Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min gick med ponnyer när jag köpte honom. Förra ägaren berättade att hon sålde honom dels för att hon inte hade tiden och dels för att det inte fanns tillräckligt med mat till alla hästarna. Det fanns även en äldre travare som sprang längs staketet och skriade på stona konstant (kastrerad sen unga år). Först hade min gått med travaren men blivit så nedtryckt och mobbad att han stod längst ner i en stor skogshage i tre dygn innan han blev hämtad och flyttad till ponnyerna. De i sin tur körde bort honom från all mat (de var alla digivande). Han var inte mycket till häst när jag hämtade honom. I flera år hatade han ponnyer, anföll så fort han fick chansen. Han var extremt osäker på bl a tävlingsplatser med mycket hästar. Han stod och står fortfarande gärna för sig själv och vill bli lämnad ifred. Han avskyr att ha andra hästar inpå sig och markerar direkt. Numera går det att ha honom med andra om de är låga i rang och går undan när han markerar, då är han nöjd. Hästar som mopsar eller inte går undan ger han sig på direkt (vilket jag och en annan hästägare fick erfara fjol, så nu är jag väldigt tydlig om någon vill släppa ihop med min och likadant när jag bytte stall). Med nuvarande hagkamrat slumpade det sig så att kamraten rymde in till min för att han blev rädd för en annan häst och när det upptäcktes verkade det fungera bra så vi testade under vakande ögon och nu har det gått ett år. Det är t o m så att min kan sakna den andra om de är åtskiljda.
När det gäller mat är han fruktansvärt vaktig. Vissa saker har blivit bättre med åren, som att han faktiskt kan gå med andra så länge han får sitt space, andra sitter så djupt rotat att de förmodligen aldrig försvinner. Jag fick efter flera år kontakt med uppfödaren som berättade att han vuxit upp på lösdrift med 11 andra hästar och de här beteendet kände hon inte alls igen. Så förmodligen är han sådan pga traumat som uppstod vid mobbningen. Kanske det har hänt din något tidigare som triggar traumatiska minnen och därför beter han sig som han gör?
Ja det gör jag också, jättetråkigt när det blir så.
Jag försöker tillgodose det sociala behovet så gott jag kan genom att rida ut mycket tillsammans med andra, hälsa och umgås i stallet, beta tillsammans medan jag håller i honom etc. Då kan hans kompis äta det gräset han har i munnen utan att han protesterar.
Jag är aldrig rädd att han ska flyga på en häst vid ridning eller hantering, han är inte oberäknelig.
Så länge jag är där går det jättefint, han ser till mig och frågar hur han ska reagera, typ gör jag rätt nu? Är jag duktig? Men hur ska jag göra nu då? Har gått fantastiskt bra att släppa ihop han med andra så länge jag står utanför staketet och pratar med honom. Men jag kan ju inte bo i hagen...