Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

KL

Orkade inte läsa igenom hela tråden så ber om ursäkt om detta redan har kommit upp.

Lamadjur kan användas som skydd mot rovdjur:
http://varghjarta.wordpress.com/2011/10/04/lamadjur-ett-bra-skydd-mot-varg/

Kan kanske vara en idé? =)

Jättebra och intressant skrivbordside!
Faller nog tyvär på priset.
Jag kan nog tänka mig att man får betala minst en månadslön för en lama.
och eftersom det är ett flockdjur så behöver varje fårägare minst 5 lamor.

Det är som de pengar som avsattes för vargskyddande staket i östergötland.
Man slog sig för bröstet och deklarerade att man avsatt en halv miljon för ändamålet. Det räcker för att stängsla in ca 75 Ha. I länet finns ca 40 000Ha
Säg att ca 10 000 Ha finns i området som kan betecknas som presumtiva vargrevir. Så ca 75 miljoner kr skulle krävas för att säkra bara betena i östergötland..minst.

Samtidigt klagar naturvårdsverket att skogsbygder är utsatta för en allvarlig utarmning vad det gäller flora och fauna.
De gamla betesmarkerna ersätts i allt högre grad med granåkrar vilket slår ut hagmarksberoende djur o växter.

Kan inte kontorsnissarna i stockholm lägga ihop orsak och verkan.
Vargen är inte direkt duktig som betesdjur.:cool:

Priset är nog överkomligt om det visar sig fungera. En lamahingst är ju billigare i inköp än att sätta rovdjursstängsel runt X-antal hektar. Ett bidrag för inköp av en lamahingst kan vara ett alternativ för de fårägare som inte har tillräkligt stor fårflock för att komma ifråga för rovdjusstängsel.

Och lamahingsten behöver inte egna lamahonor... Den är fullkomligt nöjd med att ha ett antal tackor att bilda flock med. Som det flockdjur det är så håller den tillgodo med den flock som erbjuds.

Jag ser en lama som ett bra alternativ i skyddsfrågan. Men från säker källa kan jag meddela att den inte fungerar så bra till just hästar.

Anledingen till det är att laman vill hålla i hop sin flock. Den blir stressad av att en eller fler individer försvinner från flocken. Vilket det ju gör i en hästflock när vi hämtar in en eller ett par av hästarna för ridning och arbete.

Resultatet blir att laman tar sig ur hagen för att hämta hem de "förrymda" flockmedlemmarna. Men för dem som har får... absolut ett alternativ/komplement till rovdjurstaket.

Dom är nog betydligt lättare att ha än en boskapsvaktande hund:)
Vore ju absolut en ide´om dom funkar.
Kräver heller inte samma jobb som med en hund.

Dom är nog betydligt lättare att ha än en boskapsvaktande hund:)
Vore ju absolut en ide´om dom funkar.
Kräver heller inte samma jobb som med en hund.

Dockumentation om hur det fungerar lär nog finnas om man letar lite. Och om jag inte minns helt fel, har för mig att jag läst ett reportage i Land eller om det var ATL så finns det ett antal (osäker på hur många) som redan har den här lösningen i Sverige..

MIn "säkra källa" har alltså erfarenheten att de fungerar lite sämre i en hästflock. Men att deras lamahingst fungerar utmärkt så länge hela hästflocken finns hemma.

Min säkra källa rekommenderar i stället en mulehingst som väktare åt hästflockar. De har också en otroligt stor vaktinstinkt, och är normalt orädda för hunddjur de också. Men de har lättare att acceptera att delar av flocken kommer och går när de skall användas av oss.

Dockumentation om hur det fungerar lär nog finnas om man letar lite. Och om jag inte minns helt fel, har för mig att jag läst ett reportage i Land eller om det var ATL så finns det ett antal (osäker på hur många) som redan har den här lösningen i Sverige..

MIn "säkra källa" har alltså erfarenheten att de fungerar lite sämre i en hästflock. Men att deras lamahingst fungerar utmärkt så länge hela hästflocken finns hemma.

Min säkra källa rekommenderar i stället en mulehingst som väktare åt hästflockar. De har också en otroligt stor vaktinstinkt, och är normalt orädda för hunddjur de också. Men de har lättare att acceptera att delar av flocken kommer och går när de skall användas av oss.

Jag har min hingst som jagar ut hundar ur hagen vid behov;)

Ska kolla senare efter info om lama som väktare:)

Jag hade tidigare ett sto som jagade ut det mesta ur hagen. Förlupna jakthundar, rävar, vildsvin... det hon ansåg som inkräktare i hagen det jagade hon ut... En ensam varg hade hon nog klarat av, det är jag övertygad om.

Nu har jag bara en flock unga ston, där den äldsta endast är 4 år.. De har inte självförtroende och erfarenhet att vara så tuffa som mitt gamla sto.

Hur många tusen hagar finns det i syd o mellansverige?
Hur många tiotusentals lamadjur skulle det krävas?

Ett olösbart ekonomiskt, logistiskt och biologiskt problem.

En kastrerad lamahingst 10 000:-
Rimmligt kostar ett sto upp mot 30 000.
Vem ska betala? Naturvårdsverket?

Hur många tusen hagar finns det i syd o mellansverige?
Hur många tiotusentals lamadjur skulle det krävas?

Det räcker med en kastrerad lamahingst.... så kniper det kan ju fårägaren säkert själv täcka den kostnaden....

Varför skulle det vara ett ekonomiskt, logistiskt och biologiskt problem? Var och en får väl stå för sina egna kostnader för sin egen djurhållning? Vari det logistiska och ffa biologiska problemet finns kan jag inte alls se, hur tänker du då?

Varför skulle det vara ett ekonomiskt, logistiskt och biologiskt problem? Var och en får väl stå för sina egna kostnader för sin egen djurhållning? Vari det logistiska och ffa biologiska problemet finns kan jag inte alls se, hur tänker du då?

1 hur många lamor har vi Sverige idag?
2 Hur många skulle krävas för att täcka behovet av "Skyddslamor"
3 den diffen måste fixas hur? Import? Vilka vetrinärbehov o kostnader tillkommer.

Ska djurägarna stå för den kostnad som en annan aktör förorsakat?

Ja på det viset kan man ju fixa till alla problem...låt någon annan betala.

Nej!! vi, det svenska folket har valt, genom våra folkvalda att vi ska ha varg. Alltså ska vi stå för fiolerna. Det är sådant som kallas rättvisa.

1 hur många lamor har vi Sverige idag?
2 Hur många skulle krävas för att täcka behovet av "Skyddslamor"
3 den diffen måste fixas hur? Import? Vilka vetrinärbehov o kostnader tillkommer.

Ska djurägarna stå för den kostnad som en annan aktör förorsakat?

Ja på det viset kan man ju fixa till alla problem...låt någon annan betala.

Nej!! vi, det svenska folket har valt, genom våra folkvalda att vi ska ha varg. Alltså ska vi stå för fiolerna. Det är sådant som kallas rättvisa.

Det finns avel & uppfödning av alpackor/lamadjur i sverige. Jag har en bekant som föder upp alpackor på en islandshästgård i mitt geografiska område och den gården är inte unik i sverige utan det finns fler.

"Annan aktör"? Är vargen en 'aktör'?:confused: Jag stavar det hellre så att vargen hör till vår natur. Precis som bin, fästingar, grävlingar, Lo, älg och rådjur gör.

Det är som de pengar som avsattes för vargskyddande staket i östergötland.
Man slog sig för bröstet och deklarerade att man avsatt en halv miljon för ändamålet. Det räcker för att stängsla in ca 75 Ha. I länet finns ca 40 000Ha
Säg att ca 10 000 Ha finns i området som kan betecknas som presumtiva vargrevir. Så ca 75 miljoner kr skulle krävas för att säkra bara betena i östergötland..minst.

Samtidigt klagar naturvårdsverket att skogsbygder är utsatta för en allvarlig utarmning vad det gäller flora och fauna.
De gamla betesmarkerna ersätts i allt högre grad med granåkrar vilket slår ut hagmarksberoende djur o växter.

Kan inte kontorsnissarna i stockholm lägga ihop orsak och verkan.
Vargen är inte direkt duktig som betesdjur.:cool:

Men jag förstår inte, varför ska staten stå för kostnaderna för staket och lamor? Det är ju djurägaren som valt att ha djur och valt att bo där det finns rovdjur.

Djuren ska väl ha stängsel i alla fall?

På väg till barnens skola finns en fårägare som har staket med 4 trådar samt en tråd mellan understa och näste underst som löper så det bildar ett kors typ från den understa isolatorn till den näst underst på andra sidan och tvärtom. Funkar inte det på rovdjur? Med kraftig el och ståltrådar och fler trådar så staketet blir högre?

Man ska väl ordna med snö och ogräs under trådarna oavsett vilket elstaket man har? Är det verkligen så mycket mergöra?

Tar jag hem min häst får jag själv köpa staket, eller ska jag kräva det av staten?
Har man inte råd att köpa till hela hagen på en gång kankse man kan ordna halva hagen och sedan ta resten? Måste allt göras med detsamma?

Hur många tar förresten bil- och huslån? Båtlån? Varför inte ta staketlån också? Man får väl prioritera. Är det viktigt att ha får? Är det viktigt att bo i rovdjursområde? Vad är viktigast? Och säger man JA jag vill ha får, så får man stängsla in dem ordentligt eller flytta. Så hemskt många vargar och rovdjur finns det egentligen inte.

Men jag förstår inte, varför ska staten stå för kostnaderna för staket och lamor? Det är ju djurägaren som valt att ha djur och valt att bo där det finns rovdjur.

Djuren ska väl ha stängsel i alla fall?

På väg till barnens skola finns en fårägare som har staket med 4 trådar samt en tråd mellan understa och näste underst som löper så det bildar ett kors typ från den understa isolatorn till den näst underst på andra sidan och tvärtom. Funkar inte det på rovdjur? Med kraftig el och ståltrådar och fler trådar så staketet blir högre?

Man ska väl ordna med snö och ogräs under trådarna oavsett vilket elstaket man har? Är det verkligen så mycket mergöra?

Tar jag hem min häst får jag själv köpa staket, eller ska jag kräva det av staten?
Har man inte råd att köpa till hela hagen på en gång kankse man kan ordna halva hagen och sedan ta resten? Måste allt göras med detsamma?

Hur många tar förresten bil- och huslån? Båtlån? Varför inte ta staketlån också? Man får väl prioritera. Är det viktigt att ha får? Är det viktigt att bo i rovdjursområde? Vad är viktigast? Och säger man JA jag vill ha får, så får man stängsla in dem ordentligt eller flytta. Så hemskt många vargar och rovdjur finns det egentligen inte.

??
För 30 år sedan fanns inte en varg i götaland. knappast någon i svealand, ev. någon i norrland.

Sedan efter myndigheternas agerande så har vi idag vargrevir i de flesta länen i mellansverige, strövargar över syd o mellansverige.
Och det ska enskillda djurägara finansiera?

Om en idiot åter börjar skära hästar, ska då hästägarna betala för fasttagande, vård o förvaring av blådåren..eller ska staten?

Här har staten Sverige beslutat att vi ska ha varg...då ska staten Sverige stå för fiolerna, inte några få enskillda.

Det finns avel & uppfödning av alpackor/lamadjur i sverige. Jag har en bekant som föder upp alpackor på en islandshästgård i mitt geografiska område och den gården är inte unik i sverige utan det finns fler.

"Annan aktör"? Är vargen en 'aktör'?:confused: Jag stavar det hellre så att vargen hör till vår natur. Precis som bin, fästingar, grävlingar, Lo, älg och rådjur gör.

Visst finns det några få gårdar där man idag har besättningar.
Men vi talar tiotusentals djur som på några år skulle tas fram.
Då räcker inte befintligt djurmaterial i sverige.

Dessutom så tvivlar jag på att en lamahingst skulle kunna fre en flock får från en flock vargar...
Vargen sammarbetar inom gruppen och stannar en hingst kvar så blir det gefundenes fressen för flocken. Jag tvivlar på att en lama skulle utgöra ett större problem än en vuxen älg....

Hur tänker du nu? Ska alla djurägare säkra upp med en flock alpackor, oavsett rovdjur oavsett snålstängsling? Get real. :crazy:

Jo, det finns ganska många alpackor/lamor i sverige, du hade inte ens en aning om att uppfödning fanns så du har ingen koll på omfattningen av den heller så med andra ord failar din argumentation - hela tiden. Du är alltså inte trovärdig i den här typen av diskussion helt enkelt.

-----------

Enya - mycket bra inlägg! :bow:

??
För 30 år sedan fanns inte en varg i götaland. knappast någon i svealand, ev. någon i norrland.

Sedan efter myndigheternas agerande så har vi idag vargrevir i de flesta länen i mellansverige, strövargar över syd o mellansverige.

Om en idiot åter börjar skära hästar, ska då hästägarna betala för fasttagande, vård o förvaring av blådåren..eller ska staten?

Här har staten Sverige beslutat att vi ska ha varg...då ska staten Sverige stå för fiolerna, inte några få enskillda.

Och djurägaren har beslutat att ha djur, då får denne stå för fiolerna själva. Eller jag ska kanske låta staten betala min hundmat, råttmat, och hästmat?

Varg ingår i naturen. Varg var här före oss. Att gnälla om det här är bara otroligt löjligt. Gå ut och bygg staket istället.

Att skära hästar är brottsligt och den som råkar ut för brott brukar inte betala för det. Att ha rovdjur är inte brottsligt. Att man förlorar några djur till dem är priset man får betala om man brister i stängslet.

Välj själv. Ha får och ordentligt staket eller skaffa en hamster. Hade jag bott i ett rovdjursområde så hade jag stängslat in mina djur med rovdjursstängsel. Hade jag haft får som levebröd hade jag sett det som en självklarhet att de ska ha stängsel som funkar. Eller så hade jag fått byta yrke. Eller flytta. Man får göra val.

Tänk efter lite. Har du en lite större hage så borde du inse problemet med snö. Ogräs håller jag med om att det är hanterbart, men med snön kan jag lova att det krävs mycket jobb även för en ganska liten hage. Överlag funkar inte elstängsel särskilt bra tillsammans med snö, vilket många som tycker att det bara är att fixa bra stängsel inte tänker på. Det är väl inte de enda det inte tänker på så man ska väl inte vara så förvånad.

??

I granngården skars ett par hästar för några månader sedan av tokig och elak människa. Vi fick då faktiskt stå för kostnader själva för diverse larm. Eller menar du att man som hästägare faktiskt kan få betalt för att sätta upp larm för att skydda sina djur mot elaka människor?

Varje år skadas folk och tom dör av getingstick. Kan man hämta gratis Radar o. dyl. någonstans?

Varje år får många människor växter uppätna och träd förstörda i sina trädgårdar av de rådjur vi enligt staten ska ha. Kan dessa hämta nya växter gratis hos närmsta trädgårdshandel, på statens bekostnad?

Hur göra med marker som förstörts av alla dessa vildsvin som dräller omkring och som vi enligt staten (och jägarkåren) ska ha? Får markägarna ersättning av staten och jägarna?

Kan man någonstans får ersättning för olägenheten att inte kunna vistas hur som helst i skog o mark under hela året pga att kreti o pleti ska ut i skogen och skjuta älg?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka