Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Poängen är att jag inte har den blekaste, och jag hade inte grävt ner mig mer i det heller. Skaffa rovdjursstängsel om du vill, men jag tycker du ältar alldeles för mycket. Jag har haft värre skador på mina hästar (bland annat djupa sticksår i en led) och det skulle inte falla mig in att leta igenom en två hektar stor hage för att hitta den eventuella orsaken. Skrot kan ligga dolt i marken, glasskärvor och tegel kan ligga under tuvor, pinnar kan sticka ut från träd. Huvudsaken är att hästen blir bra igen och att inga uppenbara skaderisker finns. Sedan att de kan göra sig illa om då får tuppjuck, ja, det infaller för mig under SHIT HAPPENS. Hellre än häst som är frisk, pigg och galopperar i hagen, än en som inte gör det.

Att du inte vill förebygga skador vare sej dom är orsakad av något vasst i hagen eller annat må ju vara upp till dej.
Men jag trodde (iaf innan jag läser dina inlägg) att man som hästägare är rädd om sina hästar och månar om att dom ska vara frisk och hel.
Att man vid ev skador försöker göra att det inte upprepas.
Att man då tex vid en skada som uppkommit från hagen - då iaf försöker hitta orsaken inte bara rycker på axla och tänker - shit happens:crazy:

Att du inte vill förebygga skador vare sej dom är orsakad av något vasst i hagen eller annat må ju vara upp till dej.
Men jag trodde (iaf innan jag läser dina inlägg) att man som hästägare är rädd om sina hästar och månar om att dom ska vara frisk och hel.

Ja, men det där är en balansgång. Då kan jag ju lika gärna stänga in dem dygnet runt, hålla dem isolerade eller linda in dem i allehanda skydd. Sluta rida ut och endast ställa dem i rasthagar. Jag vill att mina hästar ska få vara hästar. Skadar de sig så må det vara hänt. Det händer. Hovbölder tillhör dessutom den skadekategori som inte direkt gör jag trycker på någon larmknapp. Sedan är mitt intryck att TS hemskt gärna vill få det bekräftat av mig eller andra att det var en varg som skadade hennes hästar. Den bekräftelsen kan hon aldrig få, så att älta just den saken verkar rätt lönlöst - om du frågar mig.

Jag menar vad jag skrev, vilket inte var riktat mot dig personligen men väl mot den "kultur" som frodas i dom kretsarna och som jag även ser exempel på här.

Tycker du att det är märkligt att hästar skadar sig, även om det inte finns rovdjur inom 50 mils avstånd att skylla på? Vad säger i TS fall, att det inte var mänsklig verksamhet som fick hästarna att rusa? Såg exempelvis i bladet att en helikopter skrämt vettet ur några hästar, och detta utan att någon varg hängde under!

Och så detta med "varg"-avföringen. Inga DNA- eller andra prov verkar vara tagna, men ändå så vet man till 99,9%. Dessutom avföring som är tagna vid annan tid och utan vidare koppling till varg. Man tar sig för pannan.

Jag råkar finnas i samma län som TS och har ingående följt varghistorierna och dit knutna överdrifter och är hjärtligt trött på dom. Exemplen är många. Vargen skylls för allt, och finns inga klara fakta så konstrueras sådana. I flera fall konstaterades exempelvis en och samma varg skrämma folk och fä på flera olika platser, samtidigt!!

LIA

Sedan är mitt intryck att TS hemskt gärna vill få det bekräftat av mig eller andra att det var en varg som skadade hennes hästar. Den bekräftelsen kan hon aldrig få, så att älta just den saken verkar rätt lönlöst - om du frågar mig.

Jag har inte riktigt uppfattat TS så som du gjort. Grundfrågan var ju hur man skall skydda sig. Tror TS är medveten om att hon aldrig kommer att få ett 100% svar på OM det var varg som var orsaken..

Men om vi nu ponerar att det var varg... Så var ju frågan hur hon skulle skydda sig från att något liknande händer igen...

Sen att tråden hänger upp sig på det faktum att hon misstänker varg.. och därmed spårar ur lite är en annan sak. Hennes tro och misstankar är hennes...

Grundfrågan kvarstår... Om vargstammen ökar så kommer det troligen bli fler som på ett eller annat sätt kommer att få välkommet/ovälkommet besök av gråben... Vill man då vara säker på att man skyddat sina djur på bästa sätt så tycker jag att frågan är relevant. Hur skyddar man sig?....

Rovdjursstängsel??...... Dyrt och fungerar dåligt vintertid..
Herdehundar??.... Inte lämpligt för alla...
Skjuta de gråben som förirrar sig in i hagen??... Ofelbart en rättsprocess..
Stängsel med lapptyg??... Omständligt då detta behöver varieras...
Stalla upp djuren dygent runt och bara ha övervakad hagvisstelse??? ..... Nä kanppast genomförbart.

Senast ändrad:

Ja, men det där är en balansgång. Då kan jag ju lika gärna stänga in dem dygnet runt, hålla dem isolerade eller linda in dem i allehanda skydd. Sluta rida ut och endast ställa dem i rasthagar. Jag vill att mina hästar ska få vara hästar. Skadar de sig så må det vara hänt. Det händer. Hovbölder tillhör dessutom den skadekategori som inte direkt gör jag trycker på någon larmknapp. Sedan är mitt intryck att TS hemskt gärna vill få det bekräftat av mig eller andra att det var en varg som skadade hennes hästar. Den bekräftelsen kan hon aldrig få, så att älta just den saken verkar rätt lönlöst - om du frågar mig.

Nu va vi där med överdrifter igen.
Men att inte ha hästen i en hage där det ligger vassa föremål hör till en "normal" sak.
Om hästen ändå lyckas trampa på nåt man inte sett så skulle jag försöka leta reda på det, inte rycka på axla och tycka att hästen få ju ändå vara häst.

Nu va det ju heller inte "bara en hovböld" utan hur den kom och dess omfattning.
Sen är det ju oxå så att det inte larmar för DEJ, men om det gör det för TS så vem är du att säga att det är så osannolikt?

Mitt intryck är inte alls att TS vill ha det bekräftat, hur skulle vi kunna bekräfta det via internet?
Hon bollar tankar...lös hund...varg...
Om man sen inte tror på det så ser jag ingen anledning att tjures på att "motbevisa" det.
Tycker heller inte hon ältar, snarare enbart svarar på "er".

jag menar vad jag skrev, vilket inte var riktat mot dig personligen men väl mot den "kultur" som frodas i dom kretsarna och som jag även ser exempel på här.

tycker du då uttrycker dej lite klumpigt och är lite väl känslig, tror att man kan nog läsa sej till och sortera ut vilka som är dessa sk "varghatare" i tråden

tycker du att det är märkligt att hästar skadar sig, även om det inte finns rovdjur inom 50 mils avstånd att skylla på? Vad säger i ts fall, att det inte var mänsklig verksamhet som fick hästarna att rusa? Såg exempelvis i bladet att en helikopter skrämt vettet ur några hästar, och detta utan att någon varg hängde under!

vad mena du med den jämförelsen om rovdjur på 50 mils avstånd? Det få du gärna förtydliga. Hade samma sak hänt mina hästar hade jag inte haft med varg bland orsaken då det inte finns varg här. Sen har jag lite nipprigare hästar så att nåt skulle kunna skrämma dom i sken är inte så förvånande.

och så detta med "varg"-avföringen. Inga dna- eller andra prov verkar vara tagna, men ändå så vet man till 99,9%. Dessutom avföring som är tagna vid annan tid och utan vidare koppling till varg. Man tar sig för pannan.

Jag råkar finnas i samma län som ts och har ingående följt varghistorierna och dit knutna överdrifter och är hjärtligt trött på dom. Exemplen är många. Vargen skylls för allt, och finns inga klara fakta så konstrueras sådana. I flera fall konstaterades exempelvis en och samma varg skrämma folk och fä på flera olika platser, samtidigt!!

där verkar ditt problem vara, du drar alla över en kam.

lia

1010101010

Om hästen ändå lyckas trampa på nåt man inte sett så skulle jag försöka leta reda på det, inte rycka på axla och tycka att hästen få ju ändå vara häst.

Det beror på hagens storlek. Det är ju knappast ett okänt fenomen att gammalt skrot som legat gömt bland sly ibland dyker upp till ytan när hästarna trampat upp marken tillräckligt. Vad nu vargar har med det att göra.

Det beror på hagens storlek. Det är ju knappast ett okänt fenomen att gammalt skrot som legat gömt bland sly ibland dyker upp till ytan när hästarna trampat upp marken tillräckligt. Vad nu vargar har med det att göra.

Ja nu verka du ju veta både hur TS hage ser ut och vad som finns gömt i den, hur den är plöjd och omskött...

Jag kan inte läsa någonstans i tråden att någon påstått att trampskador på gammalt skrot har något med vargar att göra.... Inte ens i TS inlägg.. Ingen har påstått det...

Ja nu verka du ju veta både hur TS hage ser ut och vad som finns gömt i den, hur den är plöjd och omskött...

Nej, men det är knappast en omöjlighet. Faktiskt är det mer troligt än att vargar har varit inblandade. Anledningen till att jag bemöter TS farhågor är att rädslan för rovdjursangrepp/rovdjurshatet är synnerligen överdrivet redan som det är - därför är det viktigt att ifrågasätta den typen av påståenden. Lia, som bor i samma bygd, har på ett illustrativt sätt beskrivit hur den där typen av paranoia får fäste. Det är mycket obehagligt, tycker jag.

Jag kan inte läsa någonstans i tråden att någon påstått att trampskador på gammalt skrot har något med vargar att göra.... Inte ens i TS inlägg.. Ingen har påstått det...

Då föreslår jag en omläsning. Eller så läser vi olika trådar.

Nej, men det är knappast en omöjlighet. Faktiskt är det mer troligt än att vargar har varit inblandade. Anledningen till att jag bemöter TS farhågor är att rädslan för rovdjursangrepp/rovdjurshatet är synnerligen överdrivet redan som det är - därför är det viktigt att ifrågasätta den typen av påståenden.

Men länstyrelsen har ju bekräftat att det håller till varg i närheten. Vi har en sannolik vargskit i hagen. Något har uppenbarligen skrämt dessa vanligtvis lugna/trygga hästar. Ett föl har dött i uppståndelsen.

Detta är ju ändå fakta. Bara vetskapen att det håller till vargar i närheten är ju anledning för TS att oroa sig. Problemet med dig är att du så väldigt gärna vill att vargen ska vara oskyldig.

Jag har inte riktigt uppfattat TS så som du gjort. Grundfrågan var ju hur man skall skydda sig. Tror TS är medveten om att hon aldrig kommer att få ett 100% svar på OM det var varg som var orsaken..

Men om vi nu ponerar att det var varg... Så var ju frågan hur hon skulle skydda sig från att något liknande händer igen...

Sen att tråden hänger upp sig på det faktum att hon misstänker varg.. och därmed spårar ur lite är en annan sak. Hennes tro och misstankar är hennes...

Grundfrågan kvarstår... Om vargstammen ökar så kommer det troligen bli fler som på ett eller annat sätt kommer att få välkommet/ovälkommet besök av gråben... Vill man då vara säker på att man skyddat sina djur på bästa sätt så tycker jag att frågan är relevant. Hur skyddar man sig?....

Rovdjursstängsel??...... Dyrt och fungerar dåligt vintertid..
Herdehundar??.... Inte lämpligt för alla...
Skjuta de gråben som förirrar sig in i hagen??... Ofelbart en rättsprocess..
Stängsel med lapptyg??... Omständligt då detta behöver varieras...
Stalla upp djuren dygent runt och bara ha övervakad hagvisstelse??? ..... Nä kanppast genomförbart.

TACK!! Äntligen en till som hajjat!! :love:

Detta är en kommande bekymmer och det är LST medvetna om. Men eftersom vi hästfolk inte kommer att få hjälp av LST eftersom dom har regler från regering och EU så måste vi klara oss själva. Vi får ju hjälp om vårat djur är dödat, men jag tycker inte att det ska behöva gå så långt alls..

Men länstyrelsen har ju bekräftat att det håller till varg i närheten. Vi har en sannolik vargskit i hagen. Något har uppenbarligen skrämt dessa vanligtvis lugna/trygga hästar. Ett föl har dött i uppståndelsen.

Detta är ju ändå fakta. Bara vetskapen att det håller till vargar i närheten är ju anledning för TS att oroa sig. Problemet med dig är att du så väldigt gärna vill att vargen ska vara oskyldig.

Puss och kram på dig med!! :love:

Och om det inte finns sly i hagen då?? Öppen vallmark..

Nej, fakta är att: det finns en varg i närheten. Detta har spridit panik och villfarelser bland boende, vilket har tagits upp flera gånger i tråden av andra med insyn i den här historien. Spillningen har inte identifierats som vargspillning. Från detta drar man alltså slutsatsen att något skrämt Muls hästar, och att detta NÅGOT måste vara varg. För ingenting annat kan skrämma Muls hästar, och i hagen finns absolut ingenting som en häst kan skada sig på om inte en varg smugit i buskarna. Jag avskyr verkligen propaganda som går ut på att vargar är farliga och måste skjutas bort, i avsaknad av all bevisning.

Då föreslår jag en omläsning. Eller så läser vi olika trådar.

Nej... jag föreslår att du läser om tråden.... Och visa mig gärna var det står att TS häst har trampat på gammalt skrot som fanns i hagen och det var en vargs fel att de gjorde det...

Vi läser nog samma tråd.... Det är bara det enkla faktum att vi tolkar det som skrivs i tråden helt olika...

Och om det inte finns sly i hagen då?? Öppen vallmark..

Gräs? Rötter? Stenar? Menar du att du aldrig sett skrot i en hage som kommit fram efter att hästar har gått där en längre tid, eller som har plogats upp? Vi har plockat ut massor ur våra hagar! Och många av fynden har härstammat från 1800-talet och runt den tiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat