För mig med. Det enda trista är att jag smakar av så ofta att jag inte är hungrig sedan när det väl är dags för mat...Spela lite bra musik, dricka ett glas vin och laga mat är en avkopplande sysselsättning för mig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För mig med. Det enda trista är att jag smakar av så ofta att jag inte är hungrig sedan när det väl är dags för mat...Spela lite bra musik, dricka ett glas vin och laga mat är en avkopplande sysselsättning för mig.
Fast vad är alternativet när en inte orkar? Sedan behöver inte färdigmat vara dåligt.Klarar du dig bra på en sån kosthållning?
(Inte för att på något sätt döma hur du äter alltså, jag vet bara att jag skulle få värkande kropp och bli ännu mer orkeslös om jag inte kämpade med att få i mig tillräckligt med protein och någorlunda nyttig mat. Hade verkligen varit skönt att funka någorlunda på varma koppen och mackor, och bara laga mat när jag har ork och lust.)
Det där beror ju lite på vad det är för mat också På mitt förrförra jobb var det en livlig diskussion om just det vid något tillfälle. En kollega var glad åt att ha kommit på en god, mättande gryta som blev betydligt godare efter några dagar jämfört med när den var precis nylagad. Det blev kollegans standard-lunch under lång tid, för då gjorde kollegan rejält med mat på helgen, så räckte det med matlådor hela veckan, som då bara blev godare och godare ju närmare helgen det blev
Minst 7 gånger i veckan. Lagar middag varje kväll i tillräcklig mängd så det räcker till lunch nästa dag. 2 personer i hushållet. Jag lagar maten och maken tar hand om köket efteråt. Mycket bra arbetsfördelning enligt mig.
För mig med. Det enda trista är att jag smakar av så ofta att jag inte är hungrig sedan när det väl är dags för mat...
det är väl det som blir en ond cirkel. Mår man dåligt, är sjuk, trött osv så slarvar man med maten och näringen, då blir man sämre...o så rullar det bara på.Fast vad är alternativet när en inte orkar? Sedan behöver inte färdigmat vara dåligt.
Själv kan jag leva på kokt ägg, måltidsersättning och färdigmat ala huel i långa perioder. Tror fördigmaten är betydligt nyttigare och rätt sammansatta än när jag själv lagar mat, där emot dyrare än egen lagad mat.
Det är därför jag har en massa matlådor i frysen. Jag mår bättre av att äta, men har sällan ork att laga mat när jag är trött eller hungrig eller när jag inte ätit på ett tag och ändå inte är hungrig. Det är matlådor som är räddningen, det och enkel mat i kylen för mellanmål, annars fungerar det inte. Det krävs en del planering, men samtidigt så behöver jag inte laga mat så väldigt ofta ändå för att kunna ha matlådor i frysen. God och vettig mat är det trots allt, vilket är bättre än inget eller macka eller yoghurt.det är väl det som blir en ond cirkel. Mår man dåligt, är sjuk, trött osv så slarvar man med maten och näringen, då blir man sämre...o så rullar det bara på.
Inte direkt bra, har mycket övervikt. Hamnat i en ond cirkel som är svår att ta sig ur.Klarar du dig bra på en sån kosthållning?
(Inte för att på något sätt döma hur du äter alltså, jag vet bara att jag skulle få värkande kropp och bli ännu mer orkeslös om jag inte kämpade med att få i mig tillräckligt med protein och någorlunda nyttig mat. Hade verkligen varit skönt att funka någorlunda på varma koppen och mackor, och bara laga mat när jag har ork och lust.)
Tror inte jag skulle må så mycket bättre om jag åt "bättre" mat eftersom mitt "dåligmående" sitter i själen.det är väl det som blir en ond cirkel. Mår man dåligt, är sjuk, trött osv så slarvar man med maten och näringen, då blir man sämre...o så rullar det bara på.
Fast är det sämre näring i all färdigmat? Är inte övertygad om det.det är väl det som blir en ond cirkel. Mår man dåligt, är sjuk, trött osv så slarvar man med maten och näringen, då blir man sämre...o så rullar det bara på.
Ungefär så här. Jag bakar och har mig åt ridskolan bla.För mig med. Det enda trista är att jag smakar av så ofta att jag inte är hungrig sedan när det väl är dags för mat...
Jag tror det är bättre näring i lagad middag än vad det är i yoghurt och äpple, bara för en jämförelse. I alla fall känner jag själv när jag ätit sådant en/några dagar att jag behöver bättre mat för att orka. Tror däremot inte att det nödvändigtvis är sämre näring i en köpepaj dock, men det är ju något annat än en skål yoghurt.Fast är det sämre näring i all färdigmat? Är inte övertygad om det.
Känns som det varierar stort. En lagad måltid kan bli 4 lådor i frysen eller bara 1 tallrik beroende på. Nu senaste tiden rätt mycket fryspizzor och köpta sallader ( och renklämmor). Älskar också verkligen mackor. Jag hade önskat att jag lagade mer ofta men jag är helt enkelt för dålig i köket. Det i kombination med smaklökar som är jättekänsliga mot "minsta starkt" tyvärr gör att så många recept som jag vill testa aldrig blir av. Vore så meningslöst att göra mat som jag sedan inte kunde äta