Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Vilken annan slutsats kan man dra efter att ha läst dina inlägg, fr a det första?
Men kanhända är du inte det, kanhända låter du fantasin och spökena dra iväg med dig och låter det resultera i felaktiga uppgifter, stora överdrifter och märkliga slutsatser.
Fast det är ju vad varghatarna också gör... :o

Du har haft en tråkig tid med dina hästar, vilket jag också haft, men inget blir bättre för att man fixerar på eventuella extrema orsaker. Det hände 29/7 om jag förstått dig rätt. Vem kan så här efteråt fastställa att varg var inblandad?

Varför, kan inte händelsen med dina hästar ha en helt vanlig orsak, utan direkt inblandning av rovdjur? Hästar KAN vara klantiga, eller hur? Shit happends, helt enkelt.

Du gjorde en höna av en fjäder, helt klart, och nu har den hönan blivit till en hönsgård av extrema inlägg, fr a från odiskutabelt varghatande deltagare. Så även om du inte tillhör dom, så har du gett dom vatten på sina kvarnar. Det behövs så lite. ;)

LIA

Vilken annan slutsats kan man dra efter att ha läst dina inlägg, fr a det första?
Men kanhända är du inte det, kanhända låter du fantasin och spökena dra iväg med dig och låter det resultera i felaktiga uppgifter, stora överdrifter och märkliga slutsatser.
Fast det är ju vad varghatarna också gör... :o

Du har haft en tråkig tid med dina hästar, vilket jag också haft, men inget blir bättre för att man fixerar på eventuella extrema orsaker. Det hände 29/7 om jag förstått dig rätt. Vem kan så här efteråt fastställa att varg var inblandad?

Varför, kan inte händelsen med dina hästar ha en helt vanlig orsak, utan direkt inblandning av rovdjur? Hästar KAN vara klantiga, eller hur? Shit happends, helt enkelt.

Du gjorde en höna av en fjäder, helt klart, och nu har den hönan blivit till en hönsgård av extrema inlägg, fr a från odiskutabelt varghatande deltagare. Så även om du inte tillhör dom, så har du gett dom vatten på sina kvarnar. Det behövs så lite. ;)

LIA

Jag skrev det som en berättade för mig och inget annat. Det visade sig inte vara sant, så vad kan jag göra åt det? Är jag för godtrogen och faktiskt tror på det folk berättar för mig? Ja kanske.

Felaktiga uppgifter, ja om det som berättas inte är sant, så blir det ju fel..

Fantasin och överdrifter har jag inte använt mig av alls här.. Hade jag gjort det så hade väl hästarna varit rosa och haft vingar med fjädrar på med..

Stora överdrifter och märkliga slutsatser.. Vilka överdrifter?? JAG TROR VÄL FÖR HELVETE PÅ VAD FOLK SÄGER!! Märkliga slutsatser.. Hur??

Jag har ju pratat med LST för första gången på måndagen efter den 29:e juli.. Och fört en dialog. Dom har också sagt att det är märkligt det som hänt. Och eftersom hästarna varit uppjagade 2 gånger till, en gång i sommarhagen, en kväll sprang dom och tittade mot mossen och blåste med höjda huvuden, och sen då när jag hittade bajsen..

Det faktum att det låg en vargbajs i hästhagen, är inte det nog för att kunna tro att det hänt förut?? När vi haft varg i området sen i maj då det revs 19får 1,5mil bort?

Men hur exakt ska två hästar kunna klanta sig på pass allvarligt, så dessa skador uppstår under ett och samma tillfälle? och att dom sprungit som galningar vid flera tillfällen, varav efter ett av dom ligger det en vargbajs i hagen sen??

Ingen är gladare än jag om jag har fel, men när rovdjursföreningen ringer senast idag och absolut vill att jag ska sätta upp ett bättre staket INNAN nåt mer händer eftersom vi bor på ett ställe där dom personerna spårat varg sedan 1985 så känns det som om jag ska göra det och att det kanske inte bara är en tillfällighet..

Och att varghatarna får vatten på sina kvarnar, och ni som tycker om vargarna är ju inte så dåliga heller att ge på bla mig nu i ditt inlägg med div påhopp och anklagelser som är direkt felaktiga.. Och som jag har skrivit ett antal gånger i denna tråd nu att jag inte vill ha den diskussionen om att vargen ska skjutas eller inte i denna tråd.

Sen får alla tycka vad dom vill och vad jag vet finns inga regler för vad man ska tycka och inte, så det är inget som berättigar att anklaga ex mig för påhittat, fantasi och överdrifter för att jag fått bristfällig info från början. Tanken med att varna mig var god, men det blev fel.. Och det är jag ledsen för, men jag hade INGEN som helst anledning att misstro infon..

Inte alls. Inte i varghatarnas värld. I den tas ingen hänsyn till varken fakta eller logik.

LIA

Jag hoppas att du inte kallar mej varghatare med dessa två meningar:mad:

Klippte ut text från Hiddious...
Orsak: tex stentramp,spiktramp,annan trampskada,hornsprickor,hålvägg,bärrandsröta mm.

Stentramp=trampskada... det är omöjligt alltså att en häst får den skadan om den jagats i panik av något?

Jag har ju pratat med LST för första gången på måndagen efter den 29:e juli.. Och fört en dialog. Dom har också sagt att det är märkligt det som hänt. Och eftersom hästarna varit uppjagade 2 gånger till, en gång i sommarhagen, en kväll sprang dom och tittade mot mossen och blåste med höjda huvuden, och sen då när jag hittade bajsen..

Det faktum att det låg en vargbajs i hästhagen, är inte det nog för att kunna tro att det hänt förut?? När vi haft varg i området sen i maj då det revs 19får 1,5mil bort?

Det var väl så att det var ett antagande att det var vargspillning utefter en bild?

Sen får alla tycka vad dom vill och vad jag vet finns inga regler för vad man ska tycka och inte, så det är inget som berättigar att anklaga ex mig för påhittat, fantasi och överdrifter för att jag fått bristfällig info från början. Tanken med att varna mig var god, men det blev fel.. Och det är jag ledsen för, men jag hade INGEN som helst anledning att misstro infon..

Hade jag bott som du, varit med om samma sak och med det du vet om dina hästar hur dom funkar/reagerar så hade jag agerat som du.

Man behöver inte vara varghatare för att man är rädd om sina djur:cool:

Rädsla blockerar ofta rationella resonemang.

Så du tycker det är helt onödigt att ha ett stängsel som ska försöka hålla rovdjur utanför när man bor i ett vargområde och en varg varit i hagen?

Tycker inte alls det är irriationellt.

Du tycker det är bättre att vara efterklok då.

Det var väl så att det var ett antagande att det var vargspillning utefter en bild?

Till 99,99% så var det en vargbajs. Iofs då var jag nog lite för ÖVERDRIVEN, det kan ju vara nåt annat till 0,01%.. ;)

Rädsla blockerar ofta rationella resonemang.

Jag är inte rädd för vargen, men jag är rädd om mina djur.. Vargen skulle inte göra mig nåt, men däremot är mina djur en skaplig måltid om det skulle behövas.

Hade jag bott som du, varit med om samma sak och med det du vet om dina hästar hur dom funkar/reagerar så hade jag agerat som du.

Man behöver inte vara varghatare för att man är rädd om sina djur:cool:

Tack för att du förstår!!:love:

Nej, jag är inte varghatare, och jag är inte rädd för den heller. Men jag vill veta att den håller sig borta från mina djur så att detta inte upprepar sig. Försäkringsbolaget har fått betala nästan 40000 för denna skada på stoet och jag själv har betalat 12000 och det är inte klart ännu. Jag kan tillägga att jag har betalat mer i veterinärkostnader och resor än vad hästen är värd. Fölet hade jag kunnat sälja för 5000-6000kr och det blev 1700kr efter att allt var klart.

Jag önskar bara att jag visste detta med rovdjuren redan när vi flyttade hit 2006 så hade jag satt upp ett annat staket direkt..

Jag hoppas att du inte kallar mej varghatare med dessa två meningar:mad:
Ja usch, ja vilka varghatare vi är!!

Klippte ut text från Hiddious...
Orsak: tex stentramp,spiktramp,annan trampskada,hornsprickor,hålvägg,bärrandsröta mm.

Stentramp=trampskada... det är omöjligt alltså att en häst får den skadan om den jagats i panik av något?

Enl Hiddious är det tydligen omöjligt, men inte enl veterinärer och hovslagare i Sverige. Dessa saker kan man nog prata med vilken veterinär som helst om och få så gott som samma svar som jag skrev.. Jag har hållt på med div hovar under 1½ år nu, så lite grann koll har jag, och känner ett antal av tävlande hovisar i sverige, har en hovslagarmästare som skor här ;). Så lite grann har jag lärt mig.

Det kan jag säga.. Att hade jag inte kunnat lite om hovar hade detta sto varit död nu. Jag gick emot veterinärer och tog inte bort henne när dom ansåg att jag skulle det. Det rimmade alldeles för dåligt med hennes påstådda skador med hennes symptom.. Och jag hade rätt:laugh:

Så du tycker det är helt onödigt att ha ett stängsel som ska försöka hålla rovdjur utanför när man bor i ett vargområde och en varg varit i hagen?

Nej, det är väl ett av få vettiga förslag i den här tråden. De irrationella inslagen är de väldigt spekulativa händelsekedjorna som närmast fastslås som sanningar efter ett antal sidor. Och att allt som stavas varg ska skjutas.

Till 99,99% så var det en vargbajs. Iofs då var jag nog lite för ÖVERDRIVEN, det kan ju vara nåt annat till 0,01%.. ;)

När vikbolandsvargen skulle spåras, tog man till en början ett 20-tal träckprov som analyserades i tron att det var vargspillning.
Till slut fick man sent omsider bekräftat att ett prov var vargspillning och det var då med laboratorieanalys en säkerhet på ca 87%, och det man kunde säga var att det var en yngre hane.

Så, jo jag skulle nog vara benägen att hålla med om om att du är överdriven.

tack för att du förstår!!:love:

Nej, jag är inte varghatare, och jag är inte rädd för den heller. Men jag vill veta att den håller sig borta från mina djur så att detta inte upprepar sig. Försäkringsbolaget har fått betala nästan 40000 för denna skada på stoet och jag själv har betalat 12000 och det är inte klart ännu. Jag kan tillägga att jag har betalat mer i veterinärkostnader och resor än vad hästen är värd. Fölet hade jag kunnat sälja för 5000-6000kr och det blev 1700kr efter att allt var klart.

nä uscha, det är ju helt klart kostnader man kunnat vara utan

jag önskar bara att jag visste detta med rovdjuren redan när vi flyttade hit 2006 så hade jag satt upp ett annat staket direkt..

1010101010

Enl Hiddious är det tydligen omöjligt, men inte enl veterinärer och hovslagare i Sverige.

Jag skrev att det var oerhört långsökt. Om du frågar de flesta veterinärer och hovslagare vad de tror var orsaken, kanske vargalternativet inte kommer som nr 1?

Nej, det är väl ett av få vettiga förslag i den här tråden. De irrationella inslagen är de väldigt spekulativa händelsekedjorna som närmast fastslås som sanningar efter ett antal sidor. Och att allt som stavas varg ska skjutas.

Även det att vissa tycks veta så mycket om TS händelser att dom tycker sej ha rätt att kalla alla varghatare som förstår/håller med TS...

Det är sååå jobbigt när det ska måsta överdrivas...blä...

När vikbolandsvargen skulle spåras, tog man till en början ett 20-tal träckprov som analyserades i tron att det var vargspillning.
Till slut fick man sent omsider bekräftat att ett prov var vargspillning och det var då med laboratorieanalys en säkerhet på ca 87%, och det man kunde säga var att det var en yngre hane.

Så, jo jag skulle nog vara benägen att hålla med om om att du är överdriven.

Då kan du säga det till den personen som hålls här i regionen som du rekommenderade att jag skulle kontakta, det är han som sa det.. Han blir nog glad om du säger det till honom.;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka