Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Jag har aldrig sagt att de avlas för att vara aggressiva, de avlas för extrema former av vakt. Om man tittar på ovtjarkan som redan finns i några exemplar så står det tydligt på flera sidor att dessa hundar är uppfödda att beskydda flocken även från okända människor. Träningsbart, absolut, men något man måste ha i tanken. En egensinnig hund som är misstänktsam mot människor och som dessutom har stor försvarslust är inget som varenda fårbonde ens borde ta i.
Jag har inte sagt det heller...menar inte Ovtjarkan då dessa inte används mej veterligen till ändamålet i Sverige.

Jag har väl aldrig påstått att folk skulle titta på Blocket och köpa nån blandras och sätta ut bland flocken? :confused: Ja, det är arbetande raser, tack jag vet. Jag förstår inte riktigt vad du ordar om eftersom vi både verkar tycka att det är väldigt krävande raser som inte ska handhas av vem som helst.
Du verkade tro att vem som helst skulle köpa en och använda för vaktande av djuren då du poängterade att det inte var någon lätt hund att hantera. Den som väljer att skaffa en sådan typ av hund ser nog till att kolla upp saker först.

Vad är det för "tillstånd" du skriver om? Vem som helst får ju köpa dessa raser och ha dom på gården. Det behöver du mig veterligen inget tillstånd för (tyvärr). Länka gärna till källa.

Det är ju inte nödvändigtvis på gården du har dessa hundar.
Det är ju i hagen med djuren dom går, om du nu inte har hela din mark ink gården instängslad i ett.
Som hundägare har du ett ansvar att ha daglig tillsyn över din hund.
En hund ska ha en torr och skyddad liggplats, det har inte dessa hundar om dom går i en skogshage med djuren. Då får man tillstånd att ändå ha hundarna ute så dygnet runt.

Det är som sagt ett stort ansvar att ha en sån hund.
Tillståndet kan dras in om hunden inte "gör vad den ska", om den ofta rymmer tex.

Krångligt, och svårt. Det finns nog ytterst få gårdar som har de förutsättningar för att t ex ovtjarka verkligen ska få jobba i sina rätta miljö. Dessutom finns fortfarande problemet med allemansrätten - dvs har du en ovtjarka bland dina hästar och det går in ett par svampplockare kan man enkelt räkna ut hur det kan sluta.

Det finns flera andra raser, betydligt lättare, som funkar utmärkt som vakthundar på våra gårdar. I Sverige har vi inte samma behov som i t ex Ryssland av självständigt arbetande vakthundar som jobbar på gigantiska arealer, lös med sin flock som den skyddar mot både människor och djur. Kollar man rasstandarden på Kavkazskaja Ovtjarka ses tilltro mot främlingar som ett fel, blyghet och bristande skärpa är allvarliga fel. M a o är det inget som gemene man varken har behov av eller borde få handha, i mitt tycke.

Syrran har rätt i det h*n skriver, fast det går nog med hästar oxå. Varför inte?
Det är ju viktigt att den får vänja sej vid att människor beträder marken, på det viset förstår den att den inte vaktar mot människor.
Området bör va skyltat så allmänheten ser vad som finns i hagen.

Vem säger att gemene man behöver en sådan hund...?

Nu finns det ju andra raser på samma tema.. Ovtjarkan är ju inte ensam i det här gebitet.. Här är ett exempel http://sv.wikipedia.org/wiki/Maremmano_abruzzese

Temat är dock det samma.... och hundtypen som sådan väldigt lika varandra.

Jag tror dock inte på att dessa hundar är en lösning för att vakta just hästar.. Mest av den anledningen att det är nog ytterst få av alla hästägande människor i vargområden som har förmågan att få en herdehund att fullt ut fungera som den ska... För oss övriga finns ingen anledning ännu... och när anledningen väl dyker upp.. då tar det lite för lång tid att skaffa en fungerande "herde"

Jag förstår inte riktigt varför du berättar för mig att man måste ha daglig tillsyn över sin hund? Jag har stor erfarenhet av hundvärlden, och jo, folk köper hundar de inte klarar av dagligen. Människor tenderar att övervärdera sina egna kunskaper, att tro annat är tämligen naivt. Varför tror du annars att Blocket är överhopat av schäfer och bc-korsningar som "säljes pga allergi"? Det finns folk med ovtjarkor som bor i vanliga villasamhällen t ex. Det finns folk som har understimulerade bc's som "familjehundar" och folk med amstaffs som glatt påstår att "hunden blir vad man gör den till". Okunskapen flödar...

Vad är det för ras du menar då? Oavsett så har ju dessa herdehundar samma ändamål och liknande ursprung, ovtjarkan var bara ett exempel. Maremma har jag fått uppfattningen är något lättare. Pyrenéer och kuvasz från rätt linjer är definitivt bättre.

Oavsett tillstånd eller ej (länka gärna källa, det är alltid intressant att läsa) så är det fortfarande extrema hundraser som vi egentligen inte har någon större nytta av i Sverige och som kan orsaka stora skador i o med allemansrätten (dvs, du får gå in i vilken hage du vill och för hundägaren är det strikt ägaransvar som gäller = skador orsakad av din hund på din mark är det du själv som får stå för).

Hursomhelst så är inte detta intressant för TS. Vill man läsa mer hittar man lite trådar om man söker och en hel del google-träffar, eller så kan man göra en egen tråd att fortsätta diskussionen i.

Jag har aldrig påstått att det inte skulle gå med hästar eller att gemene man behöver sådana hundar? Läs vad jag skriver istället. Folk köper det de vill ha, det finns inga restriktioner när det gäller ovtjarkor, maremma osv. Om folk tänkte efter innan de köpte hund hade vi inte haft problem med överfulla hundstall t ex. Men många tänker inte efter, de ser en stor tuff hund med ett coolt ursprung och skaffar sig en sådan. (Och för att förtydliga, nej, inte alla gör så.)

Kl

Jag har inte mer än ögnat igenom tråden, men en sak slår mig, skaffa får!

Får är vargmat = Bidrag för stängsel, vilket ger att packets ohyfsade hundar ej gärna springer in när det inte ska jagas. Sen håller ett staket inne en eller ett par hundar lika bra som de håller ute. Om hunden/hundarna ser får och hästar som sin flock som ska skyddas, då gör de det med besked! Är nog mer än en jakthund som gått åt på det viset! Men framförallt, de väljer nog troligast en annan väg. Var det inte en tråd om just det för något eller ett par år sen där älg och rådjur tog skydd i hästhagen under jakten?

Ptr

Urklippt-
De "skyddshundar" som nämnts i tråden är av stora, svåra raser. Det är ingenting man släpper ut i ett svenskt samhälle. De är uppfödda att skydda tamboskap mot varg och obehöriga på stora arealer i t ex Ryssland, länder som inte har något som liknar vår allemansrätt. En för hunden okänd person kan råka mycket, mycket illa ut. Satsa på ett ordentligt rovdjursstängsel istället.

Då du skrev så tolkade jag dej som att du inte tyckte det va nåt man skulle använda sej av och att du inte ens trodde det existerade i Sverige.
Jag ville då bara förklara att det visst finns och att det visst funkar och att dom visst inte behöver vara så allmänfarliga som du vill påstå.

Du frågade sen oxå vad det va för tillstånd man behövde (du trodde inte heller att det behövdes då vem som helst kan köpa en hund och sätta på sin gård. Som om det vore samma sak...)
Då skrev jag det där om daglig tillsyn och att en "vanlig" hund måste ha skydd mot väder och vind, torrt att ligga på.
DET behöver inte dessa hundar. Eller jo, daglig tillsyn men inte flera ggr om dagen. Men man får ju i normala fall inte har hundar lös utan uppsikt.

Sen att folk köper hundar dom inte klarar av är vi överens om.
Men oftas så köper väl folk som är intresserad av att valla - en border collie (tex), träna lydnad - bruksraser, jaga - jakthund...
En boskapsvaktande hund är en klass för sej.
Det finns inge mer du gör med den i princip, alltså söker du en hund till det ändåmålet så är det en sån du bör ha.
Sen finns det dom som vill ha en för dom är fin men dom räknar jag inte alls med i detta sammanhang då det inte hör hit.
Oftast så har varje land sin egna inhemska ras för detta men inte Sverige.
Därför tar vi hundar som Maremma, Pyreneer, Kangal och Estrella.
Vanligast Maremma. Vilken man väljer har lite betydelse hur man tänkt ha hundarna, vilka djur bla.

Hur kan du säga att dom som valt att skydda sina djur på detta vis egentligen inte har någon nytta med dom?
Uppenbarligen behöver dom det och har möjlighet.
Jag skulle helt klart skaffa det om jag bodde så till och va drabbad av rovdjur som tog mina djur. Både ett rejält stängsel och sådan hund/ar måste ju vara det optimala.
Allemansrätten... skulle jag ha ett väl tilltaget stängsel som gjorde det svårt för en varg (tex) att ta sej in, skyltar som påvisar vakthundar... ja...då är det en korkad person som går in. Men för det, hunden bör (jag tycker ska) vara tränad till att inte bry sej i människor, att dom inte utgör ett hot.
Det är inte tänkt att en boskapsvaktande hund även vaktar mot människor, Deras främsta uppgift är heller inte att döda den potensiella faran utan skrämma bort den genom att patrullera området, visa sej, revirmärka.
Om en hund tar sej in i hagen så finns risken att den attackeras om den inte ger sej av själv. Risken är ännu större om den går mot flocken.
Det är då som för alla andra hundägare - den som skadar står för kalaset.
MEN då den andra hunden ev jagat dina tamdjur och är där den inte får vara så kan det gå på ett ut.

Om gemene man så va det du själv som skrev att detta inte var en hund för gemene man - Nä, inget som sagt det heller...
Tycker du läser MINA inlägg konstigt, jag svarar/förklara bara där jag tycker du inte förstår/vet.
Tycker nu att jag varit övertydlig ist.

Om det är intressant för TS eller inte är väl inte upp till dej, du skrev ju själv ett inlägg om dessa hundar. Denna tråd har blivit mycket bredare men vad säger att inget av det är relevant?

Det finns långt fler vakthundar som lämpar sig bättre i Sverige än de mer extrema som nämnts i tråden, just på grund av t ex allemansrätten. Nu talar du förvisso om lite mer lättare raser medan jag pratat om de olika typerna av ovtjarka som är än mer extrema. Men det är ju just de varianterna som verkar ha ökat i Sverige. De är inte gjorda för att vara i ett samhälle eller nära bostadshus överhuvudtaget, självklart går det att träna en hund att inte gå på människor men det är lite som att träna en retriever att inte bära saker i munnen - de gör vad de är framavlade till att göra. Men eftersom vi tydligen inte pratar samma raser så är det ju bara att släppa den saken, jag gav ovtjarkan som exempel och utgick sedan från den. Lite svårt för mig att veta att du själv utgår från andra raser. Att raserna finns i Sverige är jag givetvis medveten om, annars hade jag aldrig lagt mig in i tråden från första början.

Du pratade om tillstånd som att det skulle behövas tillstånd till att köpa dessa hundar - det finns det inte. Att det finns tillstånd att få ha hunden ute dygnet runt kanske det gör men det har ju inget med raserna att göra. Som sagt så skulle det vara intressant med en källa till det påståendet.

Tråden var ursprungligen om varg och ja, jag svarade på ett inlägg men nu känns det som om vi går för mycket OT - därmed förslag om en ny tråd.

Senast ändrad:

det finns långt fler vakthundar som lämpar sig bättre i sverige än de mer extrema som nämnts i tråden, just på grund av t ex allemansrätten.
vilka andra hundar i sverige menar du används som boskapsvaktare? nu talar du förvisso om lite mer lättare raser medan jag pratat om de olika typerna av ovtjarka som är än mer extrema. Men det är ju just de varianterna som verkar ha ökat i sverige. De är inte gjorda för att vara i ett samhälle eller nära bostadshus överhuvudtaget,hur kan du vara så säker på det du skriver då du inte ens visste att det användes i sverige självklart går det att träna en hund att inte gå på människor men det är lite som att träna en retriever att inte bära saker i munnen - de gör vad de är framavlade till att göra.återigen, dom som köper en sådan hund och tänker använda den till att skydda sin boskap köper nog inte nån från blocket, utan med största sannolikhet från en uppfödare som avlar på arbetande hundar. men eftersom vi tydligen inte pratar samma raser så är det ju bara att släppa den saken, jag gav ovtjarkan som exempel och utgick sedan från den. Lite svårt för mig att veta att du själv utgår från andra raser.
fast i första inlägget av någon annan om boskapshundar nämndes inte ovtjarka alls, utan i ditt svar på det skriver du bara "dom raserna". Det va ju senare du nämnde ovtjarka som ex. att raserna finns i sverige är jag givetvis medveten om, annars hade jag aldrig lagt mig in i tråden från första början.åter igen, jag bara förklarar vilka raser som används i sverige. även ovtjarkan finns i sverige men används mej veterligen inte till detta och därför nämner jag inte den

du pratade om tillstånd som att det skulle behövas tillstånd till att köpa dessa hundar - det finns det inte. Att det finns tillstånd att få ha hunden ute dygnet runt kanske det gör men det har ju inget med raserna att göra.har inte påstått att det var tillstånd för raserna, utan att hålla dom som boskapsvaktande hundar som sagt så skulle det vara intressant med en källa till det påståendet.

Tråden var ursprungligen om varg och ja, jag svarade på ett inlägg men nu känns det som om vi går för mycket ot - därmed förslag om en ny tråd.

Varför få jag inte till stor bokstav...?

Vi har bekymmer med Lo-djur här i trakten. Förra vintern smög det runt inne i min trädgård och runt grannens hus. Åtta katter försvann under den perioden. Min hund vågade inte gå utan för dörren när det var mörkt och hästarna var mycket oroliga efter att mörkret fallit. Det var verkligen jätteobehagligt att vara ute ensam när man fått reda på att rovdjuren var så nära inpå.
Även varg har siktats i trakten.

Jag har iallafall gjort så att jag satt "viltstängsel" runt hästarnas vinterhage (som ligger i anslutning till gårdsplan/trädgård) Och även satt upp ett rejält staket på den sidan av gårdsplanen där lodjuret tog sig in sist.

Vet att flera här i kommunen fått bidrag från kommunen för att sätta upp viltstaket. Men det gäller nog bara fårägare skulle jag tro.

Jag personligen kommer lösa det så att jag tar jägarexamen och skaffar mig vapenlicens. För jag tänker då inte stå här hjälplös om ett rovdjur attackerar mina djur!

Du får gärna utveckla dig bättre så jag förstår vad du menar. Hitta vad? Jag vet inte ens vad du sökte på? Undrar fortfarande om källan till påståendet om tillstånd och då krävs det nog helst mer än en wiki-länk. Det är inte för att jag ifrågasätter dig, utan för att det skulle vara intressant att läsa.

Inte visste att vad användes? "Det"? Herdehundar som vakthundar? Jo, givetvis finns det skaror som säkert använder boskapshundar, något annat har jag inte påstått. Jag ser bara inte behovet eftersom vi i Sverige använder oss av stängsel och för att flera herdehundsraser även ska vara misstänksamma mot människor, och där kommer ju allemansrätten in igen. Dessutom har vi skyddsjakt, så jag ser ingen anledning till att skaffa en hund som kan utsättas för ganska stort lidande vid en vargattack. De är knappast odödliga och svenska vargar är inte rädda för hundar. Vad får dig att tro att ovtjarka inte används som vakthundar?

Jag har inget intresse av att orda bara för att, tycker vi olika så är det så enkelt.

Knapplån, och jag har inte läst alla 11sidor i tråden...

Hittade en intressant paragraf i lagen om tillsyn av hundar och katter.

"Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren. "

Är Ts problem en hund är det således bara att plocka fram bössan. Är det en varg utan sändare är det ju bara att ladda helmantlat o sen gräva djupt... Har länsstyrelsen inte tid att hjälpa Ts så lär de inte ha tid att leta efter vargkadaver heller :devil:

Fast TS TROR bara att det är en varg - hon har hästar som har rajsat i hagen, hovbölder och ett sticksår i en has - inga bitmärken eller tydliga spår efter andra djur i hagen... det finns ganska många tänkbara scenarier för hur skadorna kan ha uppkommit. Jag ser varken behov av att skaffa herdehund (går ofta rätt hårt åt grannens husdjur om de inte hålls under vettiga former) eller skjuta varken vilda eller tama djur.

Är Ts problem en hund är det således bara att plocka fram bössan. Är det en varg utan sändare är det ju bara att ladda helmantlat o sen gräva djupt... Har länsstyrelsen inte tid att hjälpa Ts så lär de inte ha tid att leta efter vargkadaver heller :devil:

Bortsett från att handlingen är brottslig är det helt fruktansvärt dumt och ansvarslöst att uppmana främmande människor på internet att ladda en bössa och smälla av. Behöver jag förklara varför?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka