Hur ska man skydda sig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ska man skydda sig?

del kl

hej och hå i personangreppen, här kommer min åsikter.

Om det var varg som jagade ryttarna borde det väl bli rätt mkt ramaskri? Tex jägarpappan som såg allt borde ju ordna läget, så at säga.

Om incidenten kommer ut i lokaltidnigana kanske ägarna till varglika hundar haja till.

Om det hade hänt häromkring kan jag inte tänka mig att den hade bivit långlivad, oavsett om det var hästar/kor/får/människor som blivit fångade/jagade.
Det skulle bara fixas, tyst och med stumma överenskommelser.
Nästa gång kan det ju vara ett barn som leker i trädgården.
Som sagt så är ju även en hund med stark jaktinstikt farlig.

Jag stöder TS i sitt tänk och jag hade heller inte accepterat detta, OM det nu är så att de faktiskt har blivit attackerade. Skadorna som nämnts byggt på (hufsat svaga) teser om längd på språng osv känns lite luddiga. I min värld skulle väl inte fölet funnits kvar överhuvudtaget efter attacken var klar, om det inte är så att rovdjuret fick stryk? Om det var en hund i så fall går det väl höra sig för om någon vet nån hund som varit skadad.
Om det händer igen, går det inte ha en spårhund att spåra djuret?

OM det är varg, borde det inte hittats ens lite rester från deras tidigare byten?

ang jakten. Ska det krävas att den lyckas fånga en människa inna det är ok att ta bort den? Eller omplacera den tillbaka där den hör hemma. Eller är det ok det också?

En hund som går på och orsakar såna här skador ska också bort, enligt mig. Hur man gör det... ja, det beror väl på grannarna ;)

Jag är inte för vargjakt i sig (om man nu förutsätter att det är varg), men när den blir en allmänfara ( ja, tamboskap hör dit) är jag verkligen inte den som håller i pekpinnen.

Til sist . Jag tror att det är hund. En varg hade inte käkat på gipset, och den hade hittat en annan hage med mindre djur vid detta laget. Det låter som att en hund kommer tillbaka för att "leka" med dina hästar, antagligen bor den på andra sidan mossen som du sa. Har du varit dit och pratat med hundägarna?

Kaninen kan lika gärna blivit mat åt en räv.

Räven i sig tycker jag inte du ska räkna bort, de jagar vuxna älgar också.

Att det var varg som syntes 1 ,5 mil ifrån dig är ju inte omöjligt. men det kan ju också vara en slump.

Syrran mötte två vargar för några år sen när hon var ute och red. Detta var på gränsen mellan småland / blekinge. Vi valde att inte säga nåt till nån då för att inte riskera att de skulle bli sljutna. Hästen blev väldigt nervös plötsligt, och när syrran kom runt svängen såg hon dem lunkande mot sig. När de såg henne vände de lugnt in i skoegn och gick vidare.

Fårstår att det är fruktansvärt jobbigt, och tycker synd om dig TS med allt du fått utstå senaste åren.

Senast ändrad:

Det har varit rätt mycket hårt mot hårt.

bland annat var väl inte det här särskilt tilförande til diskussionen.

Kod:
Vi kan ju börja med att bygga en säker hage åt dig.

Eh....va? Då vet jag inte vad du har för glasögon på dig? Hur läser du nu? Läste du lahsd's inlägg som jag svarade på? Vad i hela friden är det för fel att bygga en säker hage åt sin häst? Är det inte en del av diskussionen? Jag häpnar..:confused:

oops nu kan jag ha fattat fel:rofl:

haha nej jag missade den meningen, jag fattade mer som att du skulle bygga en säker haga åt h*n för att h*n är farlig lös :D

Fast om det handlar om en varg som redan orsakat en av dina hästars död. Kan du inte se behovet av lite förebyggande arbete. Att bara vänta på att vargen kommer tillbaka till hästhagen känns ju inte som en särskilt trygg lösning för hästarna. Det är ju svårt att vakta hästhagen hela tiden.

Nej, faktiskt inte heller då - det är inte lagligt.
Jag skulle dra fler järntrådar i hagen och kanske ha hästarna ute mindre en period.

Nu bor jag inte i vargtätt område, bara rykten att det finns en varg (inget jag tar på allvar).
Bor oxå så till att det enda rovdjur som skulle kunna störa är räven på hönsen.
Men jag blir nog så upprörd när duvhöken tog höns ifjol så jag förstår absolut dom som mister sina djur.

Tycker att förutom att få försvara sina djur i hagen, tycker jag man borde få ge sej ut att jaga det djur som anfallit om man med säkerhet vet att det är rätt djur.

Senast ändrad:

öh... ok? intressant. Väldigt nödvändigt inlägg.

Mul: jag had nog börjat med att göra som föreslagits tidigare i tråden att lägga ut bete och spana någonstans ifrån och se vad det är

*kl*

Nä, nu får ni ge er! Jag vill inte ha en diskussion om vargjakt eller inte!!

Jag har jobbat färdigt nu och pratat med min arbetsgivare som är kompis med de jagade ryttarna. Hästarna hade reagerat ordentligt. Dom hade hört ylanden och träffat hunden. Ringt pappan i huset och lagom när han kommer fram till ryttarna så far vargen ut ur skogen, gör ett anfall mot hästarna, hästarna skenar iväg. Han ser vargen klart och tydligt och vargen får syn på honom och vänder in i skogen. Min arbetsgivare och jag missförstod varann att vargen sprungit efter hela vägen hem. MEN en varg tog en amko för en i närheten för några år sen så det är bara skitsnack att dom inte ger sig på stora djur. Dock hade amkon kalvförlamning och var försvagad, därav ett bra byte. MEN en hungrig varg kan försöka med ett större djur.

Nu VET vi inte om det var en varg här, jag vet mer imorgon. Länsstyrelsen ska undersöka vargmötet imorgon hos ryttarna (Dom red två tinkrar, så inga små och lättskrämda hästar) Jag har bara sett spåren och vad som kan ha hänt. Jag kan säga att mina hästar INTE springer i onödan.. Säg den ardenner som gör det.. Jag hade min andra häst i en hage brevid och den har INTE sprungit.. Därför tror jag inte att det är nåt som skrämt dom båda utan nåt som skrämt/jagat sto med föl så att dom sprungit många varv i hög fart.

Jag ska på återbesök med stoet imorgon igen. Hoppas att allt ser bra ut. Tyvärr har hon tagit detta hårt. Hon är tunn och orolig..

Jag hade min andra häst i en hage brevid och den har INTE sprungit.. Därför tror jag inte att det är nåt som skrämt dom båda utan nåt som skrämt/jagat sto med föl så att dom sprungit många varv i hög fart.

Så du tror att hästen i anslutande hage stod still och bara tittade på när två hästar i annan hage blev jagade av varg? Nej det är inte så troligt. Jag tycker att väldigt lite talar för att det skulle varit varg vid det tillfället du beskriver.

Nu är detta inget ont mot dig mul, men hur kan historien vara så annorlunda denna gången? Den första historien var ju klart uppförstorad. Nu vände ju vargen in i skogen igen, så gissningsvis så beror "utfallet" på att den kände sig hotad/trängd.

Men det hör ju lite till ämnet:)

Men som fler sagt, jag gissar på hund.
Det låter inte som en smart varg annars.

Vi ha två ggr i nu under älgjakt haft två olika jämthundar här och jagat korna.
Nu är korna hundvan så det utbröt inte panik men nog vart det spring iaf och säkert stressande ändå.
Det gick lätt att fånga in hunden då den förmodligen hållit på ett tag, alla va trötta.
Hade vi inte kunna fångat den hade jag troligtvis ringt efter någon att skjuta den.
Med andra hunden så stod ägaren utanför hagen och försökte ropa tillbaka hunden.
När sambon kom dit lugnade sej korna och den hunden kunde oxå fångas.

Hade det då varit en varg hade jag ringt en skytt direkt, inte brytt mej att jaga bort den. Fast i väntan på skytt hade jag iof försökt avbröte den så...avbrutit heter det kanske.

Men som fler säger, det är stängsel som gäller.
Då du nu varit med om det en gång så kan det ju som sagt hända igen, om det nu va varg eller lös hund.

Hade jag bott så till att jag hade varg/björn runt knuten hade jag nog kännt mej tvungen även om det kostar.

Får man inte lite "bidrag" av länsstyrelsen för stängslet?
Även om det inte täcker hela kostnaden.

Hoppas ni kommer på vad det var och kan utgå från det sen.

Trist så in i vassen för fölet och stoet.

Nu är detta inget ont mot dig mul, men hur kan historien vara så annorlunda denna gången? Den första historien var ju klart uppförstorad. Nu vände ju vargen in i skogen igen, så gissningsvis så beror "utfallet" på att den kände sig hotad/trängd.

Om du läser så skrev jag att jag pratade med min arbetsgivare igår när jag jobbade. Det var hon som ringde till mig när det precis hänt. Hon hade då precis pratat med ryttarna.

Så annorlunda är historien inte. Enda skillnaden var att vargen vänt tillbaka när denne mött pappan istället för att följa med hela vägen hem. Den följde ju med ett stycke iaf.. Kaninen är lika död för det och hästarna skenade hela vägen hem och in i stallet för att inte stanna förrän dom stod i sina boxar, men ryttarna på sig. Hästarna är två Tinkrar och lugna vanligtvis.

:bow:

Tycker detta är skumt överhuvudtaget.

Precis. Jag vet ju inte exakt vad som jagat här eftersom jag inte själv sett det. Men något är det. Jag ska prata mer med folk idag, nu när det är veckodag igen.

Så du tror att hästen i anslutande hage stod still och bara tittade på när två hästar i annan hage blev jagade av varg? Nej det är inte så troligt. Jag tycker att väldigt lite talar för att det skulle varit varg vid det tillfället du beskriver.

Jag har inte skrivit att den stått still, men den har inte sprängt staketet. Eftersom den stod i en liten hage, något större än en boxhage, så har den inte fått upp så mycket fart. Vilket var tur det eftersom den redan var skadad..

Och jag har nu skrivit ett antal gånger att jag INTE VET VAD SOM JAGAT HÄR. Det kommer representanter från sidan du länkade om igår senare idag och tittar och vi ska prata vidare.

Är det hund så känns det ännu mer för jävligt eftersom någons förbannade tamdjur är här och ställer till..

MEN händelsen med ryttarna VAR en varg och eftersom jag inte var där så måste jag ju lita på källorna. Länsstyrelsen skulle komma till dom idag och spåra där.

Jag kan läsa :)

Dock så tycker jag det är stor skillnad på att göra ett utfall jämfört med att jaga hästarna hela vägen till stallet. Mycket möjligt att vargen sprang fram ett par meter/steg, men det borde ju fortfarande räknas som ett utfall. Som jag skrev så kände den sig säkert trängd/rädd.

Sedan tycker jag inte att hästarnas ras och temperament är väsentligt. Min stabile ponny reagerar knappt för något, men skulle en hund/varg/ett vildsvin göra ett utfall mot honom skulle han också fly i ren panik. Skulle han dessutom ha polaren med sig och denne också blivit rädd, så skulle det blivit ÄNNU värre. Allting blir ju mycket läskigare när den andra hästen också reagerar :)

Jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att ni får utrett och åtgärdat vad det än är som hänt !

Hej från Hambo

Sedan tycker jag inte att hästarnas ras och temperament är väsentligt. Min stabile ponny reagerar knappt för något, men skulle en hund/varg/ett vildsvin göra ett utfall mot honom skulle han också fly i ren panik. Skulle han dessutom ha polaren med sig och denne också blivit rädd, så skulle det blivit ÄNNU värre. Allting blir ju mycket läskigare när den andra hästen också reagerar :)

Sen finns det också exempel på ffa fölston som blir jävulen själva om något hotfullt närmar sig föl. Jag har själv sett en närgången räv bli ihjälsparkad och - utkastad ur hagen av ett vansinnigt sto som gjorde allt på typ 5 sekunder och innan någon hann blinka, för att skydda sitt föl. Vi såg rävkroppen flyga i en båge över staketet på hög höjd liksom. Det var då en travhäst som normalt hörde till den hispigare sorten men i den situationen var hon iskall och fölisen gick inte en centimeter från mamma mer den dagen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka