Hur ofta skadad/sjuk?

Sv: Hur ofta skadad/sjuk?

Jag tycker själv att jag (hästen) fått vår beskärda del av otur, men när jag läser tråden så inser jag att vi har nog haft det bra ändå..

Jag köpte mitt sto i mars -04. Dålig hovkvalitet, började ge linfrökaka. I juni samma år åkte hon på en hovböld + hovbensfraktur, det resulterade i 3 veckor på klinik och konvalescens fram till och med i början på sept. Inte så farligt med tanke på omständigheterna ändå.

I okt tappar hon bakskorna hela tiden. Jag plockar av dom och hon har fått gå barfota bak sedan dess. Fungerat jättebra.

Jag får rida igen för vet sedan sep, men vill vänta tills jag får tag i ett par boots som jag kan rida i, med tanke på de barfota bakfötterna.

Inte förrän i feb kommer jag igång med ridning, men allt fungerar jättebra.

I juni tappar hon framskorna ideligen. Beslutar då att även ta bort dom. Börjar använda bootsen i fram, i bak behövdes dom aldrig, det har gått så bra ändå. Men hon får skav av dom och någon slags tryckskada mot ballarna.

I augusti kommer nästa hovböld, tack och lov utan sällskap denna gång... :crazy:

Just nu går hon bara i hagen i väntan på att bli helt ohalt! Själv håller jag på att få abstinensbesvär av att inte få rida min häst... :p

Jag har haft min första häst i 3 år och han har aldrig varit sjuk eller dylikt, kan ha fått några små sår men de har läkt av sig själva snabbt och utan infektioner. Shettisen har jag haft i drygt 3 år och han har aldrig varit dåligt på ngt vis. Nordisen jag köpte i nov förra året, har ju snart haft honom i 1 år då. Han hade röta i alla hovar då han kom, pga dålig hovvård. men nu är han fin i hovarna!

Slutsats: JAG ÄR EN LYCKLIG HÄSTÄGARE!!! :bow:

Ibland önskar jag att jag aldrig köpt stor häst. Har haft mer problem med 2 stora hästar på 3år än 15 år med ponny hästar.

2003 fick min Baretto gå till himeln efter en 2 års rygg ont vet hittade dock inga större fel på honom förän efter 2 år.skinntografi på
Flyinge gav resultatet jätte mycket beläggningar på hela ryggraden.
I två år hade jag varit över allt med honom men så en dag kom en vetrinär på att med skintografi kanske man skulle kunna hitta felet.
Skulle aldrig kunna göra något annat än att gå i hagen , och det var inte han så till freds med. Han var tvungen att arbeta var dag för att må bra. Han blev även folk ilsken eftersom att det gjorde så ont. Så i mitten av september 2003 kom han till himeln.

Vintern 2003 blev Nova född 01 operation på Stenesta för en benbit som kunde lossna, och vetrinären tyckte att det var bätre att ta bort den så den inte började vålla problem i framtiden.

Maj 2004 blir Nova inriden går sedan på bete hela sommaren skall precis börja sätta igång henne september så får hon fruktansvär mugg så hon hade så ont såg hemskt ut. På order av vetrinär fick hon bara skrittas för hand hon hade två telefonstolpar till bakben såg så ut. Detta försvan inte förän januari 2005 hon hade det riktigt jobbigt. Under tiden togs även vargtänderna bort.

Januari 2005 börjar sätta i gång Nova när jag kommit till mitten på februari hon har börjat komma igång igen, så händer det som inte får hända. Hovbensfraktur en vecka på Helsingborg med gips. Byte av gips efter en vecka sendan fick hon komma hem och ha box vila i 6 veckor med gips. Sedan fick hon lov att gå ut i sjukhage under tiden man mockade. Dessväre rymde hon från hagen men det slutade lyckligt efter att jagat två hästar på E6an och en med gips. In till ATG malmö röntgen igen allt så bra ut så efter 8 veckor med gips fick hon änligen gå i hagen. Mitten på maj började hon sättas igång igen efter allt som hänt. Nu är hon i full gång och en glad prick.

Så har jag det med skador på mina hästar, nu hoppas jag att det inte blir mer.

Fram tills April 2004 hade aldrig någon av mina hästar varit sjuka eller skadade, förutom mugg på 1 ben på ena hästen.
Men sen har det varit luftvägsproblem, hältor som inte försvinner, fång och sårskador :crazy:

Häst nr 1; vrickade sig i hagen, vilade i tre veckor i rasthage och kunde sedan ridas normalt nästan på en gång. Kolik en gång - DV ut med en himla fart och jovisst, hade hon inte kommit hade han dött. Ögoninflammation som inte hade någon större betydelse annat än att vi skippade träningarna under en veckas tid. Inflammation i carpus, ungefär 4 månader in och ut på klinik sen 2 månaders igångsättning skritt och trav. Allt detta på totalt 3½ år, dock inte utspritt, tror att vi hade ett helvetesår 2002...

Häst nr 2; går omkull i hagen och får en spricka i kotan. Totalt ett halvårs boxvila och ett evigt åkande till kliniken. Sätts igång långsamt. Sen händer det konstigaste. Får en jävligt mysko svullnad som veterinärerna inte kunde definera. Penicillinbehandling och tre veckors hagvila. Sätts igång igen - kommer hem från tävling med en annan häst och ska titta till 2:an, tar ut henne men hon kan inte gå. Svullen nedanför hasen, gatulysetjockt ben ungefär... VILA. Går över efter tre dagar dock, så vi började skritta igen. Har hållit sej frisk och kry i fler månader nu, bara hoppas att det fortsätter...!

Häst nr 3; skadefri :) . Har dock bara ägt i knappt ett halvår.

Har haft 3 hästar och en foderstrupsförstoppning

syrran skrev:
JAg har nog haft tur hitills... Om man bortser från en del små sår och sånt... så är det allvarligaste hitills en hovböld på korsningen som jag haft i drygt två år.

Nordisen som jag hade i fyra år (såldes för ett år sen) var hälsan själv. Endast vargtänder på henne förutom vaccinationer.

Något positivt har jag också... :angel: min nordsvensk som är född 82 och som jag har ägt sedan dess, har jag bara haft veterinär till en gång och det var när hon kastade tvillingar.

Min pålle hade ont i ryggen då han kom, samt en kortare period hos mig, p.ga sadlar som inte passade. Det är dock bra nu :D Så förutom det har han knappt haft ett sår under sina två år hos mig...Han har jättefina ben, mkt lite gallor för att vara femton, inga hovproblem eller känslig mage ... Ända tills nu i sommar då bronkiten upptäcktes :smirk: har skrittat, medicinerat och varit på flera återbesök...men nu är han bra igen!!! vilken lycka! :love: Så jag antar att jag ändå har varit rätt lyckligt lottad, jämfört med vissa, trots den här jobbiga sommaren...

Min valack har klarat sig finfint (har iofs bara haft honom sen början på dec -04), fick ett överben som vi var inne o kollade men det var ingen fara. Jag trodde han var dödsdömd i somras pga head shaking syndrom men det visade sig vara irritation på flugor. :o
Märren har jag bara haft sen i somras och det har varit en liten lymfangit i ena bak. I grund och botten har hon kvickdrag och kastade i våras föl i 9:onde månaden (livmoderframfall, blodförgiftning, Ultuna 8 dgr) men är nu igång igen.

Innan: avlivade valack 12/11- 04 pga fraktur i ett framben, tog bort hblsto januari- 04 pga hälta och pålagringar, innan tog jag bort en valack pga kvickdrag. :crazy:

NUMERA har mina hästar förbud att göra illa sig. :angel: ;)

*knapplån*

Vi har sju hästar och de brukar hålla sig friska, fast det senaste har det varit en hel del trassel.

Fölet fick ehrlichios, häst nr 1 fick ett brustet blodkärl (dock ej halt), häst nr 2 skadade ögat och står nu inne och får pupillvidgande och ögsonsalva och nu var häst nr 1 halt (misstänker hovböld, se annan tråd). Tidigare i år fick vi ta bort en gammal häst pga kolik. Förra året fick vi avliva en äldre häst pga förbroskningar i en halskota. Så senaste året har det väl varit en del, hade ytterligare en ögonskadad häst i våras, samt en häst till med hovböld.

Innan dess var det dock länge sedan det var några skador.

Ingen av alla hästar jag har haft i min närhet har någonsin varit varken skadade eller sjuka.. Sen är jag bara i stallar som inte är lika bekväma för mig som ryttare/skötare utan ahr bra ventlilation/temperatur, med mycket utevistelse och sen rids hästarna in SENT och har aldrig skarpa bett, lindor, skydd och de går i steniga hagar där de får springa och lära sig lyfta på fötterna!

Jag e med andra ord inte så pjoskig och jag tror hästarna mår bättre av det!

haft mina hästar i 6 respektive 5 år..har behövt ha ute vet varsin gång till dem, aldrig mer..varit lite små gojs men inget sóm jag inte kunnat lösa själv!

Förutom min ena häst som har spatt så är mina hästar så gott som nästan aldrig sjuka eller skadade.

Min vallack är 21år o aldrig behövt vet till honom, stoet är 8år och haft vet ute 2 gånger för kolik samt 1 gång på klinik för hålrum som verkades upp rejält och gips.Annars inget.(om inte dräktighets test räknas?? i så fall 1 gång)

Är detta möjligtvis en liten brun New Forest, c-ponny. :angel: Du får gärna PM:a i såfall. Min systerdotter ägde för några år sedan en c-ponny med det namnet och har för mig att han såldes till Hörby trakten.

Av 4 hästar har två stycken varit olycksfåglar.
Mitt nuvarande hbl har varit skadad från och till i ett år nu.
Ska upp till klinik imorgon igen *suck*

När jag läser i den här tråden känner jag mig mycket lyckligt lottad!
Jag har en 20 årig halvblodshäst som jag haft i 8 år. Under dessa åren har han varit sjuk 2 gånger! Innan jag köpte honom tror jag han hade varit sjuk en gång. Hälta har varit orsakerna till besök hos hästklinik med honom. Nu har han tyvärr fått diagnosen strålbenshälta, men han strosar i hagen och skrittas i skogen ett par dagar i veckan och verkar ha det bra.
Lycka till med era hästar

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
19 20 21
Svar
408
· Visningar
35 284
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 065
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
945
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt