Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Eftersom det inte finns nåt järnskrot i hagen så är det helt oskyldigt. Hagen är en vall som skötts varierat med hage sen väldigt länge.. Gården styckades av från granngården brevid början 1900 och då var det hagmark iaf..

Den har hunnit plöjas ett antal gånger och eftersom det funnits några kossor här förr så det har varit hage med.. Så järnskrot finns inte! :-D

Nej, fakta är att: det finns en varg i närheten. Detta har spridit panik och villfarelser bland boende, vilket har tagits upp flera gånger i tråden av andra med insyn i den här historien. Spillningen har inte identifierats som vargspillning. Från detta drar man alltså slutsatsen att något skrämt Muls hästar, och att detta NÅGOT måste vara varg. För ingenting annat kan skrämma Muls hästar, och i hagen finns absolut ingenting som en häst kan skada sig på om inte en varg smugit i buskarna. Jag avskyr verkligen propaganda som går ut på att vargar är farliga och måste skjutas bort, i avsaknad av all bevisning.

Det NÅGOT är någon form av rovdjur. Hund, har varit på tapeten, Lo och varg. Samma skydd går åt oavsett vad för djurslag som skrämt hästarna.

Det tror inte jag heller att det finns....;)

Av precis samma anledning som jag vet att det inte finns i mina hagar...

Spillningen har inte identifierats som vargspillning.

Du vinklar ju värre än Bagdad Bob. Om jag inte missuppfattat det helt har ju länstyrelsens rovdjursexpert sagt att det till större än 99% sannolikhet handlar om vargskit.

Du visar bara mer och mer att det bara handlar om att du inte vill tro att det kan vara en varg inblandad.

Gräs? Rötter? Stenar? Menar du att du aldrig sett skrot i en hage som kommit fram efter att hästar har gått där en längre tid, eller som har plogats upp? Vi har plockat ut massor ur våra hagar! Och många av fynden har härstammat från 1800-talet och runt den tiden.

Ja gräs har jag i hagen, men det är inte så vasst. Rötter är det ont om iom att det är en vall. Stenar kommer upp, men dom är inte så stora och ffa inte vassa.

Jag har inte fått upp något som helst skrot i den här hagen. Sommarhagen har jag inte plöjt, men den har samma anor som vinterhagen..

I ett stenröse hittade jag ett järnrör, det är det enda och av naturliga skäl så har hästarna inte tillgång till stenröset.

Vi har däremot mycket skrot och skit i några högar utmed gräsmattan.. Burkar, trasiga stolar och annat skit.. Så dom som bott här har väl inte varit så skitaktiga av sig utan lagt allt i två högar. En har jag utmed gräsmattan, en gammal kompost och skräphög. Den andra är en eldningshög och den tjänstgör som eldningshög fortfarande.. Men inget alls i hagen..

Du vinklar ju värre än Bagdad Bob. Om jag inte missuppfattat det helt har ju länstyrelsens rovdjursexpert sagt att det till större än 99% sannolikhet handlar om vargskit.

Du visar bara mer och mer att det bara handlar om att du inte vill tro att det kan vara en varg inblandad.

Rovdjursföreningens regionsansvarige är det som varit här. :laugh: För att vara exakt :D Det gäller att vara noggrann vettu ;)

Nej, men det är knappast en omöjlighet. Faktiskt är det mer troligt än att vargar har varit inblandade. Anledningen till att jag bemöter TS farhågor är att rädslan för rovdjursangrepp/rovdjurshatet är synnerligen överdrivet redan som det är - därför är det viktigt att ifrågasätta den typen av påståenden. Lia, som bor i samma bygd, har på ett illustrativt sätt beskrivit hur den där typen av paranoia får fäste. Det är mycket obehagligt, tycker jag.

Ja och den här tråden dräller av varghatare:grin:

Man kan ju önska att sådan entusiasm fanns i fler ämnen och där dom då va mer behövlig.

Klart man blir orolig. Jag var själv i typ samma sits förra året med nervösa, dock ej skadade hästar, med mkt spår i och omkring hagen. Dessutom med intensiva ylanden obehagligt nära. Det var verkligen inte kul!

Men, om en varg är så intresserad av en häst, så lär den ju dyka upp igen.. Saknar du andra husdjur? Katter, mindre gårdsdjur (du hade väl bla höns?) Har de visat oro eller minskat i antal? Inget vilt djur är så dum att den ger sig på ett djur som ger stort motstånd om det finns byten nära som är lätta o döda. Om det verkligen var en varg, och om den inte bara var på genomfart, så lär du snart se den. Det jag har läst om dem är att de spanar in sin omgivning noga, och kan även utmana sin omgivning. Så du lär på ett eller annat sätt märka vilket. Nu har det ändå gått lite mer än vecka, utan mer blessyrer? Så förhoppningsvis kommer inte det som skrämde dina djur så illa, tillbaka!

Jag beklagar din förlust! Och hoppas att du inte drabbas återigen!

Ja varghatarna är ju många i den här tråden.. En eller två kanske ;)

Klart man blir orolig. Jag var själv i typ samma sits förra året med nervösa, dock ej skadade hästar, med mkt spår i och omkring hagen. Dessutom med intensiva ylanden obehagligt nära. Det var verkligen inte kul!

Men, om en varg är så intresserad av en häst, så lär den ju dyka upp igen.. Saknar du andra husdjur? Katter, mindre gårdsdjur (du hade väl bla höns?) Har de visat oro eller minskat i antal? Inget vilt djur är så dum att den ger sig på ett djur som ger stort motstånd om det finns byten nära som är lätta o döda. Om det verkligen var en varg, och om den inte bara var på genomfart, så lär du snart se den. Det jag har läst om dem är att de spanar in sin omgivning noga, och kan även utmana sin omgivning. Så du lär på ett eller annat sätt märka vilket. Nu har det ändå gått lite mer än vecka, utan mer blessyrer? Så förhoppningsvis kommer inte det som skrämde dina djur så illa, tillbaka!

Jag beklagar din förlust! Och hoppas att du inte drabbas återigen!

Tack! :-)
Nej jag saknar inga djur nu, men jag blev av med en hög med pärlhöns i våras på ett märkligt sätt.. Det vet vi inte heller hur. Räven brukar gräva sig in, men i detta fall var nätet söndertuggat ca 50- 60cm upp.. Jag har ett väldigt tätt elstängsel runt hönsena och gässena. Det är 6 eltrådar med 15cm mellan. Tyvärr hade jag varit slarvig med det staketet efter vintern då snön tog en av väggarna på en av hönsgårdarna som staketet går runt, så väggen låg på staketet. Jag gjorde iordning det, men fick inte ordning på staketet förrän det var för sent.

Det var hål i nätet, det var en nedtrampad stig runt gårdarna och pärlhönsen hade tagit sig ut genom ett litet hål och ut och blivit tagna utanför. Dom som haft pärlhöns vet att dom är ganska svårfångade. Dom är fruktansvärt skygga och kvicka och flyger jättebra så det måste vara en mycket bra jägare som tagit dom.

Jag frågade några som är duktiga på mindre rovdjur, men det var ingen som direkt kunde säga vad det var som gjort så.. Räv gräver sig in och tar inne i hönsgården om hönsena inte redan går ute i trädgården. Grävlingen kan tugga på nätet, men det var lite för högt upp så då skulle grävlingen fått stått upp.. Och jag tror inte att grävlingen springer tillräckligt fort för att jaga pärlhöns ute i trädgården.. Jag hittade bara fjädrar efter pärlhönsena.. Ett visst antal högar, en hög för varje pärlhöna.. 8st för att vara exakt..

Jag har inget märkt denna vecka alls. Hästarna var nyfikna ikväll, men det var några som höll på och körde Cross en bit bort så dom tyckte att det lät spännande och lagom kom det en och sprang med pannlampa och hade en hund med sig.. Hundar är dom helt klart skeptiska till.. Då stod dom och tittade spänt, men inget springande..

Nu lägger jag mig i debatten...

De "skyddshundar" som nämnts i tråden är av stora, svåra raser. Det är ingenting man släpper ut i ett svenskt samhälle. De är uppfödda att skydda tamboskap mot varg och obehöriga på stora arealer i t ex Ryssland, länder som inte har något som liknar vår allemansrätt. En för hunden okänd person kan råka mycket, mycket illa ut. Satsa på ett ordentligt rovdjursstängsel istället.

Maremman är från Italien, italien har en befolkning på 56 miljoner, Sverige 9. Italiens areal är mindre än Sveriges.... Räkna lite på det :grin:

Ja varghatarna är ju många i den här tråden.. En eller två kanske ;)

Det är nog ganska många, inklusive de som påstår att vargarna planterats in i landet.
De flesta som du tackar i tråden är ju varghatare o som sådana identifierats i flertalet tidigare trådar i ämnet.

Ang rovdjur och 50 mil, ska jag förenkla. Är det märkligt/ovanligt att hästar stressar/far omkring, utan för oss människor synbar anledning?
Om du svarar ja: Är det märkligt/ovanligt att dom då kan skada sig? Kan anledningen vara en av ett otal möjligheter? Kan anledningen vara något som inte har något alls med rovdjur att göra? Kan det hända, även om närmsta varg är 50 mil bort?

Och så detta med "varg"-avföringen. Inga DNA- eller andra prov verkar vara tagna, men ändå så vet man till 99,9%. Dessutom avföring som är tagna vid annan tid och utan vidare koppling till varg. Man tar sig för pannan.

Jag råkar finnas i samma län som TS och har ingående följt varghistorierna och dit knutna överdrifter och är hjärtligt trött på dom. Exemplen är många. Vargen skylls för allt, och finns inga klara fakta så konstrueras sådana. I flera fall konstaterades exempelvis en och samma varg skrämma folk och fä på flera olika platser, samtidigt!!

där verkar ditt problem vara, du drar alla över en kam.
Den här kommentaren fordrar en förklaring. Vilka alla i citatet menar du?

LIA

Det är nog ganska många, inklusive de som påstår att vargarna planterats in i landet.
De flesta som du tackar i tråden är ju varghatare o som sådana identifierats i flertalet tidigare trådar i ämnet.

Vad jag kan se efter en snabb genomgång av tråden så tackar TS uttryckligen 4 st debattörer.... Vilka av dessa fyra menar du är identifierade som varghatare? Eller är den där berömda kammen framme igen?

Jag känner mig lite träffad av din kommentar här ovan... Det stör mig att bli kallad varghatare för att jag tycker diskussionen om hur man skall skydda sig är intressant.... Eller är det så att om man känner ett behov av att vilja skydda sig, eller snarare sina djur.. så är det likställt med att man är varghatare???

Eftersom det inte finns nåt järnskrot i hagen så är det helt oskyldigt. Hagen är en vall som skötts varierat med hage sen väldigt länge.. Gården styckades av från granngården brevid början 1900 och då var det hagmark iaf..

Den har hunnit plöjas ett antal gånger och eftersom det funnits några kossor här förr så det har varit hage med.. Så järnskrot finns inte! :-D
Du menar att bara för att det gått kor i hagen och den varit upplöjd, så kan inget skrot finnas där? I så fall har du ingen aning om verkligheten.
På vår gamla bondgård har vallarna innehållit (= kommit upp av sig självt) allt möjligt från gamla tider, som små delar från maskiner, div spik och bult, taggtråd samt hänglås och kogrimma mm. Detta trots att man haft en intilliggande holme som tipp för sådant. Slarvig bonde javisst, men troligen inte alltför ovanligt.

Det NÅGOT är någon form av rovdjur. Hund, har varit på tapeten, Lo och varg. Samma skydd går åt oavsett vad för djurslag som skrämt hästarna.
Märkligt att du inte kan se NÅGON annan orsak. Det ÄR en varg, eller hur?
Det är just sånt här resonemang jag opponerar emot. KAN det möjligtvis teoretiskt vara en varg som är orsaken, då ÄR det bevisligen en varg!! Trots att det finns hundratals andra, kanske troligare, orsaker. Du läste antagligen om "vargspåren" på just Vikbolandet för 2-3 år sedan? Tillkallad "vargexpert" uttalade sig och sa att spåren klart var gjorda av varg. Någon dag senare klargjordes att en person rastat sin stora hund, just där och just då. Skamsen "vargexpert" fick erkänna misstaget. Men det KUNDE ju ha varit varg ...

LIA

Först och säkrast, nej, jag tror inte du är en varghatare. Med det sagt, så vill jag peka på hur konstigt tankarna kan gå. Du skriver:
Jag har inte riktigt uppfattat TS så som du gjort. Grundfrågan var ju hur man skall skydda sig. Tror TS är medveten om att hon aldrig kommer att få ett 100% svar på OM det var varg som var orsaken..

Men om vi nu ponerar att det var varg... Så var ju frågan hur hon skulle skydda sig från att något liknande händer igen...

Du medger att det är osäkert vad som var orsaken. Men i nästa moment, skriver du att frågan är hur hon ska skydda sig osv. Underförstått att orsaken var varg eftersom det är den hon ska skydda sig emot! Men om det var något annat då, t ex en orienterare, ett träd som brakade omkull eller helt enkelt ett hjärnspöke? Hur skyddar ett vargstängsel mot det??

Den logiska tanken bör ju vara att TS inte säkert kan skydda sig mot "att något liknande händer igen", däremot att hon via t ex stängsel kan skydda hästarna mot vargbesök. Andra orsaker tarvar andra motmedel.

LIA

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka