Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Om vi nu ponerar =.... Alltså vi antar/förutsätter att det var varg...

Då blir skyddsfrågan högst relevant...

Om vi nu ponerar att Sveriges vargstam tillåts att öka i antal så är det ju inte helt otänkbart att en liknande händelse som den TS har varit med om inträffar där man kan konstatera att varg är orsaken.

Rovdjurstängsel är nog det effektivaste ja... Men det är ju för att skydda nöt och får... Nöt och får går sällan ute vintertid i så stor omfattning att det är ett problem med rovdjursrivningar...Hästar går ute året om.. Men en ökad vargsatam ökar risken med att konfrontation mellan hästar och varg faktiskt inträffar. Vintertid är det svårt att få elstaket att fungera fullt ut... vad är altertativen då?

ang rovdjur och 50 mil, ska jag förenkla. är det märkligt/ovanligt att hästar stressar/far omkring, utan för oss människor synbar anledning?

både ja och nej och har du inte läst tråden så att du förstår varför jag svara ja och nej så tänker inte jag berätta för dej.

om du svarar ja: är det märkligt/ovanligt att dom då kan skada sig? Kan anledningen vara en av ett otal möjligheter? Kan anledningen vara något som inte har något alls med rovdjur att göra? Kan det hända, även om närmsta varg är 50 mil bort?

samma här, varför frågar du nåt sådant? Tycker du inte att någon annan skrivit typ likadant som du och den då har fått svar? Tycker du ska läsa igen och tycker du då ändå inte ditt svar finns så kommer du nog inte att få det heller eftersom "dom" du frågar inte tycker/tror som dej.
Varför ska jag fundera på om det kan hända någon som har varg mer än 50 mil bort? Vad har det med ts att göra som har varg inom 1,5 mil...?

där verkar ditt problem vara, du drar alla över en kam.
den här kommentaren fordrar en förklaring. Vilka alla i citatet menar du?

du tror att alla är varghatare som säger att det kan varit en varg som orsakat skadan i ts fall. Eller dom som inte idiotförklarar ts för att hon ser ett samband med varg/annat rovdjur/lös hund.

lia

1010101010

Du menar att bara för att det gått kor i hagen och den varit upplöjd, så kan inget skrot finnas där? I så fall har du ingen aning om verkligheten.

Men jisses vad du kan försöka vara överlägsen! Det är väl för sjutton gubbar DU som inte har koll på verkligheten då du sitter där och säger att DU VET VAD TS MARK INNEHÅLLER! Vi har inte heller en massa rat då våra marker plöjs med jämna intervaller, harvar bort tuvor/gammgräs/grenar, sen kommer såvälten och tar återigen bort ev gräs/sten. Sen när man kör traktorn ser man oxå om det kommer fram saker. Skulle det då komma nåt så tas det bort. Vi plockar sten oxå och går då över marken igen. Tror du då att en häst trampar så djupt ner där inte plogen tagit och skär sej på någe vasst? då har man nog släppt dit djur på bete för tidigt om marken är så mjuk.
På vår gamla bondgård har vallarna innehållit (= kommit upp av sig självt) allt möjligt från gamla tider, som små delar från maskiner, div spik och bult, taggtråd samt hänglås och kogrimma mm. Detta trots att man haft en intilliggande holme som tipp för sådant. Slarvig bonde javisst, men troligen inte alltför ovanligt.
Där jag bodde förut va det samma sak, att det inte fanns rat trots att den marken ändå inte brukats så mycket som där jag bor nu. Det fanns skrothögar där ratet låg, det blev inhägnat så djuren inte kom dit.

Märkligt att du inte kan se NÅGON annan orsak. Det ÄR en varg, eller hur?
Det är just sånt här resonemang jag opponerar emot. KAN det möjligtvis teoretiskt vara en varg som är orsaken, då ÄR det bevisligen en varg!! Trots att det finns hundratals andra, kanske troligare, orsaker. Du läste antagligen om "vargspåren" på just Vikbolandet för 2-3 år sedan? Tillkallad "vargexpert" uttalade sig och sa att spåren klart var gjorda av varg. Någon dag senare klargjordes att en person rastat sin stora hund, just där och just då. Skamsen "vargexpert" fick erkänna misstaget. Men det KUNDE ju ha varit varg ...

LIA

Du /ni blir tröttsam...ni läser ju som fan läser bibeln...
Det KAN va varg men ingen säger att DET ÄR en varg.

Senast ändrad:

Du /ni blir tröttsam...ni läser ju som fan läser bibeln...
Det KAN va varg men ingen säger att DET ÄR en varg.

Fast det är lite tröttsamt naivt resonemang.
Min mjölk var slut i kylen i morse. Det KAN ha varit inbrott under natten i mitt hem, någon kan ha smugit in och druckit upp mjölken och gått ut igen. Liksom.
Det KAN vara så att det faktiskt är någon som smugit sig in, men jag säger inte att det ÄR någon som smugit sig in.

Fast det är lite tröttsamt naivt resonemang.
Min mjölk var slut i kylen i morse. Det KAN ha varit inbrott under natten i mitt hem, någon kan ha smugit in och druckit upp mjölken och gått ut igen. Liksom.
Det KAN vara så att det faktiskt är någon som smugit sig in, men jag säger inte att det ÄR någon som smugit sig in.

Ska du försöka va kul ska du inte va dum...

Först och säkrast, nej, jag tror inte du är en varghatare. Med det sagt, så vill jag peka på hur konstigt tankarna kan gå. Du skriver:
Jag har inte riktigt uppfattat TS så som du gjort. Grundfrågan var ju hur man skall skydda sig. Tror TS är medveten om att hon aldrig kommer att få ett 100% svar på OM det var varg som var orsaken..

Men om vi nu ponerar att det var varg... Så var ju frågan hur hon skulle skydda sig från att något liknande händer igen...

Du medger att det är osäkert vad som var orsaken. Men i nästa moment, skriver du att frågan är hur hon ska skydda sig osv. Underförstått att orsaken var varg eftersom det är den hon ska skydda sig emot! Men om det var något annat då, t ex en orienterare, ett träd som brakade omkull eller helt enkelt ett hjärnspöke? Hur skyddar ett vargstängsel mot det??

Den logiska tanken bör ju vara att TS inte säkert kan skydda sig mot "att något liknande händer igen", däremot att hon via t ex stängsel kan skydda hästarna mot vargbesök. Andra orsaker tarvar andra motmedel.

LIA

Min logiska tanke är att något jagat dom då dom sprungit runt runt.
Det baserar jag på mina hästar. Bli dom rädd för något som sker i en ände av hagen, då springer dom bort till andra sidan och står och tittar, eller om dom bara springer en bit bort. Dom springer inte varv på varv och alltså då tillbaka där det skrämmande står för att sen då skrämmas igen och fortsätta runt runt i evighet.
Ett träd som brakar ner ligger sen tyst och stilla, hästarna bör inte vara rädd för trädet mer än då det föll.
En orienterare vet jag inte varför den skulle va otäck.
En helikopter kan skrämma men då antar jag att den cirkulerade i luften och jagade hästarna runt runt och sedan fortsatte i dagar att uppehålla sej i närheten då hästarna visade att dom fortfarande var på sin vakt och spanade ut mot mossen.

I höst här blev våra kor två ggr jagad av jakthundar (två olika vid två olika tillfällen), korna sprang då runt runt runt. Ingen vart skadad då dom är van hundar men inte att dom jagas av dom. Det va ingen panik men klart stressande.
Hästarna mina (utom en) hade däremot blivit mer rädd och kanske tom gått genom hagen.
Dom är oxå van hundar runt benen, men inte någon som jagar dom.
Så jag hade helt klart ordnat rovdjursstängsel för att inget skulle kunna ta sej in i hagen enkelt, vare sej det va en varg hund lodjur...

Senast ändrad:

Visst, det KAN kanske ha varit varg, ingen förnekar deras jaktinstinkt etc. Vad jag opponerar mot är inställningen att det nästan säkert ÄR varg. Åtminstone tills motsatsen blivit bevisad flera gånger om.

Betr ponerande, så hur tycker du TS ska göra med alla andra tänkbara orsaker? För man ska väl inte bara skydda sig mot tänkbar varg?
Om det är en elak människa t ex, hur ska TS göra då? För det är väl inget som säger att man inte ska skydda hästarna mot sådana?
Eller en tokig uggla? Eller om det var en meteor? Eller några älgar? Eller ... Eller tillfälligt hjärnspöke? Men det får kanske inte ardennrar?

Du fortsätter att i ditt resonemang fixera vid varg, och sådan fixering är alltså något jag vänder mig emot. Om du inte förstår nu heller, kommer vi inte längre.

Om vi nu ponerar att Sveriges vargstam tillåts att öka i antal så är det ju inte helt otänkbart att en liknande händelse som den TS har varit med om inträffar där man kan konstatera att varg är orsaken.
Vi kommer säkerligen att få uppleva vargattacker på både hästar och andra tamdjur. Frågan är vad vi tänker göra åt det? Jag för min del utesluter dödande och utrotning. Just vad TS varit med om går jag inte närmare in på.

Rovdjurstängsel är nog det effektivaste ja... Men det är ju för att skydda nöt och får... Nöt och får går sällan ute vintertid i så stor omfattning att det är ett problem med rovdjursrivningar...Hästar går ute året om.. Men en ökad vargsatam ökar risken med att konfrontation mellan hästar och varg faktiskt inträffar. Vintertid är det svårt att få elstaket att fungera fullt ut... vad är altertativen då?
Håller inte riktigt med dig. Rovdjursstängsel är till för att hålla dessa utanför hagen, och fungerar lika oberoende av vilka presumtiva bytesdjur som är därinne. Att hästar går ute året runt, är en sanning med modifikation liksom att får och nöt inte skulle göra det. Dom flesta hästar går ju ute på vintern, men enbart några timmar på dagen. Knappast några större problem att hålla koll då. Våra går ute 24/365 men jag är ändå inte orolig trots att varg setts runt i byggden åtskilliga gånger (vet inte vad som stämmer därvidlag) då jag anser att dom lärt sig att ta vara på sig själva. Skulle vi få se riktiga vargflockar framöver, blir det till att ta tag i det.

LIA

Och du ska beskylla mig för att vara överlägsen?? JAG ställde frågor till DIG med anledning av dina inlägg. Men du anser tydligen att man istället ska gå igenom hundratals inlägg och försöka få till logiska kopplingar den vägen?
Ånej, om du inte klarar av att svara på enkla frågor, eller ens förstår vad man skriver, så är det bättre du klargör detta.

där verkar ditt problem vara, du drar alla över en kam.
Den här kommentaren fordrar en förklaring. Vilka alla i citatet menar du?

du tror att alla är varghatare som säger att det kan varit en varg som orsakat skadan i ts fall. Eller dom som inte idiotförklarar ts för att hon ser ett samband med varg/annat rovdjur/lös hund.
:confused: Kan inte vara annat än ytterligare exempel på din oförmåga att läsa innantill. Om du inte "missuppfattar" av ren elakhet? För ditt påhopp hade inte det minsta med citatet att göra.

LIA

Möjligt att jag är tröttsam, men jag håller mig dock till ämnet och avstår från förvanskningar och elakheter.

Nu var inlägget adresserat till TS, och hon förstår förhoppningsvis vad jag skriver. Var någonstans ser DU att jag uttalat mig om hennes mark??

LIA

Du fortsätter att i ditt resonemang fixera vid varg, och sådan fixering är alltså något jag vänder mig emot. Om du inte förstår nu heller, kommer vi inte längre. Tror ärligt talat att vi talar om varandra. Oavsett vad som skrämde TS hästar så är det inte det jag fixerar på. Jag försöker fokusera på själva frågan OM det var varg, nej förresten... OM det var ett rovdjur!!!

Vi kommer säkerligen att få uppleva vargattacker på både hästar och andra tamdjur. Frågan är vad vi tänker göra åt det? Jag för min del utesluter dödande och utrotning. Just vad TS varit med om går jag inte närmare in på.
Jag föreslår att vi glömmer TS helt och hållet. Vad gör vi för att skydda djuren OM det blir vanligt med rovdjursattacker i framtiden?

Håller inte riktigt med dig. Rovdjursstängsel är till för att hålla dessa utanför hagen, och fungerar lika oberoende av vilka presumtiva bytesdjur som är därinne. Men om rovdjurstängslet fungerar dåligt på grund av snömängd så håller det ju inte det presumtiva rovdjuret utanför. Elstängsel har sina svaga punkter. Uppväxande undervegetation är en. Stor snömängd en annan

Dom flesta hästar går ju ute på vintern, men enbart några timmar på dagen. Knappast några större problem att hålla koll då. Är det generellt för alla hästar på landsbygden tror du? Eller kan det vara så att det är ett fenomen koncentrerat till större anläggningar? Min erfarenhet är att de flesta hobbyhästar ute på landsbyggden tillbringar rätt många timmar i hagen när ägarna är iväg och jobbar på annat håll. Själv jobbar jag treskift och har mycket svårt att övervaka hästarna när jag är mer än tre mil hemifrån

Våra går ute 24/365 men jag är ändå inte orolig trots att varg setts runt i byggden åtskilliga gånger (vet inte vad som stämmer därvidlag) då jag anser att dom lärt sig att ta vara på sig själva. Skulle vi få se riktiga vargflockar framöver, blir det till att ta tag i det. Mina hästar går ute på samma sätt som dina. Till skillnad från dig är jag inte övertygad om att mina hästar vet hur de skall hantera varg eftersom de aldrig har träffat på någon

LIA

Skall således förtydliga en gång till..... Jag har inte fixerat mig vid ATT DET VAR EN VARG i just TS fall...

Personligen är jag inte heller speciellt orolig. Inte just nu. Vi har bara haft strövargar som vandrat förbi. En hona försöker etablera revir i länet. Men det är åtskilliga mil från mig.

Men det är ju kanske inte min eventuella oro som är intressant. Det som är intressant är vad gör vi för att skydda oss från angrepp överhuvudtaget. trots växande rovdjurstammar.

Personligen vill jag inte vänta på att jag får något av mina djur skadat eller dödat.. Ökar förekomsten av rovdjur i mitt område vill jag ha en beredskap för hur jag skall undvika att drabbas.

och du ska beskylla mig för att vara överlägsen?? Jag ställde frågor till dig med anledning av dina inlägg. Men du anser tydligen att man istället ska gå igenom hundratals inlägg och försöka få till logiska kopplingar den vägen?
ånej, om du inte klarar av att svara på enkla frågor, eller ens förstår vad man skriver, så är det bättre du klargör detta.

din ton är knappast den bästa, vilket gör att du låter överlägsen i din text.
Då du annat påstår att vi är varghatare. Men ok, du får skriva vad du vill, jag skiter fullständigt i att du tror jag är varghatare.
Logiska kopplingar kommer du inte få ändå vare sej jag svarar eller du skulle läsa tråden hundra ggr då du uppenbart ha din tro och den bara är så.
Att fråga om jag tror hästar kan springa för att dom är stressad mm är som att idiotförklara mej. Jag svarar med samma mynt bara...

:confused: Kan inte vara annat än ytterligare exempel på din oförmåga att läsa innantill. Om du inte "missuppfattar" av ren elakhet? För ditt påhopp hade inte det minsta med citatet att göra.

då du själv skriver att du får höra en massa uppdiktade historier utan verkligetsförankring om påstådda vargangrepp/eller att man sett varg och du är sååå trött på det, och nämner det nu i denna tråd så drar man paraleller att du menar att så oxå är fallet i denna tråd med ts = du drar alla över en kam och tror direkt att det är påhittat om man inte har bevis som är 100% vattentät.
lia

1010101010

Det är nog ganska många, inklusive de som påstår att vargarna planterats in i landet.
De flesta som du tackar i tråden är ju varghatare o som sådana identifierats i flertalet tidigare trådar i ämnet.

Varghatare är man visst för att man inte vill ha vargen bland sina tamdjur. Och pratar man med en mängd lantbrukare så är tycket och tänktet nästan det samma hos allihopa jag pratat med.

Sen kan jag tillägga att jag skiter i vad någon skrivit i tidigare trådar. Några har jag identiferat, men jag skiter i det fullständigt..

möjligt att jag är tröttsam, men jag håller mig dock till ämnet och avstår från förvanskningar och elakheter.
jo men eller hur! Att säga att någon inte har en aning om verkligheten bara för att det inte stämmer med din erfarenhet är myyycket bättre än att jag säger att du drar alla över en och samma kam?

nu var inlägget adresserat till ts, och hon förstår förhoppningsvis vad jag skriver. Var någonstans ser du att jag uttalat mig om hennes mark??

du skrev att hon inte har någon aning om verkligeheten då hon skriver att hon inte har rat i sin hage...
Menar du då att du inte säger att hon har fel om sin hage??? Att hon visst har det...
Isf missförstod jag dej totalt, men jag tycker då att du uttryckte dej märkligt.

lia

1010101010

Du menar att bara för att det gått kor i hagen och den varit upplöjd, så kan inget skrot finnas där? I så fall har du ingen aning om verkligheten.
På vår gamla bondgård har vallarna innehållit (= kommit upp av sig självt) allt möjligt från gamla tider, som små delar från maskiner, div spik och bult, taggtråd samt hänglås och kogrimma mm. Detta trots att man haft en intilliggande holme som tipp för sådant. Slarvig bonde javisst, men troligen inte alltför ovanligt.

VI borde ha hittat både det ena och det andra när vi bökat runt i jorden här isf. Men inget förutom vid dom platserna som jag skrev om.

Märkligt att du inte kan se NÅGON annan orsak. Det ÄR en varg, eller hur?
Det är just sånt här resonemang jag opponerar emot. KAN det möjligtvis teoretiskt vara en varg som är orsaken, då ÄR det bevisligen en varg!! Trots att det finns hundratals andra, kanske troligare, orsaker. Du läste antagligen om "vargspåren" på just Vikbolandet för 2-3 år sedan? Tillkallad "vargexpert" uttalade sig och sa att spåren klart var gjorda av varg. Någon dag senare klargjordes att en person rastat sin stora hund, just där och just då. Skamsen "vargexpert" fick erkänna misstaget. Men det KUNDE ju ha varit varg ...

LIA

Nej, jag kan inte se att något yttre har gjort det förutom nåt ROVDJUR, som jag skrivit sååååå många gånger nu.. Jag kan inte hitta något som någon sett/hört osv dom kan ha skrämt dom så pass som det gjort. Den gången i sommarhagen var jag ju med. Jag varken såg eller hörde nåt, men hästarna var hysteriska..

Jag kan ärligt säga att jag har inte följt turerna kring Vikbolandet alls. Vargen intresserar mig inte alls på det sättet.. Det är därför jag är ganska neutral när det gäller vargfrågan.. Den får finnas och jag kan inte påverka dess existens alls, det är därför jag vill skydda mina djur så dom slipper lida för det iaf.

Betr ponerande, så hur tycker du TS ska göra med alla andra tänkbara orsaker? För man ska väl inte bara skydda sig mot tänkbar varg?
Om det är en elak människa t ex, hur ska TS göra då? För det är väl inget som säger att man inte ska skydda hästarna mot sådana? Ang elak människa så finns det saker man kan göra där med. Öppnas grindar så kan man lägga en tunn vajer runt handtaget, det brukar vara effektivt. Tätare trådar även där så det är svårt att gå igenom utan att komma emot. Inga grimmor på hästarna. Tillräckligt stora hästar brukar kunna vara avskräckande med. Det är några tips.
Eller en tokig uggla? Ok, hur kan den skrämma en häst? hohoooar?Eller om det var en meteor? JA!! Självklart!! Att jag inte tänkte på det!! Jag tyckte att månen fattas ett tag! ;-)Eller några älgar?Älgar, är dom vana vid.. Dom har sällskap av en sommartid.. Eller ... Eller tillfälligt hjärnspöke? Men det får kanske inte ardennrar?Inte vad jag vet.. En uppfödare som jag känner och som jag pratat med sa att det är ytterst ovanligt och då är det föl och unghästar som springer av glädje och det är det jag sett här med. Då springer dom inte runt, dom drar en repa fram och tillbaka.

Du fortsätter att i ditt resonemang fixera vid varg, och sådan fixering är alltså något jag vänder mig emot. Om du inte förstår nu heller, kommer vi inte längre.

Vi kommer säkerligen att få uppleva vargattacker på både hästar och andra tamdjur. Frågan är vad vi tänker göra åt det?Ja där har vi kärnar i hela tråden ;-) Jag för min del utesluter dödande och utrotning. Just vad TS varit med om går jag inte närmare in på.

Håller inte riktigt med dig. Rovdjursstängsel är till för att hålla dessa utanför hagen, och fungerar lika oberoende av vilka presumtiva bytesdjur som är därinne. Att hästar går ute året runt, är en sanning med modifikation liksom att får och nöt inte skulle göra det. Dom flesta hästar går ju ute på vintern, men enbart några timmar på dagen. Knappast några större problem att hålla koll då. Våra går ute 24/365 men jag är ändå inte orolig trots att varg setts runt i byggden åtskilliga gånger (vet inte vad som stämmer därvidlag) då jag anser att dom lärt sig att ta vara på sig själva. Skulle vi få se riktiga vargflockar framöver, blir det till att ta tag i det.

LIA

MIna hästar går ut vid 7 på morgonen och är ute till 22-23 på kvällen om dom inte står på lösdrift och då är dom helst ute dygnet runt.. Så det blir några timmar ute..

Möjligt att jag är tröttsam, men jag håller mig dock till ämnet och avstår från förvanskningar och elakheter.

Nu var inlägget adresserat till TS, och hon förstår förhoppningsvis vad jag skriver. Var någonstans ser DU att jag uttalat mig om hennes mark??

LIA

Grejen är ju att du tar upp sånt som redan tagits upp i tråden i princip.

Tex, TS har redan sagt att hennes hästar inte är rädd för älg, ändå frågar du det.

Fast en sak är du HELT ensam om att ta upp- Om hennes hästar kanske blivit skrämd av en TOKIG UGGLA!:D

Vissa bör ha beröm för sin fantasi:D

Och sen tycker dom att DU:angel: resonerar ologiskt

Senast ändrad:

Ja, du missförstod mig totalt, liksom du gör i flera andra fall. Tyvärr, för jag diskuterar gärna men inte om jag hela tiden ska vara tvungen att korrigera och korrigera.

Så jag släpper dina inlägg nu.

LIA

Tycker också att vi lämnar frågan om just TS och hennes ev rovdjur därhän.

Hur skydda sig mot rovdjur? Eller rättare sagt, sina husdjur mot rovdjur. Anställa skolbarn som herdar lär vara förlegat. ;) Stängsel är ett sätt, men som du påpekar inte helt säkert eller vidare ekonomiskt. Kanske ha olika hagar under olika dygnsperioder, vilket gjorde det lättare med säkra natthagar.

Undervegetation ser jag inte som något oöverstigligt hinder. Det går ju relativt snabbt att putsa den remsan under tråden, och har man verkliga problem, så finns ju RoundUp att ta till. Trots allt.
Snön är ingen absolut isolator, men kan vara jobbig att ta väck vissa vintrar. Jordningen kan man lösa genom en matta (som samtidigt begränsar vegetationen) eller nät el dyl under tråden. Går antagligen att producera för rimliga kostnader om efterfrågan kommer. Men det ställer krav på rejäla aggregat.

Vaktdjur? Lamadjur m fl har föreslagits men jag undrar om dom verkligen står upp mot varg, eller om dom snarare blir mat själva. Hundar, ja med rätt ras och rätt utbildning hos rätt folk, så tror jag på dom. Frågan är hur stor procent hästhagar som därmed skulle bli rovdjurssäkra? Men det är ju upp till var och en.

"Rovdjurssäkra" hästar? Här kan man göra skillnad genom att bygga upp hästarnas självförtroende och vana vid olika situationer inkl bråkiga hundar. Fast många inte verkar tro det.

Elektroniska varianter? Högtalare som ger rovdjuren illusionen av att folk rör sig i hagarna? Eller högkänsliga mickar som tillsammans med utvecklade datorprogram kan skilja ut rovdjursläten och ovanliga ljud och då väcka djurägarna. 100 idéer brukar ge ett par användbara. :)

Nöden är uppfinningarnas moder heter det, så om rovdjuren blir riktigt besvärande, så fixar vi säkert det. Utan att ta livet av allihop.

LIA

Ang elak människa så finns det saker man kan göra där med. Öppnas grindar så kan man lägga en tunn vajer runt handtaget, det brukar vara effektivt. Tätare trådar även där så det är svårt att gå igenom utan att komma emot. Inga grimmor på hästarna. Tillräckligt stora hästar brukar kunna vara avskräckande med. Det är några tips.
Inget av det hindrar iofs en elak människa. Nu rabblade jag bara upp ett antal möjligheter utanför det man normalt tänker på, utan att för den skull argumentera för någon av dom i ditt fall.

Eller ... Eller tillfälligt hjärnspöke? Men det får kanske inte ardennrar?
Inte vad jag vet.. En uppfödare som jag känner och som jag pratat med sa att det är ytterst ovanligt och då är det föl och unghästar som springer av glädje och det är det jag sett här med. Då springer dom inte runt, dom drar en repa fram och tillbaka.
Så ardennrar funkar inte som andra hästar? Inget flyktbeteende, ingen flockmentalitet och inga andra typiska hästegenskaper heller? Men då borde dom ju inte bry sig om vargar heller?
Jo, jag raljerar litegrann, för jag vet ju att man inom ganska vida gränser kan påverka hästars mentala beteende. Men däremot visste jag inte att just ardennrar var så annorlunda övriga hästraser, dvs dom jag haft erfarenhet av har inte varit det. Måhända tar man miste på deras lugn i vanliga fall, körhästar som dom är, och hur dom skulle reagera med en varg eller älg eller hjärnspöke i hasorna?

LIA

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka