Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Tänk efter lite. Har du en lite större hage så borde du inse problemet med snö. Ogräs håller jag med om att det är hanterbart, men med snön kan jag lova att det krävs mycket jobb även för en ganska liten hage. Överlag funkar inte elstängsel särskilt bra tillsammans med snö, vilket många som tycker att det bara är att fixa bra stängsel inte tänker på. Det är väl inte de enda det inte tänker på så man ska väl inte vara så förvånad.

Då får man göra ytterligare val. Hur stor hage ska man ha när det är snö? Hur mycket jobb klarar man, ska man välja hage efter det, när det är snö? Kan man läsa staketfrågan på något annat vis när det är snö?

Hur göra med marker som förstörts av alla dessa vildsvin som dräller omkring och som vi enligt staten (och jägarkåren) ska ha? Får markägarna ersättning av staten och jägarna?

Fast här är det ju ingen som protesterar ifall markägaren skjuter vildsvinen. Förutom för kanske vissa tider så är ju inte vildsvinsjakten begränsad på något sätt.

Kan man någonstans får ersättning för olägenheten att inte kunna vistas hur som helst i skog o mark under hela året pga att kreti o pleti ska ut i skogen och skjuta älg?

Nu är du bara dum. Ska du få ersättning för att markägaren (eller någon som hyrt av mekkägaren) använder sin egen mark på ett sätt som stör dig. Inte konstigt att det pratas om begränsningar i allemansrätten när folk resonerar som du.

Då får man göra ytterligare val. Hur stor hage ska man ha när det är snö? Hur mycket jobb klarar man, ska man välja hage efter det, när det är snö? Kan man läsa staketfrågan på något annat vis när det är snö?

Man måste ju ha en hage som hästarna ska kunna använda sina naturliga gångarter i. Då kan man inte ha en pyttehage.

Det är klart att man kan bygga stängsel så att hagen mest påminner om ett koncentrationsläger, men jag tycker inte det låter som en särskilt realistisk lösning.

Man måste ju ha en hage som hästarna ska kunna använda sina naturliga gångarter i. Då kan man inte ha en pyttehage.

Det är klart att man kan bygga stängsel så att hagen mest påminner om ett koncentrationsläger, men jag tycker inte det låter som en särskilt realistisk lösning.

Så den enda lösningen som finns är att skjuta varenda rovdjur som finns?

Så den enda lösningen som finns är att skjuta varenda rovdjur som finns?

Har jag någonsin påstått det? Kan du visa ett inlägg där jag antytt att jag vill skjuta alla rovdjur.

Jag tycker faktiskt att den nuvarande vargjakten ska skrotas.
Det enda jag tycker är att man ska ha rätt att skjuta 'problemvargar'. Alltså vargar som av någon anlednig fått smak på tamboskap. Vargar som 'sköter sig' har jag inget problem med.

Så jag önskar inte att vargen ska utrotas, utan enbart att man ska få freda sina tamdjur.

Har jag någonsin påstått det? Kan du visa ett inlägg där jag antytt att jag vill skjuta alla rovdjur.

Jag tycker faktiskt att den nuvarande vargjakten ska skrotas.
Det enda jag tycker är att man ska ha rätt att skjuta 'problemvargar'. Alltså vargar som av någon anlednig fått smak på tamboskap. Vargar som 'sköter sig' har jag inget problem med.

Så jag önskar inte att vargen ska utrotas, utan enbart att man ska få freda sina tamdjur.

Du får leta upp ett inlägg där jag skrivit att du påstått att den enda lösningen är att utrota dem. Jag ställde en fråga. Tog du åt dig?

Har jag missförstått, men är det inte redan lagligt att skjuta den vargen som får smak på tamdjur? Alltså som man ser jaga och knappra på ett får?

Hur ska du göra för att vargen inte ska få smak på tamboskap? Borde du inte skydda dina djur innan vargen äter upp dem?

Är det inte bättre att förebygga?

Har jag missförstått, men är det inte redan lagligt att skjuta den vargen som får smak på tamdjur? Alltså som man ser jaga och knappra på ett får?

Därför är det ju lite absurt när det börjar pratas om varghatare när det i princip handlar om helt lagliga aktiviteter. Eftersom jag vill stoppa den vanliga vargjakten borde jag ju nästan kunna kallas 'vargkramare' ;)

Hur ska du göra för att vargen inte ska få smak på tamboskap? Borde du inte skydda dina djur innan vargen äter upp dem?

Jag tror de flesta djurägare gör vad de anser vara rimligt för att deras djur inte ska bli vargmat. Problemet är att det ofta blir helt orimliga kostnader ifall man ska kunna känna sig säker. Hur till rimliga kostnader fixa vargsäker vinterhage t.ex.

Hästar är knappast några större vinstmaskiner idag, så att ta en massa höga extrakostnader i en sådan bransch är ju för många helt enkelt inte möjligt.

Är det inte bättre att förebygga?[/QUOTE]

Hur tänker du nu? Ska alla djurägare säkra upp med en flock alpackor, oavsett rovdjur oavsett snålstängsling? Get real. :crazy:

Jo, det finns ganska många alpackor/lamor i sverige, du hade inte ens en aning om att uppfödning fanns så du har ingen koll på omfattningen av den heller så med andra ord failar din argumentation - hela tiden. Du är alltså inte trovärdig i den här typen av diskussion helt enkelt.

-----------

Enya - mycket bra inlägg! :bow:

OK bror duktig.
Hur många besättningar finns det då i sverige och hur många djur finns till salu för betesäsongen 2012?
Vi har väl ungefär 500 får besättningar i områden där det finns varg periodvis.
Alltså behövs väl minst 1000 vuxna lamor till dem.
Men det fixar du ju lätt eller hur`?:rofl::rofl:

Snabb koll över nätet
"2007 fanns i sverige 24 besättningar om ca 238 djur"
Har vi fyrdubblat antalet djur sedan dess har vi totalt i sverige ca 1000 djur.....wow det räcker ju...men seda kanske bara 10 % av dessa är till salu....fAAN då räcker det inte så honey vad gör du då???

2008 fanns 551 på 42 gårdar men siffrorna är lite osäkra.

Alpackan har etablerat sig i Sverige. På fem år har antalet djur mer än fördubblats
För den som vill investera i alpackor handlar det om stora värden, speciellt på avelsdjur. Ett sto kostar från 50 000 kronor och uppåt. En hingst tänkt för avel betingar samma pris medan en valack kostar 12 000–15 000 kronor
taget från land okt 2011

Senast ändrad:

Du får leta upp ett inlägg där jag skrivit att du påstått att den enda lösningen är att utrota dem. Jag ställde en fråga. Tog du åt dig?

varg som gillar tamboskap så mycket att den tar sig in i hägn torde riskera att hastigt avclida i akut blyfäörgiftning...

Ett vanligt sätt, fr a i vissa sällskap, att uttrycka sig men hur är det med logiken och kunskapen?
Att påstå att rovdjur som jagar och tar tamboskap inte "sköter sig", tyder på brist på elementär kunskap i hur vår fauna fungerar.

Eftersom varenda vargindivid lever av döda djur, vanligtvis sådana som vargarna själva nedlagt, kommer varje oskyddat tamdjur att vara presumtivt jaktbyte och varje varg som hittar till dom att vara "problemvarg". Så rent logiskt enligt ditt resonemang, hur ska du säkert kunna freda tamdjuren utan att utrota vargen?

Jag tror de flesta djurägare gör vad de anser vara rimligt för att deras djur inte ska bli vargmat. Problemet är att det ofta blir helt orimliga kostnader ifall man ska kunna känna sig säker. Hur till rimliga kostnader fixa vargsäker vinterhage t.ex.

Hästar är knappast några större vinstmaskiner idag, så att ta en massa höga extrakostnader i en sådan bransch är ju för många helt enkelt inte möjligt.

Ska man utgå från "Lex Vikbolandet", så la inte den mest drabbade fårägaren 2 strån i kors för att skydda sina djur, och såvitt jag vet ingen av dom andra heller. Man är bortskämd av att inte ha haft annat än dom mindre rovdjuren att ta hänsyn till, och dom tål man tydligen? Lamm dödade av räv, korp m fl resulterar inte i hysteri. Undrar varför, om man ska jämföra med vargutbrotten?

Så vad är ditt recept för att skydda djuren och samtidigt spara vargarna?

LIA

Egentligen ska man avhålla sig från att svara på överlägsna och hånfulla inlägg, men för balansens skull så vill jag fråga en sak.

OK bror duktig.
Hur många besättningar finns det då i sverige och hur många djur finns till salu för betesäsongen 2012?
Men det fixar du ju lätt eller hur`?
Hur många gårdar finns det i Sverige som driver fåruppfödning i den skalan att man inte kan skydda sina djur med effektiva stängsel?

En enkel fråga som endast tarvar ett enkelt svar, inget annat.

LIA

varg som gillar tamboskap så mycket att den tar sig in i hägn torde riskera att hastigt avclida i akut blyfäörgiftning...
Att en varg uppehåller sig i/passerar ett hägn med tamboskap, innebär trots allt inte automatiskt att den är där för att jaga dessa djur.

LIA

OK bror duktig.
Men det fixar du ju lätt eller hur`?:rofl::rofl:

Inte alltför sällan får jag känslan av att du gafflar på buke bara för gafflandes skull, för du saknar all substans av konstruktivitet och forumetik oavsett diskussion.

Jag är också intresserad av svar på den enkla fråga LIA ställt.

Ja du har rätt att skjuta om du ser vargen (vi säger får nu eftersom det är vanligast) attackera fåren, men först måste du försöka skrämma den. Om du nu har försökt skrämma vargen och den inte bryr sig och du skjuter. Då måste du omg ringa till polisen och anmäla det, du blir då genast "anklagad" för jaktbrott tills du har bevisat motsatsen. Dina vapen tas omg ifrån dig tills det har utretts om du har begått ett brott eller inte.
Redan här börja många tveka, andledningen till att du har vapen är ju för att man är jägare och har det som fritidsintresse och man vill ju inte gärna bli av med sina vapen under jaktsäsong.

Vi har fårgårdar här i närheten som faktiskt la ner pengar på att sätta upp "vargstängsel" enligt direktiv från länsstyrelsen, de fick ändå 17 får dödade och flera skadade då en vargfamilj hetsade flocken utifrån tills flocken sprängde staketet, det har länstyrelsens personal konstaterat. Det är inte så enkelt som det låter...

Att det dessutom finns beslut från EU att stängselströmmen i staket ska sänkas, vilket gör att "vargstaketen" blir overksamma... Så nej det är ingen lätt fråga, man måste läsa på alla sidor och inte bara se det svart eller vitt.

Det är en otroligt komplex fråga, vilka djurarter ska skyddas? Vilken växtlighet är värd att skyddas? En stor markägare som har lagt ner mycket pengar på att återställa naturområden som mulbetas och har fått högt skyddsvärde pga av den stora tillgången på växter och örter som är väldigt ovanlig har inte längre möjlighet att göra det eftersom hans får och nöt kreatur inte längre kan beta säkert på de naturängarna utan väldigt stora kostnader.

Jag är övertygad om att vargen kan få plats i den svenska naturen, men det måste göras i sammarbete med dem som bor närmast vargen och faktiskt blir berörd i störst utsträckning.

Ett vanligt sätt, fr a i vissa sällskap, att uttrycka sig men hur är det med logiken och kunskapen?
Att påstå att rovdjur som jagar och tar tamboskap inte "sköter sig", tyder på brist på elementär kunskap i hur vår fauna fungerar.

Jag tror du förstod vad jag menade, det är huvudsaken för mig.

Eftersom varenda vargindivid lever av döda djur, vanligtvis sådana som vargarna själva nedlagt, kommer varje oskyddat tamdjur att vara presumtivt jaktbyte och varje varg som hittar till dom att vara "problemvarg". Så rent logiskt enligt ditt resonemang, hur ska du säkert kunna freda tamdjuren utan att utrota vargen?

Titta på kartan. Det finns gott om ställen i Sverige där varg kan uppehålla sig utan att utgöra något hot mot tamboskap. Sen kan man ju aldrig bli säker. En varg kan ju vandra långa sträckor t.ex. Men en sådan varg lär ju bli skjuten ifall den ställer till problem. Du verkar av någon anledning tolkat det som att jag vill skjuta alla vargar för att förebygga risker, det är fel.

Ska man utgå från "Lex Vikbolandet", så la inte den mest drabbade fårägaren 2 strån i kors för att skydda sina djur, och såvitt jag vet ingen av dom andra heller. Man är bortskämd av att inte ha haft annat än dom mindre rovdjuren att ta hänsyn till, och dom tål man tydligen? Lamm dödade av räv, korp m fl resulterar inte i hysteri. Undrar varför, om man ska jämföra med vargutbrotten?

Skillnaden är att en räv som tar lamm ställer till med mindre skada än en varg som ger sig på tackorna. De fårägare jag känner brukar skjuta rävar. Men till skillnad mot vargarna har rävarna ingen stark lobbygrupp som bryr sig om dem.

Så vad är ditt recept för att skydda djuren och samtidigt spara vargarna?

Som jag sagt några gånger så skjuter man de vargar som ställer till problem. De vargar som inte ger sig på tamdjur låter man vara ifred. Följden blir ju att vissa delar som är relativt tätbebyggda blir vargfria. Men det är ju inte värre än att man låter Stockholm vara vargfritt (förutom Skansen då).

Egentligen ska man avhålla sig från att svara på överlägsna och hånfulla inlägg, men för balansens skull så vill jag fråga en sak.

Hur många gårdar finns det i Sverige som driver fåruppfödning i den skalan att man inte kan skydda sina djur med effektiva stängsel?

En enkel fråga som endast tarvar ett enkelt svar, inget annat.

LIA

Du bör nog vända på frågan, eftersom de stora besättningarna har ett större täckningsbidrag per djurenhet = större möjlighet att finansiera dyra nödstängsel. De små enheterna, ofta på skogsbeten har betydligt sämmre ekonomi och därmed resurser...

Att en varg uppehåller sig i/passerar ett hägn med tamboskap, innebär trots allt inte automatiskt att den är där för att jaga dessa djur.

LIA

Det har jag inte sagt. Men risken för nämda varg att smittas av akut blyförgiftning stiger ju för varje meterin i hagen den tar sig:devil:

Inte alltför sällan får jag känslan av att du gafflar på buke bara för gafflandes skull, för du saknar all substans av konstruktivitet och forumetik oavsett diskussion.

Jag är också intresserad av svar på den enkla fråga LIA ställt.

Och du får samma svar
Du bör nog vända på frågan, eftersom de stora besättningarna har ett större täckningsbidrag per djurenhet = större möjlighet att finansiera dyra nödstängsel. De små enheterna, ofta på skogsbeten har betydligt sämmre ekonomi och därmed resurser...
+ med det tilläget att antalet fårbesättningar vidaöverstiger antalet lama/alpackabesättningar.

Från fåravelsförbundet
" I Sverige finns drygt 8 600 verksamma fårbesättningar där medelantalet djur per besättning är drygt 30 vuxna djur"

vassego:angel:

Ja du har rätt att skjuta om du ser vargen (vi säger får nu eftersom det är vanligast) attackera fåren, men först måste du försöka skrämma den. Om du nu har försökt skrämma vargen och den inte bryr sig och du skjuter. Då måste du omg ringa till polisen och anmäla det, du blir då genast "anklagad" för jaktbrott tills du har bevisat motsatsen. Dina vapen tas omg ifrån dig tills det har utretts om du har begått ett brott eller inte.
Redan här börja många tveka, andledningen till att du har vapen är ju för att man är jägare och har det som fritidsintresse och man vill ju inte gärna bli av med sina vapen under jaktsäsong.

Vi har fårgårdar här i närheten som faktiskt la ner pengar på att sätta upp "vargstängsel" enligt direktiv från länsstyrelsen, de fick ändå 17 får dödade och flera skadade då en vargfamilj hetsade flocken utifrån tills flocken sprängde staketet, det har länstyrelsens personal konstaterat. Det är inte så enkelt som det låter...

Att det dessutom finns beslut från EU att stängselströmmen i staket ska sänkas, vilket gör att "vargstaketen" blir overksamma... Så nej det är ingen lätt fråga, man måste läsa på alla sidor och inte bara se det svart eller vitt.

Det är en otroligt komplex fråga, vilka djurarter ska skyddas? Vilken växtlighet är värd att skyddas? En stor markägare som har lagt ner mycket pengar på att återställa naturområden som mulbetas och har fått högt skyddsvärde pga av den stora tillgången på växter och örter som är väldigt ovanlig har inte längre möjlighet att göra det eftersom hans får och nöt kreatur inte längre kan beta säkert på de naturängarna utan väldigt stora kostnader.

Jag är övertygad om att vargen kan få plats i den svenska naturen, men det måste göras i sammarbete med dem som bor närmast vargen och faktiskt blir berörd i störst utsträckning.

Du bör nog läsa på lite bättre.
Att försöka skrämma den är ett av de alternativ som lagstiftaren ger.
Ett annat är en injektion av hett bly..:cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka