Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Vissa bör ha beröm för sin fantasi:D

Och sen tycker dom att DU:angel: resonerar ologiskt

Jo, det kan man undra..

Och något ännu mer ologiskt är att det är en som saknar en kalv med.. Dom har nu sökt i en månad, men kalven är spårlöst borta.. Jag vet inte och inte heller ägarna..

Så ardennrar funkar inte som andra hästar? Inget flyktbeteende, ingen flockmentalitet och inga andra typiska hästegenskaper heller? Men då borde dom ju inte bry sig om vargar heller?
Jo, jag raljerar litegrann, för jag vet ju att man inom ganska vida gränser kan påverka hästars mentala beteende. Men däremot visste jag inte att just ardennrar var så annorlunda övriga hästraser, dvs dom jag haft erfarenhet av har inte varit det. Måhända tar man miste på deras lugn i vanliga fall, körhästar som dom är, och hur dom skulle reagera med en varg eller älg eller hjärnspöke i hasorna?

LIA

Visst har dom flyktbeteende, flockmentalitet och hästagenskaper. Men det krävs ofta mycket för att få en sån hög med dönickar att flytta på sig.

Varg har jag inte mött med dom alls när jag varit med. Hund har jag mött och det är inte deras favorit, men dom accepterar det. Älg kollar dom bara på. Det har dom utanför hagen vanligtvis. Och hjärnspökena brukar vara få. Den jag kör mest med stannar och tittar, blåsa. Den andra kan rycka till, hoppa åt sidan och vända i värsta fall. Och hjärnspöke är ex en bil som står inbackad i skogen där det aldrig stått en förut. Eller grannens kor då.. Då höjer dom huvudet,blåser och taktar.

Men fräsa omkring i en hage för nåt som inte är väldigt farligt känns inte som älg eller hjärnspöke..

Är det nåt som är lite farligt så åker huvudet upp och dom går emot det och kollar.

Och hur vet du hur dina hästar reagerar för Lo?

kl + offtopic/In-topic

Det här tycker jag är riktigt obehagligt. Jag har själv undvikt att ge mig in i diskussioner på tex öppna poster på facebook med mitt namn, jag valde tex att strypa min impuls att slänga in ett 'gilla' på en tidnings facebook-flash ang uteblivet skyddsjaktsresultat - just för att det finns såna här sjuka människor som har valt att ha vargen som symbol för världens ondska och jakten på den som något heligt (på ett mycket orationellt sätt som även avspeglas här i tråden).

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13899080.ab
Vargvärnare blir kartlagda på internet.
På grupp för vargmotståndare på Facebook uppmanas medlemmarna att samla in bilder, namn och adresser på så många motståndare som möjligt.

Hur bär dom sig åt mitt i natten då påträngande älg kliver in i hagen och närmar sig hästarna? Har du varit med då?

För min del känns som att inte mycket mer finns att säga. Vargar kan vara ett problem och dom är inte ofarliga för våra tamdjur, men därifrån är för mig steget långt att skylla allt på dom om det bara går och se utrotning som enda lösning. Som vissa fårägare som vägrar att stängsla eller på annat sätt skydda sina djur.
Förnuftiga åtgärder räcker långt och tillsammans med påverkan via jakt av kunniga(!) utövare mm så torde inte problemen vara större än många andra företeelser. Till er som inte tycker som jag, vill jag ge uppmaningen: Tänk till igen beträffande vargens rätt och möjligheter till sitt liv i naturen, samt sluta fr a med orimliga antivarg-kampanjer.

LIA

Jag blev omkörd av en mc förare utan hjälm.

Om han var ovettig?
Vad vet jag men han var dumdristig.
Att inte använda hörselskydd är dumt.
Det KOMMER surt efter men då är det för sent att gnälla..du hör inte svaren...

man ska vara medveten om att en smäll från en 30-06 räcker för fixa till lite trevlig tinitus

Tycker du drar lite väl stora växlar nu. Det är faktiskt olagligt att köra MC utan hjälm.

Du kanske mer ska jämföra med att köra MC. Det lär ju öka risken för skador avsevärt. Är alla som kör MC privat då ovettiga?

Eller är man ovettig ifall man rör sig i Stockholms tunnelbana utan att använda ansiktsmask. Luften där är tydligen rejält ohälsosam.

Nu har jag inte koll på olika vapens ljudnivåer, det kan ju finnas de som låter extremt mycket. Men skulle tinnitusrisken vara stor för en jägare som skjuter några skott om året utan hörselskydd så skulle ju så gott som alla andravärldskrigsveteraner som varit i strid ha drabbats av tinnitus. De lär ju ha fått en enormt mycket större dos av skjutande och annat oljud.

Personligen tror jag att en hårdrockskonsert är flera gånger farligare när det gäller risken att utveckla tinnitus. Men det är väl bara ovettigt folk som går på sådant utan hörselskydd.

Som sagt skulle jag nog själv använda skydden ifall det blev aktuellt, så jag tycker de verkar bra. Det jag reagerar mot är att de som inte gör det kallas ovettiga.

Och något ännu mer ologiskt är att det är en som saknar en kalv med.. Dom har nu sökt i en månad, men kalven är spårlöst borta.. Jag vet inte och inte heller ägarna..

Ha du nämnt för ägarna att det kanske är en tokig uggla som tagit den:eek:

Sååå...ett fel gör två rätt?

Det handlar inte om kålsuperi, det är ganska många grader allvarligare än så.

Hade jag länkat om ett mordhot på en vargmotståndare före din länk så ge jag mej tusan på att nån kommit med "din" länk eller snar likt.

Det är väl INGEN här som tycker nåt av dom är rätt, och vad det ens har i denna tråd att göra förstår jag inte.
Men det är ju klart, "ni" har ju fått för er att alla i denna tråd är varghatare och nu även hotar folk som är emot vargjakt.

Visst är det kul när man överdriver...

Lika mycket som med Varg, vi har inte mött någon.. Dock spårades det en lo på mossen 60m bakom huset 2007.. Hästarna stod kvar i hagen och hade inte sprungit. Men då var den utanför hagen med..

Hästarna bryr sig inte om katter iaf.. Men Lo går väl under rovdjur med eller??

Hur bär dom sig åt mitt i natten då påträngande älg kliver in i hagen och närmar sig hästarna? Har du varit med då?Nej, men dom brukar ha en älgko i hagen på sommaren. På våren har dom tranor och nu har dom hjort och rådjur. Året runt är det räv..

För min del känns som att inte mycket mer finns att säga. Vargar kan vara ett problem och dom är inte ofarliga för våra tamdjur, men därifrån är för mig steget långt att skylla allt på dom om det bara går och se utrotning som enda lösning. Som vissa fårägare som vägrar att stängsla eller på annat sätt skydda sina djur.
Förnuftiga åtgärder räcker långt och tillsammans med påverkan via jakt av kunniga(!) utövare mm så torde inte problemen vara större än många andra företeelser. Till er som inte tycker som jag, vill jag ge uppmaningen: Tänk till igen beträffande vargens rätt och möjligheter till sitt liv i naturen, samt sluta fr a med orimliga antivarg-kampanjer.

LIA

Jag ingår inte i några orimliga antivarg-kampanjer och kommer inte att göra det.

Risken är överhängande :o, men det skulle vara intressant att se deras miner. :D

Öh, vet du.. Jag tror att en tokig Uggla tog den.. Eller kanske en meteorit, eller en huvudlös älg, eller varför inte Gustav Vasa.. ;)

Nä skämt åtsido.. Tråkigt är det och kalven är borta tydligen..

Jag ser att du mer eller mindre idiotförklarar (eller anser dem vettlösa) alla jägare som inte använder hörselskydd vid jakt.

Jag tycker de hörselskydd du beskriver verkar jättebra och skulle troligen använda dem ifall jag skulle börja med jakt. Men du måste väl förstå att andra kan ha andra åsikter utan att sakna vett.

Jag pratade nyss med en i trakten som jagar. P.g.a. denna tråd så frågade jag om hörselskydd. Svaret jag fick var att han använde hörselskydd under skjutträning, men inte under jakt. Han påpekade att det är så få skott som skjuts under jakt att det inte hade någon större betydelse. Han har jagat sen tonåren (ca. 55 nu) och tyckte inte att han hörde illa. Han kände till dessa moderna hörselskydd, men tyckte inte det var värt pengarna.

Jag måste säga att jag förstår hans resonemang och detta handlar om en person som jag i övrigt tycker verkar ha väldigt gott omdöme.

Nästa gång jag träffar honom ska jag berätta att han kallas ovettig på ett internetforum ;)

Ja faktiskt... Jag hoppas att du talar om för din bekanting att det finns många fördelar med hörselskydd, och att det inte handlar om curling... Men visst, skjuter du ett hagelskott så nej det kanske inte är någon större fara för din hörsel, men skjuter du med kula utan hörselskydd, ja då är risken påtaglig. Och varför chansa? När man dessutom har fördel av att använda hörselskydden, 1500 kr är inte något som är för mycket utslaget på alla jaktdagar och övningskjutningar, de "nyaste" vi har hemma är väl kanske 3 år gamla och fungerar utmärkt! Med tanke på vad vapen och amunition och där till ett ev markarrende, ja då är det verkligen ingen summa att bli upprörd över. En ridhjälm idag kostar väl lika mycket och där är det ingen som pratar om curling utan där finns det krav på hjälm...

I jaktlaget finns det "gubbar" ända uppe i 75 års åldern och de talar ständigt om hur bra det är med hörselskydd, och jag har sedan jag börjde vara med ständigt blivit påmind av just dem att hörselskydden ska vara på.

Men det är klart, de jag jagar med arbetar nästan alla inom yrken där hörselskydd är en nödvändighet och en normal del av vardagen, och de tar reda på vad som finns och vad som fungerar bäst.

Vi låter dessutom våra barn skjuta med hörselskydd när de skjuter luftgevär, just för att de ska få in vanan att hörselskydden alltid ska vara på när man skjuter, så småningom kommer nog båda barnen att gå över till klass 3 kulvapen och antagligen även klass 1 där hörselskydden verkligen behövs.

Tycker du drar lite väl stora växlar nu. Det är faktiskt olagligt att köra MC utan hjälm.

Du kanske mer ska jämföra med att köra MC. Det lär ju öka risken för skador avsevärt. Är alla som kör MC privat då ovettiga?

Eller är man ovettig ifall man rör sig i Stockholms tunnelbana utan att använda ansiktsmask. Luften där är tydligen rejält ohälsosam.

Nu har jag inte koll på olika vapens ljudnivåer, det kan ju finnas de som låter extremt mycket. Men skulle tinnitusrisken vara stor för en jägare som skjuter några skott om året utan hörselskydd så skulle ju så gott som alla andravärldskrigsveteraner som varit i strid ha drabbats av tinnitus. De lär ju ha fått en enormt mycket större dos av skjutande och annat oljud.

Personligen tror jag att en hårdrockskonsert är flera gånger farligare när det gäller risken att utveckla tinnitus. Men det är väl bara ovettigt folk som går på sådant utan hörselskydd.

Som sagt skulle jag nog själv använda skydden ifall det blev aktuellt, så jag tycker de verkar bra. Det jag reagerar mot är att de som inte gör det kallas ovettiga.

Det ena ovettiga förringar inte det andra.
Genom att använda hörsel skydd minskar man med upp 40 Db.

Och ja...har använt hörselskydd då jag var på konsärer och festivaler.
Fetvadd.
tom vid hockeymatcher så har jag numera mina aktiva "JÄGARÖRON"

kl + offtopic/In-topic

Det här tycker jag är riktigt obehagligt. Jag har själv undvikt att ge mig in i diskussioner på tex öppna poster på facebook med mitt namn, jag valde tex att strypa min impuls att slänga in ett 'gilla' på en tidnings facebook-flash ang uteblivet skyddsjaktsresultat - just för att det finns såna här sjuka människor som har valt att ha vargen som symbol för världens ondska och jakten på den som något heligt (på ett mycket orationellt sätt som även avspeglas här i tråden).

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13899080.ab
Vargvärnare blir kartlagda på internet.
På grupp för vargmotståndare på Facebook uppmanas medlemmarna att samla in bilder, namn och adresser på så många motståndare som möjligt.

Fast som sagt tror jag att det är en motreaktion på alla de som har fått dödshot tex under vargjakten i vintras, de var alltså ute helt lagligt och fick därefter ett antal dödshot. Personal på länstyrelser som har beslutet om skyddsjakt på varg har fått lov att flytta till hemlig adress pga hot från vargfrämjande grupperingar... Inget är rätt av dem, det är lika vidrigt i båda grupper, men båda sidorna måste fram...

Fast som sagt tror jag att det är en motreaktion på alla de som har fått dödshot tex under vargjakten i vintras, de var alltså ute helt lagligt och fick därefter ett antal dödshot. Personal på länstyrelser som har beslutet om skyddsjakt på varg har fått lov att flytta till hemlig adress pga hot från vargfrämjande grupperingar... Inget är rätt av dem, det är lika vidrigt i båda grupper, men båda sidorna måste fram...

Överlag kan man nog säga att "Djuraktivisterna" är betydligt skickligare driva igenom sin vilja med hot och olgaliga aktioner är de "varghatare som hotar tjänstemän och enskillda.

Vi har ju allt från mordbrand (Slakterier) inbrott o sabotage(minkfarmer) till personliga hot mot pälsbutiksägare.

Men vad de har gemensamt är deras förakt för demokrati och folkviljan.

Jag vet inte om säkerhetstjänsten har span mot varghatare, men jag vet att säk har span på vissa djuraktivister.:cool:

Överlag kan man nog säga att "Djuraktivisterna" är betydligt skickligare driva igenom sin vilja med hot och olgaliga aktioner är de "varghatare som hotar tjänstemän och enskillda.

Vi har ju allt från mordbrand (Slakterier) inbrott o sabotage(minkfarmer) till personliga hot mot pälsbutiksägare.

Men vad de har gemensamt är deras förakt för demokrati och folkviljan.

Jag vet inte om säkerhetstjänsten har span mot varghatare, men jag vet att säk har span på vissa djuraktivister.:cool:
Självklart skall SÄPO ha span på dessa terrorister, finns inget som helst som har med djurskydd att göra som dessa personer/organisationer sysslar med.
Djurens Rätt som försöker vara rumsrena har ff inte fördömt uppeldningen av en mjölktankbil eller utsläppning av minkar.
O de länkar ff till PETA på sin hemsida.
:eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka