Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Varghatare är man visst för att man inte vill ha vargen bland sina tamdjur. Och pratar man med en mängd lantbrukare så är tycket och tänktet nästan det samma hos allihopa jag pratat med.

Sen kan jag tillägga att jag skiter i vad någon skrivit i tidigare trådar. Några har jag identiferat, men jag skiter i det fullständigt..

I så fall skulle jag själv vara varghatare delyx, eftersom jag drivit mjälk o får gård mitt i ett vargrevir, bodde senare i ett annat o hade då bara får som vallträning för mina hundar.
Bor nu mitt i rialareviret o är inte ett dugg orolig för mina hundar.

Om du vore medlem i SVaK så skulle du kunna läsa om frågan där, långt ifrån alla fårbönder är emot varg.
Gnist so m svarat i tråden har oxå haft tamdjur, är dessutom själv jägare o har inga problem med varg eller andra rovdjur.

Vad gäller Rialavargen så har vare sig nöt eller fårbönder eller hästägare sökt om skyddsjakt, den enda som sökt om det var en stor arrendator av jaktmark, så han hade inga tamdjur som behövde skyddas från vargen.

Då vore det ju bättre med en ny tråd, med rätt rubrik. O som inte handlar om en enskild hästägare o dennes ev hjärnspöken.

Tycker det framgår rätt klart att hjärnspöken gäller hästar och inte någon hästägare?

LIA

Tycker det framgår rätt klart att hjärnspöken gäller hästar och inte någon hästägare?

LIA

Jo visst gör det det, men då återstår frågan om vad man skall benämna den irrationella rädsla som lyser igenom hos vargmotståndarna.

blir bara så förbannad när folk pratar om sånt de inte har tillräckligt med erfarenhet för. Bara för att du sett några enstaka jägare utan hörselskydd tror du att det är vanligast så. Som sagt du visste inte ens att det fanns hörselskydd som stärker skogens ljud och dämpar ljud vid skott... Ville bara ge er rätt fakta om ni nu är intresserade av jakt.

Jag menar vad jag skrev, vilket inte var riktat mot dig personligen men väl mot den "kultur" som frodas i dom kretsarna och som jag även ser exempel på här.

Tycker du att det är märkligt att hästar skadar sig, även om det inte finns rovdjur inom 50 mils avstånd att skylla på? Vad säger i TS fall, att det inte var mänsklig verksamhet som fick hästarna att rusa? Såg exempelvis i bladet att en helikopter skrämt vettet ur några hästar, och detta utan att någon varg hängde under!

Och så detta med "varg"-avföringen. Inga DNA- eller andra prov verkar vara tagna, men ändå så vet man till 99,9%. Dessutom avföring som är tagna vid annan tid och utan vidare koppling till varg. Man tar sig för pannan.

Jag råkar finnas i samma län som TS och har ingående följt varghistorierna och dit knutna överdrifter och är hjärtligt trött på dom. Exemplen är många. Vargen skylls för allt, och finns inga klara fakta så konstrueras sådana. I flera fall konstaterades exempelvis en och samma varg skrämma folk och fä på flera olika platser, samtidigt!!

LIA

Håller helt och hållet med, mycket bra skrivet.

I så fall skulle jag själv vara varghatare delyx, eftersom jag drivit mjälk o får gård mitt i ett vargrevir, bodde senare i ett annat o hade då bara får som vallträning för mina hundar.
Bor nu mitt i rialareviret o är inte ett dugg orolig för mina hundar.

Om du vore medlem i SVaK så skulle du kunna läsa om frågan där, långt ifrån alla fårbönder är emot varg.
Gnist so m svarat i tråden har oxå haft tamdjur, är dessutom själv jägare o har inga problem med varg eller andra rovdjur.

Vad gäller Rialavargen så har vare sig nöt eller fårbönder eller hästägare sökt om skyddsjakt, den enda som sökt om det var en stor arrendator av jaktmark, så han hade inga tamdjur som behövde skyddas från vargen.

Jag har en liten fundering.
Stämmer det att man i rialaområdet har svårt att få tag i eftersöksekipage för de former av eftersök där hunden släpps?

Och om så är fallet, varför kan det vara så?:confused:

Jag har en liten fundering.
Stämmer det att man i rialaområdet har svårt att få tag i eftersöksekipage för de former av eftersök där hunden släpps?

Och om så är fallet, varför kan det vara så?:confused:

Det vet jag inte, känner inga jägare eller eftersöksekipage här.
Det jag däremot vet är att det jagas allt för lite rådjur på bygden, det utgör en stor trafikfara.
O gris skall vi inte prata om, tydligen inte ett eftertraktat jaktbyte för jägarkåren.

Jo visst gör det det, men då återstår frågan om vad man skall benämna den irrationella rädsla som lyser igenom hos vargmotståndarna.
Det törs jag inte lämna förslag på. ;)

LIA

Ja, du missförstod mig totalt, liksom du gör i flera andra fall. Tyvärr, för jag diskuterar gärna men inte om jag hela tiden ska vara tvungen att korrigera och korrigera.

Så jag släpper dina inlägg nu.

LIA

Åh, det är så man avslutar en diskussion man inte vill fortsätta för det vart jobbigt.

Mycket märkligt att man anses som varghatare bara för att man är rädd om sina djur och inte vill ha en varg I HAGEN.
Tycker oxå det är märkligt att om man vill skjuta den varg som angriper sina djur så är man oxå en rabiat varghatare.

Jag personligen skulle vilja kunna skjuta vilket djur det än må vara som jagar mina djur för att döda. Men det är inget jag skulle klara av själv så då få jag se till att ha så pass säkert det går för mina djur med bla rovdjurs stängsel.
Men med det sagt så är jag ingen varghatare.
Jag tycker att alla svenska rovdjur ska få finnas i skogarna.

Sen att vissa blir såå trött och upprörd över att TS misstänker att det är en varg som jagat hennes hästar, för det rör ju bara upp mer känslor hos dessa rabiata varghatare, att dom bara får mer vatten på kvarnen är ju löjligt.

I denna tråd tycker jag dom som utmärker sej mest är dom som hatar varghatarna...
Jag vet inte ens vilka dessa sk varghatare är...utom nån enstaka men den tar jag inte ens på allvar för det var ett sånt oseriöst inlägg överhuvudtaget som inte tillförde nåt alls.

Det är ju givet att en diskussion inte tillför så mycket när du diskuterar med dig själv.
:idea:

Tycker också att vi lämnar frågan om just TS och hennes ev rovdjur därhän.

Hur skydda sig mot rovdjur? Eller rättare sagt, sina husdjur mot rovdjur. Anställa skolbarn som herdar lär vara förlegat. ;) Stängsel är ett sätt, men som du påpekar inte helt säkert eller vidare ekonomiskt. Kanske ha olika hagar under olika dygnsperioder, vilket gjorde det lättare med säkra natthagar.

Undervegetation ser jag inte som något oöverstigligt hinder. Det går ju relativt snabbt att putsa den remsan under tråden, och har man verkliga problem, så finns ju RoundUp att ta till. Trots allt.
Snön är ingen absolut isolator, men kan vara jobbig att ta väck vissa vintrar. Jordningen kan man lösa genom en matta (som samtidigt begränsar vegetationen) eller nät el dyl under tråden. Går antagligen att producera för rimliga kostnader om efterfrågan kommer. Men det ställer krav på rejäla aggregat.

Vaktdjur? Lamadjur m fl har föreslagits men jag undrar om dom verkligen står upp mot varg, eller om dom snarare blir mat själva. Hundar, ja med rätt ras och rätt utbildning hos rätt folk, så tror jag på dom. Frågan är hur stor procent hästhagar som därmed skulle bli rovdjurssäkra? Men det är ju upp till var och en.

"Rovdjurssäkra" hästar? Här kan man göra skillnad genom att bygga upp hästarnas självförtroende och vana vid olika situationer inkl bråkiga hundar. Fast många inte verkar tro det.

Elektroniska varianter? Högtalare som ger rovdjuren illusionen av att folk rör sig i hagarna? Eller högkänsliga mickar som tillsammans med utvecklade datorprogram kan skilja ut rovdjursläten och ovanliga ljud och då väcka djurägarna. 100 idéer brukar ge ett par användbara. :)

Nöden är uppfinningarnas moder heter det, så om rovdjuren blir riktigt besvärande, så fixar vi säkert det. Utan att ta livet av allihop.

LIA

jag tycker detta är såååå svenskt.... Cyklelhjälmens paradis.... I länder där man använder herdehundar, som fungerar förträffligt, finns ingen utbildning för att håll hund :D dessa människor ramlar av stolen när man berättar att vi har "hundvakt" här i Sverige :D Sunt bondförnuft, låt hunden vara hund och göra det den ska göra, så brukar dessa hundar sköta sin uppgift med bravur. Det är extremt ovanligt att vargar dödas eftersom dessa hundar skäller, som någon tidigare nämnde, så vargen ger sig inte på. Samma gäller på människor, de skäller, varnar, långt innan de går till anfall, det är inga smidiga attackhundaar direkt :p och en svampplockare BÖR inse sitt misstag ganska snabbt ;)
Nu vet ju jag att Sverige är Sverige ;)
Men som andra har skrivit är det ju av yttersta vikt att man är medveten om vad för slags hund man skaffar sig, men det gör man ju om man har kommit fram till att man behöver en herdehund:idea:

blir bara så förbannad när folk pratar om sånt de inte har tillräckligt med erfarenhet för.

Oj, lugna ner dig. Blir du förbannad så enkelt så låter det ju som att du måste vara småförbannad mest hela tiden, vilket knappast kan vara nyttigt för ditt eget välbefinnande. Det går nog knappt att hitta en tråd här där inte folk 'utan tillräcklig erfarenhet' uttalar sig.

Bara för att du sett några enstaka jägare utan hörselskydd tror du att det är vanligast så. Som sagt du visste inte ens att det fanns hörselskydd som stärker skogens ljud och dämpar ljud vid skott... Ville bara ge er rätt fakta om ni nu är intresserade av jakt.

Du som vet. Hur många procent av alla Sveriges jägare använder hörselskydd vid jakt? Jag antar att du vet på ett ungefär, du verkar ju åtminstone helt säker på att över 50% använder det. Annars har ju jag rätt i att det är vanligast utan skydd.

Jag kan tänka mig att det till viss del är en generationsfråga. De flesta jägare här omkring är 50+ och har inte curlats genom livet. Bland yngre jägare som är uppvuxna med cykelhjälm m.m. kan jag tänka mig att hörselskydd är vanligare.

Det vet jag inte, känner inga jägare eller eftersöksekipage här.
Det jag däremot vet är att det jagas allt för lite rådjur på bygden, det utgör en stor trafikfara.
O gris skall vi inte prata om, tydligen inte ett eftertraktat jaktbyte för jägarkåren.

1 rådjur om dagen, betyder ca 360 rådjur om året på ca 16000 Ha.
Är väl ett jakttryck som heter duga.
Smarrig varg mat som kan tas utan alltför stora risker för skador.

Att grisarna hitills lyckats fre sig beror väl på att vargen kunnat välja rådjur istället.

Det fina med grisen är ju att den har förmågan att dels lära sig och dels att den försvarar sig och gruppen aktivt.

Och bukskinnet på en varg är nog inte tjockare än på de hundar som sprättas upp av gris varje år.
Vilket gråben är medveten om.

Utvecklingen i riala förlöper ju exakt så som jag beskrivit att det ska göra, med varg i 1/2 urban miljö.

Först slås det mindre klövviltet ut = ingen hjort inga rådjur.
Sedan ger sig vargen på älgen.
Sen tar den vad den kan få tag på för att slippa ge sig på grisen.

Gott om gris. ingen hjort, inga rådjur och inga älgar.
Några vargar
och en stabil stark vildsvinsstamm.
Där vargen tar de unga grisar som lämnar flocken.
En fördel är väl att andelen katter som försvinner under sina jakter kommer att öka.:cool:

Jakten på gris kommer nog att minska eftersom de flesta som har bra stötande hundar inte vill släppa dem i riala, vilket redan visat sig genom svårigheten att få fram eftersöks ekipage som kan släppa hundarna. ( vid käkskador på kövvilt ex.) Polisen är ju förtvivlad, det ska visst gå omkring både gris o älg som fått käkbenet avslaget i området, som man inte får fatt på.

Orsak o verkan....

Du ger dig på fel person här, för jag tillhör dom som är minst intresserade av "cykelhjälmspolitik".
Men om du öppnar ögonen för verkligheten, så ser du att andelen "hundokunniga" hundägare är stort, och då talar vi om vanlig hundhållning. Ifråga om boskapsvaktande "utegångshundar" är kraven av nödvändighet mycket större på hundägarna. Det ligger ju liksom i sakens natur att dessa hundar måste vara korrekt uppfostrade och tränade för sin uppgift.

Förutom dessa aspekter så har vi våra svenska lagar och regelverk. Dom är skäligen dåligt anpassade för vaktande löshundar och måste ändras innan vi ens får ha sådana vakter. Men inte ens efter en sådan förändring kan vi räkna med ett kravlöst ägande och användande av dessa hundar. Där kommer återigen kraven på kunnighet hos hundägarna.
När det gäller din jämförelse med andra länder, så missar du tydligen att många förutsättningar är olika, t ex djurhållning och allemansrätt. Svampplockare t ex, finns inte på samma sätt som här och jag tror inte att någon accepterar att dessa inser misstagen p g av sönderbitna lemmar.

Beträffande krav på ras, så räcker det med att läsa vad som skrivs om detta på Bukefalos. Okunskap finns om vilka raser som är lämpligast under olika förutsättningar. Sunt bondförnuft ska vi inte heller räkna med som någon överskottsvara. :angel:

LIA

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka