Hur ska man göra för att få äta?

Sv: Hur ska man göra för att få äta?

Dessutom kanske man behöver få regrediera lite grand och bli bebis när mamma/pappa kommer, efter att man varit stor och duktig på "jobbet" hela dagen...

Du har aldrig haft fel, va?

Jo, det händer ofta. Men när du dels skriver till andra vuxna på ett sätt som tydligt illustrerar det sätt som jag tolkar din attityd till barn på, och dessutom envisas med att försöka tvinga in mig på din planhalva genom hur du formulerar frågor och påståenden, och sedan avslutar det hela men Punkt, så finns det ju inget diskussionsutrymme.

Men varför kan dom överhuvudtaget inte dra på sig mössan hemma. Alls. Men på dagis är det inga problem, de kan glatt klä på sig allt utan problem.

Knappast tänker de "aha, nu ska jag bestämma över min mamma och manipulera henne", men de vet innerst inne att de inte behöver anstränga sig för mamma gör allt bara man låtsas vara helt okunnig. Det är inget fult eller fel eller konstigt alls. Det är så människan funkar. Så lär man sig leva.

Men det är väl inte så konstigt? Med mamman är de förhoppnigvis trygga nog med att hon stannar kvar hos dem även om de bråkar. Jag ser det mera som ett uttryck för andra saker, kanske som ett sätt för utlopp för t ex frustration över saker som hänt under dagen. Jag hade blivit jäkligt orolig om INTE min son illfänats med sina kläder som han brukar göra.

Jag håller helt med.

Dessutom gör de flesta vuxna ungefär så också. I privatsfären tillåter vi oss saker som vi inte tillåter oss tex på jobbet. Jag har alltid tänkt mig att det har att göra med att vi är trygga i privatsfären och därför låter lite ånga pysa ut, så att säga, utan att vara rädda för att vår familj ska sluta älska oss.

Men jag har träffat på lärare och dagispersonal som tolkar det som att föräldrarna är släpphänta och allmänt usla.

Som vuxen har jag märkt att det snarast är de perioder jag är extra duktig på jobbet, som jag blir som mest stingslig hemma. Det är kanske likadant med många barn? Ett riktigt rejält gräl med sonen om kläderna, betyder kanske att han presterar som attan på dagis/skolan just nu?

Det är inget fult eller fel eller konstigt alls. Det är så människan funkar. Så lär man sig leva.

Dåså. I så fall är det ju bara att låta det passera utan att tjata om det. Jag känner ingen vuxen som måste gå till närmaste dagis för att få på sig sin mössa, så det verkar ordna sig med tiden.

Jag hade inte tjatat. Vem har sagt något om att tjata?:confused: Denna maktkamp som diskuteras är väl egentligen bara vanlig uppfostran, dvs att hjälpa barnet bli en självständig varelse, och ge denne alla möjligheter att klara sig i livet. Till det hör regler, etik och moral osv.

Jag skulle som sagt äta vidare, men inte ignorera barnet. Det ska väl ändå inte straffas för sina försök till vad-det-nu-än-det-är-den-vill-med-sin-gråt. Man kan lugnt prata med barnet, och förklara hur det ligger till "nu vill jag äta, allt är okej. Du har din mat, och jag har min".

Men hur i all världen kan en 7.5 månaders BEBIS testa vad han ska bestämma över? Det låter ju helt vansinnigt. Jag håller helt med Petruska, det är en bottenlöst sorglig syn på barn. En bebis och ett barn utforskar världen, och behöver en trygg vägledning, inte passas in en fålla med så lite engagemang och energi som möjligt.

Om du läser tidigare inlägg så verkar det som fler än jag hävdar att redan spädbarn kan använda gråten för att styra över andra, citerar mig själv:

För skojs skull läste jag ett kapitel i en av de viktigaste kursböckerna vi hade när jag läste utvecklingspsykologi.

Där står att läsa att gråten hos en nyfödd inte är ett medvetet sätt att kommunicera sin hunger till andra, men att man längre fram (8-9 månader) kan se att gråten kommit under viljans kontroll. Ett exempel är när barnet gråter vid åsynen av nappflaskan och sen tystnar när de får nappen i munnen.

Citat "Gråten används då på ett kompetent sätt för att påverka andras handlingar".

Ur Barn- och ungdomspsykologi av Evenshaug och Hallen.

Men vi har väl fel fortfarande.

Det känns som om folk tror att vi menar att bebisarna sitter och planerar hur de ska ta över världen. Det är ju naturligtvis inte så det är. :crazy:

Men varför kan dom överhuvudtaget inte dra på sig mössan hemma. Alls. Men på dagis är det inga problem, de kan glatt klä på sig allt utan problem.

Knappast tänker de "aha, nu ska jag bestämma över min mamma och manipulera henne", men de vet innerst inne att de inte behöver anstränga sig för mamma gör allt bara man låtsas vara helt okunnig. Det är inget fult eller fel eller konstigt alls. Det är så människan funkar. Så lär man sig leva.

Min tvååring låtsas sällan att hon inte kan, däremot säger hon "MAMMA KAN SJÄLV!" när jag säger "Tuva du kan själv ta på dig skorna" :)

Halvt kl: Jag upplever att mitt barn har olika sätt att bete sig på med olika vuxna, men är det egentligen så konstigt? Det har ju jag med!

Ja, så är det! Och varför beter man sig olika med olika människor?:) Av erfarenhet vet man hur det löns att bete sig. (Oftast)

Jo, det händer ofta. Men när du dels skriver till andra vuxna på ett sätt som tydligt illustrerar det sätt som jag tolkar din attityd till barn på, och dessutom envisas med att försöka tvinga in mig på din planhalva genom hur du formulerar frågor och påståenden, och sedan avslutar det hela men Punkt, så finns det ju inget diskussionsutrymme.

Så bara för att jag (med en dåres envishet) hävdar att en 15-månaders är fullt kompetent att bestämma över sig själv och andra har jag en viss attityd till barn?

Jag har inte sagt något om att vare sig ignorera, öronproppar eller annat.

Men det är ingen som är intresserad av hur jag skulle göra, jag är ju den värsta mamman och pedagogen ever, bottenlöst sorglig eller vad det nu var.

Jag tänker nog mest att jag har olika jargong med olika människor :) Men visst är det så att man vet att olika människor lönar sig olika beteenden. T.ex. har jag en släkting som är så envis att nästan alla i hens omgivning lärt sig att det inte är lönt att diskutera, de flesta håller bara med!...

Det känns som om folk tror att vi menar att bebisarna sitter och planerar hur de ska ta över världen. Det är ju naturligtvis inte så det är. :crazy:

:rofl:

Usch, det vore jobbigt. Inte nog med växthuseffekt och kris i världsekonomin, nu kommer en armada av lömska bebisar som planerar att ta över världen.. :crazy:

Deras vapen är en aldrig stillad gråt, bajsblöjor och nappflaskor.

:angel:

Om du läser tidigare inlägg så verkar det som fler än jag hävdar att redan spädbarn kan använda gråten för att styra över andra, citerar mig själv:

Men vi har väl fel fortfarande.

Så om ett spädbarn gråter för att det sliter i magen då den är hungrig så är det inte för att få stilla sin hunger, det är i själva verket ett sätt att bestämma över sina förälder så att de tar fram bröstet/flaskan?

Det här är ju första stegen till kommunikation snarare än något slags maktspel.

Så om ett spädbarn gråter för att det sliter i magen då den är hungrig så är det inte för att få stilla sin hunger, det är i själva verket ett sätt att bestämma över sina förälder så att de tar fram bröstet/flaskan?

Kommunikation verkar ju antingen inte existera, eller vara samma sak som maktspel, enligt de där tankegångarna. Mabuse frågade ju om det, men har inte fått något svar så vitt jag har sett.

Jag vet inte om det, enligt samma tankegångar, anses finnas något som skiljer vuxna och barn åt i de här avseendena. Jag har alltså inte fattat om tex du och jag kan anses kommunicera nu, eller om vi snarare ägnar oss åt ett maktspel där vi försöker bestämma över varandra. Om vi kan anses kommunicera, så undrar jag när i livet vi kan anses ha lärt oss det, för under småbarnstiden tycks det ju inte ha varit. Då var vi ju inget annat än maktlystna små manipulatörer.

Men vem har sagt nåt om maktspel? Inte jag.

Det klart det är kommunikation, vem har sagt nåt annat? Ett hungrigt barn kommunicerar till den vuxne, via sin gråt, att nu är jag hungrig, ge mig mat.

Och jag säger det igen, den enda poängen jag velat ha fram är att de visst kan styra andras handlingar, man får ju förmoda att den vuxne ger bebisen mat när den skriker.

Kommunikation verkar ju antingen inte existera, eller vara samma sak som maktspel, enligt de där tankegångarna. Mabuse frågade ju om det, men har inte fått något svar så vitt jag har sett.

Jag vet inte om det, enligt samma tankegångar, anses finnas något som skiljer vuxna och barn åt i de här avseendena. Jag har alltså inte fattat om tex du och jag kan anses kommunicera nu, eller om vi snarare ägnar oss åt ett maktspel där vi försöker bestämma över varandra. Om vi kan anses kommunicera, så undrar jag när i livet vi kan anses ha lärt oss det, för under småbarnstiden tycks det ju inte ha varit. Då var vi ju inget annat än maktlystna små manipulatörer.

Jag förstår inte varför du missförstår med flit? Känner du dig hotad av att andra kanske har lite mer kött på benen?

Otroligt omoget är det i vilket fall!

Är styra och påverka samma sak? Är bebisens främsta syfte att efter förmåga själv slippa att vara hungrig, eller är det att utnyttja hungersituationen för att öva på att styra över andra? För det är inte samma sak. Jag tror inte att en liten bebis har så utvecklad idé om jaget och den andre att de utnyttjar sin hunger på det sättet. När bebisen är hungrig ligger fokus på det egna problemet och att påkalla omgivningens uppmärksamhet för att få hjälp, inte på styrande och manipulation av andra.

Kan du inte svara på frågan istället, det blir en mycket intressantare diskussion än att fara ut i ovett?

Otroligt omoget är det i vilket fall!

En pedagog vars pedagogiska argument tar slut är en jättekass pedagog.

Jag hade bytt dagis för mina barn om de hade fått en pedagog med din attityd och din tolkning av barns kommunikation.

Personangrepp är alltid det lägsta av allt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 974
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar