• Mat
  • Trådstartare Trådstartare bollen__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 2 757
Vad innebär hemmagjorda subwaymackor? Är inte det bara.. Vanliga mackor? Eller är det typ en viss sort som går att beställa där, någon röra eller så?
Jag kör nå franska baguetter tror jag det är (finns på typ alla matbutiker här), sen är det ost, kyckling in i airfryer högsta värmen i 3 minuter. På med grönsaker å vitlökssås. Jag har typ svårt att stänga mina å kladdar runt en del, men det är för att jag verkligen har på mycke grönsaker.

Broccoli/blomkålssoppa med ingefära och citrongräs, kör i crockpoten - mixa
Ostkaka - gör med ägg och keso, blir supergott och lyxgt.

Stuvade makaroner (kokar makaroner för sig och stuvningen för sig) och färdigköttbullar. Tar ca 15 minuter att få klart.

Kimchinudlar!
Koka nudlar. Stek ett ägg medan nudlarna kokar. Häll av lagom mycket vatten, smaksätt med ostronsås (eller svampsås) och sesamolja, toppa med ett lass kimchi och ägget. Bra mat på fem minuter!
Vill man vara avancerad kan man säkert ha andra toppings också, men det är inte nödvändigt.

Om det är helg -kycklingschnitzel (Guldfågel) med pommes och bea.

Eller gyrosrulle med sweet chili-kyckling från Guldfågel och en massa grönsaker och sås.

Vad är eran go-to rätt när ni inte vet vad ni vill äta och behöver laga något snabbt? (och enkelt..)
Har frågat vänner om deras såna rätter och fastnade för en som vi gör ganska ofta, men vi behöver fler rätter.
Buke brukar vara bra på att ge idèer!

Vi äter det mesta men inte så mkt bönor, linser...
Wokat. Broccoli, svamp, färdig woksås, och färdiga kycklingbitar. Mer grönsaker om jag har mer tid/energi.
Nudelsoppa funkar också, med ägg och ev kött.
Stekt bröd, stekt ägg, stekt skinka.
Broccoli-, blomkåls-, sparris-, grön ärtsoppa. Koka upp grönsaken i vatten med buljong. Mixa med blender/stavmixer. Låt koka upp med buljongvattnet och grädde. Orkar jag steka bacon har jag ibland det till, eller bröd.

Äter oftast pasta och något till, snabbt, enkelt och gott.
Men har även alltid nån Billys pizza i frysen och Bullens pilsnerkorv (och korvbröd) hemma för extra snabb leverans till en hungrig mage. Alternativt varma mackor, dom kan man ju variera väldigt mycket beroende på vad man tycker om och har hemma. Min favorit är nog svampstuvning, tomat, ost och in i ugnen.

Beroende på vilken värmekälla jag använder (några gånger gasolköket andra gånger spisen) är maten klar på ca 5 min. Väljer då oftast att göra omelett och rostad bröd. Brukar riva ner lite ost i äggsmeten innan den åker i pannan. Omeletten och brödet är klart ungefär samtidigt. Bara att lägga lite smör på toasten och stjälpa över omeletten.

Makaroner med makrill i tomatsås.

Koka pastan (vilket helst ska vara gammeldags idealmakaroner men är nog för nostalgi värdet mer ännått annat) under tiden rör du ihop makrillen med creme fraiche. Krydda med massor vitlök, salt och peppar. Häll av pastan och blanda med makrillröran. Klart på samma tid som det tar att koka pastan.

Quesadillas. Brer färdig tomatsalsa (sån man har till tacos) på tacobröd, på med ett par skivor ost och vik på mitten. In i ugnen på 225 grader i några minuter eller stek i stekpanna. Det går fort, så man får vara vaken så att de inte bränns. Har man rester hemma, typ stekt köttfärs, kan man lägga i det.
Så gott! Vi använder pizzasås, mycket ost med valfri topping :d

Vi har några favoriter när vi vill/behöver få fram maten snabbt. Gemensamt är att det är mycket färdigmat.
Halloumi tikka masala och ris - Skär halloumi/grillost och paprika i bitar, stek på. Rör i färdig tikka masala-gryta, värm upp, klart! Riset kokar på en kvart och det är ungefär den tid det tar.
Kebabtallrik/rulle/pita - Stek valfritt kebabkött (vi brukar ha kebabkyckling eller vego) och skär valfria grönsaker. Lägg på tallrik, i libabröd, eller i pitabröd. Klart! Till kebabtallrik kan vi slänga in pommes i airfryern också.
Fiskpinnar/varmkorv och pulvermos. Klart på några få minuter. Valfria tillbehör i form av grönsaker, sås, röra etc.
Fylld pasta och pesto.
Hamburgare.
Köttbullar/vegobullar och makaroner.
Och så min och mannens favorit, som dottern dock inte gillar så det blir det mest när hon inte är hemma/inte äter med oss - potatissallad och kallskuret. Köper allt färdigt och det är klart att äta på bokstavligt talat ingen tid alls :D

Från en som aldrig gjort bakpotatis i micro - blir den lika bra som om man gör den i ugnen? Hur lång tid tar det?
Tar ca 10 min beroende på storlek på potatis och effekt på micron. Picka hål i skalet och vänd potatisen efter halva tiden.
Skalet blir inte lika knaprigt som i ugn, men annars ingen skillnad (enligt mig)
Jag som ätet skalet också tycker det blir bättre i micron.

Liknande trådar

Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 070
Senast: Tantan
·
Mat Jag är inte särskilt matintresserad, och framförallt till kvällsmat hade jag gärna haft något som är smidigt att "slänga i sig" snarare...
Svar
4
· Visningar
327
Senast: __sofia__
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 380
Senast: Ramona
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Klippmaskin
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka