Bukefalos 28 år!

Hur ofta lagar du mat?

Hur ofta lagar du mat?

  • Aldrig

    Röster: 10 4,3%
  • 1 gång per vecka

    Röster: 13 5,6%
  • 2-3 gånger per vecka

    Röster: 51 21,9%
  • 4-5 gånger per vecka

    Röster: 51 21,9%
  • 6-7 gånger per vecka

    Röster: 108 46,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    233
Äter lunch på jobbet, men gör middag typ 5 gånger i veckan, oftast extra mkt så det räcker till en eller två måltider till som antingen fryses in eller står i kylen till dagen efter. Samma på helger, antingen nåt ur kylen/frysen till lunch/middag eller gör nåt nytt. Storkok och fryser in lådor nån gång i månaden, ibland hela matlådor eller tex biffar att ta fram och koka pasta/ris till. Men ibland blir det mjölk och flingor eller liknande till lunch/middag. Och pizza/liknande kanske 2 ggr/månad pga lat och det är gott 😁
Har nästan alltid nån färdigrätt/pirog i frysen också för variation till min egna matlagning.
 
I princip varje dag. Men det beror mest på att jag har en hungrig tonåring hemma.
Hade jag varit ensam hade det lätt blivit några (ganska många) dagar med färdigrätter eller gröt till kvällsmat.
 
Någon av oss lagar mat minst en gång per dag. Ibland köper vi hämtmat eller värmer rester. Vi är lite för dåliga på att göra storkok. Så det blir ofta att det måste lagas varje dag.
 
Kanske lagar mat 2 gånger i veckan i form av pasta med något till oftast och då får jag några portioner till att värma en annan dag. Hade nog lagat mer mat om jag orkat men te och mackor funkar utmärkt.
Även fil och flingor eller kräm och mjölk med tex äggröra eller kokt ägg för lite protein. Alternativt koreanska snabbnudlar med ett ägg i eller Billys pizza.
 
För det mesta varje dag. Senaste tiden har jag varit väldigt trött och då har vi kört på en del hämtmat.
 
Jag satte 6-7 ggr/veckan.

I praktiken varierar det lite. Rester blir oftast matlådor, men det händer förstås att vi äter rester. (Vi har ingen mikro hemma.) Vi äter också ute/utemat med viss regelbundenhet. Nu på sommaren, om/när det är varmt, äter vi inte alltid varm mat utan det kan bli en sallad istället t ex (ibland med något stekt tillbehör, ibland utan). Men överlag så lagar vi mat en gång om dagen.
 
Gör storkok med matlådor och fryser in, äter en till lunch varje jobbdag.
Lagar ingen mat på vardagar, men på helgerna blir det oftast nylagat, eller möjligtvis utemat. Efter jobbet blir det bara något enkelt, är oftast inte så hungrig på eftermiddag/kväll
 
Jag vill bara fortydliga att jag tycker att mat smakar sa oandligt mycket battre nar det ar nylagat, darfor lagar jag middag varje dag.
Maken ater oftast upp rester som finns till lunch.
Det där beror ju lite på vad det är för mat också :) På mitt förrförra jobb var det en livlig diskussion om just det vid något tillfälle. En kollega var glad åt att ha kommit på en god, mättande gryta som blev betydligt godare efter några dagar jämfört med när den var precis nylagad. Det blev kollegans standard-lunch under lång tid, för då gjorde kollegan rejält med mat på helgen, så räckte det med matlådor hela veckan, som då bara blev godare och godare ju närmare helgen det blev :p
 
Jag lagar mat nästan varje dag. Men om möjligt så lagar jag dubbel mängd så att jag har matlåda till dagen efter. Ibland gör jag så att det räcker flera dagar, och då kan det ju bli dagar när jag inte behöver laga mat alls. Men jag äter två mål lagad mat varje dag. Det behöver jag för att må bra.
 
Två rätter per dag. Med undantag, om vi köper utemat. Åtminstone nu när barnen har sommarlov, när det är skola kan det bli nån gång i veckan annan lunch, typ frylåda.
 
Under läsåret äter jag pedagogisk lunch och det blir mitt lagade mål mat om dagen. Får sedan laga något till helgen som jag äter rester av.

Ev kan jag någon gång laga så att jag får rester till 'middag' vardagar men oftast äter jag mackor till frukost och yoghurt + müsli till kvällen.

Under loven försöker jag laga mat så att jag har ett mål lagad mat/dag men lyckas inte alltid (lagar ofta 2-6 portioner så värmer).

Matlagning är sjukt jobbigt, tråkigt och stressfullt. Hade också kunnat klara mig de flesta dagar på bara 'ett piller' om det vore möjligt. Sen tycker jag om god mat, men inte tillräckligt för att arbetsinsatsen skall vara värt det.
 
I princip varje dag. Ibland kan det ju finnas rester, äter en sallad eller liknande - men oftast lagar vi någon form av lagad mat varje dag.
 
Jag tycker det är svintråkigt att laga mat, sambon gillar det, därför lagar jag aldrig mat 😁 I hushållet äter vi lagad mat minst varannan dag.
 
Kan inte kryssa i alternativ för mitt finns inte. Jag lagar mat dagligen när det är barnvecka, barnfri vecka kan jag leva på fil och flingor, smörgås eller matlådor.
 
Mer sällan än 1 gång vecka oftast. Och min nivå på matlagning brukar vara att steka köttfärs och frysa in i portioner.
Eller räknas det som att laga mat att steka ägg eller äggröra? I så fall lagar jag mat någon/några gånger i veckan men oftast blir det ägg i äggkokan.
 
Mer sällan än 1 gång vecka oftast. Och min nivå på matlagning brukar vara att steka köttfärs och frysa in i portioner.
Eller räknas det som att laga mat att steka ägg eller äggröra? I så fall lagar jag mat någon/några gånger i veckan men oftast blir det ägg i äggkokan.
Jag räknar inte äggröra till att laga mat, det kanske är det egentligen (?) man lagar ju till något som man äter, men det känns som att det behövs några fler moment för att kalla det matlagning.
 
Blev tvungen att googla hur man definierar matlagning 😄
Enligt Wikipedia
" Matlagning, omvandling av livsmedelsråvaror till mat.

Ett viktigt moment i matlagning är tillredning, där maten utsätts för värme. Här finns bland andra metoderna kokning, förvällning, ångkokning, stekning, bakning, fritering och rökning. Det finns också kemiska tillredningsmetoder, som gravning och inläggning."


Så äggröra är att laga mat då 😊.
 
Jag lagar mat 2-3 gånger i veckan i snitt. Då lagar jag så det räcker i flera dagar både till lunch och till middag. Ska för övrigt laga till en massa köttfärs idag, det blir nog både biffar och köttfärssås.
 

Liknande trådar

Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
4 677
Senast: hastflicka
·
Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 665
Senast: MissFideli
·
  • Låst
Tjatter Jag ska strax laga mat... bara jag kommer på vad jag ska laga. Katten ockuperar husses soffa och har just annekterat hans kudde.
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
70 276
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
6 566
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp