Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Hade inte vågat ha hästarna ute , men vad ska man göra , låsa in dem i stallet för gott det går ju inte heller, förstår verkligen din oro!!!!

Du bör nog läsa på lite bättre.
Att försöka skrämma den är ett av de alternativ som lagstiftaren ger.
Ett annat är en injektion av hett bly..:cool:

:confused: Jag försöker följa lagstiftningen så långt jag bara kan, att uppmana till lagbrott är inte tillåtet... Vad ska jag läsa på för något?

jaktförordningen
28 § Om något av rovdjuren björn, varg, järv eller lo angriper tamdjur eller om det finns skälig anledning att befara ett sådant angrepp, får åtgärder vidtas för att skrämma bort rovdjuret.
Viktigt, det står får åtgärdas. Inte ska åtgärdas
Rovdjur som avses i första stycket får dödas av ett tamdjurs ägare eller vårdare för att skydda tamdjuret

1. när rovdjuret angriper och skadar tamdjuret eller om det är uppenbart att ett sådant angrepp är omedelbart förestående,eller
2. om det finns skälig anledning att befara ett angrepp på tamdjuret och dödandet sker i omedelbar anslutning till att rovdjuret har angripit och skadat eller dödat tamdjur, eller
3. om rovdjuret befinner sig inom inhägnat område avsett för skötsel av tamdjuret och det finns skälig anledning att befara ett angrepp där.

här räknas de olika skälen till den akuta skyddsjakten upp. Varje punkt är i sig ett fullgott skäll till agerande.
Rovdjuret får bara dödas när det inte går att skrämma bort rovdjuret eller på något annat lämpligt sätt avbryta eller avvärja angreppet.
Tidigare rättsfall visar att lagstiftaren accepterar att varg inne i hägn där det befinner sig tamdjur avlivas trots kommentaren ovan.
Åtgärder enligt andra stycket 3 får, när det gäller lo, vidtas även för att skydda vilt som hålls i vilthägn eller liknande anläggning enligt 41 a §. Förordning (2009:310

Halvt kl

Det antas, hittas på, dramatiseras och till slut har man skapat en helt ny "varg" som INTE är lik den vargen vi har idag.
Jag skulle säkert bli skiträdd om jag hade den stora turen att se en varg, men min rädsla skulle med all största sannolikhet vara fullständigt obefogad.

En varg anfaller INTE en frisk häst i hagen.
En varg är INTE det enda djur som kan döda en kanin.
En varg skapar INTE större "skräck" hos en häst än vad en räv eller en okänd hund gör. Hästen begriper givetvis inte skillnaden på räv eller varg och är lyckligt lottad så till vida att den slipper veta av vår obefogade skräck för just vargen. Att hästen reagerar starkare på varg om den möter en sådan på en ridtur är ju inte så konstigt; ryttaren spänner sig och blir rädd. DET reagerar hästen på.

Är man orolig för sin hund kan man ha den i koppel. Är man orolig för sin häst så kan man ha den i hage nära stallet tillsammans med flera hästar. Är man orolig för sig själv så kan man flytta in till stan. busenkelt!

Hästen begriper givetvis inte skillnaden på räv eller varg och är lyckligt lottad så till vida att den slipper veta av vår obefogade skräck för just vargen.

Tror du att hästar är idioter?

En räv är inget hot för en häst, så en häst har ingen anledning att vara rädd för en räv. Jag har sett räv lugnt traska förbi på några meters avstånd från mina betande hästar.

Vargar har dock varit ett hot för hästar i tusentals år så att de inte skulle bli rädda för varg stämmer helt enkelt inte. Om inte annat så lär de märka skillnad på någon som närmar sig med fientliga avsikter och någon som bara går förbi.

Det känns som att någon beträttat sagor för dig.

Jag håller med dig!

kl

Busenkelt vet jag egentligen inte om det är, men man måste ju givetvis åtminstone FÖRSÖKA skydda sina tamdjur, med staket, kanske mindre hagar en tid, nära stallet osv osv. Göra sitt bästa åtminstone.

Jag tror inte alls att vargen ställer till med så mycket problem som det låter i tråden. Det överdrivs.

Jag kan inte mycket om staket, men jag läste en annan tråd om staket när det är snö, där det fanns förslag på att få elen att funka ändå. Det kan man väl testa i rovdjursstaketet?

Kan man inte sätta upp så man höjer staketet när det är som mest snö? Med eltrådar högre och stänga av den/de nedersta så resten funkar. Om de nedersta ändå döljs av snö så kan nog vargen gå på snön och då behövs kanske högre staket?

Hur stor och hur liten hagar är är ju lite vad man själv tycker. Jag har dock gärna min häst i en lite mindre hage och rovdjurssäkrat än i en stor och vanligt staket. I många stall har man små hagar där hästen trots det kan röra sig i alla gångarter och inte går på varandra.

Man kan ha hästen i en större hage dagtid när man är hemma och mindre men säkrare hage när man inte är hemma. Man kan försöka ha hagen så nära stall och boningshus som möjligt.

Kostnaderna, ja det kostar att ha häst. Ta ett lån? Spara in på den där dyra utrustningen? Göra det man kan för att ha det säkert? Behövs verkligen den där nya dyra hästtransporten eller funkar det med den där äldre begagnade för mycket mindre pengar tills man fixat sitt staket?

Jag undrar fortfarande, finns det inget att göra för att skydda sina djur? Är alternativet bara att skjuta av vargen? Vargmotståndare, vad gör ni för att skydda era djur?

kl

TS/mul! :idea:

Måndagen den 14 november kl. 19.00 i OK-stugan, Strömsfors, Krokek - föreläsning om hur vi kan leva med vargen, av djurvårdare Tonny Berglund från Kolmårdens djurpark. Kostar 40kr och du får förutom proffessionella råd och kunskaper, kaffe och fralla på köpet.

Nej, men jag tror att människan tillskriver hästen rädslor som den inte har.
Eller snarare att ett fullt naturligt beteende blir dramatiserat till att hästen är "livrädd" för varg.

Våra hästar sprängde staketet och kom hemspringande i full fart. Då var det en älg som varit framme.
En annan gång när de sprang runt och blåste upp sig var det rådjur.
Min häst blir ständigt rädd för harar som dyker upp vid olämpliga tillfällen eller ligger på lur i diken.
Djur reagerar på andra djur och så är det bara.

Den enda som tror på sagor är den som tror på att en häst skulle vara mer rädd för en varg än för en hund.
Denna rädsla för vargen har fått ta sånna sjuka proportioner att man inte ens använder huvudet innan man uttalar sig.
Det är skrämmande.

kl

TS/mul! :idea:

Måndagen den 14 november kl. 19.00 i OK-stugan, Strömsfors, Krokek - föreläsning om hur vi kan leva med vargen, av djurvårdare Tonny Berglund från Kolmårdens djurpark. Kostar 40kr och du får förutom proffessionella råd och kunskaper, kaffe och fralla på köpet.

Detta borde nog alla gå på. Vilken möjlighet att få sagor utbytta mot kunskap!

Tyvärr verkar en del totalt fixerade i sina egna vanföreställningar, då finns det inte mycket som hjälper.

Det är inte frågan om så mycket vanföreställningar som egenintresse.

Den ena gruppen försöker värna om egna ekonomiska och känslomässiga värden.
Den andra värnar om känslomässiga värden de ser i en permanent vargstam i södra sverige.

I praktiken blir då diskussionen endast en diskussion om hur man ska begränsa den första gruppens intressen på den andras.

Frågan kvarstår dock: Så rent logiskt enligt ditt resonemang, hur ska du säkert kunna freda tamdjuren utan att utrota vargen?

Skillnaden är att en räv som tar lamm ställer till med mindre skada än en varg som ger sig på tackorna. De fårägare jag känner brukar skjuta rävar. Men till skillnad mot vargarna har rävarna ingen stark lobbygrupp som bryr sig om dem.
EN räv ja, men numerären är vida större än vargens. Hur många lamm dödas årligen av dom mindre rovdjuren resp hur många får av varg?

Som jag sagt några gånger så skjuter man de vargar som ställer till problem. De vargar som inte ger sig på tamdjur låter man vara ifred. Följden blir ju att vissa delar som är relativt tätbebyggda blir vargfria. Men det är ju inte värre än att man låter Stockholm vara vargfritt (förutom Skansen då).
Förr eller senare kommer alla vargar att ge sig på tamdjur, för hur ska vargen veta att den måste stanna mitt i urskogen och nöja sig med vad som finns där? Med ditt "recept" kommer det inte att stanna vid "relativt tättbebyggda delar" utan vargen kommer att utrotas, möjligtvis med enstaka undantag som lyckas hålla sig undan.
Har myndighet bestämt att Stockholm ska vara vargfritt??

Jag förstår inte folk som ser dödandet av varg som enda sätt att skydda tamdjur. :(

LIA

Du bör nog vända på frågan, eftersom de stora besättningarna har ett större täckningsbidrag per djurenhet = större möjlighet att finansiera dyra nödstängsel. De små enheterna, ofta på skogsbeten har betydligt sämmre ekonomi och därmed resurser...
Märkligt detta, att man inte får ställa dom frågor man vill. :confused:

Men jag ska försöka en gång till, så får jag se om jag får något svar...

Hur många gårdar finns det i Sverige som driver fåruppfödning i den skalan att man inte kan skydda sina djur med effektiva stängsel?

En enkel fråga som endast tarvar ett enkelt svar, inget annat.

LIA

28 § Om något av rovdjuren björn, varg, järv eller lo angriper tamdjur eller om det finns skälig anledning att befara ett sådant angrepp, får åtgärder vidtas för att skrämma bort rovdjuret.
Viktigt, det står får åtgärdas. Inte ska åtgärdas
Just det, får åtgärder vidtas, eftersom rovdjuren normalt inte får utsättas för sådant.

Rovdjur som avses i första stycket får dödas av ett tamdjurs ägare eller vårdare för att skydda tamdjuret
Alltså FÅR dödas, inte SKA dödas!

1. när rovdjuret angriper och skadar tamdjuret eller om det är uppenbart att ett sådant angrepp är omedelbart förestående,eller
2. om det finns skälig anledning att befara ett angrepp på tamdjuret och dödandet sker i omedelbar anslutning till att rovdjuret har angripit och skadat eller dödat tamdjur, eller
3. om rovdjuret befinner sig inom inhägnat område avsett för skötsel av tamdjuret och det finns skälig anledning att befara ett angrepp där.

här räknas de olika skälen till den akuta skyddsjakten upp. Varje punkt är i sig ett fullgott skäll till agerande.
Rovdjuret får bara dödas när det inte går att skrämma bort rovdjuret eller på något annat lämpligt sätt avbryta eller avvärja angreppet.
Alltså är det lagstiftarens mening att man i första hand försöker skrämma bort rovdjuret. Man får alltså inte ta till dödande innan man försökt andra utvägar. Ett självklart synsätt för normala människor.
Tidigare rättsfall visar att lagstiftaren accepterar att varg inne i hägn där det befinner sig tamdjur avlivas trots kommentaren ovan.

LIA

Frågan kvarstår dock: Så rent logiskt enligt ditt resonemang, hur ska du säkert kunna freda tamdjuren utan att utrota vargen?

Jag tycker redan jag skrivit det. Det finns massor med områden i Sverige där vargar kan hålla till utan att någonsin komma i kontakt med tamdjur. Skaffa en karta ifall du inte tror mig. Sen att vissa vargar kommer att vandra därifrån och ta något enstaka tamdjur innan de skjuts, det är något de flesta vargmotståndare nog kan acceptera.

EN räv ja, men numerären är vida större än vargens. Hur många lamm dödas årligen av dom mindre rovdjuren resp hur många får av varg?

Skillnaden är att varg kan ha ihjäl stora mängder får på en gång. Att några lamm försvinner åt räven märks inte på samma sätt. Och som sagt så är det ju fritt fram att bekämpa räven utan att en massa folk protesterar, så de fårbönder som ser räven som ett stort problem har ju möjlighet att göra något åt det.

Förr eller senare kommer alla vargar att ge sig på tamdjur, för hur ska vargen veta att den måste stanna mitt i urskogen och nöja sig med vad som finns där? Med ditt "recept" kommer det inte att stanna vid "relativt tättbebyggda delar" utan vargen kommer att utrotas, möjligtvis med enstaka undantag som lyckas hålla sig undan.

Jag tror inte att alla vargar kommer att lämna sina revir för att slytta närmare tamdjuren. Det finns ofta tillräckligt med vilt för att de inte ska behöva göra det. Jag är övertygad om att de flesta svenska vargar aldrig tagit tamboskap.

Har myndighet bestämt att Stockholm ska vara vargfritt??

Med tanke på myndigheternas reaktioner de gånger de kommit larm om varg i Stockholm så kan man nog anta det även ifall det saknas något skriftligt beslut på att så är fallet.

Jag förstår inte folk som ser dödandet av varg som enda sätt att skydda tamdjur. :(

Jag har inte sagt att det är det enda sättet att skydda sig. Jag ser gärna att folk har bra stängsel och uppsikt över sina hagar. Problemet är dock att det är väldigt besvärligt att få ett tillfredställande skydd året runt.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka