättade lite hur dom såg ut, men ett tränat öga ser betydligt mer än mitt otränade. Jag har precis avlivat min fölunge och har en halt häst den gången, gång nummer två var dom helt hysteriska på sommarbetet och jag fick inte under några som helst omständigheter få tag på dom. Dom sprang och kollade mot mossen. Så nåt där skrämde dom. Gång nummer tre så hittade jag det jag tog kort på. Jag har vid första och sista tillfället pratat med LST och han som kommer ut. Men dom ville inte komma ut. Dock sa han att om jag hittade nåt (fotspår) så kunde dom komma och det var därför jag sprang runt och letade , men kunde inte hitta nåt pga långt gräs och mossmark..

Ja då är bevisen betydligt mera säkra. Men när jag har kunnat visa dom gången jag har från mossen och in i hagen, jag har visat dom hur det ser ut, jag har visat de bilder som jag tagit INUTI min hästhage, och anledningen att dom trodde på det är att i den serien så ser man min dunge jag har i hagen, vägen och staketen och bilden på bajsen är mitt i den serien så jag har ju självklart fixat till den bilden från nätet med passande datum och tid och omgivade grässorter i den serien i min mobiltelefon.. vad annars.. :eek:

Då skulle jag säga att den direkta orsaken till att hästen har skadat sig är att den har trampat på något vasst i hagen.

Men om det inte finns nåt ordentligt vasst i hagen då?? Dom går på en vall.. Stenar finns, men inget vasst som dom kan gå på.. Det måste ha gått åt fart och rörelseenergi för att lyckas med detta i en slät hage med några mindre rundade stenar som kommit upp ur marken..

Men orsaken är att hästen trampat på nåt som kan orsaka en så pass djup skada. Och för att få den djupa skadan så krävs det kraft.

Det här skulle jag kunna förklara 10gånger till va?? Du kommer inte att förstå det ändå va??

Ja. Absolut. Hovbölder och skador drabbar var och varannan häst och det krävs inte vargar för det. Det räcker med en häst.

Ja men för jag vet inte hur många gånger nu.. OM DU HAR TVÅ SKADOR SOM KOMMER SAMTIDIGT PÅ TVÅ HÄSTAR I SAMMA HAGE TILLSAMMANS MED STORA DJUPA SPÅR EFTER SPRINGANDE HÄSTAR SÅ HAR MED MYCKET STOR SANNOLIKHET HÄSTARNA SPRUNGIT OCH SKADAT SIG!

OCH VAD KAN SKRÄMMA HÄSTAR SÅ PASS MYCKET ATT DOM GÖR DET?? NÄR HÄSTARNA INTE BRYR SIG OM NÅT ANNARS??

Dom bryr sig inte om lastbilar, grävmaskiner, grisar, älgar, hjortar, tranor, cyklar bilar, flygplan, snöskotrar, traktorer, rävar, grävlingar, motorsågar,motorcyklar utanför hästhagen och crossar inuti hagen.

Det dom har reagerat på är grannens gamla kor som är 20 och 21 år gamla och dom har INTE varit här.. Nåt jag vet dom reagerat på är när min sambo lyfter på timret på skogsvagnen brevid oss när jag kört fram det, då tittar dom med stora ögon.. Och någon timmervagn med traktor har jag inte sett spår av heller..

Bilderna är tagna i detta tidsspann.. Jag skrev inte ut datumena på de första iom att det är samma.

Bilderna innan är tagna(tiderna på de första bilderna i serien är tagna 2011-09-13 14.47, 14.48, 14.50, 14.53, 14.53, 14,54) sen är de två närmsta 2011-09-13 15.54, 2011-09-13 15.54, Bajsbilden är tagen 2011-09-13 15.55, nästa 2011-09-13 15.55, 2011-09-13 15.56 är den sista tagen.

Bildnumrena är DSC00970, 971, 972,973,974,975,976,977,978,979,980 och 981. (likaså här så skriver jag inte ut DSC00 framför alla bilder..)

Ja men för jag vet inte hur många gånger nu.. OM DU HAR TVÅ SKADOR SOM KOMMER SAMTIDIGT PÅ TVÅ HÄSTAR I SAMMA HAGE TILLSAMMANS MED STORA DJUPA SPÅR EFTER SPRINGANDE HÄSTAR SÅ HAR MED MYCKET STOR SANNOLIKHET HÄSTARNA SPRUNGIT OCH SKADAT SIG!

OCH VAD KAN SKRÄMMA HÄSTAR SÅ PASS MYCKET ATT DOM GÖR DET?? NÄR HÄSTARNA INTE BRYR SIG OM NÅT ANNARS??

Jag försöker få dig att förstå att du kanske borde vara lite mer försiktig i att dra säkra slutsatser på synnerligen osäkra grunder. Men det verkar inte riktigt gå fram.

Sedan tror jag att livet blir mycket lättare när man accepterar att SHIT HAPPENS. Släpp och gå vidare!

Hur kan du veta det?
Du tror inte att jag letat? någon vass metallbit, eller gals eller nåt vasst som är 3-4cm lång har jag inte.. Det jag hittade var en massa mindre stenar och de två större rundade stenarna som är 1meter i diameter och den ena är ca 40cm och den andra 50cm kanske. Jag kan mäta dom imorgon när jag ser nåt ute om du vill.;)

Hur kan du veta det?

För att få en skada på 3-4cm från tån och in mot strålen så krävs det endel kraft för att lyckas penetrera en sula och in till sulläderhuden. Eftersom det inte finns så mycket annat än mindre rundade stenar i hagen. Vilken del av bakhoven sätter hästen i vid nedtramp och vilken del skjuter hästen från med? Hur mycket vikt är det på bakhovarna jämfört med framhovarna?

Jag försöker få dig att förstå att du kanske borde vara lite mer försiktig i att dra säkra slutsatser på synnerligen osäkra grunder. Men det verkar inte riktigt gå fram.

Sedan tror jag att livet blir mycket lättare när man accepterar att SHIT HAPPENS. Släpp och gå vidare!

Säkra slutsatser.. Hästarna har sprungit som dårar av någon anledning och att dom ska blivit skrämda av nåt vanligt som finns här är omöjligt eftersom dom inte reagerar på nåt förutom grannen skor och timmerkranen..

Ja shit happens, men jag måste väl för helvete kunna förebygga och för att förebygga så behöver man veta endel runt omkring.. Det har varit lite för mycket shit happens med de tre incidenter som jag beskrivit.

VARFÖR har hästarna sprungit då?? Hur har fölets skador kommit? Hur har stoets skador kommit enl dig??

....väldigt mycket OT men...
grannens gamla kor som är 20 och 21 år gamla
... så underbart att kossor kan tillåtas bli så gamla och - förhoppningsvis- må bra!

Säkra slutsatser.. Hästarna har sprungit som dårar av någon anledning och att dom ska blivit skrämda av nåt vanligt som finns här är omöjligt eftersom dom inte reagerar på nåt förutom grannen skor och timmerkranen..

Ja shit happens, men jag måste väl för helvete kunna förebygga och för att förebygga så behöver man veta endel runt omkring.. Det har varit lite för mycket shit happens med de tre incidenter som jag beskrivit.

VARFÖR har hästarna sprungit då?? Hur har fölets skador kommit? Hur har stoets skador kommit enl dig??

Poängen är att jag inte har den blekaste, och jag hade inte grävt ner mig mer i det heller. Skaffa rovdjursstängsel om du vill, men jag tycker du ältar alldeles för mycket. Jag har haft värre skador på mina hästar (bland annat djupa sticksår i en led) och det skulle inte falla mig in att leta igenom en två hektar stor hage för att hitta den eventuella orsaken. Skrot kan ligga dolt i marken, glasskärvor och tegel kan ligga under tuvor, pinnar kan sticka ut från träd. Huvudsaken är att hästen blir bra igen och att inga uppenbara skaderisker finns. Sedan att de kan göra sig illa om då får tuppjuck, ja, det infaller för mig under SHIT HAPPENS. Hellre än häst som är frisk, pigg och galopperar i hagen, än en som inte gör det.

....väldigt mycket OT men...
grannens gamla kor som är 20 och 21 år gamla
... så underbart att kossor kan tillåtas bli så gamla och - förhoppningsvis- må bra!

Jupp dom är födda 90 och 91 kossorna. Dom är mycket väl omhändertanga, dom vallas ut på morgonen, ligger större delen och gottar sig i en hage med mycket gräs, vallas hem på em och ligger inne på nätterna så dom får sova gott..

Jag har aldrig sett så tjocka kossor, men dom har ett bra liv. Dom är ju självklart stela och inte rör sig allt för snabbt.. Sträckan mellan hagen och ladugården är mellan 100 och 200meter och det går på ca 30-50min att gå det.. Så kossorna är absolut inte sönderstressade :laugh:

Det var 7 kossor när vi flyttade hit, nu är det bara 4 kvar. Grannarna som har dom är inte purunga heller. :) Jag hjälpte dom förra vintern att köra ut timmer till vägen med ena hästen. Dom njöt över att få göra nåt som dom gjort som små.. Så risken finns att jag gör det samma i år. Kan dom få njuta av nåt som dom tycker är roligt så ställer jag gärna upp med häst, sele, lunnarbåge eller släpa och ett par vinterdagar i skogen.

Har du sett en ardenner eller två fått tuppjuck någon gång?

Men det är fortfarande inte det som är poängen?! Ja, vi vet att du kan komma undan med att skjuta varg, men jag utgår från vad lagen säger och du utgår från hur du kan få lagen att se ut i ditt egna huvud så att du kan komma undan. Ja, givetvis kan du komma undan med att mörda en människa, men oavsett så har ju brottet fortfarande begåtts och du är moraliskt skyldig. Men moral är ju uppenbarligen något som inte ens finns i ditt ordförråd.

Jag struntar fullständigt i hur du tolkar och vrider på lagen. Jag struntar fullständigt i vilka domar det finns och vilka som inte finns. Det är ju inte det som är poängen. Det är ju inte domarnas utslag som jag utgår ifrån när jag står och väljer mellan att göra rätt eller fel, det är vad lagen säger som jag går efter. Lagen säger fortfarande att man ska försöka avbryta attacken utan att döda djuret först, går inte det så får man skjuta. Likaså säger lagen också att man inte får mörda någon.

Om du tycker lagen är alldeles för tvetydig och att det går att komma undan för lätt, så gör en egen tråd om det då.

Om du inte tar eller vill ta in betydelsen av prejudicerande domar så är det ju i sig en rimmlig förklaring till att du övehuvudtaget inte accepterar lagtext som inte beskriver det du vill.

Vore det nu så att man vore tvungen att skjuta "varningsskott" istället för att avge verkningseld då predator angriper tamdjur/hund/människa då skulle ju ett flertal rättegångar fastställ grov olaga jakt eftersom skyttarna i dessa fal inte skjutit varningsskott utan att de klipp vargen direkt.

Att försöka bevisa sina påståenden med en självklar sanning som inte har med saken att göra är ju rent av patetisk. Mord är olagligt det vet ju var o en.
Men de flesta känner även till begreppet " i självförsvar"

Till slut , just därför att en lagtext inte kan skrivas 100% tät så krävs det prejudicerande domar (just dem du verkar strunta i) för att i skarpt läge fastställa vad som gäller o hur juristerna ska hantera texten.:cool:

Brottet har fortfarande begåtts och det säger nog mer om dina egna värderingar än mina. Det är ju inte så att kroppen återuppstår för att du inte blir påkommen och fälld av en jury.

Naturligtvis har brottet begåts, vad jag försöker förklara för dig att så länge en människa inte är fälld för att ha begått brottet ska hon anses som oskyldig till det.

Om X skuter en varg under olaga jakt och ingen kan bevisa vem som gjort det så finns där ingen gärningsman i samhällets ögon som kan bära ansvar, fällas för brottet.
Det innebär att X, i samhällets ögon är oskyldig tills motsatsen bevisas.
Så enkelt är det.;)

Att en privatperson kan skylla en annan för att vara "moraliskt" skyldig till ett alvarligt brott är ju första steget mot en lynchjustits.

Hur man kan vara så trångsynt att man försvarar en dylik istället för en öppen rättegång enligt demokratiska och rättvisans principer och att fällande domar inte bra leder till straff för den skyldige utan även till prejudikat för kommande domar.

Självklart ska en person fällas om han begått ett brott. Men inte till vilket pris som helst.
Att överge de fundamentala principerna som vi idag har inom evensk rättstradition är i mina ögon ett för högt pris.

Men "frukten" sätt dig ner och fundera i lugn och ro vad du verkligen säger, om du verkligen i dina ords mening. Verkligen vill ha det samhälle som skulle bli resultatet av vad du säger

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat