Hur ofta lagar du mat?

Hur ofta lagar du mat?

• Aldrig

Röster: 10 4,3%
  • 1 gång per vecka

Röster: 13 5,6%
  • 2-3 gånger per vecka

Röster: 51 21,9%
  • 4-5 gånger per vecka

Röster: 51 21,9%
  • 6-7 gånger per vecka

Röster: 108 46,4%

• Antal omröstningsdeltagare
    233
Ja, det varierar ju för mig beroende på om jag jobbar eller har semester. När jag jobbar äter jag pedagogisk lunch med barnen varje vardag. Sedan lagar jag antingen mat eller äter rester när jag kommer hem, beroende på hur mycket som finns kvar från dagen innan. När jag är ledig lagar jag mer mat. Då är det roligare, helt enkelt :) . När man inte har samma stress med att planera, handla och laga maten samtidigt som man ska göra en massa annat.

Nästan alltid varje dag. Om jag har barnen blir det garanterat minst en gång om dagen, är jag själv så lagar jag mat själv eller tillsammans med någon eller äter rester från dagen innan.

Svårt att svara på beror helt på hur man räknar jag kan göra delar av måltiden eller använder "hel/halvfabrikat" eller liknande.

Till exempel om jag gör någon pastasås så gör jag oftast flera portioner men pasta brukar jag ofta koka en nyportion, när jag värmer en matlåda av såsen. Räknas det när jag steker färdigköpta köttbullar? Beror det på vad jag äter/fixar till? Steka/koka ägg?

Det går också i perioder både på grund av varierande ork men också beroende på typ av mat. Exempelvis kan jag fastna i någon period då jag äter mycket havregrynsgröt och då kan ju bara den bli 6-7 gånger på en vecka.

Sammanfattnings vis så använder jag spisen nästan varje dag ibland flera gånger men laga någon slags hela "välkomponerandde" måltider är något jag gör sällan.

Det är lite intressant, för mig är matlagning ett slags alltid pågående flöde där förberedelser och insättningar av råvaror och "uttag" av rätter sker löpande och med olika slags insatser varje dag, även om insatsen inte är tänkt att användas idag eller denna vecka.

Inte så mycket "nu lagar jag den här rätten och plockar fram de inköpta råvarorna till just den."

(Men å andra sidan går det mesta ut på att hitta välkomponerade och varierade måltider så kanske inte samma ändå)

Jag (eller i ärlighetens namn med stor hjälp av min mamma) lagar mat en gång/vecka (14 portioner). Jag värmer själv en gång/dag och får värmt en gång/dag så jag äter två lagade mål om dagen.

Som frisk brukade jag laga en gång om dagen (middag och matlåda till nästföljande dag) eller på helger 2-3 gånger om dagen, men livet ändras och mina rutiner med det.

Jag är sjukt nöjd över att kunna äta hemlagad mat varje mål med så liten arbetsinsats och är helt okej med att det inte är så varierat.

Hur ofta lagar du mat? Varm mat alltså.
Jag lagar nästan aldrig mat. Min sambo lagar mat.
Men när jag bodde ensam så blev det mycket enkel mat. Typ pasta och köttbullar/köttfärssås, tacos, osv
Jag avskyr att laga mat.

Idag har jag inte ätit någon mat. Sambon jobbade och jag orkade inte laga nått.

För mig varierar det väldigt när jag lagar maten, ibland gör jag flera storkok på en eller två dagar och har då tillgång till varierad hemlagad mat i flera veckor. Andra gånger gör jag sådant som absolut inte funkar att frysas och då kan jag laga mat två gånger på en dag. Idag var en sådan dag då jag gjorde en wok till middag och pastasås till lunch.

Jag är road av matlagning, fundera ut nya recept, se vad ja kan svänga ihop av veckans extrapriser etc.

Det är lite intressant, för mig är matlagning ett slags alltid pågående flöde där förberedelser och insättningar av råvaror och "uttag" av rätter sker löpande och med olika slags insatser varje dag, även om insatsen inte är tänkt att användas idag eller denna vecka.

Inte så mycket "nu lagar jag den här rätten och plockar fram de inköpta råvarorna till just den."

(Men å andra sidan går det mesta ut på att hitta välkomponerade och varierade måltider så kanske inte samma ändå)
Tycker det låter liknande mig också tyker jag funderar och planerar mycket mat, vad jag ska äta kommande måltider och dagar. Men på en enklare mer basic nivå än du verkar göra. Lagar inte mat efter recept heller även om jag skulle försöka så ändrar jag typ hälften antingen för att jag tror det passar mig bättre eller för att jag inte har ingridienserna. Sen har jag oftast för lite ork och energi för att kunna göra allt på en gång. Jag tycker mat är både roligt och intressant.

Svår fråga, beroende på hur man definierar 'laga mat'. Jag tycker egentligen att det är väldigt roligt att laga mat och jag gillar verkligen att äta god mat, men ofta orkar jag inte riktigt. Och när jag jobbar blir det ofta att jag lagar rätt mycket av något och sedan äter det till matlåda ett tag. Sen tycker jag kanske inte att det känns som att jag lagar mat när jag typ kokar pasta och steker en grillost. Det är ju inte mer krävande än att fixa kokta ägg till frukostmackan och det tänker jag inte är att jag lagar mat. Så det är svårt att avgöra. Och varierar mycket under året! Men när jag är ledig händer det i alla fall inte att jag äter alls mer än två gånger om dagen. Orka, liksom 😆

Jag äter lagad mat minst en gång om dagen, oftast två. Sen varierar det lite mellan veckorna hur ofta det är jag som har lagat den. Ibland lagar jag något som blir 4-5 portioner, och då blir det ju mindre lagat de kommande dagarna. Någon gång i veckan brukar en vän bjuda på mat (och ibland får jag med mig en matlåda av honom också).

Har jag ont om tid och är trött så finns det alltid ett par rätter i frysen, som jag bara behöver koka potatis eller ris till. Vissa veckor lever jag helt ur frysen och avslutar med hämtmat, för att orken inte räcker till.

Om jag har tid och pengar så att det räcker tycker jag om att laga mat, och jag lägger rätt mycket tid på att tänka på saker jag vill laga. :d Men med kronisk sjukdom kan man inte alltid argumentera, och då ser jag till att det finns möjlighet att få i sig något hyfsat vettigt utan att behöva ha ork till hela kedjan av planera-laga-städa köket efteråt. Annars hade jag varit för trött för att kunna få i mig maten när det är klar.

Svår fråga, beroende på hur man definierar 'laga mat'. Jag tycker egentligen att det är väldigt roligt att laga mat och jag gillar verkligen att äta god mat, men ofta orkar jag inte riktigt. Och när jag jobbar blir det ofta att jag lagar rätt mycket av något och sedan äter det till matlåda ett tag. Sen tycker jag kanske inte att det känns som att jag lagar mat när jag typ kokar pasta och steker en grillost. Det är ju inte mer krävande än att fixa kokta ägg till frukostmackan och det tänker jag inte är att jag lagar mat. Så det är svårt att avgöra. Och varierar mycket under året! Men när jag är ledig händer det i alla fall inte att jag äter alls mer än två gånger om dagen. Orka, liksom 😆
Det är så olika hur ofta man vill äta. Jag vill äta ofta om jag har möjligt det är så trivsamt.

Hur krävande något upplevs tycker jag också är inviduellt jag tycker det är besvärligt med allt som inbegriper hacka, skala skära och liknande. medan gröt, pannkakssmet och sådant är mycket smidigare. Men det är nog inte alla som skulle hålla med mig om att det är enklare att koka risgrynsgröt än att göra en sallad.

Jag drömmer inte om dyra bilar, lyxiga bostäder och liknade, men i en drömvärld skulle jag bo så centralt och vara så rik att jag kunde äta ute varje dag. Eller ha en kock. Vad som helst för att slippa laga mat typ.
Faktum med att jag skulle vara sjukt nöjd bara om man to kunde ta ett piller med allt man behövde och blev mätt utan att behöva laga och äta mat.

Det är så olika hur ofta man vill äta. Jag vill äta ofta om jag har möjligt det är så trivsamt.

Hur krävande något upplevs tycker jag också är inviduellt jag tycker det är besvärligt med allt som inbegriper hacka, skala skära och liknande. medan gröt, pannkakssmet och sådant är mycket smidigare. Men det är nog inte alla som skulle hålla med mig om att det är enklare att koka risgrynsgröt än att göra en sallad.
Ja, det där jäkla hackandet får mig ofta att inte laga mat. Fastän jag tycker att det är roligt. Och gott... Och jag skulle helt klart äta oftare om någon annan ibland lagade maten! Jag är bara för trög för att göra det till bara mig själv flera gånger om dagen.

Ett fåtal gånger hittills i år. Jag har helt enkelt inte tillräckligt med energi för att göra det.
Jag lever på frysrätter, varma mackor i micron och pasta med ketchup och ost.

Brukar äta hos pappa. Lagar inte han så blir det färdigheter. Nån enstaka gång kan jag laga nått men jag har varken lust eller tålamod och tycker det är ett öde värre än döden typ. Dessutom blir det aldrig gott. Det går att äta men inte mer.

Valde 2-3ggr per vecka. Jag äter inte frukost alls och aldrig varm mat till lunch.

Jag tycker också om att laga mat egentligen, men jag orkar inte eller ids inte. För mycket jobb för lite lön - jag lever gärna på mackor eller färdigsallad med någon typ av protein slafsad ovanpå. Det blir ofta oväntat gott! Vet inte om det räknas som lagad mat om jag värmer mackorna eller proteinet? :D
Jobbar jag mycket blir det lite för ofta snacks istället för mat.

Liknande trådar

Mat Jag har ramlat av hästen och kommer under en längre tid enbart ha en arm att göra saker med. Vill hjälpa till så mycket jag kan hemma...
2
Svar
22
· Visningar
878
Senast: dobbis
·
Mat Sista tråden var från 2021, så mkt kan ha hänt sedan dess. Så, förslag på BRA mat i Malmö, inte allra dyraste prisklassen, önskas :bow...
Svar
11
· Visningar
471
  • Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 147
Senast: tanten
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 411
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar