Sv: Hur ska man skydda sig?
Det är ju inte nödvändigtvis på gården du har dessa hundar.
Det är ju i hagen med djuren dom går, om du nu inte har hela din mark ink gården instängslad i ett.
Som hundägare har du ett ansvar att ha daglig tillsyn över din hund.
En hund ska ha en torr och skyddad liggplats, det har inte dessa hundar om dom går i en skogshage med djuren. Då får man tillstånd att ändå ha hundarna ute så dygnet runt.
Det är som sagt ett stort ansvar att ha en sån hund.
Tillståndet kan dras in om hunden inte "gör vad den ska", om den ofta rymmer tex.
Jag har aldrig sagt att de avlas för att vara aggressiva, de avlas för extrema former av vakt. Om man tittar på ovtjarkan som redan finns i några exemplar så står det tydligt på flera sidor att dessa hundar är uppfödda att beskydda flocken även från okända människor. Träningsbart, absolut, men något man måste ha i tanken. En egensinnig hund som är misstänktsam mot människor och som dessutom har stor försvarslust är inget som varenda fårbonde ens borde ta i.
Jag har inte sagt det heller...menar inte Ovtjarkan då dessa inte används mej veterligen till ändamålet i Sverige.
Jag har väl aldrig påstått att folk skulle titta på Blocket och köpa nån blandras och sätta ut bland flocken? Ja, det är arbetande raser, tack jag vet. Jag förstår inte riktigt vad du ordar om eftersom vi både verkar tycka att det är väldigt krävande raser som inte ska handhas av vem som helst.
Du verkade tro att vem som helst skulle köpa en och använda för vaktande av djuren då du poängterade att det inte var någon lätt hund att hantera. Den som väljer att skaffa en sådan typ av hund ser nog till att kolla upp saker först.
Vad är det för "tillstånd" du skriver om? Vem som helst får ju köpa dessa raser och ha dom på gården. Det behöver du mig veterligen inget tillstånd för (tyvärr). Länka gärna till källa.
Det är ju inte nödvändigtvis på gården du har dessa hundar.
Det är ju i hagen med djuren dom går, om du nu inte har hela din mark ink gården instängslad i ett.
Som hundägare har du ett ansvar att ha daglig tillsyn över din hund.
En hund ska ha en torr och skyddad liggplats, det har inte dessa hundar om dom går i en skogshage med djuren. Då får man tillstånd att ändå ha hundarna ute så dygnet runt.
Det är som sagt ett stort ansvar att ha en sån hund.
Tillståndet kan dras in om hunden inte "gör vad den ska", om den ofta rymmer tex.