Hur ofta lagar du mat?

Hur ofta lagar du mat?

• Aldrig

Röster: 10 4,3%
  • 1 gång per vecka

Röster: 13 5,6%
  • 2-3 gånger per vecka

Röster: 51 21,9%
  • 4-5 gånger per vecka

Röster: 51 21,9%
  • 6-7 gånger per vecka

Röster: 108 46,4%

• Antal omröstningsdeltagare
    233
Klarar du dig bra på en sån kosthållning?

(Inte för att på något sätt döma hur du äter alltså, jag vet bara att jag skulle få värkande kropp och bli ännu mer orkeslös om jag inte kämpade med att få i mig tillräckligt med protein och någorlunda nyttig mat. Hade verkligen varit skönt att funka någorlunda på varma koppen och mackor, och bara laga mat när jag har ork och lust.)
Fast vad är alternativet när en inte orkar? Sedan behöver inte färdigmat vara dåligt.
Själv kan jag leva på kokt ägg, måltidsersättning och färdigmat ala huel i långa perioder. Tror fördigmaten är betydligt nyttigare och rätt sammansatta än när jag själv lagar mat, där emot dyrare än egen lagad mat.

Gör ibland som @Yeah but tillagar en större bit kött eller många kycklingdelar. Ibland som gryta. Lever sedan på det i flera dagar med sallad, några tomater eller liknande. Eller fryser in så jag kan bara tina och värma i mikron.

Lever ensam och det är inte kul att laga mat till en person. Har dessutom ett litet kök. Älskar att laga mat och baka men det blir tråkigt för en person.

Det där beror ju lite på vad det är för mat också :) På mitt förrförra jobb var det en livlig diskussion om just det vid något tillfälle. En kollega var glad åt att ha kommit på en god, mättande gryta som blev betydligt godare efter några dagar jämfört med när den var precis nylagad. Det blev kollegans standard-lunch under lång tid, för då gjorde kollegan rejält med mat på helgen, så räckte det med matlådor hela veckan, som då bara blev godare och godare ju närmare helgen det blev :p

Absolut! Jag gor ibland en gryta av nagot slag som Maken och jag ater ett par dagar under veckan. Oftast med olika tillbehor, en dag en sallad och nasta dag nybakat brod eller liknande. Det har hant att det racker till tre dagar, men da borjar jag bli riktigt less pa ratten och att frysa ner till en annan gang sa smakar det inte lika bra ... och ar inte lockande att ta upp ur frysen.

Minst 7 gånger i veckan. Lagar middag varje kväll i tillräcklig mängd så det räcker till lunch nästa dag. 2 personer i hushållet. Jag lagar maten och maken tar hand om köket efteråt. Mycket bra arbetsfördelning enligt mig.

Maken's och min arbetsfordelning ocksa. Jag skoter ocksa allt planerande och handling ... medan Maken dammsuger och skoter det mesta av tvatten.:heart

För mig med. Det enda trista är att jag smakar av så ofta att jag inte är hungrig sedan när det väl är dags för mat... :D

Yep, precis sa gor jag ocksa :angel:

Fast vad är alternativet när en inte orkar? Sedan behöver inte färdigmat vara dåligt.
Själv kan jag leva på kokt ägg, måltidsersättning och färdigmat ala huel i långa perioder. Tror fördigmaten är betydligt nyttigare och rätt sammansatta än när jag själv lagar mat, där emot dyrare än egen lagad mat.
det är väl det som blir en ond cirkel. Mår man dåligt, är sjuk, trött osv så slarvar man med maten och näringen, då blir man sämre...o så rullar det bara på.

det är väl det som blir en ond cirkel. Mår man dåligt, är sjuk, trött osv så slarvar man med maten och näringen, då blir man sämre...o så rullar det bara på.
Det är därför jag har en massa matlådor i frysen. Jag mår bättre av att äta, men har sällan ork att laga mat när jag är trött eller hungrig eller när jag inte ätit på ett tag och ändå inte är hungrig. Det är matlådor som är räddningen, det och enkel mat i kylen för mellanmål, annars fungerar det inte. Det krävs en del planering, men samtidigt så behöver jag inte laga mat så väldigt ofta ändå för att kunna ha matlådor i frysen. God och vettig mat är det trots allt, vilket är bättre än inget eller macka eller yoghurt.

När jag är ledig lagar jag mat som ska räcka för kommande jobbperiod. Jag äter lagad mat en gång per dag och det är på jobbet, nu på sommaren lever jag mkt på tonfisksallad eller liknande kall mat eller omelett.

Klarar du dig bra på en sån kosthållning?

(Inte för att på något sätt döma hur du äter alltså, jag vet bara att jag skulle få värkande kropp och bli ännu mer orkeslös om jag inte kämpade med att få i mig tillräckligt med protein och någorlunda nyttig mat. Hade verkligen varit skönt att funka någorlunda på varma koppen och mackor, och bara laga mat när jag har ork och lust.)
Inte direkt bra, har mycket övervikt. Hamnat i en ond cirkel som är svår att ta sig ur. :(
Jag jobbar inte och gör inte nåt direkt fysiskt ansträngande så behöver väl inte så mycket "riktig" mat. Protein får jag i mig rätt mycket genom proteinbars men de innehåller tyvärr en hel del fett.

Känns som det varierar stort. En lagad måltid kan bli 4 lådor i frysen eller bara 1 tallrik beroende på. Nu senaste tiden rätt mycket fryspizzor och köpta sallader ( och renklämmor:angel:). Älskar också verkligen mackor. Jag hade önskat att jag lagade mer ofta men jag är helt enkelt för dålig i köket. Det i kombination med smaklökar som är jättekänsliga mot "minsta starkt" tyvärr gör att så många recept som jag vill testa aldrig blir av. Vore så meningslöst att göra mat som jag sedan inte kunde äta:D

Fast är det sämre näring i all färdigmat? Är inte övertygad om det.
Jag tror det är bättre näring i lagad middag än vad det är i yoghurt och äpple, bara för en jämförelse. I alla fall känner jag själv när jag ätit sådant en/några dagar att jag behöver bättre mat för att orka. Tror däremot inte att det nödvändigtvis är sämre näring i en köpepaj dock, men det är ju något annat än en skål yoghurt.

Nästan varje dag. Vissa dagar har vi förvisso rester som micras men då brukar jag fixa tex varma mackor, nån soppa, omelett el liknande på kvällen.
Sambon jobbar så långa dagar mot mig därför faller sig matlagningen oftast på mig. Han lagar de helger jag jobbar.

Sen lagar jag en del mat i jobbet också men det räknar jag inte 😄

Varje dag eftersom barnen behöver ordentlig mat

När jag var själv kunde det dock bli varm mat kanske 1 gång i veckan om man räknade bort koktägg och kaffe 🤪. Kvarg, sallad, tonfisk på burk, mackor, frukt, morötter, mer kvarg och dyligt var basen då 😇 Blir endel sådant nu med trots att resten av familjen äter riktigt tillagad mat bara för att jag känner för det mer.

Vi har en billig lunchrestaurang på jobbet, så jag är bortskämd med att alltid äta lagad mat (som någon annan lagat…) till lunch i veckorna. Är inte särbon här lagar jag sällan mat, då äter jag en äggmacka typ. Han tar alltid med matlåda, så hos honom blir det i regel alltid lagad mat, som han lagar. När han är här brukar jag laga åt honom. Någon dag på helgen brukar vi hämta mat. Så typ 2-3 gånger/vecka?
Äter väldigt sällan lagad mat till lunch på helgerna.

Sedan barnen blev stora nog att fixa lunch sjalva har jag lagat mat en gang om dagen. That's it! Sjalv ater jag inte frukost ... sa jag ater frukost vid lunch tid istallet och familjen var, och ar, "on their own" for lunch.:p

• Gilla
Reactions: Sel
Känns som det varierar stort. En lagad måltid kan bli 4 lådor i frysen eller bara 1 tallrik beroende på. Nu senaste tiden rätt mycket fryspizzor och köpta sallader ( och renklämmor:angel:). Älskar också verkligen mackor. Jag hade önskat att jag lagade mer ofta men jag är helt enkelt för dålig i köket. Det i kombination med smaklökar som är jättekänsliga mot "minsta starkt" tyvärr gör att så många recept som jag vill testa aldrig blir av. Vore så meningslöst att göra mat som jag sedan inte kunde äta:D

Du kan testa receptet ändå utan lök, chili eller vad det nu är. Vill du ändå gilla skarpa smaker så försök vänja dig väldigt långsamt, ha tålamod med dig själv.

Liknande trådar

Mat Jag har ramlat av hästen och kommer under en längre tid enbart ha en arm att göra saker med. Vill hjälpa till så mycket jag kan hemma...
2
Svar
22
· Visningar
878
Senast: dobbis
·
Mat Sista tråden var från 2021, så mkt kan ha hänt sedan dess. Så, förslag på BRA mat i Malmö, inte allra dyraste prisklassen, önskas :bow...
Svar
11
· Visningar
471
  • Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 148
Senast: tanten
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 411
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar