• Mat
  • Trådstartare Trådstartare bollen__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 2 757
Finns alltid i frysen 😅
Screenshot_2025-02-04-13-51-10-275_com.android.chrome-edit.webp

Kan råka köpa Grandiosa kantarellpizza vid sådana tillfällen ibland. Ack så gott!!!

Men har för det mesta kelda tomatsoppa och potatissoppa i kylen. Bara att värma. Havregrynsgröt. Ägg på macka/knäckemacka.

Tre stekta ägg och syrade grönsaker. Äggulan och smöret de stekt i blir perfekt ”sås”. Tidsåtgång 3-4 minuter.

Kokt spagetti med olivolja och svartpeppar. Ibland kan det även bli en tärnad tomat, eller lite ost, eller solroskärnor på.

Värm kryddor i olja (typ spikummin, paprikapulver, gurkmeja, lite chilipulver, curry), häll ner avrunna kikärtor från en tetra, rör till de blivit badade i kryddolja och ätvarma men inte mer tillagade än så. salta ordentligt och dutta på en gnutta limesaft.

En burk tonfisk med färdigkokt havreris (e.dyl.) från kylen och mikrat blomkålsris/majskärnor från frysen. Eftersom tonfisk 'egentligen' är för dyrt är detta ofta en belöningsmuta (:angel:) för att jag inte köpt godis (e.dyl.) på vägen hem. Eller sjukmat.

Äter periodvis mycket mackor med stekt ägg. Men det tänker jag mer på som matigt mellis än snabbmat.

Pasta där grönsakerna får koka med i vattnet, senast har det blivit pasta med kokta ärtor och riven ost kanske en slatt creme fraise och lite örtsalt.

Samma variant med nudlar, koka grönsakerna (broccoli, grönasojabönor, morot) med nudlarna, koka ett ägg vid sedan av. Häll av vattnet krydda med soja och majonnäs samt hackad/skivad purjolök och sesamfrö, servera med det kokta och skalade ägget.

Havregrynsgröt med tärnat äpple som får koka med sista minuten, russin och solrosfrö på toppen och mjölk till.

Naturell yoghurt med äppelmos och musli.

Omelett på rester om jag har sådana.

Eller så tar jag bara en macka eller två.

Hämtindiskt, falafelrulle (bor nära ett mycket bra falafelställe) eller pizza av den godare sorten.

Snabba maträtter att laga själv har jag inga idéer på just nu. Räknas ostmacka och äpple? 🤷

Äggröra/omelett
Stekt potatis med ägg (om färdigkokt potatis finns)
Stekt ris med ägg och grönsaker (om färdigt tis finns)
Wraps/tacos i olika varianter, med färs, med kyckling, med strimlat kött, med fisk eller varför inte pulled pork? Kan varieras hur mycket som helst i form av olika protein, sås och grönsaker eller råkost som innehåll..

Spaghetti alio olio e peperoncini. Tar lika lång tid att laga som det tar för pastan att koka. Jag använder alltid tunn spaghetti som tar 3-4 minuter, så maten kan stå på bordet på under 10 minuter.

Pasta al limone - samma princip. Måste inte vara vispgrädde ska sägas, om man råkar ha något annat hemma.

Pasta med tomatsås och mozzarella är också himla käckt.

Och detta som är vidunderligt gott. Jag använder vilka snabbnudlar som helst.

Liknande trådar

Mat MSB tycker att man ska ha mat för en vecka hemma. Och det har jag nog. Om jag letar upp bönor, spagetti och annat som ligger och samlar... 9 10 11
Svar
201
· Visningar
6 070
Senast: Tantan
·
Mat Jag är inte särskilt matintresserad, och framförallt till kvällsmat hade jag gärna haft något som är smidigt att "slänga i sig" snarare...
Svar
4
· Visningar
327
Senast: __sofia__
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 380
Senast: Ramona
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Klippmaskin
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka