Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Du läser ju verkligen vad du vill läsa. Jag har aldrig föreslagit att man ska "skrämma skiten ur ett djur och skjuta den under fullt sken", nu får du väl ändå sätta på dig glasögonen? Jag föreslår att man följer lagen. Dvs, går det inte att skrämma iväg vargen och anfallet fortsätter så är det ju fritt fram att skjuta. Om du däremot lyckas skrämma vargen först så får du ju knappast springa efter och försöka skjuta den ändå. Men du gör ju som du själv vill, men getåtel och allt, så att läsa ur lagboken torde ju vara ganska ointressant för dig. :grin:

Om jag skulle råka skjuta en varg inne i en hage där jag har får så kommer det av myndigheterna att betraktas som skyddsjakt i nödvärn.
Oavsett om jag skjutit varningsskott eller ej.. Eftersom det inte framgår som vilkor i lagtexten eller hur?

Är vargen i hagen så är det inte otroligt att den trots att jag lyckas skrämma iväg den då jag befinner mig där att den återkommer då fältet är fritt alltså har jag rätt att i preventivt syfte skjuta djuret.

Naturligtvis läser jag lagen, jag tolkar även lagtexten. Och försöker naturligtvis hitta de paragrafer som passar mig bäst.
Problemet är ju dock att det finns fler paragrafer och att man måste följa alla för att man ska slippa påföljder.
Och i det här fallet innebär det att jag har rätt, och skyldighet att elliminera hotet mot de tamdjur jag har ansvar för.
Stämmer inte det?

Jag klipper från din egen text
Info tillhandahållen av Frukten. Tack så mycket.
"
3. om rovdjuret befinner sig inom inhägnat område avsett för
skötsel av tamdjuret och det finns skälig anledning att
befara ett angrepp där.
"

Tror att isf bör du nog flytta runt dom, inte låta dom sitta på samma ställe hela tiden.
Va det inte någon i tråden som skrev om typ fågelskrämmor eller ha jag läst det någon annanstans...:o
Men de kanske vore bättre än tygstycken, några overallklädda figurer som flyttas runt:)

Det kan nog stämma att det stod här. men fågelskrämmor i hagen känns inte som någon bra idé, mina hästar kommer att döda dom fortare än kvickt. :eek: Mina hästar är lite destruktiva och lite för översociala.. LST sa att "ja det finns ju folk som är ute efter att stjäla och skära hästar, kanske varit nåt sånt hos dig.." Jag svarade att om någon skulle stjäla dom hade hästarna varit borta för länge sen, hade någon velat skära dom så hade det varit gjort med, för att ardennrarna kommer och vänder upp rumpan och ska bli kliade i ljumsken så fort någon går in i hagen..

Det var därför jag tänkte om typ plastpåsar eller nåt sånt gick att hänga på trådarna. Om inte annat så får fågelskrämmorna bo utanför staketet. Rovdjursföreningen kommer idag igen så jag kan ju höra med dom. :)

http://bblat.se/asikter/dialog/1.1375897-sverige-behover-700-vargar

Om Sverige tar sig rätten att jaga starkt utrotningshotade djur, vad ska vi då säga om andra länder vill jaga val, tiger och noshörning?

Håller helt med. Är så jäkla trött på detta hat mot vargar :mad:.

Det kan ju vara så att det är en luftballong som åkt över hagen och skrämt hästarna, hästar blir jätte rädda och då menar jag jätte rädda för luftballonger.
Dom kommer från ingenstans och när dom drar på luften i ballongen så låter det fruktansvärt otäckt i hästens öron. Det är jätte många hästar som blivit skadade i samband med att luftballonger flugit över hagar.

Handlar det om en kompetent skytt och hyfsat skjutavstånd så tror jag inte risken att hästen skjuts är något att oroa sig för så länge det fråm skyttens vinkel är lite avstånd emellan varg och häst. Likadant med vådaskjutning av andra så får man väl förutsätta att skytten inte skjuter ifall det finns människor eller djur i skottriktningen.

Men visst har du en lite tokig skytt så kan det ju säkert vara stor risk. Men normaljägaren kan man nog anta är en kompetent skytt.

Om hästen är i fara verkar det korkat att skjuta varningsskott. Varför ge vargen en chans att komma tillbaka senare när ingen vakar över hästen. Sen finns ju risken att det blir någon typ av problem i bössan efter varningsskottet så att man inte kan skjuta ett till skott direkt ifall vargen ej blir skrämd.

Skulle min häst vara i fara så skulle jag helt ärligt skita ifall jag fick en liten hörselskada ifall mitt agerande räddade hästen. Men visst ifall hörselskydden redan satt på så hade jag ju inte tagit av dem.

Och ni tror inte att hästen blir skräckslagen om man börja skjuta inne i hagen?
Då kan jag garantera att ni har en häst som skenar och skadar sig.

Och ni tror inte att hästen blir skräckslagen om man börja skjuta inne i hagen?
Då kan jag garantera att ni har en häst som skenar och skadar sig.

Får jag välja så väljer jag en skrämd häst före en häst som attackeras av en varg varje gång.

Får jag välja så väljer jag en skrämd häst före en häst som attackeras av en varg varje gång.

Vadå varje gång?
I det här fallet så är det ju ingen som vet vad som skrämt hästarna.
Känns ju lite sjukt att skjuta med skarpladdade vapen runt sina husdjur.
En varg går inte till attack i en hage dagtid och skulle den mot förmodan göra det så flyr den om dom känner vittring av människa.

Jaha. Så från en hovböld på en häst drar du alltså slutsatsen att hästen inte bara blivit angripen av varg, den kommer också att bli det upprepade gånger. Vad har du för belägg för dina slutsatser? Vad har du för kunskaper om rovdjur i allmänhet och vargar i synnerhet?

Jaha. Så från en hovböld på en häst drar du alltså slutsatsen att hästen inte bara blivit angripen av varg, den kommer också att bli det upprepade gånger. Vad har du för belägg för dina slutsatser? Vad har du för kunskaper om rovdjur i allmänhet och vargar i synnerhet?

Nu blandar du ihop det lite. Det jag svarade på nu (och som du kommenterade) handlade ju om man skulle skjuta när man såg vargen inne i hagen med hästen. Det handlar inte om TS fall.

Håller helt med. Är så jäkla trött på detta hat mot vargar :mad:.

Det kan ju vara så att det är en luftballong som åkt över hagen och skrämt hästarna, hästar blir jätte rädda och då menar jag jätte rädda för luftballonger.
Dom kommer från ingenstans och när dom drar på luften i ballongen så låter det fruktansvärt otäckt i hästens öron. Det är jätte många hästar som blivit skadade i samband med att luftballonger flugit över hagar.

Jag lovar, här har det inte förekommit luftballonger sen dom användes som transportmedel ;)

Vadå varje gång?
I det här fallet så är det ju ingen som vet vad som skrämt hästarna.
Känns ju lite sjukt att skjuta med skarpladdade vapen runt sina husdjur.
En varg går inte till attack i en hage dagtid och skulle den mot förmodan göra det så flyr den om dom känner vittring av människa.

Och om det inte finns några människor ute som den kan känna vittring av?

Nu är ju vargen ett väldigt skyggt djur och en ensam varg går inte på så stora djur som hästar.
Att en varg dessutom skulle jaga hästar med ryttare och bita dom i benen är helt osannorlikt.
Däremot förekommer det väldigt ofta att lösa hundar jagar hästar och ryttare.

Att det kunde vara en luftballong var bara en idé från min sida, eftersom jag vet att hästar är väldigt rädda för dom och att en luftballong kan dyka upp precis var som helst eftesom dom åker med vinden och inte kan styras.

Nu är ju vargen ett väldigt skyggt djur och en ensam varg går inte på så stora djur som hästar.

Du kan ju inte komma ifrån att det kan finnas 'psykiskt sjuka' vargar eller t.ex. utsvultna vargar som inte alltid beter sig enligt regelboken.

Du kan ju inte komma ifrån att det kan finnas 'psykiskt sjuka' vargar eller t.ex. utsvultna vargar som inte alltid beter sig enligt regelboken.

Klart det finns såna djur, men en häst är fortfarande för stor för att en "sjuk" varg skulle attackera den.
Det sker fler attacker med att sjuka människor skär hästar i hagen och i stallen än vad det finns vargar som går till attack, så vi borde nog vara mer rädda för "sjuka" människor och försöka skydda oss mot dom.

Och i det här fallet innebär det att jag har rätt, och skyldighet att elliminera hotet mot de tamdjur jag har ansvar för.
Stämmer inte det?

Det skulle ju i så fall betyda att du skulle kunna gå ut i skogen i din närhet och skjuta av allt med tänder så nej, hur får du det att stämma med lagtexten? Du kan ju inte klippa rakt av i paragrafen bara för att det stycket råkar passa dig och dina intentioner, hela paragrafen måste ju givetvis tas i beaktning. Det trodde jag att till och med du förstod.

Klart det finns såna djur, men en häst är fortfarande för stor för att en "sjuk" varg skulle attackera den.

Med tanke på att det inte verkar helt ovanligt med hundar som attackerar hästar så är jag övertygad om att en psykskadad varg även kan göra det.

Googla på 'hund attackerar häst' så får du se ifall du inte tror mig.

En varg lär ha bättre möjlighet än de flesta hundar att allvarligt skada en häst.

Det där med plastpåsarna är ungefär det samma som lapptyg. alltså färglada remsor på ett rep/snöre som man sätter utanför hagen i ca 60 cm höjd för att skrämma djur med. Bör dock inte sitta upp jämt så de vänjer sig utan i direkt anslutning till angrepp och sedan plockas ner efter någon vecka för att inte effekten ska gå förlorad.
kl
Sen att en ensam varg inte går på älg är inte riktigt sant.Jakten blir dock annorlunda. Så kallad utröttningsjakt vargen följer sitt byte länge för visso ofta ensam kalv eller ensamma skadade och sjuka djur .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka