Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Fast det handlar ju också om att man får överväga risken - jag går hellre in i en koflock där det finns tjur än bland en flock där det finns en vakthund. Oavsett så blir ju allemansrätten begränsad, dock bryter det inte mot något (vet inte om jag använt det ordet i samband med allemansrätt i tråden, i så fall var det fel ordval). Tycker man inte att det är ett problem så absolut, jag säger bara att det kan bli ett problem. Tjurar är inte uppfödda till vakt så de fungerar ju inte på samma sätt.

Förlåt för att jag svara nu, nu känns det som jag jagar dej:crazy: inte alls mening.
Men- tjurar vaktar sina kor - instinktivt...utan att avlas på det.

Vadå medvetet? Jag har ju flera gånger skrivit att vi verkar ha missförstått varandra, jag förstår inte varför det är så svårt att acceptera? Det är inte hemskt att missförstå någon, det händer dagligen. Någonstans gick vi om varandra i inläggen. Du svarade mig och därför trodde jag att vi hade samma utgångspunkt men det har ju blivit ganska så uppenbart att så inte var fallet. Istället blir du otrevlig och insinuerar att jag skulle vara korkad, yrar och inte vet vad jag pratar om. Inte så konstigt om vi inte utgått från samma sak som sagt.

Det enda jag kan säga är att du inte kunde erkänna att du inte visste om viltskadecentrums samarbete med Naturvårdsverket om dessa hundar.

Det var ju därför jag bad dig om en länk så att jag kunde läsa om det?! Det är väl herregud inte detsamma som att förneka.

Låter som en helt tokig varg om det är det. Är verkligen vargar såpass dumma eller vad man ska säga att dom anfaller på det sättet?

Nej varg anfaller i flock, om dom är ensamma så ger dom sig inte på två hästar med människa på det låter mer som en hund faktiskt. Vargar är fega om de är ensamma, vi hade ju varg i området för några år sedan. I samma veva så blev stoflocken jagad och ett sto visade upp tydliga märken av huggtand i sidan, självklart var det varg skrek alla. Men se det var inte varg som hade varit i farten, den man som kom till os förklarade hur varg beter sig och även då en förvirrad sådan.

Ett litet tag senare kom det fram att grannens hund hade slitit sig från sin ägare, sprungit in i stohagen och jagat hästarna. Märkena var efter hundens tänder.

Visst, ändå har jag aldrig blivit attackerad av en tjur trots att jag gått igenom hagar. Däremot har jag många gånger gått förbi vakthundar som fått starka reaktioner.

Eller så har de låg utbildning och hög grad av nonchalans?

Eller så vill de höra viltet innan de får syn på det. Det är ju en fördel att du hör djuret komma så du inte blir helt överraskad när det går över skogsvägen 25 meter ifrån dig. Och att då börja strula med att få på hörselskydden är det nog många som inte gör.

Sen är det väl en säkerhetsaspekt också. Har du hörselskydd på så lär det ju vara större risk att du inte hör ett bärplockande barn som rör sig i skottriktningen. Det tycker jag är att visa nonchalans.

Men sitter man i ett jakttorn med flera hundra meters fri sikt så kanske det är hanterbart med höselskydd.

Så användandet av hörselskydd är nog mycket beroende på vilken typ av jakt man sysslsr med.

Visst, ändå har jag aldrig blivit attackerad av en tjur trots att jag gått igenom hagar.

Med tanke på att det ändå dödas en del folk av tjurar så tycker jag nog att man får skylla sig själv ifall man går ut i en hage där man vet att det hålls tjurar. Du ska vara glad att du inte angripits av tjurarna, men du leker lite med elden, särskilt ifall du inte 'känner' tjurarna sedan tidigare.

Precis som det finns människor som dödats av hundar också, och visst får man skylla sig själv. Man får ju som sagt överväga om det är värt risken eller ej, men personligen går jag hellre in i en hage med tjur än i en hage med vakthund.

Eller så vill de höra viltet innan de får syn på det. Det är ju en fördel att du hör djuret komma så du inte blir helt överraskad när det går över skogsvägen 25 meter ifrån dig.

Jag hade hellre då avstått än att riskera tinnitus och permanent hörselskada, för det är vad de gör. Men det är ju som sagt vad deras bekymmer - vad jag försökte visa med länken är att de förr eller senare drabbas av dessa besvär. Och då lär de inte heller höra barnet som går i skogen och plockar bär. Men jag kan säga såhär: jag skulle aldrig riskera min hästs hörsel (som är långt många gånger känsligare än min) för att jag tycker att det är roligt att skjuta. Jag skulle heller aldrig riskera att träffa någon annan eller något annat djur eller skadeskjuta, därför låter jag bli (bortsett från det faktum att jag aldrig skulle skjuta på ett fridlyst djur). Och det kanske fler skulle göra, snarare än att uppmanas att ladda ett magasin, sikta, skjuta och gräva?

jag skulle aldrig riskera min hästs hörsel (som är långt många gånger känsligare än min) för att jag tycker att det är roligt att skjuta.

Ifall jag ser en varg på väg mot hästen så ser jag betydligt större risker som t.ex. en vargkäft bitande i strupen på hästen än den minmala risk som finns att ett skott skulle orsaka en hörselskada på hästen.

Du verkar ju inte ha något sinne för proportioner.

Ifall jag ser en varg på väg mot hästen så ser jag betydligt större risker som t.ex. en vargkäft bitande i strupen på hästen än den minmala risk som finns att ett skott skulle orsaka en hörselskada på hästen.
Du verkar ju inte ha något sinne för proportioner.

Men risken att du vådaskjuter är knappast minimal. Eller skjuter på hästen eller att hästen blir rädd. Däremot undrar jag hur vanligt det är att en varg sätter sig i strupen på en häst, kan du belägga det? Jag hade på min höjd skjutit ett varningsskott. MED hörselskydd.

Vadå medvetet? Jag har ju flera gånger skrivit att vi verkar ha missförstått varandra, jag förstår inte varför det är så svårt att acceptera? Det är inte hemskt att missförstå någon, det händer dagligen. Någonstans gick vi om varandra i inläggen. Du svarade mig och därför trodde jag att vi hade samma utgångspunkt men det har ju blivit ganska så uppenbart att så inte var fallet. Istället blir du otrevlig och insinuerar att jag skulle vara korkad, yrar och inte vet vad jag pratar om. Inte så konstigt om vi inte utgått från samma sak som sagt.

Om jag upprepade ggr skriver vilka raser det handlar om och i Sverige tycker jag det är svårt att DU kan missförstå mej. Jag har absolut inte sagt du va korkad, tvärtom ju - jag skrev att du verkar inte korkad.
Att googla på något man undrar över borde inte vara en nyhet för människor som dagligen använder internet. Därför tog jag för givet att det inte skulle vara något problem för dej att själv hitta den informationen du sökte.

Det var ju därför jag bad dig om en länk så att jag kunde läsa om det?! Det är väl herregud inte detsamma som att förneka.

Jag tror fortfarande inte att du hade någon större vetskap om det jag skrev tidigare, så att skylla på att jag inte länkade går inte hem. Att skriva "tillstånd boskapsvaktande hundar"... det va det du undrarde över, är enkelt. Gissa vad som toppar min googelsida.

Men nu när du vet vart du kan hitta mer info så behöver jag inte skriva nåt mer om det.
Ovtjarkan (kaukasisk) känner jag redan till - mycket vacker ras:love:

Visst, ändå har jag aldrig blivit attackerad av en tjur trots att jag gått igenom hagar. Däremot har jag många gånger gått förbi vakthundar som fått starka reaktioner.

Gick du mot/nära flocken då?
Det är framför allt då det kan bli farligt.

Ja visst, så är det skillnad på vakthundar och en tjur, en tjur varnar inte på samma vis.

Det känns ju som att stånga huvudet mot en vägg... fortfarande, det var ju därför jag bad dig om en länk, så att jag kunde läsa om det. Boskapsvaktande raser har jag kunskap om, det var tillståndet jag ville veta mera av och det skrev jag ju. Annars hade jag väl skitit i det totalt och bara skrivit "nej, jag tror inte på dig". Vill du fortsätta diskussionen är det bättre att ta det på PM, dessa inlägg har gått väldigt mycket OT eftersom TS inte ens är intresserad av hund.

Och för att svara på ditt andra inlägg - ja, jag har både gått nära och långt ifrån flockar.

Det känns ju som att stånga huvudet mot en vägg... fortfarande, det var ju därför jag bad dig om en länk, så att jag kunde läsa om det. Boskapsvaktande raser har jag kunskap om, det var tillståndet jag ville veta mera av och det skrev jag ju. Annars hade jag väl skitit i det totalt och bara skrivit "nej, jag tror inte på dig". Vill du fortsätta diskussionen är det bättre att ta det på PM, dessa inlägg har gått väldigt mycket OT eftersom TS inte ens är intresserad av hund.

Och för att svara på ditt andra inlägg - ja, jag har både gått nära och långt ifrån flockar.

Du svarar ju bara på det du vill, det är ju därför jag delvis fortsatt, för att se om du svara på frågorna jag "kontrat" med.
Om jag inte får en länk där jag kan få mer info om något, så letar jag själv info för att kunna veta vad jag pratar om... Men...sån är jag.

Om kor och tjurn, ok.
Men jag råder dej ändå att göra det med försiktighet nästa gång, dom är inte att lita på dessa testoseronstinna djur:)

Vad spelar det för roll? Jag ser ingen mening med att fortsätta en diskussion som inte bara spårat ut, där vi missförstått varandra, blivit otrevlig men som också är väldigt mycket OT. Det kommer liksom inget ur såna diskussioner. Är det någon särskild fråga så är det bara att PM:a som sagt.

Jag skrev att jag googla men uppenbarligen läser du bara hälften av vad jag skriver och tack för rådet, men du behöver knappast oroa dig.

Vad spelar det för roll? Jag ser ingen mening med att fortsätta en diskussion som inte bara spårat ut, där vi missförstått varandra, blivit otrevlig men som också är väldigt mycket OT. Det kommer liksom inget ur såna diskussioner. Är det någon särskild fråga så är det bara att PM:a som sagt.

Jag skrev att jag googla men uppenbarligen läser du bara hälften av vad jag skriver och tack för rådet, men du behöver knappast oroa dig.

Kanske om du svarat på frågorna hade det uppdagats tidigare att du missförstått mej.
OT tycker jag inte det blivit så värst, det är ett forum där det är många människor och tyck och tänk.

Jag tänker inte fråga nåt en gång till, jag vet att du inte vill svara.

Jo du, jag läser va så säker.
Att du googlat visste jag, dumt av mej att tro det va nåt som va enkelt.

Oroar mej? Det va att ta i, bara ett råd i all välmening.

*kl*

Jag har nu pratat med frittepower och konstaterat att kommunikation i stundens hetta kan leda till mycket missförstånd.. Tråkigt, men så är det.

Det har varit en del OT nu. Men eftersom varg tillsammans med tamboskap kommer att vara ett framtida problem så tycker jag iaf att det är viktigt att belysa och ventilera hur man ska göra.

Varg ska ju enl EU och staten finnas i en viss mängd och vi djurägare måste ha en plan för att slippa skador på tamdjuren.

Ja, därför tycker jag det va jättebra med denna tråd.
Det ha kommit fram bra information, bla att det om ersättning vid skada och stängsel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka