Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ett litet barn kan använda sin gråt för att försöka styra (bestämma) sin förälders handlingar.
Och jag har ALDRIG skrivit att de handlar om maktspel eller manipulation, bara att de KAN och FÖRSÖKER påverka. I detta fallet att få maten.
Tycker det har blivit en väldigt trist och ledsam diskussion faktiskt.
Vad jag tycker är lite underligt är att du, sedan du mött invändningar, har så destruktiva diskussionsstrategier. Jag orkar inte läsa hela tråden noga nu, men jag tänker på fyra olika sorters inlägg som jag tycker återkommer rätt ofta från ditt håll är att du
- säger "det har jag aldrig sagt" utan att förklara vad du faktiskt menar
- gör ganska långsökta tolkningar av vad andra skriver och ställer dem/oss till svars för dem (för dina tolkningar, alltså)
- uppmanar andra i auktoritära ordalag att svara på din frågor (eller sätter Punkt för vissa delar av diskussionen)
- åberopar auktoriteter samt kräver "källor" när folk bara skriver sina åsikter.
Om du nu ser dig så missförstådd, varför förklarar du inte hur du menar då? Jag skulle enbart bli glad om jag fick klart för mig att du inte alls tänker så som jag uppfattar att du gör. .
För övrigt har jag inte någonstans skrivit att han testar gränser, det är något helt annat.
Inte heller har jag påstått att han har någon uppfattning om vad bestämmande är. Det jag försökt få fram är att man inte alltid kan göra allt för att undvika gråt och skrik, vissa saker måste bara göras trots protester.
Och var har jag skrivit att det är förnekande och ignorerande som utvecklar jaget och självbestämmandet? Att testa gränser, trotsa och protestera är det.
1. När jag skrev om att slå knut på sig själv så står det klart och tydligt att de handlar om ÄLDRE BARN. Inte 15-månaders. Läs om!
2. Tror du på fullt allvar jag låter bli att ge nappflaskan? Det som var poängen var att visa att forskningen givit stöd åt att barn redan vid 8-9 månader kan använda gråten som ett redskap att styra.
Du och flera andra har hävdat att en 15-månaders inte är kapabel till det.
Men vem har sagt nåt om maktspel? Inte jag.
Det klart det är kommunikation, vem har sagt nåt annat? Ett hungrigt barn kommunicerar till den vuxne, via sin gråt, att nu är jag hungrig, ge mig mat.
Och jag säger det igen, den enda poängen jag velat ha fram är att de visst kan styra andras handlingar, man får ju förmoda att den vuxne ger bebisen mat när den skriker.
Tror du jag menar att de medvetet styr och ställer bara för styrandets skull? Det jag har svarat på, och det är sista gången jag säger det nu, är att ett litet barn visst kan använda gråten för att påverka/styra andras handlingar. Som att ge mig mat nu. Du ger förhoppningsvis bebisen maten, alltså har den påverkat ditt handlande.
Kan du se att dessa dina båda påståenden går på tvärs med varandra?
Om du inte kan se och förstå det så är det orsaken till varför den här tråden har hamnat på avdelningen "kritisera varandra".
Nej, det kan jag inte. För mig är det varken maktspel eller manipulation att ett barn genom sin gråt försöker förmå föräldern att ge barnet mat.
Är det det hos dig menar du?
Känns som en ganska tråkig diskussionsstrategi att enbart kritisera min debattteknik istället för att svara på de motfrågor jag ställt.
Hur kan du veta hur jag bemöter barn bara för att jag råkar hävda att de visst är kompetenta att styra sin omgivning?
Och du hävdar alltså att de inte kan styra andras handlande?
Om en femtonmånaders bebis skriker efter mammans potatis, nappflaskan, nallen, snuttefilten, den elektriska grilltändaren eller valfritt lämpligt eller olämpligt föremål, och vi då ger barnet saken ifråga, så har barnet inte styrt vårt handlande.
Min lille börjar låta så fort han ser fruktpureburken. Är inte det ett försök att få mig att ge honom fruktpure så får du gärna förklara vad det är?
Nu måste jag få undra när du anser att någon är styrd av en annan människa i såfall ? Enligt ditt resonemang så kan jag inte se att man i något fall gör något annat än just VÄLJER att vara någon till lags. Det är ju i så fall jättevackert och fint