Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

Nu lägger jag mig i debatten...

De "skyddshundar" som nämnts i tråden är av stora, svåra raser. Det är ingenting man släpper ut i ett svenskt samhälle. De är uppfödda att skydda tamboskap mot varg och obehöriga på stora arealer i t ex Ryssland, länder som inte har något som liknar vår allemansrätt. En för hunden okänd person kan råka mycket, mycket illa ut. Satsa på ett ordentligt rovdjursstängsel istället.

Man måste ha någon typ av dispans/tillstånd för att ha såna hundar på det sätt dom används i sitt hemland.

Det finns gårdar som har såna hundar i Sverige.
Dom hundar som används till det är inga bestar men heller ingen lägenhetshund.
Dom är ointresserad av människor, vet vad det är dom ska skydda mot.
Vissa går tom lösa med sin djurflock.

Men tveksamt att man skulle få ett sånt tillstånd för några hästar.
Tror framför allt att det är får/getter som dom används till och större besättningar.

Men de blev ju inte jagade. Hemskt att falska historier sprids för att göda varghatet.

Bara för att vi fått två olika versioner så vet du väl inte om någon av dem är sann. Sen kan ju sanningen ligga någonstans mitt emellan. Hur kan du vara säker på att TS version av händelsen är den osanna.

Men de blev ju inte jagade. Hemskt att falska historier sprids för att göda varghatet.

Jag håller med. Det är knappast ovanligt att historier kryddas både en och fem gånger och då ska det jävlar i mig skjutas varg! Ingen är säker längre så det är nog bäst att hålla sig inne, vargen kommer ta alla våra hästar, våra barn i denna vendetta vargen har mot människan.

Sarkasm i all ära, hemskt att sprida "hysteri" pga egenpåhittade historier.

Fast?
Du har startat en tråd där du gjort en höna av en fjäder där en varg jagat hästar med ryttare in i stallet. En historia som du sen ändrade på sida 8 (!) till att den gjorde utfall. En varg som inte ens synts till!

Din arbetsgivare har nu fått en utskrift av utsagon också - så vem som sagt vad kan redas ut.

Du skriver hur kaninen återfanns i delar en bit bort vilket är rent ljug.
Så jag tycker nog att det är att skrämma upp allmänheten när du fyller ut historian med smaskigheter.

Man vet aldrig vilka som läser, och jag tycker helt klart man bör tänka ett steg längre ibland.

Sen disskutionen vad som skrämmer dina hästar i din hage ställer jag mig utanför. Du bor ju en bit längre bort en 1½mil från där den vilda "hästjakten" skedde;)

Jag fyller ut? Jag tolkade det och jag har hört. Mer än så kan jag inte göra.

Hur långt är det fågelvägen hit då? För jag antar att djuren inte tar vägarna. Men vargen hade ju setts till, och jag skrev ju att jag pratade med arbetsgivaren som vet betydligt mer om detta än jag. Och det var denne som ringde till mig. Det kanske var så att alla var så skärrade att fjädern blev en höna då? Jag vet inte.

Det skulle likaså ha blivit anmält till LST, men dom visste inget nu när jag pratade med dom för 5min sen.. Återigen så går det inte att lita på någon förutom sig själv. ;)

Jag håller med. Det är knappast ovanligt att historier kryddas både en och fem gånger och då ska det jävlar i mig skjutas varg! Ingen är säker längre så det är nog bäst att hålla sig inne, vargen kommer ta alla våra hästar, våra barn i denna vendetta vargen har mot människan.

Sarkasm i all ära, hemskt att sprida "hysteri" pga egenpåhittade historier.

Men nu ta ni väl i lite?
Ni vet ju inte om personen som "råkat" spä på historien verkligen gjorde det för att sprida varghatet.

Ni bli ju lika dan då, spär på om "varghatarna" som gör vad som helst för att göra ner vargen.

TS har ju själv ändrat historien: de blev inte jagade. Punkt.

Om det gäller fallet där 2 ryttare skulle jagats så har jag missat att TS dementerat det fullständigt. Du får gärna länka till det. TS säger så här om det.

Alltså kan det ju finnas olika historier som går runt i bygden. Men hur ska vi veta vilken som är sann? Du verkar av någon anledning 100% säker.

Annars verkar det ju fortfarande som att vargen kan ha jagat TS hästar.

Bara för att vi fått två olika versioner så vet du väl inte om någon av dem är sann. Sen kan ju sanningen ligga någonstans mitt emellan. Hur kan du vara säker på att TS version av händelsen är den osanna.

Nu har som skrivet TS tagit tillbaka att dem blev jagade in på husknuten(sida 8 har jag för mig) likväl består hela den historian av diverse felaktigheter vilka jag hoppats klarlagt.

Men säg att det vore sant, bara för skojs skull - Då hade nog dem jagade ryttarna samt vittnena reagerat. Antagligen hade nyheten uppbringat ett värde för diverse tidningar också.

Men nu blev dem inte jagade. Dem såg inte ens någon varg. Dem hörde ylande. Punkt slut.

Jag har nu pratat med två stycken på LST och någon ersättning för staket får man inte om man har åker att hägna. Det som prioriteras är naturbeten. Man måste ha en dokumenterad, kvalitetsäkrade spår inom en mils radie. Och anmäler man inte så kommer det inte fram.

OCh eftersom regeringen bestämt att rovdjuren ska flytta söderut eftersom antalet ska minska i norr så kommer vi att få fler antal slagna djur i den södra delen av sverige där tamboskapena finns i större antal. Det enda vi kan göra är att sätta bättre staket, hålla djuren närmre bostadshusena, anmäla ev skador. Mer än så kan vi inte göra. Kom ihåg att varg rör sig 3-5mil/dag så dom hinner en bit. Det finns en föryngrig i Örebrolän nu och nya par med vargar bosätter sig i utkanten av de gamla revirena.

Och jag har INTE gått ut med att skrämma folk, jag ville bara veta hur man skyddar sina tamboskap mot varg/hund eller vad det nu var som varit här och annat som kan ställa till skada. Det vet jag nu, och det är bara att glatt betala och sätta upp bättre staket som blir en smärre Kumlabunker, med MINST 5 trådar och minst 110 cm högt. Mitt staket är nu 140 högt så det bör väl bli bra. Trådarna ska sitta ca 20 cm från marken och tätt först.

Det finns säkert gårdar med sådana hundar, men det är ändock fortfarande väldigt skarpa vakthundar som inte nödvändigtvis är "oinstresserade" av människor. I hemländerna är det inte bara mot varg som de ska skydda sin besättning mot och här i Sverige där vi har allemansrätt tycker jag att det är en väldigt dålig idé att ha sådana hundar lösa på sina marker. De har en otrolig skärpa och försvarslust samtidigt som de är väldigt självständiga. Jag ser mig själv som väldigt hundvan men skulle aldrig ge mig på dessa raser, i oerfarna händer kan jag bara tänka mig de olyckor som kan ske.

Om det gäller fallet där 2 ryttare skulle jagats så har jag missat att TS dementerat det fullständigt. Du får gärna länka till det. TS säger så här om det.

Alltså kan det ju finnas olika historier som går runt i bygden. Men hur ska vi veta vilken som är sann? Du verkar av någon anledning 100% säker.

Annars verkar det ju fortfarande som att vargen kan ha jagat TS hästar.

Jag har inte skrivit att JAG sett och att JAG vet, utan att jag har pratat med personen som ringt till mig. Och som jag skrev så kan historian ha blivit hönefierad eftersom jag fick höra det ganska direkt när det hänt. Sen när adrenalinet lagt sig och flera hunnit prata med varann om vad som verkligen hänt så kan ju historien ändrat sig. Jag vet inte, men jag vet vad jag sett här och vad som hänt här. Likaså vad Rovdjursföreningen sa igår och länsstyrelsen inkl ev vittnesmål från boende vid sjön som hör ylanden. Men det är ju samma där. Jag bor inte där och jag har inte hört nåt där eftersom jag inte vistas där. Jag är dum nog och faktiskt tror på vad folk säger.. Av en anledning.. JAG är rädd om mina djur..

Men nu ta ni väl i lite?
Ni vet ju inte om personen som "råkat" spä på historien verkligen gjorde det för att sprida varghatet.

Ni bli ju lika dan då, spär på om "varghatarna" som gör vad som helst för att göra ner vargen.

Ja, jag tog i men ryktesspridning gör ju samma sak, tar i och spär på, triggar pöbeln oavsett sida. Därav sarkasmen som en disclaimer. Men det är tråkigt när fakta avslöjas som fiktion oavsett om det är illa menat eller inte.

Hur långt är det fågelvägen hit då? För jag antar att djuren inte tar vägarna. Men vargen hade ju setts till, och jag skrev ju att jag pratade med arbetsgivaren som vet betydligt mer om detta än jag. Och det var denne som ringde till mig. Det kanske var så att alla var så skärrade att fjädern blev en höna då? Jag vet inte.

Det skulle likaså ha blivit anmält till LST, men dom visste inget nu när jag pratade med dom för 5min sen.. Återigen så går det inte att lita på någon förutom sig själv. ;)

Vad exakt din arbetsgivare gav dig för information kan jag inte svara på - men just det hoppas vi bringa klarhet i efter idag. Just eftersom dem är nära vänner och i detta nuet ses!

Mycket väl var dem skärrade, men mamman och dottern och hennes man med bilen reagerar ändock på din utsago här på ett internetforum. Även om det blivit förvirrat och historian ändrats från mun till mun så känns det felaktigt att då skriva ut detta. Just för man vet inte vad för reaktioner det kan uppbringa!
Håller inte du med mig om det?

Jag har blivit ombedd av familjen att bringa klarhet i just den här rövarhistorian.

Men visst är det en bra story att dra framför lägerelden:rofl:

Men nu ta ni väl i lite?

Jag hatar inga vargar, men jag har skrivit att JAG inte vill ha dom här och inte i min hästhage. Och jag ville återigen veta hur man skulle skydda sig. Jag har inte skrivit någonstans att vargarna ska bort eller uppmanat till att dom ska skjutas. Och enl han som jag precis pratat med på LST så är det ofta hundar som är orsaken till skador på tamboskap. Grannens hund är lös. JAG har inga hundar och jag har inte sett några lösa hundar förutom den som jagade min kanin i buren för några veckor sen. Den hunden fångades in och ägaren kontaktades så denne fick hämta sin jakthund som var på villovägar. JAG ska inte skaffa hund för att hålla ordning på några djur och jag ska inte skjuta någon varg. Jag ska inte heller sluta vara i skog och mark. MEN jag ska göra allt för att försöka skydda mina djur när jag inte är i närheten och jag ska vara mer vaksam när jag är ute i skog och mark just eftersom jag nu vet lite mer hur rovdjuren funkar och tecken man kan se.

Ja det är det bästa. Jag vet ju bara vad jag hört och inget annat. Sen kanske jag missuppfattat med iom att jag varit med om det jag varit med mina hästar. Men hittar på, det gör jag inte!!

Då kan man ju ta den historien om "björnen" som var i trakten, den tror jag inte ett smack på.. Enl Rovdjursföreningen så var det NOG ett stort vildsvin. Återigen JAG vet inte, men lite rim och reson måste historien ha. Och skenande hästar för en varg, ja. En hungrig varg måste äta och den bör då jaga sina offer för att få sin mat.

Varg har ju synts till och konstaterats i våra trakter. Att dem finns här imellanåt det vet vi. Och det har ju varit uppe på förslag att dem ska låta bilda revir imellan oss också.

Så att sätta upp ordentligt skydd kan vara en vettig investering.

Förövrigt känner jag mig nöjd och tror nu läsarna förstått att ryttarna iaf inte blivit jagade av gråben:D Inte synligt iaf:eek:;)

Har nu fått reda på att det ev finns hundar som är J-ligt lika varg som finns i våra trakter med.. :crazy: Vet inte mer ännu.. Det som ser ut som varg kanske inte är varg, iaf inte på pappret..

Jag har dock för några år sen träffat en Ovcharka/varg korsning, en trevlig individ, men som började jaga tamdjur, vad den gör nu vet jag inte.

Men bajset här lär ska vara varg iaf, äh jag vet inte, varken ut eller in..

Ni är välkomna hit så kan vi pratas vid och träffas, ni kan få träffa den skadade hästen i sin miljö. Jag har lite bilder på det som jag varit med om.

Jag har nu pratat med två stycken på LST och någon ersättning för staket får man inte om man har åker att hägna. Det som prioriteras är naturbeten. Man måste ha en dokumenterad, kvalitetsäkrade spår inom en mils radie. Och anmäler man inte så kommer det inte fram.

QUOTE]

Det lät ju konstigt:confused:
H*n jag nämnde som fått stängsel ha det absolut inte på naturbete.
En annan fårgranne ha fått, fast det kan hända att hon visade ett naturbete då hon ville ha stängsel.
Nu sökte hon sånt där elnät för får bara, så det kanske är annat.

Trist.

Jag hatar inga vargar, men jag har skrivit att JAG inte vill ha dom här och inte i min hästhage. Och jag ville återigen veta hur man skulle skydda sig. Jag har inte skrivit någonstans att vargarna ska bort eller uppmanat till att dom ska skjutas. Och enl han som jag precis pratat med på LST så är det ofta hundar som är orsaken till skador på tamboskap. Grannens hund är lös. JAG har inga hundar och jag har inte sett några lösa hundar förutom den som jagade min kanin i buren för några veckor sen. Den hunden fångades in och ägaren kontaktades så denne fick hämta sin jakthund som var på villovägar. JAG ska inte skaffa hund för att hålla ordning på några djur och jag ska inte skjuta någon varg. Jag ska inte heller sluta vara i skog och mark. MEN jag ska göra allt för att försöka skydda mina djur när jag inte är i närheten och jag ska vara mer vaksam när jag är ute i skog och mark just eftersom jag nu vet lite mer hur rovdjuren funkar och tecken man kan se.

Jag riktade absolut inte mitt inlägg mot dej.
Tycker du är väldigt "neutral" motför vissa andra trots det du och dina hästar utsatts för.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka