Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Du som vet. Hur många procent av alla Sveriges jägare använder hörselskydd vid jakt? Jag antar att du vet på ett ungefär, du verkar ju åtminstone helt säker på att över 50% använder det. Annars har ju jag rätt i att det är vanligast utan skydd.
Är kanske bland undantagen, men jag kan inte påminna mig att ha sett någon jägare utan medtagna hörselskydd. Må vara att en del nöjt sig med öronproppar, men även dom gör ett jobb.

LIA

Förutom dessa aspekter så har vi våra svenska lagar och regelverk. Dom är skäligen dåligt anpassade för vaktande löshundar och måste ändras innan vi ens får ha sådana vakter. Men inte ens efter en sådan förändring kan vi räkna med ett kravlöst ägande och användande av dessa hundar.
LIA

vad menar du med detta stycke?
Det är ju lagligt och finns redan i Sverige.
Det står om det i denna tråd...
Eller menar du nåt annat?
Vill ju för allt i världen inte missförstå dej.

Ja tycker man det är jobbigt att inte läsa en hel tråd utan förväntar sej att andra ska hela tiden upprepa sej så förstår jag.
Kallar du det att korrigera när du måste förklara hur du menar?
Jag tror då jag droppar dina inlägg oxå då.

Du som vet. Hur många procent av alla Sveriges jägare använder hörselskydd vid jakt? Jag antar att du vet på ett ungefär, du verkar ju åtminstone helt säker på att över 50% använder det. Annars har ju jag rätt i att det är vanligast utan skydd.

Min erfarenhet är att det är vanligare med, och då mer än 50 %-om de nu inte har ljuddämpare.

jag glömde, sorry, det var inte riktat direkt till dig, utan inställningen till herderhundar som fler skrivit om. Många skaffar pittförlängarhundar, men det är inte med den inställningen man skaffar en boskapshund till sin boskap:idea: jag skulle vilja påstå att alla de som skaffar pittförlängarhundar är olämpliga hundägare, oavsett hundras.

vad menar du med detta stycke?
Det är ju lagligt och finns redan i Sverige.
Det står om det i denna tråd...
Eller menar du nåt annat?
Vill ju för allt i världen inte missförstå dej.

Ja tycker man det är jobbigt att inte läsa en hel tråd utan förväntar sej att andra ska hela tiden upprepa sej så förstår jag.
Kallar du det att korrigera när du måste förklara hur du menar?
Jag tror då jag droppar dina inlägg oxå då.

mjae...är det inte några få djurhållare som på dispans från den aktuella länsstyrelsen har herdehundar bland sina får?
Och har det inte redan kommit till en incident och därmed konflikt med allemansrätten?

mjae...är det inte några få djurhållare som på dispans från den aktuella länsstyrelsen har herdehundar bland sina får?
Och har det inte redan kommit till en incident och därmed konflikt med allemansrätten?

Jo fel av mej att säga att det va lagligt då dom har fått dispans från lagen om lösa hundar utan tillsyn.
Men du får alltså "ansöka" om att du vill använda en boskapsvaktare, men jag gissar att det då inte gäller för "Kajsa" som bara ha 5 får och en häst på ½ ha...typ:)
Det är ju inte pga av allemansrätten dom fått dispans utan att den sortens djurhållning strider mot Sveriges lag om hur man får ha hundar lösa och utan skydd från väder och vind.

Det har hänt fler än 1 incident, men då inte att det enbart gällt hundarna utan ägarna och även deras grannar.

Man kan få, och det finns några som har fått det, tillstånd att hålla herde/boskapshundar även om det bryter mot div bestämmelser. Fortfarande har man dock samma ansvar som vid annan hundhållning, vilket gör det hela problematiskt.

För att dessa hundar ska etableras fullt ut och kunna göra effektiva insatser, tror jag att reglerna måste ändras så att hundarna får en särställning. Plus det där med krav på hundägarna.

LIA

Varför menar du att jag diskuterar med mej själv?

När man svara sig själv.
Mycket märkligt att man anses som varghatare bara för att man är rädd om sina djur och inte vill ha en varg I HAGEN.
Tycker oxå det är märkligt att om man vill skjuta den varg som angriper sina djur så är man oxå en rabiat varghatare.

Jag personligen skulle vilja kunna skjuta vilket djur det än må vara som jagar mina djur för att döda. Men det är inget jag skulle klara av själv så då få jag se till att ha så pass säkert det går för mina djur med bla rovdjurs stängsel.
Men med det sagt så är jag ingen varghatare.
Jag tycker att alla svenska rovdjur ska få finnas i skogarna.

Sen att vissa blir såå trött och upprörd över att TS misstänker att det är en varg som jagat hennes hästar, för det rör ju bara upp mer känslor hos dessa rabiata varghatare, att dom bara får mer vatten på kvarnen är ju löjligt.

I denna tråd tycker jag dom som utmärker sej mest är dom som hatar varghatarna...
Jag vet inte ens vilka dessa sk varghatare är...utom nån enstaka men den tar jag inte ens på allvar för det var ett sånt oseriöst inlägg överhuvudtaget som inte tillförde nåt alls.

Som vanligt slår människan alla de övriga rovdjuren...

Lite OT, ett gäng småbarn som sprang utanför hagen, lyckades hetsade 3 ungston bidrog till att ena (min) gick omkull och fick en fraktur på ryggraden...
Jag såg allt själv.

Jag kan tänka mig att det till viss del är en generationsfråga. De flesta jägare här omkring är 50+ och har inte curlats genom livet. Bland yngre jägare som är uppvuxna med cykelhjälm m.m. kan jag tänka mig att hörselskydd är vanligare.

Jag skulle säga att alla vettiga jägare använder hörselskydd oavsett ålder på jägaren, det är otroligt lätt att skada hörseln pga ett skott, dessutom är dagens hörselskydd som förstärker ljuden från skogen helt otroligt bra, sen slår de av vid skott för att sedan få full hörsel eller bättre direkt efter skott, dessutom är de flesta hörselskydden komplativa med jaktradion, så du kopplar in den på hörselskydden och kan alltså viska men ändå hör hela jaktlaget dig om du vill. Och du behöver inte fippla upp jaktradion ur fickan om någon anropar dig utan trycker bara på en knapp för att höra vad som sägs.
Att jämnföra hörselskydd med cykelhjälm är en väldigt haltande jämnförelse, cykelhjälmen skyddar enbart vid en olycka, bra hörselskydd använder du vid varje jakt som ett hjälpmedel.

Men va roolig du är då:grin:

Är det regel att knapplåna sej själv.
För du svarade själv nyss på ditt eget inlägg förutom att du skrev två små bokstäver - kl...

Jag riktade mej inte till någon speciell för att inte uppröra dom söta rara
vargkramarna:grin:

Jag skulle säga att alla vettiga jägare använder hörselskydd oavsett ålder på jägaren, det är otroligt lätt att skada hörseln pga ett skott, dessutom är dagens hörselskydd som förstärker ljuden från skogen helt otroligt bra, sen slår de av vid skott för att sedan få full hörsel eller bättre direkt efter skott, dessutom är de flesta hörselskydden komplativa med jaktradion, så du kopplar in den på hörselskydden och kan alltså viska men ändå hör hela jaktlaget dig om du vill. Och du behöver inte fippla upp jaktradion ur fickan om någon anropar dig utan trycker bara på en knapp för att höra vad som sägs.
Att jämnföra hörselskydd med cykelhjälm är en väldigt haltande jämnförelse, cykelhjälmen skyddar enbart vid en olycka, bra hörselskydd använder du vid varje jakt som ett hjälpmedel.

De nya formgjutna snäckorna är dyra men med hjälp av blåtand så får du inbåde nallen och comradion i snäckan.

Tyst, säkert och bekvämt.:cool:

Jag skulle säga att alla vettiga jägare använder hörselskydd ...

Jag ser att du mer eller mindre idiotförklarar (eller anser dem vettlösa) alla jägare som inte använder hörselskydd vid jakt.

Jag tycker de hörselskydd du beskriver verkar jättebra och skulle troligen använda dem ifall jag skulle börja med jakt. Men du måste väl förstå att andra kan ha andra åsikter utan att sakna vett.

Jag pratade nyss med en i trakten som jagar. P.g.a. denna tråd så frågade jag om hörselskydd. Svaret jag fick var att han använde hörselskydd under skjutträning, men inte under jakt. Han påpekade att det är så få skott som skjuts under jakt att det inte hade någon större betydelse. Han har jagat sen tonåren (ca. 55 nu) och tyckte inte att han hörde illa. Han kände till dessa moderna hörselskydd, men tyckte inte det var värt pengarna.

Jag måste säga att jag förstår hans resonemang och detta handlar om en person som jag i övrigt tycker verkar ha väldigt gott omdöme.

Nästa gång jag träffar honom ska jag berätta att han kallas ovettig på ett internetforum ;)

Jag ser att du mer eller mindre idiotförklarar (eller anser dem vettlösa) alla jägare som inte använder hörselskydd vid jakt.

Jag tycker de hörselskydd du beskriver verkar jättebra och skulle troligen använda dem ifall jag skulle börja med jakt. Men du måste väl förstå att andra kan ha andra åsikter utan att sakna vett.

Jag pratade nyss med en i trakten som jagar. P.g.a. denna tråd så frågade jag om hörselskydd. Svaret jag fick var att han använde hörselskydd under skjutträning, men inte under jakt. Han påpekade att det är så få skott som skjuts under jakt att det inte hade någon större betydelse. Han har jagat sen tonåren (ca. 55 nu) och tyckte inte att han hörde illa. Han kände till dessa moderna hörselskydd, men tyckte inte det var värt pengarna.

Jag måste säga att jag förstår hans resonemang och detta handlar om en person som jag i övrigt tycker verkar ha väldigt gott omdöme.

Nästa gång jag träffar honom ska jag berätta att han kallas ovettig på ett internetforum ;)

:D Jag va oxå tvungen att fråga en jägare i min bekantskapskrets pga denna tråd.
Fick samma svar som du, plus att hela det jaktlaget inte använde sej av öronskydd.
Eller, nu vet jag iof inte om han menade bara hans jaktlag eller om han mena alla de jägare han känner...

Jag ska börja med att säga att jag inte läst igenom hela tråden.

Men jag vet en gård som hade problem med vargattacker (inte i Sverige utan Östeuropa, minns ej var) löste problemet genom att ha inspelat vargyl på skiva och dra på med ordentlig volym varje kväll.

Eftersom vargar vaktar sina revir mycket skarpt kan det vara lika med döden för en varg att gå in i en annan vargflocks revir.

När man spelade upp vargylet höll sig alla andra vargar borta från gården med omgivning. De kollade upp spår och spillning och det var verkligen ingen varg som längre kom i närheten.

Ett billigt och enkelt sätt värt att prova tycker jag :idea: Dock kanske man ska informera sina grannar så att de inte tror att det är riktiga vargar som ylar...

Jag blev omkörd av en mc förare utan hjälm.

Om han var ovettig?
Vad vet jag men han var dumdristig.
Att inte använda hörselskydd är dumt.
Det KOMMER surt efter men då är det för sent att gnälla..du hör inte svaren...

man ska vara medveten om att en smäll från en 30-06 räcker för fixa till lite trevlig tinitus

Jag blev omkörd av en mc förare utan hjälm.

Om han var ovettig?
Vad vet jag men han var dumdristig.
Att inte använda hörselskydd är dumt.
Det KOMMER surt efter men då är det för sent att gnälla..du hör inte svaren...

man ska vara medveten om att en smäll från en 30-06 räcker för fixa till lite trevlig tinitus

:bow::bow:
För ovanlighetens skull håller jag helt med dig!
;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka