Hur ofta lagar du mat?

Hur ofta lagar du mat?

• Aldrig

Röster: 10 4,3%
  • 1 gång per vecka

Röster: 13 5,6%
  • 2-3 gånger per vecka

Röster: 51 21,9%
  • 4-5 gånger per vecka

Röster: 51 21,9%
  • 6-7 gånger per vecka

Röster: 108 46,4%

• Antal omröstningsdeltagare
    233
Jag personligen lagar mat kanske 5 gånger i månaden. Jag vill helst inte laga mat alls. Min sambo lagar mat 2-3 gånger i veckan.

Blev tvungen att googla hur man definierar matlagning 😄
Enligt Wikipedia
" Matlagning, omvandling av livsmedelsråvaror till mat.

Ett viktigt moment i matlagning är tillredning, där maten utsätts för värme. Här finns bland andra metoderna kokning, förvällning, ångkokning, stekning, bakning, fritering och rökning. Det finns också kemiska tillredningsmetoder, som gravning och inläggning."

Så äggröra är att laga mat då 😊.
Då borde även koka ägg ingå och då lagar jag mat 5 till 7 gånger i veckan😊

Under läsåret äter jag pedagogisk lunch och det blir mitt lagade mål mat om dagen. Får sedan laga något till helgen som jag äter rester av.

Ev kan jag någon gång laga så att jag får rester till 'middag' vardagar men oftast äter jag mackor till frukost och yoghurt + müsli till kvällen.

Under loven försöker jag laga mat så att jag har ett mål lagad mat/dag men lyckas inte alltid (lagar ofta 2-6 portioner så värmer).

Matlagning är sjukt jobbigt, tråkigt och stressfullt. Hade också kunnat klara mig de flesta dagar på bara 'ett piller' om det vore möjligt. Sen tycker jag om god mat, men inte tillräckligt för att arbetsinsatsen skall vara värt det.
Precis. Jag tycker också om god mat, men jag vill bara slippa behöva vara den som fixar det.

Jag vare sig orkar eller tycker det är kul att laga mat så på jobbdagar händer det aldrig. Försöker laga större omgångar ngn ledig dag för att få lunchlådor men inte alltid då heller. Och "laga mat" kan tex vara att koka makaroner och värma på några korvar som jag sen slänger ner i tre lunchlådor. Nu på sommaren gör jag tex sallad på melon, majs, riven morot körsbärstomater och kassler dvs minimal "tillredning". Gör 2-3 lådor.
Hemma efter/före jobb är det mackor och yoghurt. Har aldrig ätit mer än max ett lagat mål mat om dagen och under skoltiden var det lunchen i skolan och idag är det lunchen på jobbet.

Svarade ”aldrig” för det var det alternativet som stämde bäst. Brukar laga nåt enkelt kanske 1-2 gånger/halvår, t.ex. köra broccoli i micron eller koka pasta och blanda i pesto.
Hatar att laga mat för det tar sån energi att hålla reda på allt plus att det blir mer disk.

Svarade ”aldrig” för det var det alternativet som stämde bäst. Brukar laga nåt enkelt kanske 1-2 gånger/halvår, t.ex. köra broccoli i micron eller koka pasta och blanda i pesto.
Hatar att laga mat för det tar sån energi att hålla reda på allt plus att det blir mer disk.
Blir nyfiken på hur du löser matintag? Nån annan i hushållet som lagar eller köper du färdiglagad mat? Eller lever på mackor? 😀 Har antagligen dålig fantasi, men förstår knappt hur man klarar sig med att laga mat så sällan..

Blir nyfiken på hur du löser matintag? Nån annan i hushållet som lagar eller köper du färdiglagad mat? Eller lever på mackor? 😀 Har antagligen dålig fantasi, men förstår knappt hur man klarar sig med att laga mat så sällan..
Yoghurt, hårtbröd, frukt, färdigrätter. Har inte så bra aptit så kan leva på äpplen och yoghurt en del dagar.

Minst 7 gånger i veckan. Lagar middag varje kväll i tillräcklig mängd så det räcker till lunch nästa dag. 2 personer i hushållet. Jag lagar maten och maken tar hand om köket efteråt. Mycket bra arbetsfördelning enligt mig.

Jag bor ensam och tycker inte att matlagning är särskilt kul. Därför brukar jag fixa ganska mycket 1-2 gånger i veckan, samtidigt som jag tittar på Netflix, och sen slipper jag i flera dagar.

Tillägg: Kan t ex köpa 1-1,5 kg fläskkarré när det är på extrapris pga kort datum, köra i ugnen, låta svalna, skiva och frysa i påsar om 2-4 st. Sen är de redo att tina/micra när de behövs.

Jag försöker laga ett par gånger i veckan så jag kan ha matlådor också. Jag ska äta en varm måltid om dagen, det är viktigt för mig och min kropp behöver näring från det.

Jag försöker äta någon typ av middag varje dag som varm, lagad mat. Tog alternativ 2-3 gånger per vecka men det varierar, nog lite mer åt färre gånger. Inte ofta jag gör en portion mat pga hur fan hinner man laga mat så ofta. Så brukar bli 2-5 portioner typ beroende på rätt. Äter en del färdigrätter för köper på rabatt och har i reserv i frysen på jobbet.

Kokar dock ägg varje frukost jag äter hemma men det beror också väldigt på hur ofta det blir för det får jag bara ihop om jag är ledig minst hela förmiddagen 😅

Jag försöker laga ett par gånger i veckan så jag kan ha matlådor också. Jag ska äta en varm måltid om dagen, det är viktigt för mig och min kropp behöver näring från det.

Jag har alltid sagt att blir jag rik är det första (enda?) jag skulle vilja ha en personlig kock som lagade bra mat varje dag 😍 Jag mår så bra när maten funkar hyfsat och det blir lätt en ond cirkel för mig om jag inte orkar (mest planera) göra lite ordentlig mat.

Blev tvungen att googla hur man definierar matlagning 😄
Enligt Wikipedia
" Matlagning, omvandling av livsmedelsråvaror till mat.

Ett viktigt moment i matlagning är tillredning, där maten utsätts för värme. Här finns bland andra metoderna kokning, förvällning, ångkokning, stekning, bakning, fritering och rökning. Det finns också kemiska tillredningsmetoder, som gravning och inläggning."

Så äggröra är att laga mat då 😊.
Toppen att mina cinnamon rolls också räknas som matlagning... :D

Jag lagar mat. Inte alltid varje daga men oftast

Många gånger lagar jag så det räcker för flera måltider. Det stör mig inte alls att äta samma sak i flera dagar. Eller göra storkok och frysa in portioner.

Idag gjorde jag en feta-mangold-lökpaj. Den räcker idag och imorgon - minst.

Sommartid är allt så m,ycket enklare. Gå ut i landet och ta in nåt. Koka i buljong och tillsätt något köttaktigt - korv, fisk, skinka, rostbiff etc. Elelr squash och lök som visps till slät soppa. Grönsakswok är också vanligt.

Jag får inte alls samma inspiration vintertid, så jag lagar mer på sommaren.

När jag lagar något blir det normalt 3-4 portioner eftersom förpackningsstorlekarna är för stora för ett singelhushåll. Sen äter jag mycket sallader och det räknar jag inte som matlagning. Keso och någon skinkskiva räknar jag inte heller som matlagning. Sen äter jag alldeles för mycket smörgåsar. Och eftersom jag lider av kronisk trötthet blir det mycket färdigmat. Orkar inte laga mat när jag är slutkörd.

• Gilla
Reactions: Sel
Yoghurt, hårtbröd, frukt, färdigrätter. Har inte så bra aptit så kan leva på äpplen och yoghurt en del dagar.

Klarar du dig bra på en sån kosthållning?

(Inte för att på något sätt döma hur du äter alltså, jag vet bara att jag skulle få värkande kropp och bli ännu mer orkeslös om jag inte kämpade med att få i mig tillräckligt med protein och någorlunda nyttig mat. Hade verkligen varit skönt att funka någorlunda på varma koppen och mackor, och bara laga mat när jag har ork och lust.)

Jag BORDE verkligen laga mer (och bättre) mat. För jag blir ju också piggare och gladare när jag äter rimliga saker. Men det blir liksom inte av. Ska försöka ta mig samman lite när vardagen återkommer igen efter semestern. Eller kanske till och med tidigare 😆

Jag har som @sjoberga beskriver ett mat och matlagningsintresse. Jag planerar och komponerar gärna ihop trevliga måltider och bjuder gärna hem middagsgäster.
Ibland när jag inte orkar laga mat beställer jag hem mat från ngn restaurang i kvarteret. När jag precis kommit hem från sjukhus så blev det ganska mkt sådan hämtmat, men även om maten är mkt god så tycker jag att det är ngt lite speciellt med att tillreda den själv. Spela lite bra musik, dricka ett glas vin och laga mat är en avkopplande sysselsättning för mig.

Liknande trådar

Mat Jag har ramlat av hästen och kommer under en längre tid enbart ha en arm att göra saker med. Vill hjälpa till så mycket jag kan hemma...
2
Svar
22
· Visningar
878
Senast: dobbis
·
Mat Sista tråden var från 2021, så mkt kan ha hänt sedan dess. Så, förslag på BRA mat i Malmö, inte allra dyraste prisklassen, önskas :bow...
Svar
11
· Visningar
471
  • Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
62 148
Senast: tanten
·
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 411
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar